Säästöpankki, asiakkaan puolella myös vuonna 2021

Someron Säästöpankki kiittää asiakkaitaan ja henkilökuntaansa vuodesta 2021. Pankin liiketoimintavolyymit rikkoivat ennätyksiä vuonna 2021 ja Someron Säästöpankin liikevoitto nousi 6,3 milj. euroon. Korona ei lyönyt paikalliseen talouteen niin pahaa iskua kuin pelättiin ja pankki pystyi purkamaan vuonna 2020 tehtyjä luottotappiovarauksia vuoden 2021 aikana. Toimitusjohtaja Petri Siviranta toteaakin kuluneesta vuodesta, että ”vahva kasvu mahdollistaa pankin liiketoiminnan paikallisen kehittämisen jatkossakin, joten hyvä tulos tarkoittaa erinomaista kasvupohjaa myös vuodelle 2022. Paikallispankkina panostamme jatkossakin kasvuun, kehitämme asiakkaiden palveluja sekä toimialueen elinvoimaisuutta nyt ja tulevaisuudessa.”

Toimitusjohtaja Petri Siviranta ja pankinjohtaja Joni Rintamaa.
Toimitusjohtaja Petri Siviranta (vas.) ja pankinjohtaja Joni Rintamaa
Kuva: Tiina Tervo

Pankki sai vuoden aikana hieman yli 2.500 uutta asiakasta. Uudet asiakkaat tulivat tasaisesti kaikista ikäluokista, asiakasryhmistä ja ympäri pankin toimialueen. Säästöpankki myönsi vuoden aikana 251 miljoonaa euroa uusia luottoja. Erityisesti kasvoivat asuntoluottoasiakkaiden määrät pankin panostaessa henkilökohtaiseen ja nopeaan palveluun asuntokauppojen yhteydessä. Myös yritysasiakassektorin luottovolyymit kasvoivat voimakkaasti, Säästöpankin vahvistaessa osaamistaan ja mainettaan yrittäjän pankkina. Varainhoidon puolella rikottiin myös ennätyksiä asiakkaiden luottaessa varojaan yhä enemmän Säästöpankin hoidettavaksi. Pankin hallinnoitavat asiakasvarat kasvoivat ennätykselliseen 750 milj. euroon ja kokonaisliiketoimintavolyymi ylitti 1,4 miljardia euroa. Asiakkaat luottavat paikalliseen Säästöpankkiin.

Vuonna 2021 Säästöpankin toiminnan perustana pysyivät pankin perusarvot: asiakaslähtöisyys ja paikalliset palvelut. Tämä heijastui myös EPSI Ratingin tekemässä pankki- ja rahoitus 2021 asiakastutkimuksessa, jossa Säästöpankin asiakastyytyväisyys oli kaikissa kategorioissa selvästi yli toimialan keskiarvon. Pankin asiakkaiden antama NPS-arvosana on ollut koko vuoden huippulukemissa, keskimäärin yli 80. Osana pankin kasvua Säästöpankki perusti toukokuussa uuden konttorin Kotkaan ja ilmoitti joulukuussa avaavansa uuden konttorin keväällä 2022 Marttilaan.

Uusien konttoreiden lisäksi pankkiin rekrytoitiin vuoden 2022 aikana paljon uusia asiantuntijoita kaikkiin yhdeksään konttoriin. Toimitusjohtaja Siviranta kertoo, että ”teimme vuoden 2021 aikana historian suurimmat panostukset henkilökunnan rekrytointeihin. Lopputuloksena saimme 15 uutta ammattilaista Säästöpankkiin. Olemme todenneet, että vaikka pankkipalvelut siirtyvät enenevissä määrin digitaalisiin kanaviin, palvelevan pankin tulee olla henkilökohtaisesti läsnä paikallisessa arjessa.

Vuoden 2021 lopussa Someron Säästöpankissa työskenteli 74 henkilöä. Lisäksi Säästöpankkiryhmä oli vahva työllistäjä koko pankin toimialueella – Säästöpankin lisäksi 46 henkilöä työskenteli Säästöpankkipalvelut Oy:ssä, 16 henkilöä Sp-Kodissa ja 22 henkilöä Sp-Isännöintipalvelut Oy:ssä. Yhteensä Säästöpankkiryhmä työllisti vuoden 2021 lopussa pankin toimialueella 158 henkilöä! Säästöpankin lisäksi eri yhtiöissä työskenteli iso joukko kesätyöntekijöitä sekä harjoittelijoita läpi vuoden.

