Passion gav modet att bli företagare

En klar vision och tro på sitt eget arbete fick en liten chokladbod att växa till ett framgångsrikt företag. Vår kund Mika Gröndahl följde sin passion för choklad och driver fortfarande sitt företag Chjoko med samma glöd.

Säästöpankin brändikuva.
Staden vaknar till en ny augustidag i Kronohagen i Helsingfors. På Elisabetsgatan har caféet och chokladaffären Chjoko just öppnat för dagen. Bakom försäljningsdisken finns köket och därifrån kommer en bedövande doft av choklad. Där kommer Chjokos alla läckra praliner och chokladkakor till. 

Företagaren bakom Chjoko Mika Gröndahl har föregående kväll kommit hem från en fiskeresa till Norge. Eftersom sommaren är en lugnare tid har också företagaren tid att semestra. När chokladsäsongen är som livligast kring julen börjar arbetsdagarna redan klockan sju på morgonen och tar inte slut förrän sent på kvällen.

– Då jobbar vi sju dagar i veckan och ljuset i köket slocknar inte ens på natten, berättar Gröndahl.

“All choklad vi gjorde såldes följande dag”

Gröndahls passion för choklad tändes redan på 1990-talet när han jobbade som kock och köksmästare och blev bekant med chokladens fascinerande kemi, smakvärld och visualitet. Vid den tiden var det knappt någon som tillverkade choklad för hand så det fanns plats i branschen.  

Självständigheten som företagare drog Gröndahl till sig. Han hade en klar vision och en tro på sitt eget arbete. Redan när han jobbade i restauranger ägnade han sin fritid åt choklad och testade och genomförde sina egna idéer. Steget från arbetstagare till företagare var sist och slutligen ganska litet. 

Gröndahl hade räknat att han måste göra mycket mera choklad innan businessen skulle vara lönsam. Fastän levebrödet var osäkert gav passionen modet att bli företagare. Alltså grundade Gröndahl Chjoko år 2005. Viljan att sätta igång var så stark att närmare kalkyler och finansieringen fick vänta tills han grundat företaget

– Av bankens expert fick vi verkligt goda råd genast från början om vad det lönar sig att göra och tänka på. 

Gröndahl driver fortfarande Chjoko med samma passion. 

– Den har inte försvunnit någonstans. Nuförtiden vet jag bara mera om hur det är att vara företagare.

Från ensamföretagare till arbetsgivare

Till en början var det inte meningen att också Gröndahls fru Laura skulle jobba i Chjoko. Gröndahl skulle tillverka och sälja chokladen själv, men han märkte snart att det inte fungerade. Frun fick hoppa in såväl i köket som i butiken.

– Det gick undan med sådan fart att all choklad vi gjorde såldes följande dag. På natten gjorde vi igen ny och också den såldes. Vi var så trötta att vi både skrattade och grät i köket och gjorde bara choklad, berättar Gröndahl.

Eftersom det var tungt att driva företaget på två man hand anställde Gröndahl snart sin första arbetstagare som hjälp i köket. Efter det har Chjoko kontinuerligt sysselsatt mera personal. För tillfället har företaget sex fast anställda och under säsongstider hela 14. 

Stöd och expertråd av banken

Under en arbetsdag sköter Gröndahl bland annat kontorsjobb och administrativa uppgifter samt packar produkter och levererar dem till kunderna. Ibland står han också bakom disken i cafét. En viktig del av arbetet har ändå alltid varit att Gröndahl står i köket och utvecklar nya smaker och idéer. 
– 
Jag är inte en VD som bara sitter på kontoret. Jag är en doer med händerna upp till armbågarna i choklad varje dag.

Mycket har förändrats sedan företaget grundades. I början gjorde man lite och för hand. Nu producerar man choklad i större mängder och den bearbetas i maskiner. De har varit stora investeringar och finansieringen har ordnats snabbt med banken. 

