Someron Säästöpankin kasvu jatkui tasaisen vakaana

Someron Säästöpankki jatkoi vakaata kasvuaan myös vuoden 2024 ensimmäisen kuuden kuukauden aikana. Pankin liiketoimintavolyymi ylitti 2,3 miljardin rajan, ollen 30.6.2024 tarkalleen 2 341 miljoonaa euroa. Vuoden takaiseen tilanteeseen kasvu on lähes 400 miljoonaa euroa. Pankki sai alkuvuoden aikana 2 170 uutta asiakasta. Asiakastyytyväisyys pysyi NPS:lla mitaten erinomaisella, 85 pisteen tasolla.

Someron Säästöpankin pankinjohtaja ja toimitusjohtaja.
Someron Säästöpankin toimitusjohtaja Petri Siviranta (vas.) ja pankinjohtaja Joni Rintamaa kertoivat vuoden 2024 puolivuosikatsaustiedotteen yhteydessä pankin liiketoiminnan suotuisista tulevaisuudennäkymistä. Kuva: Tiina Tervo

”Pystyimme jatkamaan hyvää suoritustasoamme myös aikana, jolloin talouden tilanne on ollut haastava. Suomen talous on hiljalleen toipumassa taantumasta, mutta kuluttajien luottamus on pitkään ollut heikohkoa ja se on heijastunut myös pankin toimintaan. Väistyvä inflaatio on kurittanut niin kuluttajia kuin myös yrityksiä, mutta nyt on nähtävissä, että talouden suunta on pikkuhiljaa kääntymässä nousuun ja tämä tulee varmasti heijastumaan myös pankkipalveluiden kysyntään”, toteaa toimitusjohtaja Petri Siviranta tyytyväisenä ja jatkaa: ”Lisääntyneet yritysten konkurssit ja asuntokaupan hiljentyminen ovat luonnollisesti näkyneet myös toiminnassamme. Meillä tämä on tarkoittanut erityisesti nykyisen asiakaskannan huolenpitoa ja neuvotteluja asiakkaidemme talouden turvaamiseksi. Meillä nämä toteutetaan aina asiakkaiden erityistarpeet huomioiden.”

Muutto uusiin tiloihin Kotkassa ja muutoksia hallinnossa

Pankin ensimmäiseen puolivuoteen mahtui paljon. Kotkassa pankki muutti historiallisesti merkittävään arvorakennukseen, Kotkan kaupungin entiseen rahatoimistoon. Rakennus toimi aikanaan myös Kotkan Suomalaisen Säästöpankin rakennuksena ja näin ollen tila palasi takaisin pankkitoimintaan ja historian ympyrä sulkeutui. Toimitusjohtaja Siviranta kertoo: ”Rakennuksen remontointi kuvastaa tapaamme tehdä asioita. Olemme liikkeellä pitkäjänteisesti kehittämässä konttoripaikkakuntiemme toimintaedellytyksiä ja näin mahdollistamme myös asiakkaillemme sujuvan pankkipalvelun. Olemme Kotkan konttorin myötä saaneet valmiiksi vuonna 2018 aloitetun investointiohjelman, jossa olemme modernisoineet konttoriemme infrastruktuurin ja avanneet uusia konttoreita laajentumisen myötä.”

Myös pankin hallinnossa tapahtui muutoksia alkuvuoden aikana, kun syksyllä 2023 isäntien kokouksessa valitut uudet isäntien puheenjohtajat aloittivat toimikautensa. Isäntien puheenjohtajana on toiminut vuoden 2024 alusta alkaen Aki Laurila Somerolta ja varapuheenjohtajana Paula Nikkilä Urjalasta. Hallituksessa aloitti uutena jäsenenä Christian Tallskog. Hallituksen puheenjohtajana jatkaa Arto Seppänen, uutena varapuheenjohtajana aloitti Kaisa Vasama-Kakko.

