Vanliga frågor
Nätbankskoderna har gått i lås, vad ska jag göra? Vilka ärenden kan jag sköta via ett meddelande på nätbanken? Vi samlade ihop en lista med ofta förekommande frågor till vår kundtjänst.
Nätbankskoderna har gått i lås, vad ska jag göra? Vilka ärenden kan jag sköta via ett meddelande på nätbanken? Vi samlade ihop en lista med ofta förekommande frågor till vår kundtjänst.
Om du har problem med att logga in på nätbanken ska du kontrollera att din webbläsare är uppdaterad. Det kan också hjälpa om du raderar cacheminnet och cookies. Du kan också testa en annan webbläsare.
Snabblänkar bland favoriter eller Googles länkar kan vara föråldrade och orsaka problem med nätbanken. Det lönar sig alltså att logga in på nätbanken via en fräsch länk: https://www4.saastopankki.fi/pankki/kirjautuminen?0
Om sidorna öppnas men är tomma beror det antagligen på att webbläsaren inte tillåter JavaScript. Det här kan du själv fixa via inställningarna i din webbläsare. Det är viktigt att beakta att Java och JavaScript är två skilda saker. Vi kräver alltså inte att du installerar Java på din dator för att kunna använda nätbanken.
Om dina nätbankskoder gick i lås när du loggade in i nätbanken har du två alternativ:
Du kan öppna bankkoderna också med en annan banks bankkoder:
Kontakta vår kundtjänst per telefon: numret och öppettiderna finns nere på sidan. Under samtalet får du ett formulär per e-post som du ska underteckna elektroniskt med den andra bankens bankkoder.
Alternativt kan du låsa upp bankkoderna genom att besöka bankens kassatjänster eller boka tid till närmaste kontor. Kontorens och kassatjänsternas öppettider finns här.
Kom ihåg att ta med ett pass eller identitetskort. Från och med 1.1.2019 duger körkortet inte för verifiering av identiteten för öppnandet av låsta bankkoder.
Fungerar inte ditt bankkort? Försäkra dig om att:
Om kortet inte fungerar kan det också bero på ett tillfälligt kontaktproblem i kortläsaren eller att PIN-koden har gått i lås antingen vid en kortläsare eller på en bensinstation. I så fall kan du låsa upp kortet genom att mata in rätt PIN-kod vid en Otto-automat. Ifall kortet låst sig vid en Otto-automat kan du skicka ett meddelande i nätbanken eller besöka ett kontor.
Om ditt bankkort eller chipet har synliga skador ska du skicka ett meddelanden på nätbanken om saken.
Om ditt gamla nyckelkodskort fortfarande har oanvända säkerhetskoder kan du skicka ett meddelande från din nätbank och be om ett nytt nyckelkodskort till din hemadress.
Om du inte längre har oanvända säkerhetskoder på ditt gamla nyckelkodskort kan du hämta nya koder från närmaste kontor med kassatjänster, eller boka tid till valfritt kontor.
Du kan be en utredning av en korttransaktion om:
Om du misstänker att dina uppgifter har hamnat i fel händer rekommenderar vi att du spärrar kortet direkt. Numret till spärrtjänsten är +358 20 333 (24 h). Att spärra kortet är det effektivaste sättet att hindra missbruk av kortet.
Ett meddelande skickat via nätbanken är tack vare identifiering ett säkert sätt att ta hand om bankärenden. I ett meddelande i nätbanken kan du:
Nätbaken är ett behändigt sätt att underlätta dina bankärenden. I Sparbankens nätbank kan du bland annat:
Utöver Sparbankens nätbank kan du använda mobilappen för att smidigt ta hand om dina dagliga bankärenden. I appen kan du:
Bekanta dig närmare med Sparbankens mobilapp.
När du loggar in med ditt fingeravtryck kan du:
För att överföra pengar eller ändra inställningar behöver du fortfarande Sparbankens nyckelkodskor eller appen Sparbanken identifiering.
Med nyckelkodskortet eller identifieringsappen kan du bl.a.:
Av säkerhetsskäl rekommenderar vi inte e-post för att ta hand om konfidentiella bankärenden. Däremot kan du skicka ett meddelande från din egen nätbank. På det här sättet kan du identifieras och ärendet kan tas hand om i din bank.
Verifieringen av kundens identitet har i vissa situationer blivit striktare på grund av ändringar i lagstiftningen.
