Yrittäjyydestä uusi suunta elämälle – La Gelateria sai kasvulleen vauhtia Säästöpankista

Yrittäjyydessä on aina kyse rohkeista valinnoista ja sinnikkyydestä – erityisesti silloin, kun toisen maan perinneruoka tuodaan uutena tuttavuutena Suomen sesonkivaihteluiden alaisille markkinoille. Francescon ja Axelin perustaman La Gelaterian monivaiheinen matka on ollut mielenkiintoista seurattavaa myös sitä rahoittaneelle Säästöpankin asiantuntijalle. Yrittäjien menestystä tahtovan ja tarpeita ymmärtävän rahoituskumppanilla onkin vaikuttava rooli tämänkin kasvuun tähtäävän yrityksen tarinassa.

La Gelateria.

Artesaanijäätelöä suoraan Italiasta Espoon sydämeen

La Gelaterian tarina alkoi ystävysten päätöksestä tehdä elämässään jotain uutta. 2010-luvun puolivälissä Italiasta kotoisin oleva Francesco Intini ja espoolainen Axel Lindholm saivat idean tuoda Suomeen italialaista artesaanijäätelöä. Kaksikko katsoi ajan olevan otollinen – kilpailu oli tuolloin vielä vähäistä Suomen markkinoilla. Rohkaisevaa oli myös se, että Francesco tiesi Venetsian lähistöllä sijaitsevan kotiseutunsa Montebellunan asukkaita, jotka olivat vieneet vastaavaa konseptia menestyksekkäästi Keski-Eurooppaan.

- Aloitimme käytännössä tyhjästä. Kävelin Montebellunan parhaaseen jäätelömyymälään ja pyysin heitä opettamaan meille, kuinka tehdä artesaanijäätelöä samalla tavalla, kuin he tekevät. Henkilökunta suostui ja me molemmat aloitimme työt kyseisessä myymälässä, Francesco kertoo.

Kun jäätelön valmistuksen salat oli opittu, tuli Francescon vuoro muuttaa Suomeen. Kaksikolla oli vastassaan suuria kysymyksiä ja käytössään pieni budjetti – missä ja kuinka olisi kannattavinta valmistaa ja myydä jäätelöä? Vaihtoehtoina mietittiin niin ruokarekkaa kuin jäätelökioskia, ja sopivaa sijaintia etsittiin sekä Helsingistä että Espoosta. Lopulta tuoreet yrittäjät päätyivät tilaamaan Italiasta jäätelönmyyntiin kustomoidun ruokarekan ja löysivät sopivan sijainnin Axelin kotikulmilta Espoon Otaniemestä.

- La Gelaterian alku oli hyvin haasteellinen. Kesä 2017 oli säidensä puolesta erittäin huono ja lisäksi ruokarekan saapuminen viivästyi. Pääsimme aloittamaan myynnin vasta melkein keskikesällä, joten ensimmäinen jäätelösesonkimme jäi hyvin lyhyeksi. Jäätelömme otettiin kuitenkin erinomaisesti vastaan, joten tiesimme tuotteen olevan hyvä ja sille löytyvän kysyntää, Axel kertaa toiminnan alkutaipaletta.

Lumimyrskyjä ja auringonpaistetta – sesonkivaihtelun haasteet liiketoiminnan rahoittamisessa

Seitsemässä vuodessa La Gelateria on kasvanut kovaa vauhtia: yritys myy artesaanijäätelöään Helsingin Vanhassa Kauppahallissa sekä ympärivuoden avoinna olevissa jäätelökioskeissa Espoossa Haukilahden ja Matinkylän rannoilla. Kesäkuukausina Haukilahdessa palvelee myös italialasta ruokaa tarjoileva Food Corner, ja yritys työllistää henkilökuntaa aina naapuruston nuorista Italiasta ja Brasiliasta tuleviin osaajiin. Alkuperäisestä ruokarekasta on luovuttu, mutta jäätelöt valmistetaan yhä Otaniemessä alusta loppuun saakka.

Vaikka La Gelaterian kioskit palvelevat vuoden ympäri, on jäätelöbisnes Suomessa hyvin kausiluonteista.

- Alalle ei ole välikautta, ja on harvinaista, että jäätelökioski rannalla on avoinna lumimyrskyssä. Ennustettavuutta ja vakautta tulovirtoihin tuo jäätelönmyynti muihin ravintoloihin ja kioskeihin. Toimintamme keskittyy kuitenkin omiin kioskeihimme ja jälleenmyynti on vain sivubisnes, Francesco kertoo.

