Du kan själv öppna låsta bankkoder och appen Sparbanken Identifiering
Låstes dina bankkoder för att du angav fel lösenord? Eller har du glömt din fyrsiffriga PIN-kod till Sparbanken Identifiering? Med hjälp av öppningstjänsten för låsta bankkoder kan du i fortsättningen själv låsa upp dina bankkoder. Du kommer också vidare i din nätbank med att på nytt öppna Sparbanken Identifiering.
Så här tar du i bruk tjänsten för att öppna låsta koder
- Logga in på nätbanken med dina bankkoder.
- Klicka på länken ”Öppna låsta bankkoder” i menyn under ditt namn.
- Ange ditt mobilnummer och den begärda säkerhetskoden och klicka sedan på Bekräfta.
- Du får ett sms om registreringen av tjänsten till det mobilnummer du angav.
- Mata in säkerhetskoden i textmeddelandet på den plats som anges i nätbanken och klicka på Bekräfta.
- Slutligen får du ett meddelande om lyckad registrering i nätbanken och tjänsten för att öppna bankkoderna är tillgänglig när du behöver den.
Så här fungerar öppningstjänsten om du har angett fel lösenord alltför många gånger:
När du har tagit i bruk öppningstjänsten för låsta bankkoder kan du själv enkelt låsa upp dina bankkoder. Gör så här:
- Försök logga in på nätbanken som vanligt och tryck sedan på Logga in.
- När dina nätbankskoder har låsts ser du texten "Du kan låsa upp den här" på nätbankens inloggningssida i samband med inloggningen. Klicka på texten.
- Följ de anvisningar som ges på skärmen. För att låsa upp koder behöver du din personbeteckning eller företagets FO-nummer, ditt användarnamn för nätbanken, koden som skickas till din mobiltelefon och rätt säkerhetskod från nyckelkodskortet i pappersformat.
- Efter detta ska du logga in på nätbanken genom att ange ditt användarnamn och mata in den säkerhetskod som motsvarar nyckeltalet 01 på nyckelkodskortet som lösenord.
- Därefter blir du ombedd att bekräfta din inloggning och styrs vidare till sidan där du kan ändra lösenord.
- Ge ett nytt lösenord som består av 6–8 tecken. När du har skapat ett lösenord kan du använda nätbanken som vanligt.
Låsning av bankkoder på grund av att du matat in fel användarnamn eller fel säkerhetskod från nyckelkodskortet i pappersformat: lås upp koderna med hjälp av bankkoder från en annan bank eller på vårt kontor
Du kan öppna en låsning av nätbanken med bankkoder från en annan bank. Kontakta vår kundtjänst per telefon. Servicenummer och servicetiderna hittar du längst ned på sidan. Under samtalet får du ett formulär per e-post, som du ska underteckna elektroniskt med en annan banks bankkoder. Du kan även beställa ett nytt nyckelkodskort i pappersform med hjälp av en elektronisk underskrift.
Du kan också öppna koderna på vårt bankkontor via kassatjänster eller genom att boka tid på närmaste kontor. Kontorens och kassatjänsternas öppettider finns här.
Av säkerhetsskäl kan vi inte öppna bankkoder utan identifiering, antingen elektronisk eller fysisk på kontoret. Kom ihåg att ta med pass eller identitetskort. Körkortet räcker inte för detta.
Följ följande steg om du har glömt din fyrsiffriga PIN-kod till Sparbanken Identifiering:
Du kan låsa upp Sparbanken Identifiering om du även har bankkoder från en annan bank. I detta fall ska du ringa vår kundtjänst per telefon. Servicenummer och servicetiderna hittar du längst ned på sidan. Under samtalet får du ett formulär per e-post, som du ska underteckna elektroniskt med en annan banks bankkoder.
Du kan också öppna koderna på vårt bankkontor via kassatjänster eller genom att boka tid på närmaste kontor. Kontorens och kassatjänsternas öppettider finns här.
Kom ihåg att även behålla nyckelkodskortet i pappersformat, du behöver det exempelvis då du byter telefon, för att kunna ladda ner Sparbanken Identifiering-appen på din telefon.
Låstes appen Sparbanken Identifiering på grund av att du matade in fel PIN-kod? Gör så här:
Logga in på nätbanken med användarnamn, lösenord, en säkerhetskod från nyckelkodskortet och bekräftelsekoden du fått via sms. OBS! Kontrollera ID-koden i sms-bekräftelsen du fick för att se till att den berör transaktionen du just genomförde.
Öppna låsta koder (klicka på ditt namn högst upp i nätbanken > välj inställningarna för Identifiering-appen under rubriken Bankkoder och sedan profilen du vill öppna).
Appen Sparbanken Identifiering meddelar att ”Användning lyckas inte…”
Identifieringsappen visar meddelandet: "Använding misslyckas. Problemet kan vara:
Identifieringsappen är inställd på låst. Du kan låsa upp den i nätbanksinställningarna.
Eller
Användarprofil inaktiverad. Återaktivera identifieringsapplikationen. Kontakta vår kundtjänst vid behov.”
Troligtvis är det frågan om att du inte har använt appen på ett tag och meddelanden om viktiga uppdateringar inte har nått dig. I den här situationen är det bäst att ta identifieringsappen i bruk på nytt av säkerhetsskäl. Anvisningar för att ta appen i bruk finns här.
Förhoppningsvis kommer du vidare med våra instruktioner.
- Kategorier
- Hem bostad och vardag Säkerhet