Salolaiset jatkoivat säästöpankkilaisina
Someron Säästöpankki säilyi itsenäisenä säästöpankkina 1990-luvun pankkikriisissä. Loppuvuodesta 1993 pankille tuli kuvaannollisesti mahdollisuus levittää kätensä Varsinais-Suomeen ja Hämeeseen. Salon konttori oli yksi ensimmäisistä Suomen Säästöpankin pilkkomisen jälkeen perustetuista ja toimintansa aloittaneista uusista konttoreista Suomessa. Ovet yleisölle avattiin perjantaina marraskuun 26. päivänä 1993 klo 10.00. Hetki avajaisten jälkeen koettiin myös avajaisten jännittävin hetki, pommiuhkaus.
Salon konttorin ensimmäinen toimitila sijaitsi osoitteessa Helsingintie 6. Tilassa oli aiemmin toiminut STS-pankki. Konttorinjohtaja Matti Kuparin lisäksi asiakkaita palveli neljä toimihenkilöä, joista kolme siirtyi uuteen tehtävään Suomen Säästöpankista. Rahoitusasiantuntija Teija Lähteenmäki on ollut töissä Salon konttorissa sen perustamisesta lähtien.
”Nopeasti on 30 vuotta kulunut. Vuosikymmeniin mahtuu monenlaisia muistoja ja muutoksia, asiakkaita ja tilanteita. Konttorin avajaiset Helsingintie 6:ssa ovat vielä hyvässä muistissa, eikä vähiten siksi, että heti avajaisissa saimme kokea pommiuhkauksen”, muistelee Lähteenmäki. ”Olimme juuri päässeet avajaiskahvituksessa vauhtiin, kun pommiuhkaus tuli puhelimitse. Viereinen apteekki oli jo tyhjennetty, ja seuraavaksi tyhjennettiin upouusi konttorimme. Poliisi tuli tutkimaan tilat ja kun mitään ei löytynyt saimme luvan jatkaa avajaisia. Koskaan ei selvinnyt kuka puhelun teki”, jatkaa Lähteenmäki.
Maaliskuussa 1994 Salon konttorissa aloitti työnsä sijoituspäällikkö Tarja Fröberg, Fröbä. Lempinimen Fröbä Tarja sai aikoinaan asiakkaalta. ”Salon konttorin perustamisen aikoihin salonseutulaiset olivat kiitollisia siitä, että saivat jatkaa säästöpankkilaisina. Salolaisten lisäksi asiakkaiksi haluttiin myös ympäristökunnista, esim. Suomusjärveltä, Kiskosta, Kuusjoelta, Perniöstä, Perttelistä ja Halikosta. Valinta oli omaehtoista, asiakkaat halusivat itse jatkaa säätöpankkilaisina. Kaikki, jotka konttorin ovesta tulivat sisään, olivat uusia asiakkaita. Lähes sääntönä oli, että ensin asiakkaaksi tuli pariskunta, sitten heidän lapsensa ja sitten lapsenlapsensa. Asiakkaat olivat sukukokonaisuuksia, jotka olivat aiemmin olleet säästöpankkilaisia ja olivat onnellisia siitä, että saivat jatkaa tutussa pankissa. Suvun pankkivalinnalla oli merkitystä eikä mielellään kilpailijapankin ovia availtu. Säästöpankkiaate eli vahvana mukana arjessa.”
Uusi konttori ylitti kaikki sille asetetut tavoitteet
Uusi konttori ylitti kaikki sille asetetut tavoitteet. Konttorin menestymisen myötä sen toimitilat kävivät nopeasti ahtaiksi, ja lokakuun viimeisenä päivänä 1994 konttori muutti uusiin tiloihin Helsingintie 1:ssä sijaitsevaan rakennukseen. Samoissa tiloissa oli toiminut Helsingin Osakepankki. Tilat olivat isot ja pankkisalissa oli jopa oma suihkulähde. Koko 90-luvun Salon konttori oli monen pankin vaihtoa suunnittelevan ykkösvaihtoehto.
”90-luku oli kiireistä aikaa”, muistelee Lähteenmäki. ”Uudet asiakkaat työllistivät paljon, koska kaikille uusille asiakkaille avattiin kaikki heidän tarvitsemat uudet palvelut ja asiakkaita nähtiin pankilla asiakkuuden alussa usein. Maksupalvelua ja suoraveloitusta tehtiin paljon. Asiakassuhteen vakiintuessa yhteydenpito vakiintui tietylle syklille ja eteni omalla painollaan”, sanoo Lähteenmäki. ”Kolmekymmentä vuotta sitten ei rahastoja, pörssi- ja listaamattomia osakkeita ollut siinä laajuudessa kuin nyt. Sijoitusvaihtoehtoja oli vähän, määräaikaistilien ollessa ehkä suosituin sijoittamisen vaihtoehto”, jatkaa Fröberg.
