Asiakkaat arvostavat konttoria ja palvelua

Someron Säästöpankki laajensi konttoriverkostoaan myös 30 vuotta sitten. Pankkikriisissä itsenäisenä säästöpankkina säilynyt Someron Säästöpankki oli avannut ensimmäisen kuntarajansa ylittävän konttorin marraskuussa 1993 Saloon. Forssan konttorin avajaisia vietettiin heti perään 16.12.1993. Vuoden 1994 aikana avattiin vielä Urjalan ja Perniön konttorit.

Säästöpankki piparkakkutalo.
Kuvassa Tammelan Säästöpankin toimitilakseen rakennuttama, vuonna 1917 valmistunut "piparkakkutalo". Rakennus purettiin 1970-luvulla ja tilalle rakennettiin Torikeskus. Forssan konttori on saanut kuvan asiakkaalta. Kuva löytyy tällä hetkellä konttorin kassapisteeltä.

Someron Säästöpankin Forssan konttorin ensimmäinen toimitila sijaitsi Rautatienkadulla. Konttorissa palveli konttorin palvelupäällikön lisäksi kaksi muuta toimihenkilöä.

Hyvin nopeasti kävi kuitenkin ilmi, että toimitilat kävivät riittämättömiksi ja konttorille ryhdyttiin etsimään uutta paikkaa. Uusi paikka löytyi keskustasta Torikatu 6:sta, jossa avajaiset pidettiin 7.2.1995. Asiakasmäärä uusissa isoissa tiloissa kasvoi nopeasti ja paikallistutkimusten mukaan Someron Säästöpankki olikin 2000-luvun alussa ylivoimaisesti suosituin vaihtoehto sijoitus- ja lainapankiksi. Pankkien vertailussa Someron Säästöpankki sai jo silloin kiitettävän arvosanan kaikilla osa-alueilla, kuten luotettavuudessa, asiantuntevuudessa, joustavuudessa ja palvelualttiudessa.

Nykyhenkilökunnasta luottopäällikkö Liisa Lempinen oli mukana Forssan konttorin avajaisissa 30 vuotta sitten, silloin tosin kilpailijapankin onnittelutervehdystä viemässä. ”Pääsin Someron Säästöpankkiin ensin kassatoimihenkilöksi ja kun palasin myöhemmin äitiyslomalta takaisin työelämään, olenkin viihtynyt täällä sitten vähän pidempään eli viime vuosituhannelta alkaen”, hymyilee Liisa.

Someron Säästöpankin Forssan konttori.

Someron Säästöpankin Forssan konttorin ensimmäinen toimitila Rautatienkadulla.

Säästöpankkiin tullaan suosittelun kautta

Kolmekymmentä vuotta sitten suuri osa Forssan konttorin uusista asiakkaista oli vanhoja säästöpankin asiakkaita, jotka halusivat jatkaa säästöpankkilaisina. Asiakkaiden oli helppo jatkaa tutussa pankkiryhmässä. ”Henkilökunnan iloinen asenne ja työssä viihtyminen välittyy myös tänä päivänä konttorin seinien ulkopuolelle. Tällä hetkellä meille tullaan paljon suosittelun kautta. Asiakkaamme on saanut hyvää palvelua ja vinkkaa siitä eteenpäin ystävä- ja tuttavapiirilleen”, jatkaa liiketoimintajohtaja Kalle Lepola.

”Asiakkaathan ovat tämän työn suola. Se on hieno tunne, kun saa olla myötävaikuttamassa ja toteuttamassa asiakkaan isoja päätöksiä ja unelmia. Kyllä tästä työstä palkkaakin saadaan, mutta asiakkaan kehuilla elellään”, hymyilee Lepola.

Asiakkaat arvostavat konttoria

Vaikka pankkikonttorissa käydään nykyään harvemmin kuin ennen, on hyvä, että konttori on olemassa. Konttori luo paikkakunnalle luottamusta ja jatkuvuutta. Digitalisaatio on arkipäivää ja kehittyy, mutta säästöpankissa ihminen saa jatkossakin valita palvelukanavansa itse. Se ei automaattisesti tarkoita itsepalvelukanavaa. Säästöpankin valikoimissa on edelleen myös ihmiseltä ihmiselle palvelu ja usein oman talouden hahmottaminen ja läpikäyminen on helpompaa ja hedelmällisempää asiantuntijan kanssa paikan päällä konttorissa kuin digikanavissa.

Säästöpankin perustehtävä on koko säästöpankkiryhmän yli 200-vuotisen historian aikana ollut säästäväisyyden edistäminen, ja sillä tiellä Forssan konttorissakin ollaan edelleen.

”Säästöpankissa olemme aina innostaneet asiakasta säästämään. Paras asiakaspalaute on se, kun asiakas toteaa myöhemmin, että oli se hyvä, kun kerroit siitä säästämisestä silloin. Nyt olen saanut hankittua sen, josta pitkään haaveilin, tai pääsen lähtemään sinne, jonne aina haaveilin lähteväni. Harva sitä esimerkiksi lainaamisen yhteydessä itse suunnittelee alkavansa säästämään, ja sekin on ihan mahdollista”, toteaa Lempinen.

