Paikalliselle ja asiantuntevalle pankkipalvelulle on kysyntää: Someron Säästöpankilla takanaan ennätyksellinen kasvun vuosi 2020, uusia asiakkaita yli 2.100

Someron Säästöpankilla oli pankin 140-vuotisjuhlavuoden 2020 aikana kaksi teemaa: ennätysmäisen vahva liiketoiminnan kasvu sekä koronasta johtuneet asiat. Pankin kasvu jatkui koko vuoden aikana, jolloin pankki avasi kolme uutta konttoria ja ilmoitti loppuvuonna 2020 Kotkan konttorin avaamisesta vuoden 2021 alkupuolella. Korona vaikutti moneen asiaan, mm. pankin juhlavuoden kaikki tapahtumat peruttiin.

Someron Säästöpankki - Toimitusjohtaja Petri Siviranta (vas.) ja pankinjohtaja Joni Rintamaa.
Toimitusjohtaja Petri Siviranta (vas.) ja pankinjohtaja Joni Rintamaa. Kuva: Tiina Tervo.

Toimitusjohtaja Petri Siviranta toteaa, että ”Paikallispankin johtajan näkökulmasta on nöyrä olo, kun saimme vuoden aikana 2.127 uutta asiakasta. Tämä osoittaa, että vaikka digitaalisuus on tullut yhä vahvemmin esille arjen pankkipalveluissa, on paikalliselle, asiantuntevalle ja henkilökohtaiselle palvelulle yhä suuri kysyntä. Olemme paikallinen toimija, joka on tarpeeksi suuri rahoittamaan suuretkin investoinnit, sekä tarpeeksi pieni, jotta jokainen asiakas on pankille suuri. Uskomme kasvun jatkuvan myös vuonna 2021.”

Säästöpankki rekrytoi vuoden aikana monta uutta työntekijää. Pankinjohtaja Joni Rintamaa toteaa ”Pankin panostukset henkilökohtaiseen asiakaspalveluun niin yritys- kuin henkilöasiakkaille kantavat hedelmää ja asiakkaat ovat ilmaisseet vahvan tukensa pankin palvelulle, jossa paikallinen palvelu yhdistettynä jatkuvasti kehittyviin digitaalisiin palveluihin on oikea kehityspolku.”

Siviranta jatkaa: ”Meidän ihmiseltä-ihmiselle-palvelumallissa henkilökunnan toiminta ja osaaminen ovat erittäin tärkeää asiakaspalvelussa. Olemmekin erittäin tyytyväisiä henkilökunnan työpanokseen vuoden mittaan. On ollut ilo seurata, kuinka nopeasti henkilökunta on mukautunut vuoden aikana tapahtuneisiin muutoksiin. Henkilökunta toimi hienosti korona-aikana ja osoitti esimerkillistä toimintaa koko vuoden ajan. Asiakas- ja henkilöstötyytyväisyys ovat erittäin korkealla tasolla. Haluamme olla yksi Suomen parhaimpia työpaikkoja, joka heijastuu suoraan asiakaspalvelun korkeaan tasoon. Tästä todisteena asiakkaiden antama erittäin korkea NPS-arvosana pankille, joka on vuoden mittaan ollut noin 85 tasolla.”

Pankin asiakasvarojen ja kokonaisluottojen yhteismäärä rikkoi ensimmäistä kertaa miljardin euron rajapyykin huhtikuun 2019 lopussa. Kesäkuussa 2020 rikkoutui 1,1 miljardin raja ja nyt joulukuussa 2020 rikkoutui jo 1,2 miljardin euron raja.

Someron Säästöpankin liikevoitto oli 2,6 miljoonaa euroa (4,1 miljoonaa euroa vuonna 2019 ja -0,5 miljoonaa euroa kesäkuussa 2020). Liikevoitto pieneni edellisestä vuodesta 1,5 miljoonaa euroa. Liiketuloksen heikkeneminen johtui kasvaneista luottotappioista niin pankin luotto- kuin sijoitussalkuista, sekä sijoitustoiminnan heikommasta tuottotasosta. Luottotappiotasot olivat kuitenkin maltilliset liiketoimintavolyymeihin nähden. Pankin kulu-tuottosuhde oli 76,6 prosenttia (69,4 vuonna 2019).

Vastuullisuus on yksi Säästöpankin tärkeimmistä arvoista. Pankki huolehtii omasta verojalanjäljestään täysimääräisesti. Pankki on tukenut toimialueen yhdistyksiä, kulttuuria, urheilijoita ja urheiluseuroja vuoden 2020 aikana noin 150.000 eurolla. Joulukuussa pankki jakoi vähävaraisille perheille joulumuistamisia.