Vuonna 1996 Salon konttorin vahvuuteen liittyi nykyisinkin konttorissa työskentelevä rahoitusasiantuntija Sari Rannikko. Sari toi mukanaan vahvan maa- ja metsätalousosaamisen, joka konttorista oli puuttunut. Sari oli aloittanut säästöpankkiuransa kesäharjoittelijana jo vuonna 1988. ”Someron Säästöpankkiinkin olin sopinut tulevani aiemmin mutta sitten kohdalleni osuikin äitiysloma ja aloitin työt Salon konttorilla äitiyslomani jälkeen 1.2.1996”, muistelee Rannikko.
Vappuna 1998 pankki pääsi paikallisotsikoihin, kun konttori siirsi pikapankin torinpuoleiselle seinustalle. Pikapankin irrottaminen seinästä aiheutti kuohuntaa kaupunkilaisissa. Luultiin, että automaattia ryöstetään.
Vuosituhannen lopulla Salon asuntokauppa eli kovalla sykkeellä. Buumi oli päällä, korkotaso alhaalla ja Salo imi jatkuvasti uusia asukkaita. Konttori oli rahoittamassa useita asunto-osakeyhtiöitä paikallisten asuntotuotannon yhteistyökumppaneiden kanssa.
Asiakkaan perustarve pankkiasioinnille ei ole muuttunut mihinkään
Alkuvuodesta 2002 Someron Säästöpankki osti Salon Seudun Osuuskaupalta 600 neliön tilan Turuntie 1:stä. Asiakasviestinnässä konttori ilmoitti silloin: Hyvä meidän on ollut vuokrallakin olla mutta kyllä pankillakin pätee vanha ”oma tupa, oma lupa” -periaate. Ostetuissa tiloissa toimi aikoinaan Kansallis-Osake-Pankki ja ostoaikaan Areena-ravintola. Neliöistä oli 400 katutasossa ja 200 kellarissa. Turuntie 1:n remontti aloitettiin huhtikuussa ja avajaiset nykyisen konttorin paikalla pidettiin 25.11.2002. Nykyistäkin konttoria on parinkymmenen vuoden aikana remontoitu, aina tarpeen ja ajan mukaisesti. ”Viimeisin remontti tehtiin muutama vuosi sitten, kun Varainhoidon palvelut saivat oman sisäänkäynnin ja siiven”, kertoo Fröberg.
Avajaiset nykyisen konttorin paikalla pidettiin 25.11.2002
”Vuosien saatossa eniten on muuttunut pankkityö. Aiemmin asiakkaat kävelivät pankkiin sisään ilman ajanvarauksia. Rahoitusneuvottelut kirjattiin A4:n paperille ja jossain välissä lainapaperit tehtiin kuntoon. Lainat tultiin myöhemmin nostamaan asiakkaan oman aikataulun mukaan”, muistelee Lähteenmäki.
”Vaikka pankkityö, välineet ja tuotteet ovat ajansaatossa muuttuneet, asiakkaan perustarve pankkiasioinnille ei ole muuttunut mihinkään. Myös 30 vuotta sitten haettiin lainaa, säästettiin ja käytettiin päivittäispalveluja. Asiakas halusi silloin ja haluaa nykyäänkin jutella omista talousasioistaan. Tätä asiakkaan perustarvetta varten me olemme säästöpankissa edelleen. Puhumme yhdessä raha-asioista, autamme asiakkaita toteuttamaan unelmiaan, neuvomme säästämisen ja sijoittamisen asioissa jne. Meillä palvellaan edelleen kasvokkain, joko konttorilla tai verkossa. Vaikka nykyään pankkiin tullaan pääsääntöisesti ajanvarauksella, konttorimme ovi on auki asiakkaita varten koko päivän”, jatkaa Fröberg.
”Eurojen tulo oli oman työhistoriani järkyttävintä aikaa”
”Eurojen tulo oli oman työhistoriani järkyttävintä aikaa”, naurahtaa Lähteenmäki. ”Yksi Iso kassakaappi oli täynnä markkoja, ja toinen iso kassakaappi oli täynnä euroja. Käteistä oli paljon ja joka paikassa, ja niiden laskeminen ja täsmäyttäminen oli aikaa ja hermoja vievää. Jos jokin aika pitäisi pankkityöstäni jättää pois, niin se olisi tuo euroihin siirtymisen aika. Käteisen määrän väheneminen on näkynyt selvästi viimeisen kymmenen vuoden aikana. Korona-aika teki sen, että käteisen määrä väheni pankkiarjessa selvästi. Mielestäni se on ihan hyvä asia”, jatkaa Lähteenmäki.