Nousevien korkojen aika lähestyy - oletko valmis?

Vuonna 2021 arkea opittiin elämään koronan kanssa. Negatiiviset taloudelliset vaikutukset toimialueella jäivät jokaisen korona-aallon jälkeen pelättyä pienemmiksi. Inflaatio ja mahdolliset korkojen nousut puhuttivat vuoden aikana. Säästöpankin pääekonomisti Henna Mikkonen toteaa: ”inflaatio oli monessa maassa tasolla, jota ei olla muutamaan vuosikymmeneen nähty. Ennusteissa on, että vuonna 2022 inflaatio maltillistuisi energian hinnannousun rauhoittuessa. Joka tapauksessa tulevina vuosina inflaation ja korkojen osalla pysyttäneen korkeammalla tasolla, kuin mihin viime vuosina on totuttu.” Henna Mikkonen kertoo vielä, että ”tulevina vuosina rahapolitiikka tulee kiristymään ja USA:n keskuspankin ensimmäiset koronnousut nähdään vuonna 2022. Euroopan keskuspankki seuraa perässä, joskin myöhemmin ja rauhallisemmin askelin.

Kuluttajien ja yritysten, jotka ovat saaneet nauttia ennätyksellisen alhaisista koroista jo pitkään, tulee alkaa varautua uuteen nousevien korkojen aikakauteen. Tähän on hyvä herätä etukäteen ja aloittaa valmistautuminen jo ennen korkojen nousua”, kommentoi pankinjohtaja Joni Rintamaa. Suomessa suurin osa asiakkaiden koroista on sidottu vaihtuviin korkoihin. Asiaa voi Rintamaan mukaan verrata osin sähkön hinnan viimeaikaiseen kovaan nousuun: ”Jos olit sitonut sähkön hintasi pörssisähköön, hinnan nousu iski välittömästi. Ja jos nyt haluaisi tehdä kiinteän sähkösopimuksen, on sen hintataso huomattavasti korkeampi kuin ennen hinnan nousua. Korkomarkkinoilla on käynnissä sama tilanne. Jos haluat olla varma, että korkokulusi eivät tulevien vuosien aikana nouse ennakoimattoman korkealle tasolle, on nyt oikea hetki katsoa Oman talouden tuokiossa, miten korkojen nousulta voisi suojautua.” Vaihtoehtoja Rintamaan mukaan on kaksi, joita kannattaa käyttää rinnakkain: ”Vähintään osa luottojen koroista kannattaa joko suojata korkoputkella tai kiinteällä korolla ennen korkojen suurempaa nousua. Ja rinnalla tehdä laskennallinen testi: jos korot olisivatkin esimerkiksi 4 %:n tasolla - paljonko korkokulusi nousisivat? Esimerkiksi asuntoluottomäärällä 150 000 €:a, prosentin korolla maksat vuodessa 1500 € korkoja. Jos korot nousisivat 4 %:iin, niin korkokulusi olisivatkin 6000 €. Ratkaisuna tähän on se, että alat yksinkertaisesti jo nyt säästämään erotusta, 4500 €:a vuodessa, esimerkiksi 350 € kuukaudessa. Lopputuloksena on hyvä varapuskuri, kun korkotaso aikanaan nousee”.

