• Yritystietojen päivittäminen

    Pankeilla on lakiin perustuva velvollisuus tuntea asiakkaansa. Jotta palvelumme pysyvät tauotta käytössäsi, meillä on oltava riittävät ja ajantasaiset tiedot yrityksestäsi.

Säästöpankin brändikuva.

 

Näin päivität yrityksen tiedot

  • Yrityksen tiedot päivitetään erillisen sähköisen allekirjoituspalvelun kautta. Palvelun tarjoaa yhteistyökumppanimme Signom Oy.
  • Jotta voit päivittää yrityksen tietoja, sinut tulee olla rekisteröity yhtiön edustajaksi yrityksen kaupparekisteriin.
  • Palveluun pääset tästä linkistä.
  • Täytä yrityksen tiedot.
  • Tarkista tiedot ja vahvista ne sähköisellä allekirjoituksella. Sähköistä allekirjoitusta varten tarvitset Suomessa toimivan pankin myöntämät henkilökohtaiset pankkitunnukset.

Milloin tiedot pitää päivittää?

  • Kun yrityksen tiedoissa tapahtuu muutoksia
  • Kun saat meiltä muistutuksen siitä, että asiakastietosi on päivitettävä. Silloin tiedot tulee vahvistaa ajantasaisiksi, vaikka niissä ei olisi tapahtunut muutoksia.

Jos asiakastietoja ei päivitetä muistutuksesta huolimatta, verkko- ja mobiilipankin käyttö voi estyä tilapäisesti, kunnes tiedot on päivitetty ajan tasalle. Tämä perustuu pankin lakisääteiseen velvollisuuteen tuntea asiakkaansa. Muistutamme sinua asiakastietojen päivittämisestä hyvissä ajoin, ennen kuin palvelujen käyttöön voi tulla keskeytyksiä.

Mitä tietoja kysymme?

Kysymme yrityksesi asiakastietoja, joita tarvitsemme, jotta tunnemme asiakkaamme lain edellyttämällä tavalla. Tällaisia tietoja ovat muun muassa:

  • yrityksen avainhenkilöt ja yhteystiedot
  • liiketoiminnan kuvaus
  • yrityksen taloudelliset tunnusluvut
  • henkilöstön määrä
  • maksuliikennetiedot
  • verotustiedot
  • tiedot yrityksen omistajista ja edunsaajista
  • toimiiko joku yrityksen tosiasiallisista edunsaajista tai heidän perheenjäsenistään tai yhtiökumppaneistaan poliittisesti vaikutusvaltaisessa tehtävässä

Miksi pankki kyselee yrityksen tietoja?

Pankilla on lainsäädäntöön perustuva velvollisuus tuntea asiakkaansa. Yrityksen pankkiasioinnin turvallisuuden varmistamisessa on tärkeää, että yrityksen asiakastiedot päivitetään ajan tasalle aina, kun niihin tulee muutoksia. Kun tunnemme pankkiasiointisi tavanomaiset tarpeet hyvin, pystymme paremmin ennaltaehkäisemään väärinkäytösyrityksiä. Ajantasaiset tiedot myös auttavat meitä palvelemaan yritystäsi paremmin.

Jos Säästöpankki ei saa riittäviä tietoja asiakkaan tuntemiseen liittyen, pankilla on lain mukaan jopa velvollisuus kieltäytyä asiakassuhteen avaamisesta, jatkamisesta tai toimeksiannon hoitamisesta. Asiakastietojen päivittäminen tehdään aina suojattujen ja turvallisten yhteyksien kautta.

 

Lue lisää asiakkaan tuntemisesta