Kostnadsrapport över placeringar – vad handlar det om? Vi frågade en expert

Som placerarkund hos Sparbanken kommer du i framtiden att få en kostnadsrapport fyra gånger om året. Vi frågade Kai Piiroinen, utvecklingschef för kapitalförvaltningstjänsterna, vad rapporten handlar om.

Sparbankens varumärke bild.

Vad då kostnadsrapport?

Kortfattat visar kostnadsrapporten hur mycket du har betalat för dina placeringsprodukter och placeringstjänster under rapporteringsperioden. I den sammanställs i ett lättläst format alla utgifter relaterade till de placeringsprodukter och placeringstjänster du har köpt från Sparbanken under den rapporteringsperiod som visas i rapporten. Som vår placerarkund får du en rapport varje kvartal, det vill säga ungefär var tredje månad.

Varför skickas en kostnadsrapport?

MiFiD II-regleringen kräver att bankerna tillhandahåller kostnadsrapporter till sina kunder gällande kostnaderna för placeringsprodukter och placeringstjänster. Regleringen förbättrar placerarskyddet för våra kunder och ökar samtidigt till exempel transparensen gällande kostnaderna vid handel med olika placeringsprodukter. Rapporten skickas till kunderna för att göra det lättare att följa upp de årliga kostnaderna och få en helhetsbild av dem.

Vad avslöjar kostnadsrapporten?

I kostnadsrapporten ser du alla upplupna kostnader relaterade till de av Sparbankens placeringsprodukter och placeringstjänster som du har köpt från Sparbanken. Av rapporten framgår också till exempel kostnader och avgifter som uppkommit via eventuella tredje parter. Sammantaget kan du i rapporten se en sammanfattning av alla upplupna kostnader, samt en mer detaljerad specifikation av kostnaderna relaterade till fonder, placeringar i värdepapper och Sb-Livförsäkringsprodukter. I kostnadsrapporten visas också hur dina utgifter påverkar utvecklingen av dina besparingar. Rapporten hjälper dig att enkelt jämföra upplupna utgifter för varje kvartal.

Vad bör man beakta när man läser en kostnadsrapport?

Man bör komma ihåg att den avkastning som redovisas i kostnadsrapporten endast är avkastningen för den aktuella perioden. Avkastningen för hela ägandeperioden kan därför ha varit bättre. Kostnadsrapporten är endast en del av den rapportering för hela året som Sparbankerna skickar till sina kunder. Du får den bästa bilden av dina egna placeringar och placeringstjänster när du läser kostnadsrapporten tillsammans med annan kundrapportering som tillhandahålls av Sparbanken.

Som kund hos oss får du en rapport var tredje månad. Vi beslutade oss för en tätare publiceringstakt än vad lagen kräver, eftersom vi vill att du som vår kund ska vara så välinformerad som möjligt om vilka kostnader du betalar vid varje given tidpunkt och hur din förmögenhet samtidigt har utvecklats. Vi tror att ett tätare rapporteringsintervall ytterligare kommer att öka transparensen i vår verksamhet.

Vad får du för kostnaderna?

Med avgifterna täcker vi till exempel placeringsrelaterad portföljförvaltning. På Sparbanken sköter portföljförvaltarna aktivt sina egna fondportföljer. Det innebär att man noggrant följer upp marknaden och lär känna företagen. På så sätt kan vi säkerställa att du som kund får bästa valuta för dina pengar. Med de insamlade avgifterna möjliggör vi alltså placeringsexperternas arbete. Med dessa avgifter upprätthålls och utvecklas också placeringsprodukter och placeringstjänster, samt system för att hantera placeringarna.

Med de avgifter som samlas in för placeringsprodukterna säkerställer vi att du som Sparbankskund har tillgång till moderna placeringstjänster. Om du till exempel fick kostnadsrapporten per post lönar det sig att senast nu ta i bruk Sparbankens nätbank, via vilken du enkelt dagligen kan se marknadsvärdet på dina placeringar och även kan ge uppdrag i anslutning till dem.

Har du ännu några frågor? Lämna en kontaktbegäran eller boka tid till ett av våra kontor, så funderar vi tillsammans på de produkter och tjänster för sparande och placerande som passar dig bäst.

 

Intressant just nu