Identiteten ska verifieras med ett pass eller ett av polisen utfärdat identitetskort om du vill
För att vi ska kunna skicka dig tips om din ekonomi via e-post eller sms behöver vi ditt tillstånd. Vi spammar inte – vårt mål är att verkligen hjälpa dig att lyckas i din ekonomi och bara berätta om aktuella frågor.
Vi erbjuder inte valutaväxling på Sparbankens kontor. Du kan växla pengar säkert på till exempel Forex eller på flygplatsen.
Du kan också ta ut lokal valuta med ditt Sparbanken-kort i Visa-automater utomlands. Uttaget och dess avgift dras av från ditt bankkonto. Du kan granska priserna i prislistan för din egen Sparbank.
Ett konto för ett barn öppnas på kontoret så att båda vårdnadshavarna är närvarande. Den ena vårdnadshavaren kan också besöka banken ensam om en blankett har fyllts i på förhand – detta går endast om den som tar hand om ärendet sedan tidigare är vår kund. Fullmakten får du på närmaste Sparbankenkontor eller genom att skicka ett meddelande via nätbanken. Ifall du är ensamförsörjare behöver vi ett intyg från magistraten.
För minderåriga barn öppnar och avslutar föräldrarna tjänster för barnens del. En 15–17-åring kan själv öppna ett konto om hen endast sätter in tillgångar som hen har rätt att bestämma över själv, till exempel löneinkomster. Det kan vara bra att ha med ett arbetsavtal eller något motsvarande för att förklara löneinkomsterna.
Om det deponeras pengar på den minderårigas konto som hen inte har rätt att bestämma över, krävs vårdnadshavarnas tillstånd tills barnet är myndigt.
Som studerande kan du få Sparbankens Credit/Debit-kort med en kreditgräns på 2 000 euro om du har avlagt minst 50 studiepoäng i en inhemsk högskola.
Ansök om kortet via en kortansökan i din nätbank och genom att skicka ditt studieutdrag för behandling till adressen luottokortit@saastopankki.fi.
Vi deltar i sorgen.
När vi har fått information om ett dödsfall avslutar vi enligt allmän bankpraxis eventuella kort och nätbankskoder samt raderar användarrättigheter. Läs mer om dödsboets bankärenden.
Du behöver pass eller ID-kort om du skall öppna en ny nätbank eller behöver öppna din låsta nätbank på kontoret. I andra fall duger det med körkort (Obs. Ett finsk körkort som beviljats efter 1.10.1990).
Om främlingspasset anger att innehavarens identitet inte har verifierats, kan dokumentet inte användas som ett giltigt ID.
Statsborgen för ett ägarbostadslån är möjligt för privatpersoner om alla följande förutsättningar uppfylls:
Statsborgen beviljas för lånet i samband med bostadslånebeslutet i banken. Statsborgen är en sekundär säkerhet. Om bankens lånefordringar inte kan täckas genom realiseringspriset för bostaden betalar staten banken den lagenliga borgensersättningen.
Du kan göra en extra amortering av lånet under fliken Lån i din nätbank. Välj önskat lån och klicka på ”Gör amortering”. Välj ”Jag betalar en extra amortering” som betalningsmetod. Då handlar det om en extra amortering av lånekapitalet som inte är överenskommen i amorteringsplanen.
Vid rak amortering fortsätter amorteringen enligt ursprungsplan men kredittiden förkortas. För annuitetslån är kredittiden den samma medan själva annuiteten minskar.
Betalningen syns i kreditens saldo direkt om betalningen görs ca klockan 6–19. Betalningar som gjorts övriga tider syns i kreditsaldot under följande bankdag.
Du kan inte göra extra amorteringar för lån från Sparbankens hypoteksbank. Du kan ge oss fullmakt via ett meddelande i nätbanken att göra en extra amortering. Krediter från Sparbankens hypoteksbank känner du igen på kreditnumret som börjar FIxx 4946.
Med förskottsbetalning avses precis det – en förskottsbetalning av en eller flera rater. Om din amortering är till exempel 100 euro i månaden och du gör en förskottsbetalning på 300 euro betalar du endast räntan de följande tre månaderna eftersom du betalat amorteringen på förhand. När du gör förskottsbetalningar ska du beakta att betalningen beaktar de kommande raternas räntor endast om lånets förfallodag är tillräckligt nära betalningsdagen. Det betyder att du med en förskottsbetalning kanske endast betalar själva amorteringen medan räntan förfaller enligt amorteringsplanens förfallodag.