Gröndahl berättar att Sparbanken har varit ett stort stöd för Chjoko under hela tiden som företagare. Relationen med banken har med Gröndahls ord blivit nästan faderlig. Ett särskilt tack går till Sparbankens experter som vet och känner till företagets ärenden och som alltid ger personlig service. Brådskande saker har ordnat sig till och med när experten varit på semester.

– Man behöver inte varje gång man ringer förklara vem man är och vad man gör och sedan flyttas samtalet vidare. Här räcker det med ett samtal och sedan är saken klar, berättar Gröndahl.

Recessionen och tomma butikslokaler skrämde inte Chjoko

Recessionen är en av de största utmaningarna Chjoko har mött. Den har följt med under företagets hela historia. När Chjoko öppnade sina dörrar i Kronohagen var varannan butikslokal tom. Enligt Gröndahl tyckte folk att de var galna som öppnade en chokladbutik mitt under den djupaste recessionen och de trodde inte att företaget skulle klara sig längre än ett halvår. Men det gjorde de.

– Samma människor kom efter flera år och sade att de nog i början tvivlade men att det är jättefint att ni fortfarande är här, berättar Gröndahl.

Chjoko har enligt Gröndahl fått till stånd ett fenomen i Kronohagen. I den slumrande stadsdelen fanns det tidigare inga caféer eller andra kvartersbutiker men i Chjokos spår följde andra företagare och ett nytt liv. Gröndahl upplever att Chjokos största framgång är företaget i sig. 

– Vi har sysselsatt många människor och gjort detta till ett levebröd för familjen.

Hur ser Chjokos framtid ut?

När arbetsdagen slutar lämnar företagarparet jobbet på jobbet. Hemma pratar man inte jobb utan koncentrerar sig på familjeliv och barn. När inspirationen slår till kommer Gröndahl på söndagar ensam till Chjokos kök för att utveckla nya produkter i lugn och ro

Chjokos framtid ser också ljus ut. Chjoko har beslutat söka tillväxt på den inhemska marknaden och eventuellt också utomlands. Det första steget i utvidgningen är öppnandet av en ny butik i köpcentret Redi i Fiskehamnen i Helsingfors. 

Trots att företagaren hela tiden har många järn i elden ser han till att arbetet inte hela tiden belastar för mycket och att de också finns tid att hålla semester.

– Firman fortsätter inte om jag själv blir helt slutkörd. 

Fastän Gröndahls dagar är fyllda med choklad har han enligt vad han själv säger aldrig varit någon stor vän av sötsaker. En portion choklad hör ändå till varje arbetsdag. I samma andetag konstaterar Gröndahl att skomakarens barn har de sämsta skorna – hemma finns det i allmänhet ingen choklad fastän det skulle vara gott med ett par bitar när man tittar på tv. 

Mika Gröndahls tre tips till andra företagare:

  1. Tro på din egen grej. “Det lönar sig inte att utan att tänka kasta sig huvudstupa in i företagandet men det är viktigt att man tror på det man gör och på sin produkt.
  2. Att skapa nätverk lönar sig alltid. “Var alltså öppen, prata med olika människor och var inte rädd att fråga om det är något du undrar över.”
  3. Om du känner att det här inte fungerar ska du ändra det och inte bli och grubbla. “I något skede gjorde vi en massa tårtor och bakelser men företagets lokaler och verksamhet var planerade för chokladtillverkning. Jag fattade beslutet att vi helt slutar med tårtor och bakelser fastän de var populära. De fungerade bara inte i Chjokos koncept.”

    Att vara företagare kräver viljekraft och beslutsamhet. Läs tipsen för företagare

    Att vara företagare kräver beslutsamhet och en stark vilja – och vi vill hjälpa dig och ditt företag att nå framgång och bli förmögnare. Boka tid
 
Kategorier
Foretag
bli vår kund

Intressant just nu