Spelttiviljelijä Larmo: olen kasvanut yrittäjyyteen lapsesta saakka

Simo Larmo on yrittäjäasiakkaamme jo toisessa sukupolvessa. Speltillä kansainvälisille markkinoille tähtäävä Larmo on ikuinen optimisti: ”Jos keskityt liikaa huonoihin asioihin, menee varmasti kuppi nurin jossain vaiheessa. Mutta jos keskityt joka päivä siihen, missä olet onnistunut, niin positiiviset asiat lähtevät kertaantumaan”.

Birkkalan tilan spelttiviljelijä ja yrittäjä Simo Larmo kertoo yrityksensä kansainvälistymisestä.
Yrittäjä ja maanviljelijä Simo Larmo pyörittää luomuspelttiin erikoistunutta Birkkalan tilaa Suomusjärvellä Salossa. Miten ja miksi hän päätyi yrittäjäksi? Entä miten yrityksen vienti kansainvälisille markkinoille sujuu? Larmon haastattelu kuuluu juttusarjaan, jossa haastattelemme suomalaisia yrittäjiä ja arjen sankareita.

Simo Larmo, miksi aloit yrittäjäksi? 

Olen kasvanut maatalousyrittäjyyteen lapsesta saakka. Vanhempani olivat speltin pioneereja Suomessa ja aloittivat viljelyn 90-luvun alussa. Kasvoin maatilalla ja olen aina ollut kiinnostunut koneista, viljan viljelystä ja maataloudesta ylipäänsä. 10-vuotiaana ajoin ensimmäistä kertaa traktorilla. Ruokamessuilla aloin käymään mukana noin 15-vuotiaana ja sieltä lähti idea ja innostus oman brändin kehittämiseen. Huomasin, että tämä on se juttu, jota haluan tehdä.

Avainsana omaan yrittäjyyteeni on intohimo. Tahdon kehittää alaa ja brändiämme, sekä työllistää tulevaisuudessa lisää ihmisiä. Päämissiomme on tehdä terveellistä, hyvänmakuista ja maailman parasta raaka-ainetta ihmisille, jotka voivat sitten tehdä siitä taikoja kotikeittiössä. 

– Pelottaako yrittäminen? 

Kun olimme tekemässä sukupolvenvaihdosta ja kirjoitin nimeni paperiin, suhtautumiseni oli sekoitus innostusta ja näyttämisenhalua, mutta myös pelkoa siitä, että miten selviän, jos tapahtuu joku kriisi tai emme saa myyntiä aikaiseksi.

Uusien asioiden pelko on ihan luonnollista, myös yrittäjille. Esimerkiksi kun lähdimme yrityksen kanssa ulkomaille, niin kyllä pelotti, että tuleeko tästä mitään. Mutta kyllä siitä vaan tuli! Pelko pitää vain oppia hyväksymään ja katsoa eteenpäin. Jos käy kalpaten, niin sitten niin käy – se on vain elämää. Kaikki yrittämiseen liittyvät pelkotilat on kyllä voitettavissa, tärkeintä on lähteä liikkeelle. 

– Kenelle yrittäjyys sopii?

Kun oikein kaivetaan, meistä kaikista löytyy se pieni yrittäjä. Yrittäjyys sopii ihmisille, jotka näkevät mahdollisuuksia ja haluavat kehittää sekä itseään että yritystä. Jos ihminen lähtee kehittämään itseään, kehittyy myös yritys ja päinvastoin. Yrittäjyydessä liike on hyvin tärkeää. Yrittäjillä, jotka jaksavat tehdä kovasti töitä päivästä toiseen ja uskovat tulevaisuuteen on loistava tulevaisuus edessään.    

Yrittämiseen tarvitaan optimismia. Epäonnistumisista voi oppia ja kehittyä aina vaan paremmaksi. Jos keskityt vain niihin huonoihin asioihin, niin varmasti menee jossain vaiheessa kuppi nurin. Mutta jos keskityt joka päivä siihen, missä olet onnistunut, niin positiiviset asiat lähtevät kertaantumaan – ja siitä seuraa jossain vaiheessa läpimurto. Ei on vain ehkä, siitä kannattaa lähteä liikkeelle. 

– Kerro yrityksen viemisestä kansainvälisille markkinoille.

Tavoitteenamme on tavoitella kasvua kansainvälisiltä markkinoilta, ensisijaisesti Keski-Euroopassa. Tällä hetkellä myymme pääasiassa verkkokauppojen kautta. Palaute on ollut positiivista ja se on antanut lisää uskoa ja varmuutta.

Suomessa tuetaan hyvin kansainvälistymistä. Yrittäjälle löytyy sparraajia ja asiantuntijoita neuvomaan. Suomessa myös digitalisaatio on mielestäni hyvällä tasolla ja tukee kansainvälistymistä. Eli vaikka meidän maatilamme sijaitsee 1300 asukkaan kunnassa, voin silti hoitaa kaupankäyntiä myös kansainvälisesti. Kokeilin esimerkiksi hetki sitten markkinointia New Yorkiin puimurilta käsin! 

Tahdotko sparraavan pankkikumppanin yrityksellesi? Ota yhteyttä. Yritysasiakkaidemme tyytyväisyys on alan huippuluokkaa. (EPSI Rating 9/2019).


Tässä artikkelisarjassa haastatellaan yrittäjiä, suomalaisen arjen sankareita. Lue muut sarjan haastattelut:

Kotipizzan toimitusjohtaja Tommi Tervanen: koskaan ei voi olla 100-prosenttisen varma

Sisustussuunnittelija Laura Seppänen: yrityksen perustaminen ei pelottanut

Jungle Juice Bar -yrittäjä Noora Fagerström: yrittäjänä täytyy uskoa itseensä 

Hyvinvointiyrittäjä Nanna Karalahti: pelko on menestymisen este

Kategoriat
Yrittäjyys

Ajankohtaista