Lahjoituksia paikalliseen hyvinvointiin ja lisää tyytyväisiä asiakkaita

Vastuullisuus sekä paikallisen toimeliaisuuden turvaaminen kuuluvat Someron Säästöpankin arvojen ytimeen. Vuonna 2024 tämä on näkynyt muun muassa laaja-alaisena sponsorointina, erilaisten paikallisyhdistysten tukemisena sekä paikallisten tapahtumien mahdollistajana. Lisäksi Someron Säästöpankki tuki paikallista toimintaa Säästöpankin Hyviä tekoja -kampanjan kautta. Pankin omia lasten yleisurheilun Sp-Kisoja järjestettiin eri konttoripaikkakunnilla. Kesäisenä vastuullisuustekona pankki kylvi Somerolla pankin omistamalle pellolle kesäniityn, joka tukee luonnon monimuotoisuutta sekä tuo iloa ja hyvää mieltä ihmisille. Pellolta on mahdollisuus vapaasti käydä poimimassa kesäkukkia omaan käyttöön. Pankki antoi alkuvuoden aikana yli 155 tuhatta euroa paikalliseen hyväntekeväisyyteen, pankin toimialueen kulttuurin, liikunnan ja urheilun hyväksi.

Vastuullisuuden sekä paikallisuuden korostuminen konkretisoituivat asiakasmäärän kasvuna ja korkeana asiakas- ja henkilöstötyytyväisyytenä. Pankki sai alkuvuoden aikana 2 170 uutta asiakasta. Asiakastyytyväisyys pysyi NPS:lla mitaten erinomaisella, 85 pisteen tasolla. Henkilökunnan osaaminen mahdollistaa asiakastyytyväisyyden ja osaamisen korkeasta tasosta yhtenä esimerkkinä toimitusjohtaja Siviranta nostaa esille seuraavan: ”Olemme jo pitkään panostaneet henkilökunnan osaamiseen, koska tätä kautta pystymme palvelemaan asiakkaitamme paremmin. Tyytyväiset asiakkaat suosittelevat pankkia eteenpäin ystävilleen. Säästöpankkina keskitymme erityisesti säästämisen osaamiseen, ja meillä jokainen sijoitustuotteita tarjoava henkilö onkin suorittanut APV ESG-tentin, joka kehittää asiantuntijan osaamista kestävän rahoituksen- ja sijoittamisen saralla.”

Asuntokauppa vilkastuu asteittain

Someron Säästöpankissa myönnettiin vuoden ensimmäisellä puoliskolla lähes 70 miljoonan euron edestä asuntoluottoja. Tämä oli hyvä saavutus, ottaen huomioon, että asuntokauppa oli edelleen rauhallista alkuvuoden osalta. Pankin toimialueella pankinvaihtajat olivat kuitenkin liikkeellä ja nopea vasteaika palveluun houkuttikin asiakkaita. Pankinjohtaja Joni Rintamaa tarkentaa: ”Someron Säästöpankki on tullut tunnetuksi asiantuntevasta ja ripeästä asiakaspalvelusta. Henkilökohtainen pankkipalvelu tuntuu jopa korostuvan tänä aikana, kun moni asia siirtyy verkkoon. Tilanteessa, jossa korkotaso on aiempaan verrattuna korkeampi, etenkin nuoret ensiasunnon ostajat kaipaavat henkilökohtaista neuvontaa ja tukea asuntokaupan rahoituksen yhteydessä.” Rintamaa jatkaa: ”Vaikka korot ovat jo lähtenee hiljalleen laskuun, ennakoidaan, että nopeaa ja suurempaa laskua ei ole lähiaikoina nähtävissä. Nollakorkoaikaan ei ole paluuta ja kuluttajien tulee tottua nykyisenkaltaiseen 2-3%:n korkotasoihin”.

Positiivinen luottorekisteri (pore) aloitti toimintansa 1.4.2024. Luottotietorekisteriin kootaan tiedot yksityishenkilöiden kaikista luotoista ja tuloista. Tämä helpottaa asiakkaan kokonaistalouden hallintaa. Pankinjohtaja Rintamaa kommentoi: ”Mielestäni positiivinen luottorekisteri on ollut hyvä uudistus sekä asiakkaan että pankin kannalta. Tätä kautta voimme käydä asiakkaan kanssa hänen kokonaistaloutensa helpommin läpi, kun kaikki luotot on koottu yhteen paikkaan sekä toisaalta varmistaa tätä kautta, että asiakkaan talous ei ylivelkaannu. Tämä on osa vastuullista luotonantoa.”