Liiketoiminnan kehitys, henkilöasiakkaat 

Vuoden 2020 henkilöasiakasliiketoimintaa voi kuvata kolmen kovan ”koon” kautta. Kasvu, korona ja koti. Pankinjohtaja Rintamaa toteaa ”Viime vuosi oli kaikessa yllättävyydessään kuitenkin lopputuloksen kannalta hyvä. Vaikka esimerkiksi asuntokauppa pysähtyi kevään koronapandemian myötä vähäksi aikaa kuin seinään, niin sekä alku- että loppuvuoden kova asuntolainoitus tarkoitti Someron Säästöpankille ennätyksellisen kasvun vuotta henkilörahoituksen saralla. Asuntolainoituksen suuri määrä tarkoittaa osaltamme sitä, että voitimme markkinaosuuksia, mutta myös sitä, että ihmiset ovat epävarmoinakin aikoina uskaltaneet panostaa omaan asumiseen. Alhainen korkotaso ja sen ennakoitu jatkuminen ovat tuoneet kuluttajille turvallisuuden tunnetta, joka on osaltaan mahdollistanut, että talouden pyörät ovat pysyneet näinkin hyvin pyörimässä. Viime vuosi opetti kuluttajille myös tulevaisuuden varautumisen tärkeyden, joka on näkynyt sekä korkosuojien, lainaturvien että ennen kaikkea säästämisen kasvuna.” Rintamaa jatkaakin ”Asiakkaamme ovat olleet valveutuneita jo aiemminkin, mutta viime vuosi korosti oman talouden suunnittelun tärkeyttä. Vaikka kaikkeen ei luonnollisesti voi varautua, niin järkevä ennakointi tuo omaan elämään turvallisuuden tunnetta ja pienentää riskejä, joita elämässä aina tulee eteen”. Korona-aika näytti jälleen kerran kuinka vastuullisia Säästöpankin asiakkaat ovat. Kun tilanne oli keväällä pahimmillaan, asiakkaamme ottivat meihin nopeasti yhteyttä ja me osaltamme pystyimme osaavan henkilökuntamme avulla auttamaan asiakkaitamme lyhennysvapaiden ja muiden neuvojen avulla.

Vuosi 2020 oli myös verkkoasiakkuuden ja digiloikan vuosi. Verkko- ja mobiilipankkiasiakkaidemme määrä kasvoi voimakkaasti vuoden aikana ja samaan aikaan käteisen kysyntä väheni radikaalisti. Koronavuosi todennäköisesti nopeutti jo alkanutta kehitystä käteisen rahan käytön vähentymiseen, mutta emme myöskään unohtaneet asiakkaita, jotka eivät pysty asioimaan digikanavissa vaan tarjoamme myös tulevaisuudessa kassa- ja päivittäisasioinnin neuvontapalveluita konttoreissamme.

Säästöpankin kiinteistövälityksen, Sp-Kodin, näkökulmasta vuosi 2020 oli myönteinen. Epidemia-aika osoitti ihmisille oman asumisen, sen käytännöllisyyden ja toisaalta tilan merkityksen. Aika näyttää onko omakotien ja oman pihan merkitys myös jatkossa olennainen asumisen kriteeri. Myös mökkikauppa kävi varsinkin kesällä todella vilkkaasti, kun matkustusrajoitukset osoittivat lähimatkailun mahdollisuuden. Koronavuonna ja sen jälkeen Sp-Kotien haaste on myytävien kohteiden vähyys. Ostajia on liikkeellä mutta nyt tarvitaan myös myytäviä kohteita. 

Liiketoiminnan kehitys, yritys- ja maatalousasiakkaat

Yritys- ja maatalousasiakkaiden kohdalla näimme viime vuonna korostetusti, että paikallisuus, pankin asiantuntijuus sekä paikallinen päätöksenteko ovat erityisen tärkeitä asioita, kun markkinoiden epävarmuus kasvoi keväällä koronan myötä. Pankinjohtaja Rintamaa toteaa ”Kevään ja siitä jatkunut koronan tuoma epävarmuus eri liiketoiminnan sektoreilla korosti pitkäaikaisen kumppanuuden ja luottamuksen merkitystä. Kun tunnemme asiakkaan ja hän tuntee meidät, pystyimme hyvin avoimesti keskustelemaan ja sopimaan sopeuttavista toimista, joita on tarvittu ja tullaan tarvitsemaan myös lähitulevaisuudessa”. Pankin kasvu olikin erityisen voimakasta nimenomaan yritys- ja maataloussektorilla. Tämän mahdollisti erityisesti se, että Someron Säästöpankki on panostanut voimakkaasti molempien sektorien asiantuntijuuden vahvistamiseen uusien rekrytointien avulla. ”Yritys- ja maatalousasiakkaiden tilanteet vaativat aina asiakaskohtaisen perehtymisen, jotta voimme yhdessä asiakkaan kanssa löytää parhaan etenemistavan. Digitaaliset kanavat mahdollistavat osaltaan sen, että neuvotteluita voidaan tehdä tarvittaessa etänä ja allekirjoittaa mistäpäin Suomea tahansa. Se ei kuitenkaan poista asiakaskäyntien merkitystä, kun puhutaan todellisesta asiakkaan tilanteeseen perehtymisestä”, Rintamaa jatkaa.

