Tilitoimisto antaa pienyrittäjälle tukea arjessa
Tuntuuko tilitoimisto välttämättömältä pahalta? Silloin on aika harkita. Hyvä tilitoimisto auttaa pienyrittäjää monissa kysymyksissä. Tilitoimiston tuki voi sitä paitsi auttaa yrittäjää säästämään rahaa.

– Niin ei tarvitse olla, sanoo Tove Bäckman tammisaarelaisesta tilitoimisto Papper & Hus:ista.
– Hyvä tilitoimisto on yrittäjän tukena arjessa. Me tuomme vaikeat kysymykset ymmärrettävälle tasolle ja selitämme yksinkertaisella tavalla miksi täytyy valita juuri tuo reitti.
Ota kirjanpitäjä mukaan heti alussa
Tämän päivän olosuhteissa on tilitoimistoille entistä suurempi neuvoa-antava rooli. Toisin sanoen on hyvä kääntyä tilitoimiston puoleen jo alusta alkaen.– Yrittäminen on pienyrittäjän toimeentulo, ja silloin on hyvä, että mukana on joku, jonka kanssa miettiä ja suunnitella. Millaisia palveluita tarjota? Miten tulee verotetuksi? Mitä kuitteja pitää säästää? Mikä on tilikausi, ennakkoperintärekisteri, arvonlisäverovelvollisuus. On paljon asioita, jotka on parempi tehdä oikein heti alusta alkaen, ettei myöhemmin ilmaannu ikäviä yllätyksiä.
Tilitoimisto voi auttaa sinua säästämään rahaa
Pienyrittäjät, jotka eivät pidä paperitöistä, tekevät oikein antaessaan tylsät tehtävät tilitoimiston hoidettaviksi. Siten työt tulevat tehdyiksi kunnolla ja ajoissa. Mutta myös sellainen yrittäjä, joka tekee itse oman kirjanpitonsa hyötyy tilitoimiston puoleen kääntymisestä tietyissä kysymyksissä.– Muuten tulee helposti tehtyä virheitä, joiden takia kuluu rahaa täysin tarpeettomasti. Tavallisin on, ettei tiedä millaisiin verovähennyksiin on oikeutettu, millaisia kuluja saa vähentää tai että on laskettu ALV väärin. Myös verotus, työllistäminen tai isommat hankinnat, kuten esimerkiksi auto, ovat asioita, joista kannattaa keskustella kirjanpitäjän kanssa.
Näin valitset oikean tilitoimiston
Tilitoimiston, jonka puoleen päättää kääntyä, tulee tietysti tarjota ne palvelut, joita tarvitsee. Mutta on myös muita näkökulmia, joita kannattaa miettiä.
– On tärkeää, että tilitoimisto on helposti tavoitettavissa. Sen, joka ei pidä digitaalisesta asioimisesta, kannattaa valita paikallinen toimisto, jonka postilaatikkoon on helppo viedä papereita. Paikallisen toimiston valitsemisella on muitakin etuja, sinne on helppo ja nopea poiketa, jos on jotain, mistä haluaa keskustella. On myös tärkeää tuntea olonsa mukavaksi kirjanpitäjän kanssa, voida olla oma itsensä, voida kysyä kysyttävänsä ja saada tarvitsemansa vastaukset. Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä!
Yhteistyö Tammisaaren Säästöpankin kanssa tuo asiakkaille hyvää palvelua
Papper & Hus on alusta eli vuodesta 2013 alkaen ollut Tammisaaren Säästöpankin asiakas. Tove Bäckman kertoo, että he ovat hyvin tyytyväisiä pankin valintaan.
– Pankkiin saa yhteyden nopeasti ja sujuvasti. Tarvitsemansa vastaukset todellakin saa. Kiitos hyvän yhteistyön Tammisaaren Säästöpankin kanssa voi Papper & Hus vuorostaan tarjota asiakkailleen korkealaatuisia pankkipalveluja.
– Monet asiakkaamme tarvitsevat esimerkiksi sähköisiä pankkipalveluja tai käteisvaroja. Olemme iloisia voidessamme hankkia mitä tarvitaan Tammisaaren Säästöpankin kautta.
Näin pidät paperit järjestyksessä – 3 vinkkiä pienyrittäjälle:
– Luo itsellesi järjestelmä. Laita aina maksetut laskut tiettyyn paikkaan heti maksettuasi ne. Silloin tiedät, missä laskut ovat.
– Poimi kuitit talteen. Tyhjennä lompakko vaikka joka perjantai ja laita kuitit muiden paperiesi joukkoon. Silloin voit aina vain ottaa koko nipun ja toimittaa sen tilitoimistoon.
– Päätä päivä. Valitse tietty päivä kuukaudesta jolloin viet paperisi tilitoimistoon.
- Julkaistu