Urbaanissa kyläpankissa kuhisee, myös kesällä!

Säästöpankin brändikuva.

Alkaa taas olla käsillä hetki, jolloin työrytmissä perinteisesti aletaan puhua ajasta ”ennen lomia” ja toisaalta ajasta ”sitten elokuussa, lomien jälkeen”. Me päätimme tällä kertaa tehdä asiat toisin.

Tulevalla lomakaudella hankkeita siirretään siellä täällä hetkeksi hyllylle pölyttymään, kokonaisia putiikkeja pistetään kiinni kesäkaudelle ja tekeminen rytmitetään siihen ympärille. On työntäyteinen, lumen sulamisen ja katupölyn täyttämä arki ja sitten silmissä siintävä pieni katkos suhteelliseen kiihkeätahtiseen työhön. Päiväkoteja menee kiinni, laiturinnokat ja purjeveneet kutsuvat. Salossa heiluva lippu juhannuksena pistää Suomen hiljaiseksi. Tulee kesä.

Olemme käytännössä aina saavutettavissa ja aina työvälineidemme äärellä, jos niin valitsemme. Onkin kriittisen tärkeää varmistaa, että työntekijöinä saamme riittävän palautumisen ja levon. Viikonloppu ja kesäloma tarjoavat siihen yhden hyvän keinon ja vaihtoehdon. Tärkeää on hyödyntää ne keinot sekä ajat viikoista ja vuodesta, jolloin saa riittävän hiljentymisen ympäriltämme satavaan ärsyketulvaan.

Samalla rytmityksen tekeminen perinteistä poikkeavalla tavalla on mielenkiintoista, näin säästöpankkiirien HR-tyypin näkökulmasta. Miten kesäkauden vois hyödyntää toisin? Sillä kun katupöly on laskeutunut ja muuttunut vihertäviksi penkereiksi, ja ilma tuoksuu leikatulta nurmikolta, voi olla mitä parhain aika palvella asiakkaitamme. Kääntääkin aikatauluja päälaelleen.

Arjen hötäkässä ei useinkaan löydy aikaa perehtyä oman henkilökohtaisen taloutensa laadukkaaseen suunnitteluun. Kuka sitä jaksaisi parhaita rahastoratkaisuja pohtia päiväkodin tai harrastusten, työn, kodin ja ruokaostosten välillä ravatessa. Ystävienkin kanssa tulee puhuttua ihan muusta kuin siitä, miten kukin on optimoinut oman rahankäyttönsä ja säästämisensä tulevaa lomaa, lapsia, uutta kotia tai vaikka eläkettä varten. Onko ne omat talousasiat parhaiden asiantuntijoiden käsissä? Voisiko tässä saada vielä parempaa jeesiä?

Mitä jos ottaisimmekin nuo ajatukset pöydälle juuri, kun päivä on pisimmillään ja aikaa ja energiaa on käytettävissä hieman enemmän kuin muulloin?

Me urbaanissa kyläpankissa päätimme tänä kesänä satsata erityisesti asiakaspalveluun ja palkkasimme sitä varten oman tiimin auttamaan asiakkaidemme oman talouden suunnittelussa sekä tukemaan vakituisen henkilöstömme työtä lomakauden aikana. Kesätiimillemme on valittu omasta henkilöstöstämme valmentaja, joka tukee ja sparraa tiimiä kesän ajan. Tiimille on suunniteltu kattava perehdytys ja heille laaditaan omat osaamisprofiilit, joita lähdetään täydentämään kesätyössä. Haluamme hyödyntää Suomen suven täysimääräisesti tarjoamalla tiimille unohtumattoman kesätyökokemuksen sekä asiakkaillemme parasta mahdollista palvelua.

Omat kesätyöni maatalouslomittajasta informaatikkoon ja teollisuusovien huoltosopimusten myyjästä hotellisiivoojaan ovat kaikki aikanaan opettaneet minulle jotakin erittäin tärkeää työelämästä. Mutta ei niissä kyllä oppimisesta puhuttu. Tai siitä, mitä työnantajalla olisi minulle tarjota omaa työuraani varten. Työelämä on muuttunut tässä mielessä vauhdilla niin kuin ovat muuttuneet myös työntekijöiden odotukset.

Me Nooa Säästöpankissa uskomme siihen, että työnantajana meidän on tarjottava työntekijöillemme ympäristö, jossa heillä on optimaaliset mahdollisuudet oppia, harjoitella entistä paremmiksi ja kehittää omaa työmarkkina-arvoaan. Emme voi elää enää utopiassa, jonka mukaan saisimme ihmiset sitoutumaan meihin eläkevirkoihinsa kymmeniksi vuosiksi, vaikka mikä olisi. Työurien pituudet yhdellä työantajalla tai yhdessä työssä eivät enää ole niin pitkiä. Mm. Deloitten HR-trenditutkimuksissa keskimitta yhdessä työssä on noin neljä vuotta. Me omassa organisaatiossamme olemme onneksi vielä pystyneet sitouttamaan työntekijöitä hippasen verran pidempään, mutta tunnustamme silti tämän tosiasian. Pyrimme olemaan paras työnantaja työntekijöillemme ja vieläpä mahdollisimman pitkään.

Olemme mukana T-Median ja Taloudellisen tiedotustoimisto TAT:n Vastuullinen kesäduuni -kampanjassa, jossa on kuusi periaatetta mukana oleville työnantajille. Näitä ovat mm. hyvä perehdytys ja tuki, kirjallinen työsopimus ja -todistus sekä hyvä hakijakokemus. Me aiomme pistää paremmaksi ja nostaa mukaan vielä yhden periaatteen, joka on maksimaalinen oppiminen. Kun kesätyöntekijämme elokuun lopussa viimeistelevät työjaksoaan meillä, olemme tehneet kaikkemme, että he ovat oppineet entistä paremmiksi erinomaisen asiakaskokemuksen tuottamisessa ja tarjonneet heille näkymän tärkeisiin työelämätaitoihin.

Ehkä Suomen suvessa on vielä paljon hyödyntämättömiä mahdollisuuksia. Ilman untuvatakkia ajatus voi kulkea vapaammin ja energiaa vapautuu asioihin, joihin sitä ei normaalisti löydy. Tästä me lähdemme ammentamaan totuttuun tyyliimme uusia kokemuksia niin henkilöstöllemme kuin mahtaville asiakkaillemme.

Jos sinä haluat kuulla meistä lisää ja saada jeesiä oman taloutesi asioissa, älä epäröi vaan ota yhteyttä!


Julkaistu
Kategoriat
Koti, asuminen ja arki

Ajankohtaista