Oli tärkeää pysyä säästöpankkilaisena

Urjalassa säästöpankkiperinteet ovat vahvat. Ensimmäinen säästöpankki aloitti pankkitoiminnan paikkakunnalla jo vuonna 1864. Urjalan itsenäisen säästöpankin lopetettua toimintansa kolmekymmentä vuotta sitten urjalalaiset ja paikalliset Urjalan Säästöpankin luottamushenkilöt halusivat säästöpankin pysyvän paikkakunnalla. Urjalan Säästöpankin luottamushenkilöt lähtivät Somerolle neuvottelemaan itsenäisenä pysyneen Someron Säästöpankin mahdollisuuksista turvata säästöpankkitoiminnan jatko Urjalassa. Urjalalaisten sinnikkyys palkittiin ja säästöpankkitoiminta sai jatkoa paikkakunnalla.

Säästöpankin brändikuva.
Urjalan konttorin ensimmäinen henkilökunta. Leena Leppänen (vas.), Anne Berggren ja Kirsti Toivonen.

Säästöpankin katoaminen Urjalasta koettiin menetykseksi. Someron Säästöpankki oli perustanut Forssaan konttorin vuonna 1993 ja sitä kautta urjalalaisille syntyi neuvotteluyhteys Somerolle. Someron Säästöpankkia pidettiin hyvänä pankkina Urjalaan, koska se oli tarpeeksi suuri toimija pankkikentässä, muttei liian suuri, jolloin pankki kadottaisi yhteyden ihmiseen. Tämä sama arvomaailma toimii Someron Säästöpankissa edelleen.

Neuvottelujen tuloksena Someron Säästöpankki avasi konttorinsa Urjalantie 15:ssa 18.3.1994. Samoin kuin Someron Säästöpankin tuolloin uusimmissa konttoreissa Salossa ja Forssassa oli käynyt, osoittautui myös Urjalan ensimmäinen konttoritila heti liian pieneksi. Kun sopiva tila Tampereentiellä vapautui, pääsi pankki muuttamaan uusiin tiloihin avajaisvuoden marraskuussa. Konttori toimii edelleen samoissa vajaan 300 neliön tiloissa.

Säästöpankin brändikuva

Urjalan konttorin avajaisnauhaa leikkaamassa Kirsti Toivonen (vas.), Urjalan kunnanvaltuuston puheenjohtaja Seppo Pirhonen, Someron Säästöpankin toimitusjohtaja Markku Laurila ja pankinjohtaja Matti Antola. 

Merkittävä huone

Leena Leppänen on ollut pankin palveluksessa koko Urjalan konttorin olemassaoloajan. ”Säästöpankin Urjalan konttori on sama asia kuin minä”, naurahtaa Leena. Konttori aloitti toimintansa kolmen henkilön voimin. Leenan lisäksi ensimmäisiä työntekijöitä olivat Anne Berggren ja Kirsti Toivonen. Päivi Miettinen ja Sirkka Reunanen liittyivät pian avajaisten jälkeen konttorivahvuuteen.

Leena haki aikoinaan kesätöihin säästöpankkiin vuonna 1982. Kesätyöneuvottelut käytiin silloisen Urjalan Säästöpankin kanssa mutta samassa huoneessa, joka toimii nykyään Leenan omana työhuoneena. ”Enpä olisi silloin uskonut, että huoneesta, jossa hain kesätöitä, tulisi jonain päivänä oma työhuoneeni. Säästöpankki pysyi, vain toimija vaihtui siinä välissä”, toteaa Leena.

Säästöpankin brändikuva

Urjalan konttori on Leena Leppäselle kuin toinen koti

Ensin asuntolaina, sitten työpaikka

Urjalalaisille tuttu kasvo, Sirkka Saarinen, on aina ollut säästöpankin asiakas. Sirkka haki ja sai aikoinaan ensimmäisen asuntolainansa nykyisen Someron Säästöpankin tiloissa. Pankin palvelukseen Sirkka haki ja pääsi vuonna 2011. Silloin jokaisella oli vielä rahakassa. Pankkisali oli avoin tila, ja aamusta iltaan saakka täynnä ihmisiä. Sirkka piti harmillisena sitä, että kaikki pankkisalissa olleet ihmiset kuulivat mitä kassoilla puhuttiin. Kun sitten myöhemmässä remontissa siirryttiin kassahuonekkeisiin, asiakaspalveluun tuli kaivattua yksityisyyttä. Sirkka tuli taloon täysin eri alalta ja toteaakin, että töitä sai tehdä paljon ja uutta opittavaa oli valtavasti. ”Olen aina tykännyt olla pankissa töissä. Se oli kivaa aikaa”, sanoo Sirkka ja jatkaa: ”Pankki kannusti aina kouluttautumaan ja suoritinkin finanssialan ammattitutkinnon työn ohessa.” Sirkka jäi eläkkeelle muutamia vuosia sitten, mutta tekee töitä pankissa muutaman päivän kuukaudessa edelleen.