LähiTapiola-yhteistyö jatkui vuoden 2020 aikana yritys- ja maatalousasiakassektorilla. Uutena yhteistyön avauksena solmimme yhteistyösopimuksen LähiTapiola Etelärannikon kanssa Kemiönsaarella.

Liiketoiminnan kehitys, säästäminen ja sijoittaminen

Euforiasta paniikin kautta euforiaan. Näin voisi kuvata viime vuotta säästämisen ja sijoittamisen markkinoilla. Alkuvuosi lähti sijoitusmarkkinoilla käyntiin iloisen kasvun myötä, kunnes korona synkisti tunnelmat äkisti kevään aikana. Pankinjohtaja Rintamaa toteaa ”Viime vuosi oli karuudessaan hyvä opetus sijoittajille siitä, millainen merkitys omalla sijoitussuunnitelmalla ja riskinsietokyvyllä on. Nousua seuraa aina jossain vaiheessa lasku ja alaspäin ei tulla loputtomiin vaan jossain vaiheessa käännytään taas nousuun. Tavalliselle säästäjälle viime vuosi oli lopputuloksen kannalta todennäköisesti hyvä, jos hän vaan malttoi jatkaa kuukausittaista säästämissuunnitelmaansa, vaikka markkinat välillä tippuivatkin voimakkaasti.Rintamaa jatkaa ”Keväällä kävimme asiakkaidemme kanssa pitkiä keskusteluita, joissa perustelimme pitkäjänteisyyden merkitystä ja näin osaltamme rohkaisimme jatkamaan aiemmin sovitun sijoitussuunnitelman mukaisesti. Jos malttoi jatkaa kuukausisäästämistä myös laskun ajan, niin lopputulos oli loppuvuonna todennäköisesti mukavasti positiivinen.” Tässä kohtaa paikallisen pankin palvelu korostuu. Jos asiakas on käynyt Oman talouden tuokiossa säästämissuunnitelmansa yhdessä pankin asiantuntijan kanssa läpi, hän todennäköisemmin rohkaistuu jatkamaan suunnitelman mukaan eikä sorru myymään laskun aikana ja ostamaan vain, kun kurssit ovat ylhäällä. Markkinat kuvastava aina osaltaan luottamusta ja tunnetta on paljon pelissä. Vaatii kovia hermoja, että malttaa ja uskaltaa ajoittaa ostoja hetkeen, kun kurssit tippuvat. Siksi Säästöpankkien suosima kuukausisäästäminen mahdollistaa jatkuvan säästämisen mielestämme parhaalla mahdollisella tavalla.

Liiketoiminnan kehitys, lakipalvelut

Henkilökohtaiset lakiasiat kannattaa hoitaa kuntoon silloin, kun kaikki on vielä hyvin. Viime vuosi osoittikin, ikävänkin kovalla tavalla, että edunvalvontavaltuutus, avioehto tai testamentti ovat asioita, jotka kuuluvat jokaisen henkilökohtaiseen tulevaisuuden varautumiseen. Pankin lakipalveluita johtava lakimies Mikko Mäkelä toteaa ”Pystyimme osaltamme hoitamaan suuren määrän asiakkaiden toimeksiantoja, vaikka tapaamisrajoitteita olikin. Tässäkin korostui paikallisen asiantuntijan merkitys. Häneen oli helppo ottaa yhteyttä ja näin sopia henkilökohtaisistakin asioista sujuvasti. Teimme viime vuonna ennätyksellisen määrän toimeksiantoja myös ei-pankin asiakkaille. Palvelemme mielellämme kaikkia paikallisia asiakkaita, koska pystymme tarjoamaan palvelut laadukkaasti ja kohtuullisesti hinnoitellen.”

