Handdukar väckte idèn om inredningsbutik

En skön läsestund i hammocken fick Maire Haarla in på en ny bana. Inredningstidningens turkiska badhusstämning väckte en sådan passion som det inte fanns någon annan lösning på än att själv bli köpman.

Säästöpankin brändikuva.

Hamam – vad då?

Det att Maire sökte inspiration i en inredningstidning var i sig ingenting konstigt. Hon är en erfaren inredare, inredningsredaktör och inredningsstylist som också har en blogg som berättar om hennes eget hem, bloggen heter Kettukarkki. Men nu hade hon hittat något speciellt – fastän hon i början inte ens visste vad den hamam-badhusstämning som tidningen talade om egentligen var. Resten av dagen gick åt till att googla. "Jag fick en så stark föraning att jag var tvungen att ta reda på allt om saken", säger Maire. De traditionella hamam-handdukarna i bomull med sina vackra färger svepte henne med sig. "Samma dag uppstod tanken att jag börjar sälja de här handdukarna". Och när beslutet var fattat behövdes bara produkterna, en nätbutik och kunskaper hur man ska gå till väga.

Köpman i expressfart

De följande månaderna studerade Maire dag och natt. Fastän hennes bakgrund i inredningsbranschen var till stor hjälp fanns det mycket att lära sig. "Man måste ta reda på allt. Var får man förpackningsmaterial, hur fungerar posten, man måste teckna avtal om betalningstjänst…". Att bygga upp en nätbutik och skapa ett varumärke var ett stort jobb och en del av det var det finslipade grafiska uttrycket.

 Den första satsen handdukar hittade Maire hos en nyetablerad importör och hos dem har hon stannat. Vid sidan av handdukar i olika färg och storlek samlade hon ett litet urval bruksföremål för köket och badrummet och för skötseln av hemmet. Urvalskriterierna var att varorna ska vara naturenliga och etiska utan att ändå pruta på estetiken. Inget onödigt: ett distinkt, smalt urval hjälper till att skilja sig från mängden.

 Ett trumfkort har också från början varit personliga rekommendationer. Bara de produkter som har visat sig fungera bra hemma tas till försäljning. "Det har att göra med bloggandet, jag berättar öppet vilka produkter jag använder. Det är roligt att diskutera med likasinnade."

Sisustuskauppa

 

Rätt tajmning gav självsäkerhet

Fyra månader senare, i mitten av november, var ett knapptryck allt som återstod. Den här stunden hade Maire varit så spänd inför att hon inte hade sagt ett ord om sin nya landvinning. Knäpp. Och så var webbutiken Kettukarkki SHOP öppen. Samtidigt var det dags att börja sprida ordet i sociala medier. Informationen om överraskningsbutiken spred sig på några sekunder till vänner, följare och andra kontakter längs olika kanaler. Maire följde med hur det gick hemma med familjen. Skulle hjulen börja rulla? "Samma kväll började det komma beställningar och vi gjorde en high five. Det var en otrolig känsla när det lyckades!", minns Maire med ett småleende.

De besparingar hon hade investerat i det första lagret betalade tillbaka sig på ett par månader. Sedan dess har verksamheten gått runt med de intäkter som försäljningen ger. En viktig faktor är enligt Maire att hon öppnade butiken just före julsäsongen. "Om jag hade öppnat webbutiken i januari, skulle det kanske ha varit tyst och jag skulle kanske inte fått en likadan boost", konstaterar hon.

Butiken är en upplevelse för alla sinnen

I anslutning till nätbutiken ordnade Maire också popup-försäljning och privata tillställningar hemma hos sig. Förtjusta kunder rev varorna ur händerna på henne. "Det var en verkligt stark signal på att människor vill köpa varor live. "Jag märkte att jag blivit allt mera intresserad av hur det här med butik fungerar och jag vill ge den större möjligheter." Därför tvekade Maire inte när hon fick höra att den lokal i Kottby i Helsingfors som hon redan länge hållit ögonen på var på väg att bli ledig.