Kolmeen vuosikymmeneen mahtuu hyviä aikoja ja huonoja aikoja, asiakkaan arjessa elämistä, yhdessä suremista ja yhdessä iloitsemista. ”Korona-aika on kyllä tähän mennessä ollut ihmeellisin ja kuormittavin ajanjakso. Täällä me istuimme maskit päässä, konttorin ovet olivat kiinni, yksitellen haettiin ajanvarausasiakkaita huonekkeisiin ja kovasti välteltiin toisiamme. Surkeaa ja ankeaa aikaa kyllä”, muistelee Fröberg.
Salon konttori on aina ollut vahvasti mukana paikallisessa arjessa. Konttori on tukenut paikkakunnan yhdistyksiä ja erilaisia toimijoita sekä itse järjestänyt paljon tapahtumia tai ollut mukana paikkakunnan tapahtumissa. Konttorin omat Sijoitusillat ovat sitä perinteisintä pankin omaa ydintoimintaa, ja juuri sen takia konttorin 30-vuotisjuhlaakin juhlittiin juuri sijoitusillan merkeissä. ”Olemme aina saaneet sijoitusiltoihin hyviä puhujia ja paljon porukkaa kuuntelemaan. Nytkin kolmekymmentävuotisjuhlassamme Salon kaupungintalon sali oli ääriään myöten täynnä. Kerran meillä oli kokonainen Hermannin koulun urheilusali ihan täynnä taloudesta kiinnostuneita kuulijoita”, sanoo Fröberg.
Koko kansan rakastama Aira Samulin Salon Sijoitusillassa vuonna 2015. Liiketoimintajohtaja Tuukka Alanko kuvassa Airan kanssa.
”Teimme aikoinaan aikuisten kanssa teatteri- sekä Ykkösklubimatkoja ja lasten kanssa Millikerhon reissuja mm. huvipuistoihin. Ykkösklubimatkoista mieleenpainuvin on ollut Presidentit-teemainen matka Helsinkiin. Mutta on sitä tässä työssä tullut bussin käytävilläkin kontattua ja reissulaisten jälkiä siivottua”, naurahtaa Fröberg. ”Noista ajoista on tapahtumakalenteriimme jäänyt vuosittaiset lasten urheilukisat, Sp-Kisat, jotka järjestämme aina yhteistyössä paikallisen yleisurheiluseuran kanssa. Reissut veivät tosi paljon työaikaa, ja nykyään ihmiset järjestävät matkojaan itse”, jatkaa Lähteenmäki.
Vuosien varrella monista asiakkaista on tullut tuttuja, osasta jopa ystäviä ja aina mukaan mahtuu myös nk. legendoja. ”Kyllä sitä monenlaisia tapauksia on mieleen jäänyt, lämpimiä ja vähän työläämpiäkin tapauksia. Pariin kertaan olen kokenut pankkiryöstön, kerran juossut Helsingintie 1:ssä suihkulähdettä ympäri, kun yritin päästä asiakasta pakoon ja muutaman kerran olemme saaneet Tarjan kanssa heittää asiakkaan pihallekin”, naurahtaa Lähteenmäki.
Salon konttorin työntekijöiden yhteishenki on aina ollut eloisa ja korkealla
Pankin kasvu ja vahvistuminen uusille toimialueille on hyvä asia
Someron Säästöpankki on ollut hyvä työnantaja kaikki nämä vuosikymmenet. ”Tykkään, kun tässä työssä saa olla tekemisissä ihmisten kanssa. Joka päivä täällä oppii jotain uutta. Meillä on positiivinen ja eloisa työyhteisö ja maailman ihanimmat työkaverit. Pankki kouluttaa meitä jatkuvasti, ja tämänhetkinen pankin kasvu ja vahvistuminen uusille toimialueille on hyvä asia. Mieltä lämmitti eräs pääkaupunkiseudulta tullut asiakas, joka sanoi, että hän mielellään tuli asiakkaaksi tänne Saloon asti, kun meillä on täällä niin kotoisaa”, sanoo Fröbä.
Someron Säästöpankki täytti muutama vuosi sitten 140 vuotta, ja Säästöpankkiryhmä kunnioitettavat 200 vuotta. Säästöpankkiryhmä on Suomen vanhin pankkiryhmä. Ensimmäinen säästöpankki perustettiin Turkuun yli 200 vuotta sitten. Tuoreen EPSI Rating Pankki ja rahoitus 2023-asiakastutkimuksen mukaan Säästöpankin asiakastyytyväisyys ylittää toimialan keskiarvon reilusti kaikissa kategorioissa. Säästöpankissa ymmärrys asiakkaiden tarpeista on pankkialan parasta.
Salon konttorin porukka kuvattuna keväällä 2022
Teksti sisältää lainauksia Someron Säästöpankki 125 vuotta juhlajulkaisusta Pitäjänpankista maakuntien pankiksi.
Lisää Salon konttorin 30-vuotisjuhlasta:
Salonjokilaakso: Someron Säästöpankki palvellut Salossa jo 30 vuotta
Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti: Someron Säästöpankin Salon konttori 30 vuotta
- Julkaistu