Someron Säästöpankin Forssan konttorin sisäkuva.

Forssan nykyinen konttori on tilava. Konttorilla on järjestetty mm. taidenäyttelyitä.

Koko konttorin Kalle

”Tulin töihin Someron Säästöpankkiin ihan ummikkona ”pikkupoikana” vuonna 1999. Minulla oli täällä monta äitihahmoa, jotka pitivät minua kuin omaa lastaan. Taisivat minua turhaan välillä juoksuttaakin mutta kyllä naisten opissa vaan on hyväksi asiantuntijaksi kasvanut”, hymyilee Lepola. ”Ei ne minua kovasti korvastakaan ole nipistäneet, vaikka onhan sitä pientä vilunkia aina silloin tällöin tullut työystäville vuosien varrella tehtyä”, hän jatkaa.

”Hauskoja tunnelmannostatuksia on ollut moniakin mutta yksi mieleenpainuvimmista on eräs palkkakeskustelu. Olimme konttorin porukalla konsertissa, ja paluukyydissä innostin kollegojani lähettämään esihenkilöllemme yöllä tekstiviestin, jossa lukisi ’haluan lisää liksaa’. Maanantaiaamuna konttorinjohtajan korkokenkien kopina sai lisäpainoa huoneeni kohdalla. Kävi hyvin selväksi mitä mieltä pomo oli siitä, että oli useaan otteeseen yöllä herännyt tekstiviestin merkkiääneen. Vähän sitten kävin häntä lepyttelemässä, ettei olisi niin kiukkuinen muille, kun minun hyvä idea se siihen yöhön oli ollut”, nauraa Lepola.

Aikonaan sukupuolioletukset istuivat vahvasti asiakkaiden keskuudessa. Pitkään pankinjohtajat olivat miehiä. Kerran konttoriin tuli asiakas, joka pyysi saada päästä pankinjohtajan puheille. Kun naispuolinen esihenkilö sitten esittäytyi asiakkaalle, totesi asiakas: ”niin mut misäs se Lepolan Kalle on, se pankinjohtaja?”

Someron Säästöpankki - Liisa Lempinen, Kalle Lepola ja Virpi Vuolanne.

Liisa Lempinen (vas.), Kalle Lepola ja Virpi Vuolanne.

Haluan tänne töihin

Rahoituspäällikkö Teija Vehmasen työura Someron Säästöpankissa alkoi vuonna 2009. Teija oli vuotta aiemmin astunut ensimmäistä kertaa vähän epäilevästi konttorin ovesta sisään. ”Minulla ei ollut mitään käsitystä siitä mikä Someron Säästöpankki oli. Äitini oli juuri kuollut ja veljeni oli järjestänyt perunkirjoituksen Säästöpankin Forssan konttorille. Olin menettänyt yhden elämäni tärkeimmistä ihmisistä, astuin itselleni täysin vieraaseen pankkiin sisään mutta muistan edelleen sen lämmön ja ystävällisyyden, miten minut otettiin pankissa vastaan, vaikkei ensimmäisellä henkilöllä konttorin käytävällä ollut mitään tietoa siitä, millä asialla konttorissa olin. Silloin ajattelin, että haluan vielä joskus tänne töihin, finanssialalla kun jo olin.”

”Lukuisat muutkin asiakkaat ovat jo ensimmäisellä käynnillään kehuneet konttorin hyvää ilmapiiriä. Olenkin joskus miettinyt, miten tuollaisen abstraktin asian pystyy aistimaan. Ehkä se tulee tavasta huomioida ja kohdata asiakas – ei pelkkänä tilinumerona vaan ihmisenä ja yksilönä”, pohtii Lempinen. ”On jotenkin hienoa ajatella, että olemme omalla tavallamme mukana asiakkaan elämässä ja unelmien toteuttamisessa.; esimerkiksi emme pelkästään myönnä asuntolainaa vaan ennen kaikkea mahdollistamme asiakkaalle oman kodin hankkimisen. Myös vastoinkäymisten hetkellä mietimme yhdessä asiakkaan kanssa, miten tilanteesta selvitään eteenpäin mahdollisimman hyvin. Tapaamme myös kuolinpesien osakkaita, läheisen ihmisen menettäneitä. Silloinkaan työ ei saa olla vain rutiinia, vaan ihminen kohdataan ihmisenä, tosissaan. Ehkä se on se juttu, että meille asiakas on aina tärkeä, elämme yhdessä asiakkaan unelmia, arkea ja vaikeitakin aikoja. Myös hyvä huumori ja rentous tilanteen niin salliessa tekevät konttorin kotoisaksi”, jatkaa Lempinen.

