Företagarens checklista för resten av året

När året närmar sig sitt slut betyder det också slutet på räkenskapsperioden för de flesta företagare. Du kan förbereda dig för bokslutet under hela året, men det slutliga resultatet börjar konkretiseras just under de senaste månaderna. Årsskiftet innebär också arbete för bokföringsbyråer, så det är viktigt att ta hand om företagarens skyldigheter i tid och leverera nödvändigt material till bokföringsbyrån.

Sparbankens varumärke bild.

Räkenskapsperiodens resultat – hur ser det ut?

Om det ackumuleras mer vinst än förväntat kan du till exempel överväga att tidigarelägga framtida investeringar till den aktuella räkenskapsperioden före räkenskapsperiodens slut. Att göra resultat är inte alltid ett egenvärde, utan det viktigaste är att titta på företagets situation och framtid och optimera resultatet för att stödja det. Om ditt företag har lager, är det en bra idé att göra en inventering mot slutet av året och vid behov göra ett inkuransavdrag. På så sätt kan du påverka ditt företags skattepliktiga vinst direkt.

Det finns några sätt att påverka resultatet, till exempel att justera din egen lönenivå, schemalägga leveranserna i slutet av året till nästa räkenskapsperiod eller göra vederbörliga avskrivningar från resultatet. Dessutom kan värderingen av tillgångar påverka balansräkningen. En sänkning av lagrets värde baseras alltid på produktens inköpspris, förändringar i produktens marknadspris påverkar inte bokföringsvärdet.

Vad kan företagaren dra av i beskattningen?

Avdrag beaktas på ditt skattekort enligt hur du har ansökt om avdrag i föregående beskattning. Kontrollera att avdragen är korrekta, eftersom du har rätt att korrigera dem inom 3 år. De kostnader som ska dras av är:

  • FöPL-avgifter
  • Sjukförsäkring
  • Verktyg
  • Resekostnader
  • Arbetsrum
  • Utbildning och yrkeslitteratur.

Lättföretagare bör kontrollera om det på skattekortet redan har tagits hänsyn till arbetspensionsavgifter och arbetslöshetsförsäkringsavgifter. Du kan dra av dem i beskattningen, antingen genom att ansöka om ett ändringsskattekort eller genom att göra ändringarna i MinSkatt.

Meddela årets löner och resefakturor

När räkenskapsperioden närmar sig sitt slut bör företagaren kontrollera sin egen förvärvsinkomst och utdelningsinkomst under sitt skatteår. Om företaget har gått med vinst kan du överväga om du ska höja din lön eller utdelning. Det är lämpligt att höja lönen tills skatten på förvärvsinkomsten är cirka 20 %. Utdelningen beskattas med 20 %, i vilket fall det är lämpligt att ta ut åtminstone en del av vinsten som utdelning i stället för eller utöver lönen.

Innan räkenskapsperioden är slut är det också viktigt att kontrollera resefakturorna och sätta kilometerersättningar och dagtraktamenten till betalning. Skattefria och skattepliktiga kostnadsersättningar ska anmälas till inkomstregistret. Ersättning för skattefria kostnader är kilometerersättning, dagtraktamente och måltidsersättning. Löner, kilometerersättningar och dagtraktamenten för 2023 ska anmälas till inkomstregistret senast den 31 januari 2024.

Slutet av året är också en bra tid att uppdatera det egna skattekortet och kontrollera de betalda inkomstskatterna, samt kontrollera den planerade löneinkomsten för resten av året. Skattepliktiga resekostnader bör också redovisas som avdrag för inkomstens förvärvande i den personliga beskattningen för att undvika eventuella kvarskatter. Om du inte redovisar skattepliktiga resekostnader i din skattedeklaration kommer skattemyndigheten att behandla de skattepliktiga resekostnaderna som förvärvsinkomst.

Lämna den information som krävs för bokslutet i tid

Ett företag har fyra månader från räkenskapsårets slut på sig att upprätta bokslutet och lämna in skattedeklarationen. När materialet för räkenskapsperioden har gjorts i tid under året är det vanligtvis tillräckligt att kontrollera att alla verifikat och fakturor är på plats och inlämnade till bokföraren.

För bokslutet ska minst följande information för hela räkenskapsåret lämnas in:

  • Kvitton och andra verifikat
  • Inköps- och försäljningsfakturor
  • Resefakturor
  • Lagerinventering
  • Saldo- och säkerhetsbevis från banken
  • Leasingavtal
  • Placeringsavtal
  • Kassabokföring över kontantkassan
  • Styrelsens mötesprotokoll

Vi rekommenderar att du och din bokförare granskar eventuella förändringar i företagets verksamhetsår, såsom ägarbyten, företagsarrangemang eller eventuella skadeersättningar, så att man i bokslutet kan ta hänsyn till eventuella relaterade frågor. Till exempel redovisas företagsstöd som betalas av staten som inkomst i bokslutet, även om de är bidrag.

Kontrollera tidtabellerna för betalningsrörelsen vid årsskiftet

Årsskiftet medför också förändringar i tidtabellerna för betalningsrörelsen. Om företagets betalning måste registreras för år 2023, kontrollera de avvikande tidtabellerna för betalningsrörelsen.

Ett nytt år med större lönsamhet

Början på det nya året är en bra tid att sätta sig ner och få ordning på företagets ekonomi. Behöver du effektivare kassahantering eller en mer personlig service? Eller planerar du att investera?

Att koncentrera företagets banktjänster sparar ansträngning och pengar och med en pålitlig partner går det enklare. När ditt företag behöver stöd inom finansiering, kassahantering eller den dagliga betalningsrörelsen finns Sparbankens företagsexperter där för att hjälpa till.

kontakta oss

 

Läs också

Sju skäl att koncentrera ditt företags banktjänster

Så här jämnar du ut säsongsfluktuationer och balanserar kassaflödet

Kategorier
Foretag

Intressant just nu