Usein kysyttyä Säästöpankki Tunnistus -sovelluksesta
Täältä löydät apua tunnistautumiseen: kokosimme usein kysytyt kysymykset yhteen paikkaan.
Chatbot-Miljo auttaa sinua esimerkiksi mobiililaitteen vaihdossa. Keskustelun voit aloittaa vaikka heti oikeassa alakulmassa näkyvästä chat -ikonista.
HUOM: säilytäthän jatkossakin myös paperisen avaintunnuskortin - tarvitset sitä esimerkiksi lukkiutuneiden pankkitunnusten avauspalvelun käytössä.
Säästöpankki Mobiili ja Säästöpankki Tunnistus -sovellusten turvallinen käyttö edellyttää, että myös mobiililaitteesi tietoturvaominaisuudet ovat ajan tasalla.
Käytäthän sovellusten uusimpia versioita ja laitevalmistajien viimeisimpiä käyttöjärjestelmiä. Ajoittain Säästöpankin on tietoturvasyistä päivitettävä sovellusten käyttöön vaadittavaa käyttöjärjestelmätasoa, sillä mobiililaitteiden valmistajat tarjoavat ajantasaiset tietoturvapäivitykset vain uusimpiin järjestelmäversioihin.
Tarkistathan laitteesi käyttöjärjestelmä laitteesi asetuksista ja päivitä se, mikäli saatavilla on uusi versio.
Älä siirrä Säästöpankki Tunnistus -sovellusta vanhalta mobiililaitteelta uudelle laitteelle mobiililaitteen vaihdon yhteydessä, vaan lataa Säästöpankki Tunnistus -sovellus käyttöösi sovelluskaupasta, kun olet ottanut uuden mobiililaitteen käyttöön.
Mobiililaitteen vaihdon yhteydessä Säästöpankki Tunnistus -sovelluksen käyttöönotto tapahtuu samoin kuin Säästöpankki Tunnistus -sovelluksen ensimmäinen käyttöönotto.
Jotta saat Säästöpankki Tunnistus -sovelluksen käyttöösi uudelle mobiililaitteelle, sinun tulee ladata sovellus ja tunnistautua jollain seuraavista:
- toisella mobiililaitteella olevalla Säästöpankki Tunnistus -sovelluksella
- toisen suomalaisen pankin tunnistusratkaisulla
- Säästöpankin paperisen avaintunnuskortin avulla.
Lisäksi käytössäsi on oltava tekstiviestivahvistuspalvelu.
Muistathan, että Säästöpankki Tunnistus -sovellus voi turvallisuussyistä olla ladattuna vain kolmelle mobiililaitteelle kerrallaan.
Säästöpankki Tunnistus -sovelluksen voi liittää kolmeen eri mobiililaitteeseen. Siksi sinun kannattaa poistaa tarpeettomat ja vanhat laitteet Säästöpankki Tunnistus -sovelluksesta.
Tarpeettomat laitteet ja niihin liitetyt käyttäjäprofiilit (mm. vanhat puhelimet) voit poistaa seuraavasti:
Säästöpankki Mobiilissa:
1. Kirjaudu Säästöpankki Mobiiliin | |
2. Valitse kohta Profiili | |
3. Tunnistussovellus | |
4. Valitse kynä -symboli | |
5. Poista profiili |
Verkkopankissa:
1. Kirjaudu verkkopankkiin | |
2. Siirry Oma nimi -kohtaan (näytöllä oikea yläkulma) | |
3. Säästöpankki Tunnistus -sovelluksen asetukset -osio | |
4. Poista tarpeettomat käyttäjäprofiilit klikkaamalla profiilin perässä olevaa roskakori -symbolia. |
Ulkomailla oleskellessasi voit käyttää digipalveluitamme. Joiltakin osin palveluiden käyttö voi kuitenkin olla rajoitettua ulkomailla, esim. turvallisuus- tai lakiin perustuvista syistä.
