7 syytä keskittää yrityksen pankkipalvelut
Pankkipalveluiden tarpeiden kasvaessa myös odotukset pankkia kohtaan kasvavat. Vaihto toiseen pankkiin tai keskittäminen yhteen pankkiin kannattaa. Säästöpankkikeskuksen liiketoimintapäälliköt Tuomas Niinisaari ja Heidi Kaikkonen kertovat seitsemän syytä keskittää pankkipalvelut.
Useimmat yritykset tarvitsevat peruspankkipalvelut, kuten maksukortin, verkkopankin sekä yhteydet maksuliikenteelle. Siihen riittää yksi pankki. Kun pankkisuhde kehittyy, keskittämisestäkin on hyötyä.
– Keskittämisellä on muitakin etuja kuin kustannukset. Edullisinta onkin pankkisuhteen keskittäminen, jolloin hyötyjä tulee muistakin kuin kustannuksista, kertovat Tuomas Niinisaari ja Heidi Kaikkonen Säästöpankkikeskuksesta.
Yhä useampi yritys käyttää sähköistä taloushallintajärjestelmää yrityksen maksuliikenteen pyörittämiseen. Pankin rooli on yhteyden avaaminen näihin palveluihin, jolloin kirjanpito on huomattavasti helpompaa. Yrityksen tarpeiden kasvaessa, palveluiden keskittäminen yhteen pankkiin tuo runsaasti etuja. Tilanteet, joissa pankin vaihtaminen tai kilpailuttaminen ovat ajankohtaisia, ovat juurikin ne kasvun hetket, jolloin yritys tarvitsee rahoitusta kasvuun, investointeihin tai kassanhallintaan.
– Keskittäminen ei ole vain pankin etu, vaan yhteinen etu. Se tarkoittaa sitä, että pankki näkee asiakassuhteen tärkeänä ja on aidosti kiinnostunut siitä, minkälaista liiketoimintaa yritys harjoittaa, ja miten sen liiketoiminta kehittyy. Palveluiden keskittämisen pitää tuoda hyötyjä molemmille osapuolille ja avainsana onkin vuotuiset talouskeskustelut, joissa yrityksen tilannetta kartoitetaan, kertoo Niinisaari.
Kahden tai useamman pankin saman aikaset palvelut ovat toisinaan aivan perusteltuja: yrityksellä voi olla toimintaa eri alueilla tai useassa maassa, halutaan hajauttaa liiketoiminnallisia riskejä tai toinen pankki on myöntänyt yritykselle lainaa. Näissä tilanteissa kahden eri pankin palvelut voivat olla hyvinkin perusteluja, mutta aina on hyvä hetki miettiä, mitä pankkisuhteeltaan haluaa.
– Yrittäjäasiakkaamme ovat pitäneet tärkeänä sitä, että olemme aidosti talouden kumppani, joka tukee yrityksen kasvua. Jo ensimmäisessä tapaamisessa puhumme siitä, miten pankkisuhde voisi kehittyä seuraavan viiden vuoden aikana ja miten voimme tukea yrityksen kasvua kohti sen tavoitteita, kertovat Niinisaari ja Kaikkonen.
7 syytä keskittää pankkipalvelut
1. Arvostat henkilökohtaista palvelua
Henkilökohtainen palvelu on pankkimaailmassa iso lupaus: meillä Säästöpankissa se tarkoittaa kaiken kokoisille yrityksille helppoa ja nopeaa tavoitettavuutta useissa eri kanavissa. Henkilökohtainen yrityspankkiiri käy kerran tai kaksi kertaa vuodessa läpi asiakkaan tilanteen. Suuremmille yrityksille on kehitteillä Yrityspankkikonsepti, joka on kattava palvelukokonaisuus ja jossa on nimetty yrityspankkiiri yrityksen käytettävissä. Yrityspankin palvelukokonaisuuden yhtiö voi saada käyttöönsä loppuvuodesta 2023.