Liiketoiminnan kehitys, Sp-Isännöintipalvelut Oy

Vuosi 2020 oli Sp-Isännöintipalvelut Oy:lle suotuisa. Someron Säästöpankin perustama ja omistama yhtiö onnistui sekä kasvattamaan liikevaihtoaan että parantamaan asiakaspalvelunsa laatua viime vuonna. Yrityksen toimitusjohtaja Jyrki Makkonen toteaa ”Saimme vuoden aikana tehdä useamman yritysjärjestelyn. Merkittävimpinä olivat Salossa Tili ja Isännöinti Vaahteran Oy:n hankinta ja Forssassa Forssan Isännöinti ja Kiinteistönvälitys Oy:n liiketoiminta siirtyi osaksi yhtiön liiketoimintaa.” Makkonen jatkaa ”Asemamme vahvistamiseksi olemme rekrytoineet uusia kiinteistöalan ammattilaisia koko 2020 vuoden ja yrityksessämme työskentelee nykyisin yli 30 henkilöä.” Yhtiön hallituksen puheenjohtaja Petri Siviranta toteaa ”Valmistelimme vuonna 2020 merkittävää omistajapohjan muutosta, josta pääsemme kertomaan lisää alkuvuonna 2021, kun julkistamme uusien säästöpankkien mukaantulon.” Toimitusjohtaja Makkonen sanookin ”Kyseessä tulee olemaan yksi merkittävimmistä kiinteistöjohtamisen toimintatapamuutoksista koko toimialassa. Omistajajärjestelyiden ansiosta pystymme tarjoamaan kaikkia kiinteistöjohtamiseen liittyviä palveluita kiinteistöjen koko elinkaarelle pääkaupunkiseudulla, Uudellamaalla, Kanta-Hämeessä ja Varsinais-Suomessa mukaan lukien Akaan, Loviisan ja Kotkanseudun talousalueet.”

Henkilökunta

Voimakas kasvu onnistuttiin tekemään osaavan henkilökunnan avulla. Kasvun mahdollistamiseksi Someron Säästöpankki jatkoi aktiivista vastavirtaan uimista ja rekrytoi viime vuonna 18 henkilöitä. Henkilökunnan määrä lisääntyi perustetuissa konttoreissa sekä erityisesti yritysasiakasliiketoiminnassa. Uutena elementtinä Someron Säästöpankki lanseerasi paikallisen trainee-ohjelman, joita ei ole paikallispankkitasolla juurikaan nähty aiemmin. Hallintopäällikkö Janica Koskela toteaa ”Jotta voimme varmistaa paikallisen osaamisen myös tulevaisuudessa ja varmistaaksemme nuorien työllistymisen helpottumisen kehitimme korkeakoulunsa päättäville nuorille keinon tulla tutustumaan paikallispankin toimintaan. Tavoitteena meillä on tarjota tätä kautta mahdollisimman monelle myös väylä työllistyä joko meillä tai muihin Säästöpankkeihin”.

Vuoden 2020 lopussa Someron Säästöpankissa työskenteli 70 henkilöä. Lisäksi Säästöpankkiryhmä on vahva työllistäjä koko pankin toimialueella – Säästöpankin lisäksi 38 henkilöä työskentelee Säästöpankkipalvelut Oy:ssä, 9 henkilöä Sp-Kodissa ja 23 henkilöä Sp-Isännöintipalvelut Oy:ssä. Yhteensä Säästöpankkiryhmä työllistää pankin toimialueella 140 henkilöä! Lisäksi työllistämme jokaisessa yhtiössä monia kesätyöntekijöitä sekä harjoittelijoita vuoden mittaan.