Vihreä siirtymä ja energiatehokkuus ovat teemoja, jotka ovat olleet ja tulevat olemaan pinnalla myös tulevaisuudessa. Säästöpankit ovat osaltaan tukemassa asiakkaiden siirtymää kohti energiatehokkaampia ratkaisuja. Someron Säästöpankki jatkoi viime vuonna lanseerattua energialainakampanjaa myös vuonna 2024. Energialainaa voi hakea remontteihin, joilla parannetaan kiinteistön, vapaa-ajan asunnon tai oman asunnon energiatehokkuutta. Etuna sekä uusille että nykyisille asiakkaille on lainan toimitusmaksuttomuus sekä edullisempi marginaali. Pankinjohtaja Rintamaa kertoo, että ”Asiakkaat ovat ottaneet energialainan hyvin vastaan. Moni on kiitellyt siitä, että on kampanjan avulla voinut toteuttaa jo aiemmin muhineen idean valmiiksi. Tällainen on esimerkiksi lämmitysjärjestelmän päivitys kiinteistöön.”

Yritysten investoinnit virkoamassa – myös konkurssien määrät kasvussa

Yritysluottokanta kasvoi Someron Säästöpankissa verrattuna vuoden takaiseen (06/23 vs. 06/24) 100 miljoonaa euroa. Pankinjohtaja Rintamaa kertoo, että ”Luottokannan kasvu kertoo asiakkaiden luottamuksesta ja arvostuksesta henkilökohtaista- ja paikallista palveluamme kohtaan. Kasvua ja uusia asiakkaita tuli kaikilta konttoripaikkakunnilta, mutta korostuneesti luonnollisesti uusimmilta alueiltamme kuten Turusta, Loimaalta ja Kotkasta. Ennakoimme kuitenkin, että kasvuvauhti tulee tasoittumaan, koska haluamme hoitaa uudet ja nykyiset asiakkaat mahdollisimman monipuolisesti ja tämä vaatii aikaa ja panostusta asiakaspalveluun.”

Yrityssektorin näkymät loppuvuodelle ovat kaksijakoiset. Toisaalta vakavaraiset yritykset tekevät tulevaisuuteen suuntautuvia kasvuinvestointeja nykyisestä korkotasosta huolimatta ja esimerkiksi asuntorakentajat ovat lähtökuopissa valmiina tekemään uusia rakennusaloituksia, kunhan vanhat varastot on ensin saatu kestävälle tasolle. Toinen näkökulma yrityssektorille on raadollisempi, konkurssien määrän ollessa ennätyksellisellä tasolla. Tilastokeskuksen mukaan kesäkuussa 2024 konkurssiin haettujen yritysten 12 kuukauden liukuva vuosimuutos oli 17 %, ollen pitkään aikaan korkeimmalla tasollaan. Konkurssihakemuksista noin puolet kohdistui palvelualoille ja viidennes kaupan alalle. Kuluttajien ostokäyttäytymisen varovaisuus näkyi. Pankinjohtaja Rintamaa toteaa: ”Yritysten maksujärjestelyt ovat lisääntyneet, joskin eivät radikaalisti. Olemmekin pyrkineet asiakkaidemme kanssa hakemaan parhaan mahdollisen reitin, joka turvaisi yrityksen toimintaedellytykset läpi talouden haastavan kauden.”

Nykyinen korkotaso on haastanut yritysten maksuvalmiutta. Säästöpankkiryhmä lanseerasi vuoden 2024 aikana Säästöpankin yritysasiakkaille tarkoitetun Visa Business Credit kortin. Yrityksen luottokorttia voi käyttää yhtenä keinona kassanhallinnan vaihteluiden tasauksessa, koska kortin avulla on mahdollista saada jopa 40 vuorokautta kulutonta maksuaikaa yrityksen hankinnoille.

