Helpompaa pankkiasiointia senioreille – Åsan 4 vinkkiä!

Helpompaa pankkiasiointia senioreille
“Se meni kotona ihan lukkoon, olikohan jokin numero väärin?!” Vanhempi asiakas tulee Tammisaaren Säästöpankkiin tabletti kädessään. Åsa Nyman vilkaisee tablettia ja muutaman minuutin kuluttua ongelma on ratkaistu ja lasku maksettu.

– Meiltä voi aina tulla kysymään neuvoa, sanoo Åsa, joka palvelee sekä kassalla että vastaanotossa Tammisaaren Säästöpankissa.

Työssään Åsa tapaa paljon pankin vanhempia asiakkaita, joiden kanssa käy läpi heidän tilannettaan ja etsii tapoja helpottaa pankkiasiointia.

– Monet vanhemmat asiakkaat käyttävät pankin nettipalveluja, mutta on myös monia, jotka mieluummin hoitavat pankkiasiansa, kuten esimerkiksi laskujen maksun, tässä kassalla.

Åsa painottaa, että kassapalvelut toimivat sujuvasti Tammisaaren Säästöpankissa, mutta hän muistuttaa asiakkaita siitä, että kassalla maksaminen on se kallein vaihtoehto.

– Kuluja saadaan alennettua, kun otetaan käyttöön muita maksutapoja. Suoramaksu ja maksupalvelu ovat suosittuja vanhempien asiakkaiden keskuudessa. Ei tarvita tietokonetta tai tablettia, jos niiden käyttäminen tuntuu hankalalta.

Koska pankkikonttoreita suljetaan ja kassapalveluja vähennetään koko maassa, monet vanhukset tuntevat jäävänsä syrjään. Tammisaaren Säästöpankki eroaa muista.

– Pidämme ovet auki, jotta olisimme paremmin tavoitettavissa, sanoo Åsa. Meidän konttoreissamme palvelu toimii ja rahaa voi myös nostaa kassalta. Pankkiin pitää olla helppoa tulla, astuu vain sisään ja kysyy!

Åsan neljä vinkkiä senioreille – näin pankkiasiat hoituvat sujuvammin ja edullisemmin:

Suoramaksu

Niille, jotka eivät halua käyttää verkkopankkia on suoramaksu hyvä vaihtoehto. Se sopii hyvin toistuvien maksujen, kuten vuokran tai yhtiövastikkeen tai muiden juoksevien kulujen hoitoon. Maksut juoksevat automaattisesti, vaikka henkilö sairastuisi, olisi matkoilla tai jos ulkona on liukasta ja on vaikea päästä pankkiin.

Maksupalvelu

Sujuva vaihtoehto sille, joka toivoo huoletonta laskunmaksua. Asiakas jättää laskut kuoressa pankkiin ja pankki hoitaa loput.

Verkkopankki

Nettipankista saa päivittäiset pankkipalvelut mihin aikaan vuorokaudesta tahansa. Nettipankin kautta voi myös esittää kysymyksiä henkilökunnalle, jos jokin on epäselvää. Yleensä vastauksen saa saman päivän aikana.

Käyttöoikeus

Jos omainen tai muu luottohenkilö saa käyttöoikeuden tiliisi, voi tämä henkilö maksaa laskusi ja hoitaa pankkiasiasi oman nettipankkinsa kautta. On monia tapoja kytkeä tilit toisiinsa, jotta päivittäisten asioiden hoitaminen onnistuisi mahdollisimman sujuvasti.

Onko sinulla kysyttävää? Åsa Nyman vastaa kysymyksiisi! Ota yhteyttä, sähköpostitse: asa.nyman@saastopankki.fi tai puhelimitse:  019-222 500. 

Julkaistu

Ajankohtaista