Vuosi 2020 tiivistettynä

  • Kemiönsaaren konttorin ovet aukesivat 10.2.2020
  • Someron Säästöpankki mukana akkuprofessuurin lahjoituksessa Turun yliopistolle maaliskuussa
  • Pankki myönsi koronasta johtuvista syistä maalis-huhtikuussa lyhennysvapaakampanjan aikana noin 630 lyhennysvapaahakemusta
  • Säästöpankki ja Sp-Koti ottivat digitaalisen asuntokaupan, DIAS-järjestelmän käyttöön 1.6.
  • Loviisan konttorin ovet aukesivat 9.6.2020
  • Akaan konttorin ovet aukesivat 22.6.2020
  • Sopimusten sähköinen allekirjoitus otettiin käyttöön myös yritysasiakkaille kesäkuun lopussa
  • Sp-Isännöintipalvelut Oy osti kesäkuun lopussa salolaisen Tili ja Isännöinti Vaahtera Oy:n liiketoiminnan 
  • Sp-Koti -kiinteistövälitys laajensi toimintaansa pankin myötä Kemiönsaareen ja Akaaseen
  • Pankin johtoryhmää vahvistettiin 1.7. alkaen, kun Ilpo Rinne siirtyi johtoryhmään Forssan konttorin päällikön roolista. Samalla konttorien vastuuhenkilöitä muutettiin siten, että Mari Moisio vastaa Someron ja Loviisan konttoreista. Tuukka Alanko vastaa Salon, Perniön ja Kemiönsaaren konttoreista. Leena Leppänen vastaa Urjalan ja Akaan konttoreista. Lisäksi Tuomas Lomakka aloitti säästämisen ja sijoittamisen -tiimin esimiehenä, ottaen samalla vastuulleen ko. liiketoimintavastuun. Samalla Tuomas vastaa Forssan konttorin toiminnasta. Petteri Elo ja Kalle Lepola vastaavat edelleen yritysliiketoiminnasta ja Mikko Mäkelä pankin lakiasianpalvelut-liiketoiminnasta.
  • Sp-Isännöintipalvelut Oy osti syyskuun lopussa forssalaisen Forssan Isännöinti ja Kiinteistönvälitys Oy:n liiketoiminnan ja laajensi kaupan myötä toiminnan myös Urjalan ja Akaan alueelle
  • Pankki täytti 140 vuotta lauantaina 24.10.2020
  • Lokakuun lopussa pankki kertoi ”Säästöpankin tulevan Kotkaan”, pankin Kotkan konttori avautuu alkukesästä 2021
  • Sp-Koti-kiinteistövälitys aloitti joulukuussa toiminnan laajentamisen pankin myötä Loviisaan
  • Salossa Sp-Koti ja Sp-Isännöintipalvelut Oy ilmoittivat joulukuun lopussa siirtymisen uusiin tiloihin Säästöpankin konttorin läheisyyteen, entisiin Dansken tiloihin, ja pankki aloitti Salon konttorissa entisten Sp-Kodin tilojen remontoinnin pankin käyttöön
  • Joulukuun lopussa aloitettiin Forssassa konttorin remontti. Samalla Sp-Isännöintipalvelut Oy:n Forssan toimipisteelle remontoidaan tilat konttorin tilojen vierestä. Remontti valmistuu helmikuussa 2021.

Vuoden 2020 pankkitoiminnan luvut tiivistettynä ja vertailuna viime vuoden 2019 vastaavaan aikaan (luvut miljoonaa euroa)

  12/2020 12/2019
Asuntoluottokannan kasvu M€/% +33,1 M€ / +13,0 % +13,5 M€ / +5,6 %
Uudet asuntoluotot M€ 85,2 M€ 55,5 M€
Uudet yritysasiakkaiden luotot M€ 51,5 M€ 43,5 M€
Uudet maatalousasiakkaiden luotot M€
27,4 M€ 16,3 M€
Luottokanta M€ / %
551,2 M€ / +13,9 % 483,9 M€ / +8,9 %
Uudet asiakkaat kpl
2 127 kpl 1 556 kpl
Asiakasvarat M€ / % 649,3 M€ / +13,0 % 574,7 M€ / +9,5 %

 

Someron Säästöpankki pähkinänkuoressa (luvut miljoonaa euroa)

  12/2020 12/2019
Vakavaraisuussuhde 22,71 %
23,92 % 
Liikevoitto 2,6 M€ 4,1 M€
Kokonaisluotonanto 550,0 M€ 482,3 M€
Asiakasvarat 649,3 M€ 574,7 M€
Liiketoimintavolyymi 1 200,5 M€ 1 067,2 M€
Tase 524,1 M€ 488,3 M€

 

Lisätietoja:

Petri Siviranta | Someron Säästöpankin toimitusjohtaja | petri.siviranta@saastopankki.fi | 050 511 8550
Joni Rintamaa | Someron Säästöpankin pankinjohtaja | joni.rintamaa@saastopankki.fi | 050 511 8557

Someron Säästöpankki on perustettu 1880. Toiminta-ajatuksenamme on edistää säästäväisyyttä ja asiakkaiden taloudellista hyvinvointia lähellä asiakasta. Olemme Säästöpankkiryhmään kuuluva suomalainen säästöpankki, joka toimii Salon, Perniön, Kemiönsaaren, Someron, Forssan, Urjalan, Akaan ja Loviisan toimialueella. Vuonna 2021 avaamme konttorin Kotkaan. Someron Säästöpankilla on n. 28 000 asiakasta ja pankin tase on 523 miljoonaa euroa. Henkilökuntamme koostuu yli 70 pankkialan ammattilaisesta. www.saastopankki.fi/someronsp

Kirjoitettu
Tyyppi
Raportit ja julkaisut
Julkaisija

Ajankohtaista