Företagare, så här jämnar du ut säsongsfluktuationer och balanserar kassaflödet
Fluktuationer i efterfrågan är bekanta för alla företagare. Fluktuationer kan uppstå vid olika tider på året, men också som oväntade förändringar i efterfrågan. Därför är det viktigt för en företagare eller den som tänker bli företagare att förstå de typiska säsongerna för sitt eget företag och att från första början utveckla metoder för att jämna ut dem.
Säsong eller oväntad förändring i efterfrågan?
Ett företag kan vara beroende av sommaren, ett annat kan ha ett fast händelseutbud inom sitt område. Lyckligtvis kan vi förbereda oss inför förändringar i efterfrågan. Förutom årstiderna kan efterfrågan påverkas av nästan alla oväntade marknadsförändringar, vädret, lönedagen eller till exempel trender på sociala medier. Många företag har till och med månatliga fluktuationer, och även företag som inte är beroende av säsonger kan lägga märke fluktuationer, vilket gör det svårare att nå köpare eller att köpare inte fattar köpbeslut.Hur man jämnar ut säsongsfluktuationerna i företaget?
När efterfrågan på tjänster eller produkter i ett företag visar en nedgång är det viktigaste att se till att det finns tillräckliga medel i kassan för företagets obligatoriska utgifter. Precis som i hushållen bör det i företagets kassa finnas medel för cirka tre månaders utgifter. Kassahantering är dock bara ett sätt att jämna ut fluktuationer. Man bör vara beredd på fluktuationer i efterfrågan även med nya produkt- eller tjänsteinnovationer eller flexibel prissättning. Vi listade sätt på vilka en företagare kan försöka påverka mängden efterfrågan och därmed jämna ut säsongsfluktuationerna i företaget.1. Flexibel prissättning
Prissättning har visat sig vara ett effektivt sätt att styra efterfrågan i många branscher. Dynamisk prissättning innebär att det i lugna tider ges rabatter och under högsäsong är priserna djärvt prissatta enligt efterfrågan. På så sätt förblir marginalen för produkter eller tjänster god trots rabattperioderna. Flexibel prissättning innebär å andra sidan att kunden definierar servicenivån enligt vilken han betalar för tjänsten. På så sätt får företaget kunden att förbinda sig till tjänsterna, och kunden har i sin tur möjlighet att påverka priset på den köpta tjänsten, till exempel på månadsbasis. Den tredje prisstrategin är fast prissättning, som har blivit vanligare till och med i kaféer. Till och med kaffe och en hårklippning kan numera fås till ett fast månadspris. Tveka inte att prova olika prisstrategier, oavsett vilken bransch du är i.2. Fokusera investeringen på den bästa säsongen
Kostnadskontroll är ett viktigt sätt att hantera kassaflödet. De största kostnaderna är oftast mänskliga resurser, vilket kan vara svårare att påverka. Outsourcing är ett bra alternativ för ett företag som inte vågar åta sig fasta personalkostnader. Allt fler arbetsuppgifter kan ordnas som köptjänster, vilket gör användningen av arbetskraft flexibel och avdragsgill. I allmänhet bör inköp koncentreras till perioder med hög efterfrågan, vilket innebär att kassan inte belastas med dem när efterfrågan är låg.3. Marknadsför ditt företag även under lugna tider
Ett vanligt misstag är att minska marknadsföringskostnaderna när efterfrågan sjunker. Det är värt att hantera kostnaderna, men syftet med marknadsföring är dock att öka efterfrågan. Fundera på ett kortsiktigt och ett långsiktigt mål med marknadsföring: det lönar sig till exempel att göra företaget mer känt under säsongerna, och mer taktiska kampanjer bidrar till att öka försäljningen under lågsäsong.4. Utarbeta en försäljningsstrategi
Aktiv försäljning är det viktigaste när efterfrågan sjunker. Försäljningsstrategin bör väljas enligt orsaken till den sjunkande efterfrågan. En säsongsrelaterad sjunkande efterfrågan kan omvandlas till vinst genom till exempel förhandsförsäljning av något som ännu inte kan erbjudas under säsongen. Försäljningstaktiken är ofta knuten till den produkt eller tjänst som säljs. När produkten eller tjänsten är i ordning börjar den faktiska försäljningen. Du kan också använda externa resurser för försäljningen, utöver dina egna.5. Håll produkt- och tjänsteutvecklingen aktiv
Säsongsfluktuationer är mest märkbara i företag som säljer produkter eller tjänster som är tydligt knutna till en viss årstid. Därför känner man i princip väl till säsongsfluktuationerna och har kanske förberett sig inför dem. Om säsongsarbete inte är lönsamt måste företaget fundera över helt nya produkter och tjänster för att jämna ut fluktuationerna. Förutom produktförsäljning kan man erbjuda utbildning eller konsulttjänster, eller tjänsteförsäljning kan utökas genom att utveckla helt nya tjänster.Tips: Utjämna kassaflödet med kortfristig finansiering
När företagets verksamhet är lönsam under hela räkenskapsperioden kan säsongsfluktuationen finansieras genom ett företagslån eller en kreditlimit. Olika finansieringslösningar ger flexibilitet i företagets affärsverksamhet och jämnar ut kassaflödet. Med företagslån finansieras viktiga investeringar för företaget.
Vill du säkra ditt företags betalningsförmåga i alla situationer? Blev du intresserad av företagslån? Diskutera möjligheterna för företagsfinansiering med Sparbankens experter – vi hjälper dig. Lämna en kontaktförfrågan.