Säästöpankki Tunnistus -sovelluksen käyttöönottoa on turvallisuussyistä rajoitettu ulkomailta. Ota tunnistussovellus käyttöön ennen ulkomaille siirtymistä. Jos sinulla on tarvetta käyttää palveluitamme ulkomailla ollessasi, niin varmista etukäteen, palveluiden käyttömahdollisuudet.
Säästöpankki Tunnistus -sovelluksen käyttöönotto
Säästöpankki Tunnistus -sovelluksen otat helposti käyttöön mobiililaitteellasi.
Tarvitset käyttöönottoon mobiililaitteen, jossa on internetyhteys, Säästöpankin pankkitunnukset sekä paperisen avaintunnuskortin. Käyttöönoton voit tehdä myös ilman paperista avaintunnuskorttia, hyödyntäen toisen pankin pankkitunnuksia tai toisella mobiililaitteella olevalla Säästöpankki Tunnistus -sovelluksella.
Lisäksi käytössäsi on oltava tekstiviestivahvistuspalvelu.
Tarkemmat ohjeen Säästöpankki Tunnistus -sovelluksen käyttöönottoon löytyvät täältä.
Kyllä, avaintunnuskorttisi on edelleen käytettävissäsi kirjautuessasi Säästöpankin verkkopankkiin. Tarvitset verkkopankkiin kirjautumiseen paperisen avaintunnuskortin lisäksi lisävahvistuksen tekstiviestillä.
Säästöpankki Mobiiliin kirjautuminen on mahdollista vain Säästöpankki Tunnistus -sovelluksella. Muistathan, että voit saman istunnon aikana käyttää vain yhtä tunnistusvälinettä. Eli jos kirjaudut verkkopankkiin Säästöpankki Tunnistus -sovelluksella, et voi samalla kirjautumiskerralla käyttää paperista avaintunnuskorttia pankkitapahtumiesi vahvistamiseen.
Muut käyttöongelmat
Jos asioit tietokoneellasi:
Kun tietokoneen näytöllä näkyy Odotetaan vahvistusta / Väntar på bekräftelse -teksti, avaa Säästöpankki Tunnistus -sovellus mobiililaitteellasi. Meneillään olevan tunnistautumisen voit hyväksyä painamalla vihreää "Vahvista kirjautuminen" –painiketta ja syöttämällä 4-numeroisen PIN-koodin. Jatka tämän jälkeen asiointia tietokoneella normaalisti.
Jos asioit mobiililaitteellasi:
Kun mobiililaitteesi näytöllä näkyy Odotetaan vahvistusta / Väntar på bekräftelse -teksti, avaa myös Säästöpankki Tunnistus -sovellus mobiililaitteellasi. Hyväksy tunnistautuminen painamalla vihreää "Vahvista kirjautuminen" -painiketta sovelluksessa ja syötä 4-numeroinen PIN-koodisi. Siirry tämän jälkeen takaisin meneillään olevaan kirjautumiseen ja jatka asiointia.
Vaikuttaisi siltä, että Säästöpankki Tunnistus -sovelluksessa on tilapäinen häiriö. Sulje Säästöpankki Tunnistus -sovellus ja myös mobiililaitteen välilehdet, niin sovellus poistuu laitteesi välimuistista. Yritä hetken kuluttua uudelleen.
Käytössäsi voi myös olla vanhentunut versio Säästöpankki Tunnistus -sovelluksesta. Varmista, että käytössäsi on uusin versio ja tee tarvittaessa sovelluksen päivitys.
Lukituksen avaaminen
Säästöpankki Tunnistus -sovellus voidaan toisinaan lukita turvallisuutesi takaamiseksi – esimerkiksi, jos olet syöttänyt sovellukseen useita kertoja väärän PIN-koodin.
Jos Tunnistus-sovelluksessa näkyy ilmoitus: "Tunnistussovelluksesi on lukossa” tai "Laite poistettu käytöstä", voit avata lukituksen verkko- tai mobiilipankissa seuraavilla ohjeilla. Tarvittaessa saat apua asiakaspalvelustamme.
