”Företagarna måste ha kontroll över pengarna så att pengarna inte kontrollerar oss” – få kassahanteringen i ordning med Sparbankens kassavakt

Om en risk realiseras eller ditt företag erbjuds en intressant möjlighet, finns det medel för det i kassan? I många situationer dikterar kassan vilka val som kan göras. Programvaruföretaget Talgraf Oy:s verkställande direktör Toni Kemppinen anser att effektiv kassahantering är central för företagets framgång. Han valde Sparbankens Kassavakt som sin lösning för kassahanteringen i vardagen.

Sparbankens varumärke bild.

För närvarande hör programvaruverktyg som förutspår och simulerar företagets långsiktiga kassaflöden och kassautveckling till Talgrafs mest efterfrågade produkter.

- Kassahanteringen avgör företagets förmåga att klara av olika överraskande kriser eller gripa tag i goda möjligheter. Inget företag går i konkurs på grund av bokföringsresultatet, utan det sker på grund av att pengarna tar slut. Även positiva möjligheter, såsom en lysande rekrytering, en företagsaffär eller en viktig investering, kan komma överraskande. Om kassan inte är i skick kan man gå miste om bra möjligheter, konstaterar Kemppinen.

Dessutom frigör effektiv kassahantering tid för företagaren att ägna sig åt den egna verksamhetens kärnfrågor och utveckling.

- Inget är mer tärande för företagaren än den dagliga kampen med kassan och räkningarna. När grunden för kassahanteringen är i ordning behöver man inte tänka på det i vardagen.

Sparbankens Kassavakt automatiserar den dagliga kassahanteringen

Förutom databaserad förståelse behöver företaget bra kassahanteringslösningar för den praktiska vardagen. Sparbanken erbjuder sina företagskunder tjänsten Kassavakt, som effektiviserar kassahanteringen och placerar de lediga kontotillgångarna för att generera avkastning om de inte används till annat för tillfället.

I praktiken ställs ränte- och avkastningsnivåer in på företagets konto för de belopp som avtalats med kunden. När saldot på kontot överstiger en räntenivå betalas en högre ränta (1 månads Euribor -0,25 %) på den del som överskrider räntenivån. När saldot överstiger en avkastningsnivå överförs den överskjutande delen varje månad från kontot till en fond som företaget väljer.

- Kassavakten har verkligen varit ett verktyg som underlättat vår vardag. Placerandet av lediga kassamedel skulle annars lätt bli ogjort, eftersom det skulle ta för mycket resurser från främjandet av den egna affärsverksamheten. Kassavakten sköter detta automatiskt inom de ramar som vi har fastställt och med en risknivå som passar oss, berättar Kemppinen.

Syftet med kassavakten är att hålla företagets medel i produktivt bruk. När pengarna behövs är det enkelt att lösa in ett lämpligt belopp tillbaka till företagets konto i mobil- eller nätbanken. Tjänsten är flexibel och kan också pausas till exempel om företaget kommer att göra en större engångsinvestering.

- Vi har valt att investera i en korträntefond i Kassavakten, och i synnerhet på den nu fallande räntemarknaden har vi fått en mycket god avkastning i förhållande till risknivån och syftet. Vid behov har det varit enkelt att lösa ut pengarna och de har funnits på kontot nästa dag, konstaterar Kemppinen.

Kemppinen ser också att framgångsrik kassahantering är ett tecken på företagets kontinuitet och investeringsförmåga för viktiga intressentgrupper.

- De olika intressentgrupperna är mycket medvetna och kräver att företaget är livskraftigt. När jag själv väljer programvarupartner för olika ändamål vill jag ha en aktör som har råd att aktivt utveckla sina egna tjänster. Det kräver kassa, så kassahanteringen återspeglas också väsentligt i företagets försäljning och framgång.

Sparbanken är företagets helhetsmässiga partner över en längre tid

Som bankens företagskund är det viktigt för Kemppinen att banken har en övergripande förståelse för vad företaget strävar efter i sin egen berättelse och en vilja att vara med i den.

- Det viktigaste för mig i en bankrelation är en ömsesidig öppen och förtroendefull interaktion. Som kund vill vi vara transparenta gentemot finansiären – banken kan ju inte förstå vår situation om vi inte öppet lyfter fram relevant information. I gengäld vill jag som kund kunna lita på att banken inte erbjuder mig lösningar bara för att erbjuda, utan för att det är den bästa lösningen för mitt företag ur ett helhetsperspektiv. Sparbanken har betjänat oss väl och man har velat vara med på vår resa i riktigt god anda, beskriver Kemppinen.

Talgraf och Kemppinen har varit nöjda med att Sparbanken sköter företagets ärenden på ett övergripande sätt och med tanke på de långsiktiga målen. En egen lättillgänglig företagsbankir, som är lätt att nå och som man samarbetar med konsekvent över en längre tid, är en garant för ett högklassigt samarbete.

– Som sparbankskunder får vi ett förnuftigt helhetspaket. Utöver placeringslösningar som passar oss har vi till exempel förnuftiga limitlösningar i samma paket, så att vi inte behöver häva placeringarna vid en tidpunkt som är ogynnsam för oss. Vi har en direkt relation till vår egen företagsbankir och alla diskussioner har genuint bidragit till att bygga förtroende, säger Kemppinen.

 

Talgraf Oy är ett internationellt familjeföretag som erbjuder företag programvaruverktyg för affärsstyrning. Deras programvara används av över 10 000 finländska företag i olika storleksklasser och branscher. Företaget har en hög kundnöjdhet och valdes år 2024 till Finlands näst bästa arbetsplats.

Sparbanken Företagsbanken erbjuder omfattande banktjänster som stöd för ditt företag. Våra kunniga och erfarna företagsbankirer förhåller sig sakkunnigt till ditt bolag och diskuterar aktivt. Välkommen som företagskund till en bank där du känner till namnen på alla i teamet bakom din framgång.

Kategorier
Foretag
Foretagsbank Kassavakten

Intressant just nu