Asiakkaan tunteminen – miksi pankki kysyy?
Me Säästöpankissa kysymme monenlaisia asioita – paitsi siksi, että laki niin velvoittaa, myös siitä syystä, että tahdomme tuntea asiakkaidemme elämäntilanteen. Asiakastietoja päivitetään säännöllisesti kaikissa asiakaskohtaamisissa. Kyselyt tapahtuvat aina suojattujen yhteyksien kautta, henkilöasiakkaalla useimmin mobiili- tai verkkopankissa.
Jos sinulla on Säästöpankin henkilöasiakkaan verkkopalvelutunnukset, voit päivittää asiakastietojasi mobiili- tai verkkopankissa.
Muussa tapauksessa, tai päivittääksesi yrityksesi, alaikäisen tai edunvalvottavan puolesta, käytäthän alla olevia linkkejä. Palvelun tarjoaa Signom. Käyttääksesi palvelua, sinulla tulee olla jonkun Suomessa toimivan pankin verkkopalvelutunnukset.
Alaikäisen tai edunvalvottavan tietojen päivittäminen
Omien tietojen päivittäminen, ei Säästöpankin verkkopalvelutunnuksia
Meillä Säästöpankissa tulee lainsäädännön velvoittamana olla asiakkaistamme riittävät tiedot. Asiakkaan tunteminen ja siihen liittyvät asiakkaillemme esitettävät kysymykset perustuvat pankkeja koskevaan lainsäädäntöön, kuten luottolaitoslakiin, lakiin rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä, verotietojen vaihtoa koskevaan lainsäädäntöön sekä tietosuojasääntelyyn. Tavoitteena on rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen, talousrikollisuuden sekä väärinkäytösten estäminen.
Finanssivalvonta opastaa Asiakkaan tuntemiseen liittyvissä kysymyksissä:
Henkilötietojen lisäksi pankilla tulee olla riittävät tiedot muun muassa asiakkaan toiminnasta, taloudellisesta asemasta ja varojen alkuperästä. Nämä kysymykset saattavat aluksi tuntua oudoilta, yllättäviltä ja jopa tungettelevilta. Kaikkia antamiasi tietoja käsitellään aina luottamuksellisesti pankkisalaisuutta koskevien lakien mukaisesti.
Saatamme kysyä sinulta esimerkiksi tilillesi tulevien varojen alkuperästä ja käyttötarkoituksesta. Varojen alkuperää selvittääksemme voimme myös pyytää kirjallisen selvityksen tueksi esimerkiksi kauppakirjan tai muita asiakirjoja.
Pankki ei kysy asiasta kiusatakseen tai tunkeillakseen, vaan asiakkaan tunteminen edellyttää meiltä riittävien ja tarkoituksenmukaisten tietojen hankkimista asiakkaidemme liiketoiminnan laadusta ja laajuudesta.
Kaikkien pankin asiakkaiden pitää vastata asiakkaan tuntemiseen liittyviin kysymyksiin, sillä pankilla tulee sääntelyn mukaan olla riittävät ja ajantasaiset tiedot asiakkaistaan. Kaikkiin kysymyksiin vastaaminen on tärkeää myös siksi, että voimme tarjota sinulle turvallisen pankkiasioinnin ja juuri sinun tarpeisiisi sopivia pankkipalveluita.
Kun asioit pankissa esimerkiksi laina-asioissa, on luontevaa vastata kysymyksiin tuloista ja menoista. Vastaavia kysymyksiä kysytään kuitenkin myös muun asioinnin yhteydessä sekä tiedustellaan muun muassa poliittisesta vaikutusvallasta ja verovelvollisuudesta. Samalla kysellään esimerkiksi rahaliikenteestä ulkomaille. Tietojen avulla voimme suojata asiakkaidemme varoja erilaisia väärinkäytöksiä vastaan.
Asiakkaan tuntemiseksi pankin on selvitettävä myös, onko sen asiakas poliittisesti vaikutusvaltainen. Poliittinen vaikutusvalta tarkoittaa sitä, että henkilö itse tai hänen perheenjäsenensä tai läheinen yhtiökumppani toimii tai on viimeksi kuluneen vuoden aikana toiminut merkittävässä julkisessa tehtävässä Suomessa tai jossakin muussa valtiossa. Tässä yhteydessä poliittisella vaikutusvallalla ei siis tarkoiteta puoluekantaa tai poliittista aktiivisuutta.
Suomi on sitoutunut kansainvälisin sopimuksin verotietojen vaihtoon. Rahoituslaitokset ovat velvollisia selvittämään mikä maa tai mitkä maat ovat asiakkaan verotuksellisia asuinvaltioita sekä raportoimiaan verotukseen liittyviä tietoja asiakkaista Verohallinnolle.