- Kirjaudu verkko- tai mobiilipankkiin
- Valitse Oma nimi (verkkopankin oikeassa yläkulmassa tai Mobiilissa Profiilin alla).
- Siirry Tunnistus-sovelluksen asetuksiin.
- Valitse listalta laite, jolta haluat poistaa Tunnistus-sovelluksen lukituksen.
- Avaa laitteen lukitus seuraamalla ohjeita.
Toisen suomalaisen pankin pankkitunnuksilla asiointi
Jos sinulla on käytössäsi jonkin toisen suomalaisen pankin pankkitunnukset, ota yhteyttä puhelimitse asiakaspalveluumme. Asiakaspalvelumme auttaa sinua Säästöpankin unohtuneiden ja/tai lukkiutuneiden pankkitunnusten avaamisessa. Löydät asiakaspalvelun yhteystiedot sivun alareunasta.
Konttorilla asiointi
Voit hoitaa unohtuneiden ja/tai lukkiutuneiden pankkitunnusten avaamisen lähimmässä Säästöpankin konttorissa. Voit varata ajan asian hoitamiseksi tai asioida ilman ajanvarausta, jos konttorissa on kassapalvelut tai infopiste. Konttoreiden aukioloajat ja palvelut voit tarkastaa paikallisen Säästöpankkisi sivuilta.
Ota konttorille mukaasi voimassa oleva passi tai henkilökortti, ajokortti ei riitä tässä yhteydessä tunnistautumiseen.
Et valitettavasi voi. Jos syötät turvaluvun paperiselta avaintunnuskortiltasi väärin liian monta kertaa, pankkitunnukset lukkiutuvat. Ohjeet lukituksen avaukseen löydät täältä:
Jos tiedät tai epäilet, että pankkitunnuksesi, paperinen avaintunnuskorttisi tai mobiililaite, johon Säästöpankki Tunnistus -sovellus on asennettuna, ovat joutuneet sivullisen ulottuville, sulje välittömästi pankkitunnukset soittamalla pankkiisi tai pankkitunnusten ja korttien sulkupalveluun (020 333, ulkomailta +358 20 333). Sulkupalvelu on auki vuoden kaikkina päivinä ja ympäri vuorokauden.
Säästöpankki Tunnistus -sovellus käytössä
Voit lähettää viestin verkkopankistasi ja pyytää toimittamaan uuden avaintunnuskortin kotiosoitteeseesi.
Säästöpankki Mobiili käytössä
Voit lähettää viestin Säästöpankki Mobiilista ja pyytää toimittamaan uuden avaintunnuskortin kotiosoitteeseesi.
Toisen suomalaisen pankin pankkitunnukset käytössä
Ota yhteyttä puhelimitse asiakaspalveluumme. Asiakaspalvelumme voi lähettää sinulle paperisen avaintunnuskortin kotiosoitteeseesi. Löydät asiakaspalvelun yhteystiedot sivun alareunasta.
Konttorilla asiointi
Voit hakea paperisen avaintunnuskortin myös lähimmästä Säästöpankin konttorista. Voit varata ajan asian hoitamiseksi tai asioida ilman ajanvarausta, jos konttorissa on kassapalvelut tai infopiste. Konttoreiden aukioloajat ja palvelut voit tarkastaa paikallisen Säästöpankkisi sivuilta.
Ota konttorille mukaasi voimassa oleva passi tai henkilökortti, ajokortti ei riitä tässä yhteydessä tunnistautumiseen.
Korvaavasta avaintunnuskortista veloitetaan palveluhinnaston mukainen kulu.
Jos olet kadottanut mobiililaitteesi, johon olet ladannut Säästöpankki Tunnistus -sovelluksen, ota välittömästi yhteys pankkiisi tai poista Säästöpankki Tunnistus -sovellus käytöstä verkkopankissa. Voit kirjautua verkkopankkiin paperisella avaintunnuskortillasi.