Pankissa kaikki on muuttunut

Pian Sirkan pankkiin töihin tulon jälkeen kaikki muuttui. 2000-luku oli aktiivinen asiakastapaamisten vuosikymmen, mutta verkkoasioinnin yleistyttyä asiakkaat alkoivat hoitamaan päivittäisasioitaan digitaalisissa kanavissa ja tekemään korttimaksuja. Ensineuvottelut käytiin edelleen kasvokkain pankissa, mutta sen jälkeen asiakas valitsi itselleen sopivan asiointikanavan. Sähköinen allekirjoitus mahdollisti sen, että asiakas pystyi allekirjoittamaan tarvittavat asiakirjatkin oman aikataulunsa mukaan verkossa. Asiakkaan tapaaminen on edelleen Someron Säästöpankissa pankin tärkein tapaaminen. Asiakkaan kohtaaminen ei pankin puolelta automaattisesti tarkoita itsepalvelu- tai digikanavaa, kuten ajanhenki paljon ohjaa, vaan Someron Säästöpankissa konttorin ovet ovat edelleen auki koko pankin aukioloajan.

Viranomaisten ja EU:n tuoma sääntely ja määräykset ovat tuoneet paljon uutta työtä pankkilaisten arkeen. Työtä, joka asiakkaan suuntaan on pääsääntöisesti näkymätöntä. ”Tämän varhennetun vanhuuseläkkeeni aikanakin on tullut ihan valtavasti taas uutta opeteltavaa, direktiiviä, säädöstä, määräystä ja ohjeistusta”, toteaa Sirkka. ”Henkilöllisyystodistuksen kysyminen asiakkailta tuntuu välillä itsestänikin hassulta, kun ihan hyvin tässä toisemme tunnetaan, mutta onneksi asiakkaat ovat oppineet ja ymmärtävät, että tietoja tarvitaan järjestelmiä varten, ja pankin ulkopuolelta säädeltyjen määräysten takia. Hyvin urjalalaiset henkilötodistuksiaan näyttävätkin, asiasta on ollut niin paljon juttua uutisissakin”, jatkaa Sirkka.

Asiakkaista on tullut ystäviä

Vuosien myötä asiakkaista on tullut ystäviä. Sirkka muistelee, miten aikoinaan suositteli säästämisen aloittamista asiakkaille. Nyt samoilta henkilöiltä satelee kiitoksia siitä, millainen ystävän teko pankissa tehtiinkään. Säästöt ovat helpottaneet elämää. Pankki saa kiitosta myös siitä, että aikoinaan ehdotti esimerkiksi turvaamaan lainan. Ikävissä elämäntilanteissa turvan hyöty on konkretisoitunut. Sirkka sanookin, että työn paras hetki on se, kun asiakas kiittää hyvästä neuvottelusta ja palvelusta. 

Urjalassa konttori koetaan myös eräänlaisena tapaamispaikkana. Perjantaiaamut ovat yleensä ruuhkaisia. Harva asiakkaista kuitenkaan tuskailee, että asioissa kestää. Pankkisalista kuuluu iloinen puheensorina, kun kuntalaiset juttelevat keskenään ja viihtyvät. Konttori saa positiivista palautetta siitä, että pankkiin on aina mukava tulla, sen lämpimän ilmapiirin takia ja kaikki otetaan ystävällisesti vastaan. Henkilökunnan viihtyminen ja iloisuus välittyy myös asiakkaisiin. 

Säästöpankin brändikuva

Säästöpankki on aktiivisesti mukana erilaisissa tapahtumissa Urjalassa. Tässä perinteiset Sp-Kisat käynnissä Urjalan keskusurheilukentällä.

Korkojen nousu palauttaa säästämisen juurille

Matalien ja nollakorkojen aika on ohi ja pankissakin on palattu perinteiseen säästämiseen, talletusten tekemiseen. Säästöpankin perustehtävänä on sen yli 200 vuotisen olemassaoloajan ollut säästäväisyyden edistäminen ja säästäväisyyteen opettaminen. Elämänkaaren aikana erilaiset säästämisen tarpeetkin voivat muuttua ja esim. ikäihmisille nykyinen talletuskorkojen maksaminen on jälleen sopivampaa ja riskittömämpää. Nuorempaa väkeä Leena ja Sirkka muistuttavat säästämisen tärkeydestä: ”Paras aika aloittaa säästäminen oli eilen, toiseksi paras aika on tänään. Me autamme kyllä alkuun!”

Täyden palvelun pankkikonttori

Tänä päivänä Urjalan konttorissa asiakkaita palvelee pankin kaikki liiketoiminta-alueet. Palvelua saa päivittäisasioissa, henkilö- ja yritysrahoituksen asioissa, maa- ja metsätalouden pankkipalveluissa, säästämisen ja sijoittamisen asioissa, varainhoidossa ja yksityispankkipalveluissa. Someron Säästöpankin sisällä toimii kustannustehokas lakiasiainpalvelujen tiimi. Lakipalvelut ovat kaikkien saatavilla pankkisuhteesta riippumatta.

Säästöpankin brändikuva

Someron Säästöpankin pohjoisen alueen muodostavat Akaan, Forssan, Loimaan ja Urjalan konttorit. Tässä asiantuntijat ylläpitämässä työkykyä Eerikkilän Urheiluopistolla. 

 

Blogiteksti sisältää lainauksia Someron Säästöpankki 125 vuotta juhlajulkaisusta Pitäjänpankista maakuntien pankiksi.

Julkaistu

Ajankohtaista