Sijoittamisen kuluraportti – mistä siinä on kyse? Kysyimme asiantuntijalta

Säästöpankin sijoittaja-asiakkaana saat jatkossa kuluraportin aina neljä kertaa vuodessa. Kysyimme varallisuudenhoidon palveluiden kehityspäällikkö Kai Piiroiselta, mistä raportissa on kyse.

Säästöpankin brändikuva

Mikä ihmeen kuluraportti?

Lyhyesti todettuna kuluraportti kertoo, kuinka paljon olet maksanut kuluja sijoitustuotteistasi ja -palveluistasi raportointijakson aikana. Se kokoaa helposti luettavaan muotoon kaikki kulut, jotka liittyvät Säästöpankista ostamiisi sijoitustuotteisiin ja -palveluihin raportilta näkyvän raportointijakson aikana. Sijoittaja-asiakkaanamme saat raportin kvartaaleittain, eli noin kolmen kuukauden välein.

Minkä vuoksi kuluraportti lähetetään?

MiFiD II –sääntely edellyttää pankkeja toimittamaan kuluraportit asiakkailleen sijoitustuotteiden ja -palveluiden kulujen osalta. Sääntely parantaa asiakkaidemme sijoittajansuojaa ja lisää samalla mm. eri sijoitustuotteiden kaupankäynnin kustannusten läpinäkyvyyttä. Raportti lähetetään asiakkaille, jotta vuosittaisten kulujen seuraaminen ja niistä kokonaiskuvan saaminen olisi entistä helpompaa.

Mitä kuluraportista selviää?

Kuluraportista näet kaikki kertyneet kustannukset, jotka liittyvät Säästöpankista ostamiisi Säästöpankin sijoitustuotteisiin ja -palveluihin. Raportilta käy ilmi myös esimerkiksi mahdollisten kolmansien osapuolten kautta kertyneet kulut ja veloitukset. Kaiken kaikkiaan raportilta voit nähdä yhteenvedon kaikista kertyneistä kuluista sekä myös tarkemman erittelyn rahastoihin, arvopaperisijoituksiin sekä Sp-Henkivakuutuksen tuotteisiin liittyvistä kulueristä. Kuluraportti kertoo myös kulujen vaikutuksen säästöjesi kehitykseen. Raportti auttaa vertaamaan kvartaaleittain kertyneitä kuluja helposti toisiinsa.

Mitä on hyvä huomioida, kun kuluraporttia lukee?

On hyvä huomioida, että kuluraportilla ilmoitetut tuotot ovat vain kyseisen ajanjakson tuottoja. Koko omistusajalta tuotto on siis voinut olla parempi. Kuluraportti on vain yksi osa koko vuoden raportointia, jota Säästöpankit toimittavat asiakkailleen. Parhaan kuvan omista sijoituksistasi ja sijoituspalveluistasi saat, kun luet kuluraporttia yhdessä muun Säästöpankkien toimittaman asiakasraportoinnin kanssa.

Asiakkaanamme saat raportin kolmen kuukauden välein. Päädyimme lainsäädäntöä tiheämpään julkaisutahtiin, sillä tahdomme pitää sinut asiakkaanamme mahdollisimman hyvin perillä siitä, mitä kuluja maksat milloinkin ja miten varallisuutesi on samaan aikaan kehittynyt. Uskomme, että tiheämpi raportointiväli lisää toimintamme läpinäkyvyyttä entisestään.

Mitä saa kulujen vastineeksi?

Maksuilla katamme esimerkiksi sijoittamiseen liittyvää salkunhoitoa. Meillä Säästöpankissa salkunhoitajat hoitavat aktiivisesti omia rahastosalkkujaan. Se tarkoittaa tiivistä markkinoiden seuraamista sekä yrityksiin tutustumista. Näin voimme varmistaa, että asiakkaanamme saat parhaan mahdollisen vastineen rahoillesi. Kerätyillä maksuilla siis mahdollistetaan sijoitusasiantuntijoiden työ. Näillä maksuilla myös ylläpidetään ja kehitetään sijoitustuotteita sekä -palveluita sekä järjestelmiä, joilla sijoituksia hoidetaan.

Sijoitustuotteista kerättyjen maksujen avulla varmistamme, että sinulla on Säästöpankin asiakkaana käytössäsi ja saavutettavissa nykyaikaiset sijoituspalvelut. Jos esimerkiksi sait kuluraportin kotiin postitse, niin nyt viimeistään kannattaa ottaa käyttöön Säästöpankin verkkopankki, jota kautta näet helposti sijoitustesi markkina-arvon päivittäin ja pystyt myös tekemään haluamiasi toimeksiantoja niihin liittyen.

Jäikö sinulla vielä kysyttävää? Jätä meille yhteydenottopyyntö tai varaa aika konttoriimme, niin mietitään yhdessä sinulle sopivimmat säästämisen ja sijoittamisen tuotteet sekä palvelut.

Kategoriat
Säästäminen ja sijoittaminen

Ajankohtaista