Jos tiedät tai epäilet, että pankkitunnuksesi tai mobiililaitteesi ovat joutuneet sivullisen ulottuville, sulje välittömästi pankkitunnukset soittamalla pankkiisi tai pankkitunnusten ja korttien sulkupalveluun (020 333, ulkomailta +358 20 333). Sulkupalvelu on auki vuoden kaikkina päivinä ja ympäri vuorokauden.
Yleistä Säästöpankki Tunnistus -sovelluksesta
Säästöpankki Tunnistus -sovellus on mobiilivaihtoehto verkkopankin maksujen vahvistamiseen ja esimerkiksi julkisen sektorin, kuten Kelan, asiointipalveluissa tunnistautumiseen. Säästöpankki Tunnistus -sovellus toimii kaikissa samoissa tilanteissa kuin paperinen avaintunnuskorttikin.
Säästöpankki Tunnistus -sovelluksen voit ladata App Storesta tai Google Playsta. Paperinen avaintunnuskortti tulee jollain aikavälillä poistumaan käytöstä. Voit varautua nyt jo tulevaan muutokseen ja ottaa käyttöösi helppokäyttöisen Säästöpankki Tunnistus -sovelluksen.
Kyllä, tunnistautuminen ja maksujen vahvistaminen Säästöpankki Tunnistus -sovelluksella on turvallista. Toki sinun pitää huolehtia yleisistä turvallisen mobiililaitteen käytön ohjeista myös Säästöpankki Tunnistus -sovellusta käyttäessäsi.
Tässä on sinulle koostettuna muutama käytännön vinkki turvalliseen mobiililaitteen käyttöön:
- Jos liität mobiililaitteeseesi pankkiasiointiin liittyviä palveluita, varmista, että mobiililaitteesi on vain henkilökohtaisessa käytössäsi ja ettei se joudu muiden haltuun.
- Älä tallenna mobiililaitteeseesi pankkisalaisuuden alaisia tietoja, kuten pankkitunnisteita tai niiden osia. Säästöpankki Tunnistus -sovellus itsessään on suojattu, joten sitä voit käyttää turvallisesti mobiililaitteellasi.
- Pidä mobiililaitteesi päivitykset ajan tasalla. Päivitä mobiililaitteesi käyttöjärjestelmä- (Android, iOS) ja ohjelmistopäivitykset heti, kun ne tulevat tarjolle. Näissä päivityksissä korjataan usein myös ohjelmistoissa havaittuja haavoittuvuuksia.
- Lataa sovelluksia mobiililaitteellesi vain virallisista sovelluskaupoista (Google Play, AppStore).
- Käytä mobiililaitteen omia turvaominaisuuksia (esim. näytön lukitus, PIN-koodin kysely päällä).
- Jos et ole varma sähköpostin tai tekstiviestin alkuperästä, älä avaa viestiä mobiililaitteellasi.
- Älä myöskään avaa epävarmasta lähteestä tulevia linkkejä, liitetiedostoja tai kuvia.
- Älä murra (rooting, jailbreak) mobiililaitteesi käyttöjärjestelmää, sillä silloin mobiililaitteen sisäiset turvamekanismit poistuvat käytöstä.
Kun alaikäisellä on käytössä Säästöpankin pankkitunnukset, hän voi ladata mobiililaitteelleen tunnistussovelluksen. Säästöpankki Tunnistuksella on helppoa tunnistautua eri asiointipalveluihin. Alaikäisten kannattaa ladata myös Säästöpankki Mobiili, jolla on helppo seurata oman käyttötilin saldoa.
Pankkitunnukset saa avattua pankissa, kun huoltajat antavat siihen suostumuksen ja alaikäiseltä löytyy ajantasainen passi tai kuvallinen henkilökortti.
Säästöpankki ei veloita erikseen maksua Säästöpankki Tunnistus -sovelluksen lataamisesta tai sen käyttämisestä.
Sovellus kuitenkin käyttää mobiililaitteen ja matkapuhelinoperaattorin tietoliikenneyhteyksiä toimiakseen, joten siitä saattaa aiheutua sinulle kustannuksia. Sinun kannattaakin tarkistaa matkapuhelinoperaattorisi veloitusperusteet ennen sovelluksen käyttöönottoa.