Maa- ja metsätalousasiakkaat

Maa- ja metsätaloussektorilla myönnettiin alkuvuoden aikana lähes 25 miljoonaa euroa uusia luottoja. Uudet luotot koostuivat pääasiassa pankkiin siirtyneistä uusista maatalousasiakkaista ympäri pankin toimialuetta, keskittyen kuitenkin Varsinais-Suomen alueen konttoreihin, alueen ollessa Suomen merkittävintä viljelyaluetta. Someron Säästöpankki on panostanut maatalousrahoituksen osaamiseen ja pankissa työskenteleekin seitsemän henkilöä keskittyen pelkästään maatalousrahoitukseen. Pankinjohtaja Rintamaa toteaa ”Olemme tehneet pitkäjänteistä kehitystyötä, jotta voimme tukea paikallisen maatalouden- ja seudun elinvoimaisuutta. Tämä on johtanut siihen, että yhä useampi asiakas on tullut meille suosittelun perusteella. Haluamme pitää huolta asiakaspalvelumme laadusta jatkossakin ja siksi panostamme jatkossa vielä voimakkaammin asiakkaidemme kokonaisvaltaiseen palveluun ja hyvinvointiin. Ennakoimme, että tilojen määrä tulee edelleen vähenemään askeleittain ja keskittymään suurempiin tilakokoihin.”

Varainhoito

Korkotaso on laskenut hieman vuoden 2024 aikana ja markkinoilla ennakoidaan sen laskevan edelleen, joskin hitaammin kuin aiemmin ennakoitiin. Korot ovat edelleen hyvin kilpailukyisiä vaihtoehtoja säästäjäasiakkaille. Someron Säästöpankin talletuskanta jatkoi vahvaa kasvuaan, asiakkaiden talletuskannan kasvaessa alkuvuoden aikana lähes 78 miljoonaa euroa. Pankinjohtaja Rintamaan mukaan ”On ollut ilo seurata uusien asiakkaiden virtaa pankkiimme. Säästöpankkina olemme panostaneet talletusasiakkaisiin ja tätä kautta laajemmin asiakkaidemme varallisuuden kokonaisvaltaiseen hoitoon. Tästä yhtenä esimerkkinä lanseerasimme uutena keinona sijoittaa varoja Someron Säästöpankin kantarahastoon.” Kantarahaston avulla Someron Säästöpankin asiakkaiden on mahdollista hyötyä pankin menestyksestä. Kantarahastolle maksetaan vuosittain voitto-osuus pankin isäntien vahvistaman määrän verran. Tuotoksi tavoitellaan vuosittain 1–2 % yli euriborin määrän, mutta varsinainen tuotto vahvistetaan vuosittain isäntien kevätkokouksessa. Ensimmäinen kantarahasto sai suuren suosion ja se merkittiin loppuun ennen merkintäajan päättymistä.

Lakiasiainpalvelut

Someron Säästöpankki tarjoaa korkealaatuisia perintö- ja perheoikeudellisia palveluita pankkisuhteesta riippumatta. Palveluiden kysyntä on kasvanut tasaisesti, johtuen erityisesti siitä, että asiakkaiden on helppo tulla paikalliseen ja luotettavan pankkitoimijan luo, jossa asiantuntijuus on kunnossa.

Henkilökunta

Erinomainen asiakaspalvelu perustuu osaavaan ja sitoutuneeseen henkilökuntaan. Someron Säästöpankki panosti ja panostaa jatkossakin riittävään henkilökunnan määrään, jotta pankki pystyy vastaamaan lisääntyneen asiakasmäärän tuomaan kysyntään. Alkuvuoden 2024 aikana pankissa aloitti 19 uutta säästöpankkilaista. Kesäkuun 2024 lopussa Someron Säästöpankissa työskenteli 131 henkilöä, joista 12 kesätyöntekijää (6/23 117 henkilöä, joista 7 kesätyöntekijää). Lisäksi Säästöpankkiryhmä oli vahva työllistäjä koko pankin toimialueella. Someron Säästöpankin lisäksi 132 henkilöä työskenteli Säästöpankkipalvelut Oy:ssä, 20 henkilöä Sp-Kodissa ja 22 henkilöä Sp-Isännöintipalvelut Oy:ssä. Yhteensä Säästöpankkiryhmä työllisti kesäkuun lopussa Someron Säästöpankin toimialueella 305 henkilöä. Lisäksi pankkiryhmä työllistää jokaisessa yhtiössä monia kesätyöntekijöitä sekä harjoittelijoita vuoden mittaan.