Aiemmin pankissa asioitiin useammin, ja toimihenkilöt ja asiakkaat oppivat tuntemaan toisensa. Verkkopalvelujen ja uusien toimintatapojen kehittymisen myötä pankissa asioidaan harvemmin, eikä samanlaista suhdetta enää välttämättä synny. Lainsäädäntökin on tiukentunut. Pankin pitää kuitenkin edelleen tunnistaa ja tuntea asiakkaansa.
Pankin on siis varmistuttava siitä, että se tietää asiakkaan henkilöllisyyden. Tätä kutsutaan henkilöllisyyden todentamiseksi. Todentamiseen hyväksytään vain viranomaisen myöntämät kuvalliset henkilöllisyysasiakirjat. Todentaminen on aina myös asiakkaan etu. Siksi todentamisasiakirja tai sen tiedot talletetaan pankin järjestelmään.
Henkilöllisyyden todentamisen lisäksi asiakkaan tuntemiseen kuuluu, että pankilla on riittävät tiedot asiakkaan taloudellisesta asemasta, mahdollisesta liiketoiminnasta sekä tiedot pankkipalveluiden käyttötarkoituksesta. Siksi pankki kysyy muun muassa tietoja tilille saapuvista ja lähtevistä varoista, niiden alkuperästä ja käyttötarkoituksesta, sekä mahdollisista ulkomaanmaksuista ja niiden määrästä.
Jos Säästöpankki ei saa riittäviä tietoja asiakkaan tuntemiseen liittyen pankilla on lain mukaan jopa velvollisuus kieltäytyä asiakassuhteen avaamisesta, jatkamisesta tai toimeksiannon hoitamisesta.
Näistä edellä mainituista syistä johtuen esitämme kysymyksiä, kun sinusta tulee asiakkaamme ja myös sen jälkeen asioidessasi konttorissa, verkkopankin kautta tai puhelimitse tunnistautuneena. Tietoja käsitellään luottamuksellisesti suomalaisen pankkisalaisuussäännöstön mukaisesti.
Pyydämme sinua tarkistamaan ja päivittämään tietosi säännöllisesti verkkopankissa tai mobiilissa. Muistathan lopuksi vahvistaa tietosi pankkitunnuksillasi, myös silloin kun tietoihisi ei ole tullut muutoksia.
Salattu yhteys on turvallinen ja helppo tapa tietojen antamiseen. Verkkopankissa voit tarkistaa sivuston turvallisuuden ja SSL-suojauksen napauttamalla turvalukon kuvaa selaimen ylä- tai alapalkissa.
Muistathan, että pankki tai viranomaiset eivät koskaan kysy henkilökohtaisia tai yrityksen pankkitunnuksia, salasanaa tai maksukortin tunnuslukua esimerkiksi puhelimitse, tekstiviestillä tai sähköpostitse.
Säilytä ja käytä pankkitunnuksiasi huolellisesti. Pankkitunnukset ovat aina henkilökohtaiset. Lisäksi kannattaa varmistaa, että käyttämäsi laite on suojattu, virustorjuntaohjelma päivitetty ja palomuuri toiminnassa.
Miksi pankki kysyy asiakkaan tietoja verkkopankin ja mobiilin kautta?
Lainsäädäntö velvoittaa pankkeja tuntemaan asiakkaansa. Kysymme tietoja myös itsepalvelukanavissa, jotta tietojen päivittäminen on asiakkaalle mahdollisimman helppoa ja joustavaa.
Keneltä tietoja kysytään verkkopankissa ja mobiilissa?
Tietoja kysytään säännöllisesti kaikilta verkkopankkia ja mobiilia käyttäviltä asiakkailtamme.
Jos antamani tiedot muuttuvat, täytyykö minun täyttää kysely uudestaan?
Voit itse päivittää muuttuneita tietojasi verkkopankissa tai mobiilissa. Päivitämme tietoja myös konttoritapaamisissa.
Kansainvälisillä finanssipakotteilla tarkoitetaan pakotteiden kohteena olevien tahojen varojen tai muiden taloudellisten resurssien jäädyttämistä. Niillä vastataan erilaisiin kansainvälistä rauhaa ja turvallisuutta uhkaaviin tilanteisiin, terrorismi mukaan lukien.
Pakotteita seurataan säästöpankkien asiakkuuksissa ja maksujenvälityksessä. Pakotteiden kohteina voi nimetyn valtion lisäksi olla henkilöitä ja yhteisöjä, joiden katsotaan olevan vastuussa pakotteilla vastustettavasta toiminnasta. Säästöpankki seuraa ja noudattaa toiminnassaan EU:n ja YK:n asettamia pakotteita ja erityisesti maksuliikenteen osalta USA:n OFAC-viranomaisen pakotteita.