Pankinjohtaja Rintamaa jatkaa: ”Säästämisen suosio onkin ilahduttavasti kasvussa. Säästöpankin Säästämisbarometrin 2021 mukaan suomalaisten ajattelussa tapahtui vuodessa merkittävä muutos säästämismyönteisempään suuntaan.” Ihmiset pysähtyivät miettimään talouttaan pandemian aikana. Yhä harvempi koki pienet tulot esteenä säästämiselle ja kotitalouksilla käynnistyikin hyvä säästämisvire. Rahastojen suosio kasvoi vuonna 2021 asiakkaiden alkaessa käyttää rahastojen tarjoamia mahdollisuuksia enemmän. Suosiota lisäsi ymmärrys siitä, ettei rahojen makuuttaminen tilillä tuonut niille tuottoa, kun inflaatio alkoi nakertamaan rahan arvoa. Myös säästämisen ja sijoittamisen helppous ymmärrettiin - kännykkäsovelluksen kautta rahasto-osuuksien ostot ja sijoitusmerkinnät sujuvat käden käänteessä. Varsin ilahduttavaa oli nuorten aikuisten kiinnostuminen sijoittamisesta entistä enemmän. Sijoittamisesta tuli trendikästä.

Säästöpankki on yrittäjän pankki

Yrittäjien luottamuksessa yhteiskunnan nykyoloja kohtaan nähtiin pienoista laskua, mutta kaiken kaikkiaan taso pysyi hyvänä ja pysyttiin pitkän keskiarvo yläpuolella. Kaiken keskellä yrittäjät suhtautuivat tulevaisuuteen positiivisesti ja yrittäjien lisäinvestointisuunnitelmia sekä itse investointeja tehtiin paljon. EPSI Ratingin tutkimuksessa Säästöpankin turvalliset ja toimivat digitaaliset palvelut ja palvelun laatu saivat erityiskiitosta yrittäjiltä. Pankinjohtaja Rintamaa kertoo, että ”Someron Säästöpankin yritystiimi vahvistui vuoden aikana ja yrittäjien keskuudessa pankkimme nosti suosiotaan yrittäjän pankkina. Pankin laajan kumppaniverkoston avulla yritysten investointihalukkuuksiin pystyttiin vastaamaan joustavasti – kasvatimme yrityssektorin asiakasmääriä lähes 300 asiakkaalla.” Säästöpankkiryhmä koettiin yhdeksi Suomen yrittäjäystävällisimmistä pankeista, mikä tarkoittaa, että pankki ymmärtää kaikenkokoisten yritysten yksilölliset tarpeet. Säästöpankin asiantuntijat haluavat jatkossakin tehdä paljon töitä sen eteen, että yrittäjä ja yritys menestyvät.

Maatalousasiakkaiden keskuudessa Someron Säästöpankin rooli välittävänä ja ymmärtävänä kumppanina korostui maataloussektorin haastavana vuonna 2021. Pankki seisoi edelleen lähiruoantuotannon lähipankkina - tuottajan rinnalla - markkinoiden kohdellessa maataloussektoria kovin ottein. Säästöpankin luottamus kotimaiseen ruoantuotantoon säilyy kuitenkin vahvana ja pankkimme oli mukana mm. isoissa navettainvestoinneissa.

Vastuullisuus ohjasi pankin toimintaa myös vuonna 2021

Someron Säästöpankille vastuullisuus tarkoittaa ennen kaikkea konkreettisia tekoja sekä valintoja. Toimitusjohtaja Siviranta kertoo, että ”pankki kantoi vastuuta palkkaamalla lisää henkilökuntaa, maksamalla toimialueelleen veroja, erilaisia avustuksia sekä olemalla mukana paikallisten arjessa”. Vuoden 2021 aikana pankin verojalanjälki nousi 2,7 milj. euroon, joilla mahdollistettiin yhteiskunnallista hyvinvointia kaikille alueen asukkaille. Tämän lisäksi pankki harjoittaa kestävää ja pitkän tähtäimen liiketoimintaa ja suosii lähtökohtaisesti paikallisia yrityksiä ja toimijoita toiminnassaan. Vuonna 2021 pankki ohjasi ja myönsi paikallisten toimijoiden ja yhteistyökumppanien tukemiseen mm. Hyviä tekoja -kampanjan, sponsoroinnin sekä erilaisten avustusten ja tukien muodossa yhteensä noin 136 tuhatta euroa.