Forssan konttorissa on aina ollut hyvä tekemisen meininki. Forssan ja Salon konttoreilla on ikäeroa vain 3 viikkoa ja kuten sisaruksilla usein, konttoreiden välillä on aina meneillään leikkimielinen kisa. Konttoreiden välisissä kilpailuissa Forssan konttorin tavoitteena on aina olla Saloa parempi. ”Kunhan ainakin Salo voitetaan!”, on tuttu iskulause konttorissa.

Forssan konttorin asiantuntijoita syksyllä 2010.

Forssan konttorin henkilökuntaa vuonna 2010 Kehrääjätyttö-patsaan eli ”Pumpulienkelin” edessä.

Asiakaspalvelua usealla kielellä

Vuosikymmeniin mahtuu myös pankkityön kansainvälistyminen. Aiemmin kansainvälisten tilanteiden tullessa eteen harvoin ja yllätyksellisesti, äidinkielen vaihtaminen vieraaseen ei aina sujunut täysin ongelmitta. Liisa muistelee, miten hänelle ohjattiin englantia puhuva henkilö, joka halusi jutella osakkeista. Liisa palvelikin asiakkaan hyvin, ja kävi tämän kanssa perusteellisesti läpi sijoitus- ja rahastovaihtoehtoja. Töiden jälkeen kotimatkalla Liisaa alkoi hymyilyttämään, kun hän tajusi, että osakkeiden (stocks) sijaan hän oli puhunut asiakkaalle sukkahousuista (stockings). Asiakastapaamisessa Liisan puhe osakekurssien vaihtelusta olikin kuulostanut kansainvälisen asiakkaan korvissa siltä, että sukkahousut menevät välillä ylös ja välillä alas. ”Jos joskus tulee mokailtua, maailma ei kaadu siihen. Tuleepa ainakin hyviä tarinoita”, nauraa Lempinen.

Forssan konttorin 30-vuotisjuhlassa asiakkaat kiittelivät Liisaa juuri tämän valtavan hyvästä huumorista, ja huumorintajusta.

Onko mikään muuttunut?

Forssan konttori on aina ollut vahvasti mukana paikallisessa arjessa. Konttori on tukenut paikkakunnan yhdistyksiä ja erilaisia toimijoita sekä ollut mukana paikkakunnan tapahtumissa. Konttorin omat Sijoitusillat ovat sitä perinteisintä pankin omaa ydintoimintaa, ja juuri siitä syystä konttorin 30-vuotisjuhlaakin juhlittiin sijoitusillan merkeissä. Sijoitusillat ovat aina vetäneet hyvin kuulijoita, ja nytkin kolmekymmentävuotisjuhlassa Forssan Teatterin sali oli ääriään myöten täynnä.

Kalle Lepola totesi juhlassa, että 30 vuotta sitten konttoriverkosto laajeni nopeasti. Salon ja Forssan konttorit perustettiin vuonna 1993. Vuonna 1994 perustettiin Urjalan ja Perniön konttorit.

”Forssassakin on vuosikymmenien aikana ollut useita pankkeja. Meitä on usein ehkä pidetty haastajapankkina. Olemme kuitenkin olleet notkeita ja jatkaneet, kun muut pankit ovat laittaneet konttorin ovia kiinni. Siksi juhlimme nyt nimenomaan 30-vuotiasta konttoria”, sanoo Lepola.

Konttoriverkoston laajentamisessa oli 90-luvun jälkeen hiljaisempia vuosikymmeniä ja jälleen, kun talousmaailma näyttää kovin samalta kuin 30 vuotta sitten, Someron Säästöpankki ui pankkimaailmassa vastavirtaan perustamalla uusia konttoreita ja laajentamalla konttoriverkostoaan. Tällä hetkellä Someron Säästöpankilla on 12 konttoria 11 kunnassa viiden maakunnan alueella.

Someron Säästöpankki täytti muutama vuosi sitten 140 vuotta, ja Säästöpankkiryhmä kunnioitettavat 200 vuotta. Säästöpankkiryhmä on Suomen vanhin pankkiryhmä. Ensimmäinen säästöpankki perustettiin Turkuun yli 200 vuotta sitten. Tuoreen EPSI Rating Pankki ja rahoitus 2023-asiakastutkimuksen mukaan Säästöpankin asiakastyytyväisyys ylittää toimialan keskiarvon reilusti kaikissa kategorioissa. Säästöpankissa ymmärrys asiakkaiden tarpeista on pankkialan parasta.

Teksti sisältää lainauksia Someron Säästöpankki 125 vuotta juhlajulkaisusta Pitäjänpankista maakuntien pankiksi.

Lisää Forssan konttorin 30-vuotisjuhlasta:

Forssan Lehti: Someron Säästöpankissa uskotaan samoihin arvoihin kuin 30 vuotta sitten – "Kaikki on muuttunut ja samaan aikaan mikään ei ole muuttunut"

Julkaistu

Ajankohtaista