Pankkitoiminnan 6/2024 avainluvut sekä muutos 6/2023 tilanteesta 6/2024 ajankohtaan

  12/2023 -> 6/2024   6/2023 -> 6/2024 
Uudet myönnetyt asuntoluotot    69,2 milj. euroa  147,0 milj. euroa 
Uudet myönnetyt yritysluotot  82,6 milj. euroa  155,8 milj. euroa 
Uudet myönnetyt maatalousluotot 
 24,6 milj. euroa  48,1 milj. euroa 
Uudet myönnetyt luotot yhteensä
 187,0 milj. euroa  368,4 milj. euroa 
Kokonaisluottokannan nettokasvu   68,6 milj. euroa  201,2 milj. euroa 
Uudet asiakkaat 
 2 170 kpl  4 607 kpl 
Asiakasvarojen nettokasvu
 94,4 milj. euroa  195,1 milj. euroa 
Liiketoimintavolyymin nettokasvu
 163,0 milj. euroa  396,3 milj. euroa 
NPS
 84,9  85,4 

Someron Säästöpankki pähkinäkuoressa

  6/2024  6/2023  1–12/2023  
Vakavaraisuus  17,82 % 17,45 %
17,71 % 
Liikevoitto
5,1 milj. euroa
3,7 milj. euroa
9,4 milj. euroa 
Kokonaisluotonanto 1 151, 6 milj. euroa
950,4 milj. euroa
1 083,0 milj. euroa 
Asiakasvarat
1 188,9 milj. euroa
993,9 milj. euroa
1 094,5 milj. euroa 
Liiketoimintavolyymi
2 340, 5 milj. euroa
1 944,2 milj. euroa
2 177,5 milj. euroa 
Tase
978,1 milj. euroa
838,3 milj. euroa
935,7 milj. euroa  

Muista tietoturva – älä luovuta verkkopankkitunnuksia huijareille

Pankki muistuttaa jo valitettavan yleiseksi ja jatkuvaksi muodostuneesta tietoturvaongelmasta: ole tarkkana, äläkä luovuta verkkopankkitunnuksia kenellekään. Lähes 70 prosenttia suomalaista on Finanssiala ry:n (FA) teettämän kansalaiskyselyn mukaan joutunut digihuijausten tai niiden yritysten kohteeksi. Kolme prosenttia heistä kertoo menettäneensä itselleen merkittävän summan rahaa. Suomen väkilukuun suhteutettuna se on noin 165 000 suomalaista. FA on lanseerannut kansalaisille suunnatun kampanjan herättämään yleistä valppautta ja lisäämään tietoisuutta huijauksista https://www.huijaamaton.fi

Säästöpankki mukana syksyllä alkavassa Raharemontti -ohjelmassa

Säästöpankkiryhmä on yhteistyökumppanina Nelosen Raharemontti-ohjelmassa, jossa autamme erilaisten talousvaikeuksien kanssa kamppailevia ihmisiä saamaan taloutensa kuntoon. Someron Säästöpankilla on erityinen panostus ohjelmaan pankinjohtaja Joni Rintamaan ollessa ohjelmassa talouden asiantuntijana Jaana Pelkosen toimiessa juontajana. Joni Rintamaa kertoo: ”Tässä vaiheessa, kun ohjelman kuvaukset ovat takanapäin ja ensimmäiset versiot tulevista jaksoista on nähty, uskallan jo todeta, että tiedossa on mielenkiintoisia ja sykähdyttäviä tarinoita tavallisten suomalaisten taloustilanteista. Autamme ohjelmassa ihmisiä löytämään reittejä ulos erilaisista talousahdingoista. Ennen kaikkea toivon, että ohjelma tulee tarjoamaan vertaistukea ja neuvoja ohjelman katsojille, ja toisaalta hälventämään talousvaikeuksiin usein liitettävää häpeän tunnetta.”

Tulevaisuuden näkymät

Ennustamme vakaata kasvua kaikilla liiketoiminta-alueillamme myös loppuvuonna 2024. Uskomme, että vahva paikallinen ja taloudellinen asemamme, korkea asiakas- ja henkilöstötyytyväisyys ja sitoutumisemme vastuullisuuteen tarjoavat vankan pohjan jatkaa menestyksekästä toimintaamme myös tulevaisuudessa.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Petri Siviranta, puh. 050 5118 550, petri.siviranta@saastopankki.fi
Pankinjohtaja Joni Rintamaa, puh. 050 5118 557, joni.rintamaa@saastopankki.fi

Kirjoitettu
Tyyppi
Raportit ja julkaisut
Julkaisija

Ajankohtaista