Konkreettisina tekoina pankki valmensi nuoria asiantuntijoita tulevaisuuden finanssiosaajiksi mm. Säästöpankin trainee-ohjelman kautta. Lisäksi pankki teki yhteistyötä varhaiskasvatuksen, oppilaitosten ja koulujen kanssa opettamalla talousasioita sekä huolehti varttuneemmista ihmisistä pitämällä konttoreiden ovet avoinna sekä ohjasi ja auttoi heitä digitalisoituvassa maailmassa. Pankinjohtaja Rintamaa jatkaa: ”myös asiakkaiden Oman talouden tukeminen tarkoittaa Someron Säästöpankissa vastuullisuutta eli tarjoamme aktiivisesti esimerkiksi korkosuojausta tai lainaturvaa unohtamatta säästäväisyyteen ohjaamista.” Tuntemalla asiakkaansa ja tarjoamalla heille yksilöllisesti sopivat ratkaisut Someron Säästöpankki on vastuullinen sanan perimmäisessä merkityksessä. Rintamaa jatkaa: ”kielteinen lainapäätös on myös vastuullisuutta, jos pankki näkee uuden lainan johtavan asiakkaan entistä syvempiin ongelmiin.

Pankin vastuullisuutta ohjaa myös arvovalinnat. Pankilla on käytössään Suomalaisen Työn liiton myöntämä Avainlippu, joka kertoo palvelujen kotimaisuudesta.

Yhteistyö kumppaneiden kanssa

Säästöpankkiryhmän Sp-Koti-kiinteistövälitysketju täytti kuluneena vuonna pyöreät 10 vuotta. Someron Säästöpankin toimialueella Sp-Koti yrittäjät löytyvät Kemiönsaarelta, Perniöstä, Salosta, Somerolta, Forssasta, Urjalasta, Akaasta ja Loviisasta. Kotkaan on tulossa myös paikallinen Sp-Koti. Isona kuvana voidaan todeta, että vuosi 2021 oli Sp-Kodin osalta ennätyksellinen vuosi ja kauppoja tehtiin aktiivisesti.

Someron Säästöpankin osaomistama isännöintialan yritys Sp-Isännöintipalvelut Oy kampanjoi paremman isännöinnin puolesta (www.parempaaisannointia.fi) ja laajensi toimipisteitään. Lisäksi yhtiö sai uudet osakaspankit pääkaupunkiseudulta sekä Hämeenlinnan alueelta Nooa Säästöpankin ja Lammin Säästöpankin tullessa yhtiön omistajiksi mukaan.

Vuoden 2021 aikana Someron Säästöpankki jatkoi Säästöpankin vakuutusten välittämistä henkilöasiakkaille sekä yhteistyötä LähiTapiolan kanssa yritys-, maa- ja metsätaloussektoreilla.

Asiakaskäyttäytymisen muutos korona-aikana: digitaaliset vaihtoehdot käteisen rahan ja konttoritapaamisen rinnalle

Ostamisen ja maksamisen tavat muuttuivat korona-aikana. Kaikesta maksamisesta 78 % tehtiin kontaktittomasti samalla, kun käteisen nostaminen automaateista vähentyi. Ostoksissa suosittiin nettikauppoja enemmän kuin ennen - kasvua oli peräti 70 %. Vuoden 2021 aikana käteisen rahan käyttäminen vähentyi ja samassa mobiilimaksaminen (Google Play, Apple Pay ja Garmin Pay) lisääntyivät. Maksukorttivalikoimassa pitkään ollut Visa Electron poistui Visa Debit Onlinen tullessa tilalle.

Asiakasneuvottelujen yhtenä vaihtoehtona jo pitkään ollut verkkotapaaminen nosti suosiotaan rajoitusten ohjaamassa yhteiskunnassa. Kotoa ei enää tarvinnut välttämättä lähteä paikan päälle vaan asiantuntijamme tarjosivat palvelujaan myös kotisohville. Digitaalisten uutiskirjeiden myötä asiakkaillemme lähetettiin vinkkejä ja tärkeää sekä ajankohtaista tietoa, joita jokainen kuluttaja tarvitsi arjessaan.