Säästöpankki Tunnistus -sovelluksella voit:
- Tunnistautua ja vahvistaa tapahtumia, esimerkiksi maksuja, Säästöpankin verkkopankissa ja Säästöpankki Mobiilissa
- Tunnistautua julkisen sektorin asiointipalveluissa
- Vahvistaa maksuja verkossa (Säästöpankin verkkomaksupalvelu)
- Kirjautua verkkopankkiin
Säästöpankki Tunnistus -sovellus toimii Android- ja iOS-mobiililaitteilla.
Kirjautuessasi verkkopankkiin:
1. Käytä "Tunnistussovelluksella / Med appen identifiering" -välilehteä. Tämä on verkkopankissamme oletuksena, joten sinun ei tarvitse valita sitä erikseen. |
|
2. Kirjoita Käyttäjätunnuksesi sille tarkoitettuun kenttään ja klikkaa vihreää Kirjaudu / Logga in -painiketta. Ruutuun tulee pyörivä rulla, jonka vieressä lukee "Odotetaan vahvistusta / Väntar på bekräftelse" -teksti | |
3. Avaa Säästöpankki Tunnistus -sovellus mobiililaitteestasi. Sovelluksen näyttöön tulee teksti "Vahvista kirjautuminen kohteeseen verkkopankki". Klikkaa vihreää "Vahvista kirjautuminen" -painiketta ja syötä tämän jälkeen Säästöpankki Tunnistus -sovellukselle valitsemasi 4-numeroinen PIN-koodi | |
4. Tämän jälkeen pääset asioimaan verkkopankissasi normaalisti. |
Kirjautuessasi Säästöpankki Mobiiliin:
1. Kirjoita käyttäjätunnus |
|
2. Säästöpankki Mobiilin näytölle tulee teksti "Vahvista kirjautuminen kohteeseen Säästöpankki mobiilisovellus". Klikkaa vihreää "Vahvista kirjautuminen" -nappia, syötä PIN-koodi. | |
3. Tämän jälkeen pääset asioimaan Säästöpankki Mobiiliin. |
- Tee palvelussa, esimerkiksi verkkopankissa, maksu ja valitse Vahvista.
- Avaa mobiililaitteellasi oleva Säästöpankki Tunnistus -sovellus. Saat sinne maksun vahvistamista koskevat tiedot sekä pyynnön vahvistaa maksu PIN-koodilla. Syöttämällä PIN-koodin vahvistat maksun.
Säästöpankki Tunnistus -sovelluksessa on monikäyttäjäominaisuus, jolloin eri käyttäjäprofiilit voivat käyttää samaa Säästöpankki Tunnistus -sovellusta. Säästöpankki Tunnistus -sovelluksen käyttöönottovaiheessa sinun tulee nimetä oma käyttäjäprofiili. Jos samaa Säästöpankki Tunnistus -sovellusta käyttää useampi henkilö, varmistathan, että henkilökohtainen PIN-koodi on vain sinun tiedossasi.
Yhteiskäyttöisten laitteiden käytön osalta on rajoitteita biometrisen tunnistamisen osalta. Sormenjälki- tai kasvojentunnistusta ei saa ottaa käyttöön Säästöpankki Tunnistus -sovelluksessa yhteiskäyttöisillä laitteilla.
Yhdet pankkitunnukset voivat olla liitettyinä maksimissaan kolmeen käyttäjäprofiiliin. Käyttäjäprofiilit voivat olla käytössä maksimissaan kolmella eri mobiililaitteella. Tällöin käyttäjä asentaa Säästöpankki Tunnistus- sovelluksen eri laitteille ja aktivoi käyttäjäprofiilit näille laitteille.
Samaan Säästöpankki Tunnistus -sovellukseen on myös mahdollista käyttöönottaa eri pankkitunnuksiin liitettyjä käyttäjäprofiileja. Tämä voi olla hyödyllistä, jos sinulla on Säästöpankissa sekä henkilöasiakkuus että yritysasiakkuus.