 Dörrarna till den fysiska butiken Kettukarkki SHOP öppnades i början av år 2016. Inredningen och presentationen av varorna är gjord med den pietet som bara ett proffs kan. Hjärtat i den stämningsfulla lokalen utgörs av en gammal plåtugn där en eld ofta brinner. "Jag insåg att när folk kommer hit så är det fritid för dem. Jag vill ge dem en upplevelse", beskriver Maire sin butikslokal. "Och för mig känns det som att en kund som stiger in i butiken gästar mitt hem." På det finns det också bevis. Maire berättar leende att många kunder av misstag har börjat ta av sig skorna när de stiger in i tamburen.

 Sedan dess har öppettiderna utvidgats och ett försäljningsbiträde har anställts. Köpmannakarriären har också tagit en allt större del av Maires arbete. Det gör ingenting. "Jag var osäker innan om jag skulle orka då jag inte hade betjänat kunder på över tio år", bekänner hon. "Men det har varit helt underbart!"

Ta reda på och sedan – ge järnet!

Maire har vågat följa sin intuition och alltid blickat framåt. Också nu har hon huvudet fullt av olika planer på hur hon ska utveckla och utöka sin verksamhet.

Företagarfamiljens dotter vet ändå att man först ska göra sina läxor. Affärs- och tidsplanerna klarnar när de skrivs ut på papper och noggranna målkalkyler ger ramarna för verksamheten. Men sedan är det dags att breda ut vingarna. "Folk grubblar och drömmer i onödan. Det är bara att ta reda på saker. Go for it!, uppmuntrar Maire. Det har hon själv gjort och bra gick det.

Fem tips för blivande företagare

I början av företagarbanan är det mycket man ska fundera på och ta reda på. Som hjälp har vi lyft upp fem viktiga nycklar till framgång. Och glöm inte att Sparbanken gärna hjälper dig i alla frågor som gäller företagande!
1. När du gör upp kalkyler ska du vara realistisk. Kom ihåg att också räkna en sådan ersättning till dig själv att din egen ekonomi rullar på. Efter företagets kostnader och skatter ska det under strecket ännu finnas kvar en summa som täcker amorteringar och räntor. Om man inleder företagsverksamhet alltför skulddrivet leder det lätt till en kassakris, dvs. pengarna tar helt enkelt slut. Det kan få också en god idé att slockna. Var beredd på att du sannolikt kommer att behöva satsa egna pengar.
  
2. Fundera på hur din egen ekonomi klarar sig om företaget ännu inte i början ger dig inkomst. Vilka är familjens övriga inkomster? Är det till exempel möjligt att få amorteringsfritt för familjens lån? Kom ihåg att inte blanda ihop egna pengar och firmans pengar.
  
3. Din affärsidé ska skapa värde för kunden. Det räcker inte att du tycker att din idé är lysande utan du måste se kritiskt på den. Fundera till exempel på om produkten/tjänsten sparar pengar eller tid till exempel genom någon ny verksamhetsmodell. Har produkten högre kvalitet än vad som finns på marknaden eller passar den på något sätt särskilt väl i tidsandan? Priset är en bra konkurrensfördel men som enda fördel är det lite kortsiktigt. Kom ihåg att världen är full av idéer men hur de förverkligas i praktiken är det som avgör. Friskt vågat är inte alls ännu vunnet!
  
4. Har du övervägt att köpa ett redan existerande företag? Chansen att lyckas är större när man driver vidare ett gammalt företag än om man startar ett nytt. Om du beslutar dig för att köpa ett företag är det klokt att ta hjälp av en expert som kan sparra dig när köpepriset ska bildas. Många saker påverkar hur företagets värde fastställs.- Kom ihåg att de pengar du satsar på experthjälp när du köper ett företag kan betala sig mångfalt tillbaka.
  
5. Sist men alls inte minst: se till att du har sparrande och inspirerande människor omkring dig. Det kan vara till exempel bolagspartner, kapitalinvesterare eller andra företagare som har erfarenhet av affärslivet.


Expert här var Maija Koivunen som är företagsfinansieringschef.
 
Kategorier
Foretag
Bli vår kund

Intressant just nu