Dödsboets bankaffärer
Anhöriga som mist en närstående ska förutom den stora sorgen bära ansvaret för många praktiska frågor i anslutning till dödsfallet. Här följer de viktigaste anvisningarna som vi hoppas ska vara till hjälp.
Banken får uppgiften om att en kund har avlidit direkt från Befolkningsdatasystemet. För att skydda delägarna i dödsboet gör banken behövliga anteckningar och ändringar i den avlidnes bankaffärer.
Även om uppgiften om dödsfallet kommer till banken elektroniskt, är det i dödsbodelägarnas intresse att man meddelar banken om dödsfallet så att ingen kommer åt att använda den avlidnes konton med stöd av dispositionsrätt.
Utifrån uppgiften om dödsfallet avslutar banken den avlidnes bankkort och nätbankskoder samt tar bort dispositionsrätter som den avlidne har beviljat. De avtal som den avlidne hade ingått binder dödsboet. Enligt lagen träder dödsboet in i den avlidnes ställe och rättigheter och skyldigheter i avtalen överförs på dödsboet. I fråga om bankärenden är dessa avtal bland annat kontoavtal, automatisk betalning av räkningar, lån och borgen samt hyresavtal för ett bankfack.
Delägaren ska lägga fram ett ämbetsbevis eller ett testamente som visar delägarskapet i dödsboet.
Före bouppteckningen får en enskild delägare i dödsboet:
En fullmakt av dödsboet kan användas först efter bouppteckningen.
Bouppteckningsinstrumentet är ett dokument som upprättas över bouppteckningen. Bouppteckningsinstrumentet ska upprättas inom tre månader från dödsdagen, oberoende av den avlidnes ålder eller egendom. En förlängning av tidsfristen kan sökas hos skattemyndigheten, men ansökan ska då lämnas in före utgången av tidsfristen på tre månader. Läs mer om bouppteckning och bouppteckningsinstrument.