Toimitusjohtaja Siviranta kommentoi: ”Vaikka yhä suurempi osa asioista hoidetaankin digitaalisesti, on Someron Säästöpankki tehnyt päätöksen, että haluamme myös jatkossa olla paikallisesti läsnä ja henkilökohtaisesti lähellä asiakkaita. Yhtenä konkreettisena tekona olemme remontoineet ja päivittäneet konttoreiden infrastruktuurin ja sisustuksen. Vuoden 2021 aikana saimme valmiiksi Forssan konttorin remontin.” Forssan konttorin remontin jälkeen kaikki pankin konttorit on päivitetty 2020-luvulle. Someron Säästöpankki haluaa pitää konttorit sekä kassapalvelut palveluvalikoimissaan myös jatkossa. ”Näemme, että koronan myötä etätyöskentely ja sen kautta paikallisen pankkipalvelun kysyntä on lisääntynyt, kun yhä useampi valitsee työskentelyn joko kakkosasunnossaan tai muuttaa pysyvästi pienemmälle paikkakunnalle edullisempien hintojen ja suurempien neliöiden perässä”, jatkaa Siviranta.

Kohti juhlavuotta – Säästöpankkiryhmä 200 vuotta

Säästöpankkiryhmä täyttää vuonna 2022 kunnioitettavat 200 vuotta. Ryhmän tarina alkoi Turussa 21.8.1822, jolloin Turun Säästöpankin perustamispäätös tehtiin. Säästöpankki on ollut Suomessa pitkään ja kaksisataavuotinen taival jatkuu. Säästöpankki on nähnyt Suomen kansan nousut ja laskut, ollut paikalla riemun hetkillä sekä hetkinä, jolloin kansakunnan kohtalo on ollut vaakalaudalla. Säästöpankki on aina ollut kaikkien suomalaisten pankki ja näin on myös jatkossa. Vuosi 2022 on Someron Säästöpankin 142. toimintavuosi.

Vuoden 2021 pankkitoiminnan luvut tiivistettynä ja vertailuna viime vuoden 2020 vastaavaan aikaan (luvut miljoonaa euroa)

  12/2021 12/2020
Asuntoluottokannan kasvu M€ / % +49,2 M€ / +17,0 % +33,1 M€ / +13,0 %
Uudet asuntoluotot M€  113,4 M€ 85,2 M€
Uudet yritysasiakkaiden luotot M€ 77,0 M€  51,5 M€
Uudet maatalousasiakkaiden luoto M€ 31,6 M€ 27,4 M€
Luottokanta M€ / % 655,3 M€ / +19,1 % 550,0 M€ / +13,9 %
Uudet asiakkaat kpl 2 504 kpl 2 127 kpl
Asiakasvarat M€ / % 750,7 M€ / +15,6 % 649,3 M€ / +13,0 %

 

Someron Säästöpankki pähkinäkuoressa

  12/2021 12/2020
vakavaraisuussuhde  20,94 %
22,71 % 
liikevoitto
6,3 milj. euroa  2,6 milj. euroa 
kokonaisluotonanto
655,3 milj. euroa  550,0 milj. euroa 
asiakasvarat 750,7 milj. euroa  649,3 milj. euroa 
liiketoimintavolyymi
1.407,4 milj. euroa  1.200,5 milj. euroa 
tase 592,7 milj. euroa  524,1 milj. euroa 

 

Someron Säästöpankki on perustettu 1880. Toiminta-ajatuksenamme on edistää säästäväisyyttä ja asiakkaiden taloudellista hyvinvointia lähellä asiakasta. Olemme Säästöpankkiryhmään kuuluva suomalainen säästöpankki, joka toimii Salon, Perniön, Kemiönsaaren, Someron, Forssan, Urjalan, Akaan, Loviisan ja Kotkan toimialueella. Vuonna 2022 avaamme konttorin Marttilaan.

Säästöpankkiryhmä on Suomen vanhin pankkiryhmä. Se on edistänyt yksilön ja yhteisön taloudellista hyvinvointia jo 200 vuoden ajan.

 

Lisätietoja:

Petri Siviranta | Someron Säästöpankin toimitusjohtaja | petri.siviranta@saastopankki.fi | 050 511 8550
Joni Rintamaa | Someron Säästöpankin pankinjohtaja | joni.rintamaa@saastopankki.fi | 050 511 8557

Kirjoitettu
Tyyppi
Raportit ja julkaisut
Julkaisija

Ajankohtaista