Säästöpankki Tunnistus kannattaa aina päivittää uusimpaan saatavilla olevaan versioon, sillä päivitykset parantavat sovelluksen käyttökokemusta ja turvallisuusominaisuuksia. Päivitykset tulevat sinulle automaattisesti saataville sovelluskauppaasi, ja voit säätää asetuksistasi sovellukset päivittymään automaattisesti aina, kun uusi päivitys tulee saataville. Löydät ohjeet sovellusten päivittämiseen ja automaattipäivitysten käyttöönottoon sovelluskauppojen ylläpitäjien verkkosivuilta:
Jos haluat jostain syystä poistaa Säästöpankki Tunnistus -sovelluksen käytöstä, voit tehdä sen suoraan Säästöpankki Tunnistus -sovelluksessa, poistaa sen ollessasi kirjautuneena verkkopankkiin tai Säästöpankki Mobiiliin.
Jos poistat Säästöpankki Tunnistus -sovelluksen, et voi enää jatkossa kirjautua Säästöpankki Mobiiliin, vaan sinun tulee asioida verkkopankissa. Säästöpankki Tunnistus -sovelluksen poiston jälkeen verkkopankkiin kirjautuessa tulee käyttää paperista avaintunnuskorttia sekä lisäksi lisävahvistusta tekstiviestillä.
Jos et muista PIN-koodiasi, voit luoda Säästöpankki Tunnistus -sovelluksessa uuden käyttäjäprofiilin
1. Valitse Säästöpankki Tunnistus -sovelluksesta asetukset (kolme viivaa)
2. Lisää käyttäjäprofiili ja toimi sovelluksen antamien ohjeiden mukaan.
3. Kun uusi käyttäjäprofiili on käytössä, pääset poistamaan vanhan käyttäjäprofiilin, jonka PIN-koodia et enää muista.
Toinen vaihtoehto on poistaa sovellus kokonaan ja ladata se laitteeseen uudestaan, jolloin sovellus pyytää sinua luomaan uuden käyttäjäprofiilin.
Jos sinulla on jo 3 käyttäjäprofiilia, sinun tulee poistaa jokin käyttäjäprofiileistasi Säästöpankki Tunnistus -sovelluksella tai verkkopankissa.
1. Kirjaudu verkkopankkiin valitsemalla Avaintunnuskortilla -välilehti.
2. Kirjaudu
- käyttäjätunnuksella
- salasanalla
- avaintunnuskortin turvaluvulla
- tekstiviestitse saamallasi vahvistuskoodilla. HUOM! Tarkasta saamasi tekstiviestivahvistuksen ID-tunnus, jotta se vastaa tekemääsi tapahtumaa.
3. Valitse Oma nimi (oikea yläkulma) -kohdasta.
4. Siirry Tunnistussovelluksen asetukset -osioon, jossa voit poistaa käyttäjäprofiilin klikkaamalla roskakori -ikonista.
5. Profiilin poisto tulee vahvistaa paperisen avaintunnuskortin turvaluvulla.
Jos Säästöpankki Tunnistus -sovellus on lukkiutunut, ohjeet lukituksen avaukseen löydät täältä:
Biometriikka (kasvojen tai sormenjälkitunnistus)
Biometrisella tunnistautumisella tarkoitetaan henkilöllisyyden todentamista käyttäjän fyysisiin ominaisuuksiin, kuten sormenjälkeen ja kasvonpiirteisiin perustuen.
Sormenjälki- ja kasvojentunnistus perustuu laitteella olevaan sormenjälki- ja kasvojentunnistuksen teknologiaan. Sormenjälki- ja kasvojentunnistamisessa sovelletaan Applen tai Androidin sormenjälki- tai kasvojentunnistusta koskevia ehtoja ja tietosuojakäytänteitä.