2. Tavoitat asiantuntijamme eri kanavissa
Sähköiset palvelumme ovat saaneet paljon kiitosta helppokäyttöisyydestä ja sovelluskaupassa mobiilipankki onkin saanut Suomen tasolla erittäin hyvät arvostelut. Kaikki pankkiasiat voi mobiilissa halutessaan hoitaa ajasta ja paikasta riippumatta, mutta kuitenkin henkilökohtaista neuvontaa on tarjolla asiakaspalvelusta. Meillä Säästöpankissa voit asioida puhelimitse, jossa tunnistamme sinut turvallisen asioinnin varmistamiseksi. Verkkopankin kautta lähetetyt viestit ovat luotettava ja salattu väylä hoitaa mitä tahansa pankkiasiaa ja viestisi ohjautuvat automaattisesti oikealle henkilölle. Videotapaamiset sopivat esimerkiksi taloustuokioihin tai rahoitusneuvotteluihin, mikäli et pääse asioimaan lähimmässä konttorissa. Yritysasiakaspalvelussamme vastataan lähes aina minuutissa.
3. Tilikausi on päättymässä
Jos tilikausi on päättymässä, harkitse pankkipalveluiden keskittämistä samaan ajankohtaan. Tilinpäätös on hyvä hetki miettiä, millaisia tarpeita yrityksellä on ja miten pankki voi olla mukana tukemassa yrityksen tulevaisuuden suunnitelmia. Joskus muutosta kaivataan palvelun sisältöön ja joskus palvelun laatuun. Pankin vaihtaminen ei ole itsetarkoitus, mutta muutostarpeista on hyvä keskustella nykyisen pankin kanssa avoimesti.
4. Halu saada kustannukset kuriin
Kahden pankin asiakkuus voi käydä kalliiksi. Pienelle yhtiölle se ei ole suuri kustannus, mutta kulut kertautuvat ajan saatossa. Mikäli kahteen pankkiin ei ole todellista tarvetta, kannattaa miettiä, kumpaan pankkiin asiointi ja palvelut kannattaa keskittää. Jos yrityksellä on tarve rahaliikenteelle kahdessa pankista, erilaisilla maksukorteilla voi ratkaista lyhytaikaiset rahoitustarpeet.
5. Keskittäminen on helppoa
Pankkipalveluiden keskittäminen yhteen pankkiin ei vaadi sinulta kuin ensimmäisen yhteydenoton pankkiin ja loppu hoituu pankin avustuksella. Yleensä palveluja on hyvä pitää noin kuukauden verran yhtä aikaa käytössä ja sinä aikana ehditään siirtää tarvittavat oikeudet, sopia tilitoimiston kanssa muutokset ja ilmoittaa uusi tilinumero laskuttajille.
6. Asiointi on paikallista
Säästöpankit toimivat paikallisesti ympäri Suomen. Löydät lähimmän konttorisi täältä ja voit halutessasi aina asioida kanssamme kasvokkain. Paikallistuntemuksemme ansiosta ymmärrämme myös asiakkaidemme liiketoimintaa sekä merkitystä niin pienillä, kuin hieman suuremmilla paikkakunnilla.
7. Kassavahti valvoo yrityksen rahaliikennettä
Uusin tuotteemme yrityksille on Kassavahti. Se on suunnattu yrityksille, joiden yritystilin saldo on yli 100 000 euroa. Tilille maksetaan kilpailukykyistä korkoa ja päivittäisen kassatarpeen ylittävä summa ohjataan automaattisesti asiakkaan valitsemaan rahastoon. Palvelu on uusi ja se on herättänyt hyvin paljon mielenkiintoa. Yrityksen kanssa sovitaan rahaliikenteen kannalta paras päivä ja sopiva summa, jonka yli menevä osuus sijoitetaan rahastoon.
Oletko miettinyt pankinvaihtoa? Tahdotko tehostaa yrityksesi toimintaa ja keskittää pankkipalvelusi? Valitse talouden kumppaniksi pankki, jonka asiantuntijuus tukee yrityksesi kasvua – tervetuloa Säästöpankkiin.