Ratikka tulee nostamaan asuntojen hintoja Vantaalla jo rakentamisvaiheessa

Sp-Koti Vantaan Tarinan yrittäjä Sari Salmela uskoo, että Vantaalle rakennettava ratikka tulee lisäämään radan läheisyydessä sijaitsevien asuinalueiden vetovoimaa ja nostamaan asuntojen hintoja jo rakentamisvaiheessa. Asuntojen arvonnousua on odotettavissa erityisesti esimerkiksi Länsimäessä, Vaaralassa ja Hakunilassa, joista pääsee jatkossa ratikalla nopeasti esimerkiksi Tikkurilan asemalle.

Säästöpankin brändikuva.

– Vuonna 2029 liikennöinnin aloitattava Ratikka tulee parantamaan merkittävästi kulkuyhteyksiä Vantaan sisällä ja nopeuttamaan työmatkailua myös monilta Itä-Vantaan pientalovaltaisilta asuinalueilta. Ratikka tulee myös helpottamaan huomattavasti ihmisten liikkumista Itä-Helsingin ja Vantaan välillä, sillä jatkossa ratikalla pääsee näppärästi Mellunkylästä esimerkiksi Jumboon, Aviapolikseen ja lentokentälle, kertoo Sp-Koti Vantaan Tarinan Yrittäjä Sari Salmela.

Salmelan mukaan Vantaan ratikka tulee parantamaan erityisesti kaupungin poikittaista liikennettä. Noin 19 kilometrin pituinen ratikkareitti kulkee Mellunmäen metroasemalta muun muassa Länsimäen, Rajakylän ja Hakunilan kautta Tikkurilaan ja sieltä Koivuhaan kautta Jumboon, Aviapolikseen ja Helsinki-Vantaa lentoasemalle.

– On selvää, että ratikka tulee lisäämään Vantaan vetovoimaa ja vaikuttamaan positiivisesti asuntojen hintoihin kaikilla radan läheisyydessä sijaitsevilla asuinalueilla. Asuntomarkkinoiden näkökulmasta on hyvä asia, että ratikkareitille on tulossa pysäkkejä noin 800 metrin välein. Se tarkoittaa, että ratikan vaikutuspiiri ulottuu koko reitin pituudelle. Tiedämme kokemuksesta, että uusi raidelinja tulee vaikuttamaan asuntojen arvonkehitykseen eniten noin kilometrin säteellä pysäkeistä sijaitsevilla asuinalueilla, sanoo Sp-Kodin toimitusjohtaja Jukka Rantanen.

Asunnonostajan ja -sijoittajan kannattaa nyt suunnata katse Vantaan ratikkareitin varrelle

– Olemme jo aiemmin nähneet, esimerkiksi kun Länsimetroa rakennettiin, miten asuntojen hinnat nousivat radan varrella sijaitsevilla asuinalueilla Espoossa jo rakentamisvaiheessa. Asuntojen arvonnousu ei tapahdu vasta, kun raidelinja on käytössä, vaan odotusarvo nostaa hintoja jo ennakkoon. Raidelinjan valmistuttua asuntojen hinnat ovat yleensä jo vakiintuneet uudelle tasolleen eikä hintojen nousu enää jatku yhtä ripeänä, toteaa Rantanen.

– Siksi asunnonostajan ja asuntosijoittajan kannattaisi suunnata katse tulevan ratikkareitin varrelle jo nyt. Monilla reitin varrella olevilla asuinalueilla asuntojen hinnat ovat vielä selvästi alhaisemmalla tasolla kuin keskimäärin pääkaupunkiseudulla. Uskon hintojen vahvistuvan kaikilla radan varrella olevilla asuinalueilla lähivuosina. Kannattaa tutustua Vantaan ratikan suunnitelmiin ja raidekarttaan ja tutustua niiden asuinalueiden tarjontaan, jotka sijaitsevat kilometrin säteellä molemmin puolin ratikkalinjaa. Asunnonostajan tai -sijoittajan näkökulmasta kiinnostavia hyviä alueita on useita.

– Asuntojen hintataso on tällä hetkellä melko alhainen vantaalaisissa 1970-luvun kerrostalolähiöissä, esimerkiksi Länsimäessä ja Hakunilassa. Niissä on monenkuntoisia yhtiöitä. Osassa korjausvelkaa on hoidettu hyvin ja esimerkiksi putkiremontit on jo ehditty tehdä. Näissä hyvinhoidetuissa yhtiöissä asuntojen hinnat tulevat lähivuosina rakenteilla olevan ratikkayhteyden vuoksi nousemaan aivan erityisesti, uskoo Salmela.

– Monissa yhtiöissä on kuitenkin vielä isot remontit tekemättä, ja siksi niiden hinnat ovat vielä todella edullisia verrattuna mihin tahansa pääkaupunkiseudun alueeseen. Nyt vielä saisi pienellä rahalla asuntoja, joiden hintatasoa neljän vuoden päästä valmistuva ratikka ja uudet liikenneyhteydet tulee nostamaan. Esimerkiksi Vaaralasta, Hakunilasta ja Länsimäestä tulee jatkossa pääsemään huomattavasti helpommin Tikkurilan asemalle ja sieltä esimerkiksi Helsinkiin tai minne vaan haluaakin jatkaa junayhteydellä.

Ratikka tulee tekemään hyvää myös pienemmille ja pientalovaltaisille asuinalueille Vantaalla

– Ratikan rakentaminen on erinomainen päätös Vantaalta. Ratikka tulee hyvin todennäköisesti parantamaan asuntojen houkuttelevuutta ja hintoja lähes koko Vantaan alueella. Uskon, että ratikan vaikutukset säteilevät positiivisesti myös pienempiin ja pientalovaltaisiin asuinalueisiin, kuten esimerkiksi Vaaralaan, Itä-Hakkilaan, Nissakseen ja Sotunkiin, sanoo Nooa Säästöpankin liiketoimintajohtaja Tommi Grönlund.

– Tulevan ratikkaradan varrella sijaitsevat 1970-luvulla rakennetut asuinalueet ja yhtiöt tarjoavat nyt arvonnousun näkökulmasta kiinnostavia mahdollisuuksia asunnonostajille ja sijoittajille.

– Ennen lopullista ostopäätöstä kannattaa tutustua huolellisesti yhtiön kuntoon, tilinpäätöstietohin ja taloudelliseen tilanteeseen sekä korjaushistoriaan. On myös tärkeää selvittää mahdolliset tulevat isommat remontit, painottaa Grönlund.

 

Ota meihin yhteyttä, niin jutellaan pk-seudun asuntomarkkinatilanteesta lisää:

Sari Salmela
Yrittäjä, LKV, kaupanvahvistaja, Sp-Koti Vantaa Tarina
050 380 9219, sari.salmela@spkoti.fi

Jukka Rantanen
Toimitusjohtaja, Sp-Koti Oy
050 341 1391, jukka.rantanen@spkoti.fi

Tommi Grönlund
Liiketoimintajohtaja, Nooa Säästöpankki
 040 575 1969, tommi.gronlund@saastopankki.fi

Kirjoitettu
Tyyppi
Uutinen
Julkaisija
Lue asuntolainasta

Ajankohtaista