Kyllä on. Sormenjäljellä tai kasvoilla tunnistautuminen on turvallista oikein käytettynä. Toki sinun pitää huolehtia yleisistä turvallisen mobiililaitteen käytön ohjeista myös Säästöpankki Tunnistus -sovellusta käyttäessäsi. Katso tarkemmin muutama käytännön vinkki turvalliseen mobiililaitteen käyttöön, kohdasta Onko Säästöpankki Tunnistus -sovelluksen käyttö turvallista?
Sormenjälki- ja kasvojentunnistus perustuu laitteella olevaan sormenjälki- ja kasvojentunnistuksen teknologiaan. Sormenjälki- ja kasvojentunnistamisessa sovelletaan Applen tai Googlen (Android) sormenjälki- tai kasvojentunnistusta koskevia ehtoja ja tietosuojakäytänteitä. Noudata laitevalmistajan sekä Applen tai Googlen biometrisen tunnistamisen käytön ohjeistuksia.
Huomioithan, että turvallisuus voi kuitenkin vaarantua, mikäli samalle laitteelle on tallennettu muiden henkilöiden sormenjälkiä. Sormenjälki- tai kasvojentunnistusta ei sen vuoksi saa ottaa käyttöön Säästöpankki Tunnistus -sovelluksessa yhteiskäyttöisillä laitteilla. Lisäksi jos laitteellasi on kasvojentunnistus ja olet ottanut kasvojentunnistuksen Säästöpankki Tunnistus -sovelluksessa käyttöösi ei laitetta saa luovuttaa toisen haltuun.
Biometrisen tunnistamisen toiminnon käyttöönottaminen Säästöpankki Tunnistus -sovelluksessa on mahdollista, jos laitteellasi on olemassa sormenjälki- tai kasvojentunnistamiseen liittyvä tuki (Apple: Touch ID tai Face ID ja Android: Fingerprint Authentication). Sormenjälki- ja kasvojentunnistus perustuu laitteella olevaan sormenjälki- ja kasvojentunnistuksen teknologiaan. Sormenjälki- ja kasvojentunnistamisessa sovelletaan Applen tai Androidin sormenjälki- tai kasvojentunnistusta koskevia ehtoja ja tietosuojakäytänteitä. Säästöpankki ei saa haltuunsa, käsittele eikä tallenna sormenjälki- eikä kasvonpiirretietojasi.
Jos Säästöpankki Tunnistus -sovelluksen sormenjälki- tai kasvojentunnistuksen käyttöönoton jälkeen laitteen sormenjälkitunnistukseen lisätään uusi sormenjälki, poistetaan tällöin sormenjälki- tai kasvojentunnistus Säästöpankki Tunnistus -sovelluksesta.
Jos haluat tämän jälkeen saada sormenjälki- tai kasvojentunnistuksen uudelleen Säästöpankki Tunnistus -sovelluksessa käyttöön, tee käyttöönotto uudelleen.
Ei saa. Säästöpankki ei saa haltuunsa, käsittele eikä tallenna sormenjälki- eikä kasvonpiirretietojasi. Sormenjälki- ja kasvojentunnistus perustuu mobiililaitteella olevaan sormenjälki- ja kasvojentunnistuksen teknologiaan. Sormenjälki- ja kasvojentunnistamisessa sovelletaan Applen tai Androidin sormenjälki- tai kasvojentunnistusta koskevia ehtoja ja tietosuojakäytänteitä.
Et voi, jollet poista laitteellasi olevalta Säästöpankki Tunnistus -sovelluksen muita käyttäjäprofiileja. Biometrisen tunnistamisen toimintoa ei voi kytkeä päälle, mikäli Säästöpankki tunnistus -sovelluksessa on käytetty useampaa kuin yhtä käyttäjäprofiilia.
Voit siis käyttää joko biometrisen tunnistamisen toiminnallisuutta tai useamman käyttäjän käyttäjäprofiili -toimintoa. Molempia ei voi turvallisuussyistä käyttää yhtä aikaa.
Ottamalla sormenjälki- tai kasvojentunnistuksen käyttöön Säästöpankki Tunnistus -sovelluksessa voit käyttää sormenjälki- tai kasvojentunnistusta:
- Säästöpankin asiakkailleen tarjoamissa sähköisissä palveluissa
- Niiden yritysten tai yhteisöjen asiointipalveluissa, joissa hyväksytään tunnistautuminen Säästöpankin pankkitunnuksilla.
Sormenjälki- tai kasvojentunnistuksella voit vahvistaa kirjautumisesi asiointipalveluihin ja vahvistaa tapahtumia. Joissakin käyttötilanteissa sinulta voidaan sormenjälki- tai kasvojentunnistamisen lisäksi, tai sijaan, vaatia PIN-koodia.
Molemmissa sovelluksissa on omat biometrisen tunnistamisen toimintonsa, jotka täytyy molemmissa sovelluksissa ottaa erikseen käyttöön. Vastaavasti jos biometrisen tunnistuksen käytön haluaa lopettaa, tulee ne poistaa käytöstä erikseen molemmista sovelluksista.
Toistaiseksi Säästöpankki Tunnistus -sovelluksen biometrisen tunnistamisen -ominaisuus ei ole käytettävissä Säästöpankki Mobiilin yhteydessä.
Biometrisen tunnistuksen ominaisuuden voi ottaa käyttöön Säästöpankki Tunnistus -sovelluksen käyttöönoton yhteydessä.
Biometrisen tunnistuksen ominaisuus voidaan ottaa käyttöön myös myöhemmässäkin vaiheessa Säästöpankki Tunnistus -sovelluksen asetukset -valikon (sovelluksen vasemmassa yläkulmassa oleva kuvake) kautta. Valitaan ensin se käyttäjäprofiili, jossa biometrinen tunnistus halutaan ottaa käyttöön ja sen jälkeen valitaan Aktivoi sormenjälkitunnistus (tai kasvontunnistus).
Säästöpankki Tunnistus -sovelluksessa olevan biometrisen tunnistuksen toiminnon voi kytkeä pois päältä seuraavin tavoin:
- Säästöpankki Tunnistus -sovelluksen asetukset -valikon (sovelluksen vasemmassa yläkulmassa oleva kuvake) kautta. Valitaan käyttäjäprofiili, jonka biometrinen tunnistus halutaan ottaa pois käytöstä ja sen jälkeen poistetaan sormenjälkitunnistus (tai kasvontunnistus) käytöstä.
- Poistamalla Säästöpankki Tunnistus -sovelluksen laitteeltasi
- Poistamalla sormenjälki laitteelta (Android tai iPhone laitteen ominaisuus)
Saitko tekstiviestivahvistuksen Säästöpankki Tunnistus -sovelluksen käyttöönotosta?
Sulje pankkitunnuksesi välittömästi soittamalla pankkitunnusten sulkupalveluun 020 333 (24 h/vrk), ulkomailta +358 20 333 (24 h/vrk). Ole sen jälkeen yhteydessä omaan pankkiisi.
Jos et saanut tekstiviestiä, et luultavasti ole ottanut tekstiviestivahvistuspalvelua käyttöösi. Säästöpankki Tunnistus -sovellusta ei voi ottaa käyttöön ilman tekstiviestivahvistuspalvelua.
Ota tekstiviestivahvistus käyttöösi verkkopankissa.
Jos sinulla on Säästöpankki Tunnistus -sovellus käytössä toisella laitteella, niin voit kirjautua sillä verkkopankkiin ottaaksesi tekstiviestivahvistuksen käyttöösi. Se löytyy verkkopankista oman nimesi alta löytyvästä valikosta kohdasta Turvallinen käyttö/Ota käyttöön lisävahvistaminen tekstiviestillä.
Vaihtoehtoisesti voi kirjautua verkkopankkiin käyttäjätunnuksen, salasanan ja paperisen avaintunnuskortin avulla. Siinä yhteydessä sinut ohjataan tekstiviestivahvistuksen käyttöönottoon.