Myynnin painottuminen kesäsesonkiin tuo omat haasteensa myös liiketoiminnan rahoittamiseen. Vuoden suurimmat investoinnit tapahtuvat aikaisin keväällä, kun yritys täydentää raaka-ainevarastonsa kesän myyntihuippuja varten. Suomen kesäsään arvaamattomuus tuo joka vuosi mukanaan oman paineensa – jos kesän helteet antavat odottaa itseään, rahat pysyvät kiinni varastossa samalla kuin kulut juoksevat.

- Jo muutamalla viikolla on suuri vaikutus, jos myyntikausi viivästyy säiden vuoksi. On oltava suunnitelmallinen ja varauduttava taloudellisesti siihen, että palkat, vuokrat, sähkö ja muut kulut saadaan maksettua, vaikka kesä tulisikin myöhässä, Axel avaa rahoituksen haasteita.

Henkilökohtainen palvelu ja asiantunteva neuvonta ratkaisivat rahoituskumppanin valinnan

Yrittäjille oli alusta alkaen selvää, että he tarvitsevat tuekseen luotettavan rahoituskumppanin. Investointeja oli paljon ja kustannukset olivat suuria jo ennen kuin toiminta voitiin aloittaa: jäätelön valmistukseen käytettävät laitteet ja tarvikkeet sekä ruokarekka pakastimineen maksoivat maltaita.

Yrittäjäkaksikon ja Länsi-Uudenmaan Säästöpankin yritysrahoituspäällikkö Kim Forsströmin tiet kohtasivat ensimmäisen kerran Kimin työskennellessä La Gelaterian alkutaipaletta rahoittaneen pankin palveluksessa. Kun Francesco ja Axel myöhemmin etsivät uutta rahoituskumppania, painoi vaakakupissa erityisesti henkilökohtainen palvelu ja kattava neuvonta.

- Monessa pankissa palvelu on kasvotonta – lähetät hakemuksen ja odotuksen jälkeen saat kyllä tai ei -vastauksen. Et välttämättä aina tiedä, kuka asiaasi hoitaa ja selvyyden saaminen tärkeisiin asioihin voi olla vaikeaa. Säästöpankista löytyy paljon asiantuntemusta ja Kim antaa kaipaamiamme selkeitä suuntaviivoja ja ohjeita asioissa etenemiseen, Axel perustelee rahoituskumppanin valintaa.

Francesco kokee henkilökohtaisen palvelun erityisen tärkeäksi:

- Italiassa palvelua annetaan yhdeltä henkilöltä toiselle, joten en ole tottunut palvelutapaan, jossa on monia ihmisiä hoitamassa asioita. Arvostan sitä, että Kim tuntee meidät ja yrityksemme. Hän tietää, mistä tulemme ja mihin olemme menossa, eikä meidän tarvitse kerrata koko tarinaamme joka kerta asioidessamme pankissa.

Työssään Kim saa huomata toistuvasti, että yritysasiakkaat toivovat yksilöllistä palvelua juuri heidän yritykseensä perehtyneeltä asiantuntijalta. Säästöpankissa yritysasiakkaita palvelee nimetty rahoituksen asiantuntija, joka tutustuu yrityksen liiketoimintaan ja talouteen kokonaisvaltaisesti.

Vinkit kasvua tavoittelevalle yritykselle: luo kattava suunnitelma asiantuntijoiden avulla

Rahoitus on mahdollistanut La Gelaterialle nopean kasvun. Alkuinvestointien jälkeen lainaa on saatu muun muassa uusien kioskien avaamiskustannuksiin ja laitehankintoihin. Uusia kasvunäkymiä on suunnitelmissa, ja niistä on avattu keskustelu Säästöpankin kanssa.

Sekä yrittäjät että pankin rahoitusasiantuntija korostavat suunnittelun ja oikeiden yhteistyökumppaneiden tärkeyttä yritystoimintaa aloittaessa ja kasvattaessa. Yrittäjäkaksikolle Finnveralta saatu lainan takaus on ollut suuri mahdollistaja – ilman sitä kasvu olisi heidän mukaansa tapahtunut noin kaksi vuotta hitaammin.

- Rahoittajan näkökulmasta yrityksen oma kassavirta on kuitenkin tärkein. La Gelaterian konsepti on kiinnostava ja hyvin suunniteltu: toiminnalle on löydetty loistavat sijainnit ja sesonkivaihteluihin on varauduttu panostamalla ympärivuotisuuteen. Suunnitelmasta tiesi, että se johtaa haastavasta toimiympäristöstä huolimatta pitkälle, Kim painottaa.

Axel ja Francesco katsovat yritysmaailman ammattilaisilta saadun tuen ja neuvonnan olevan merkittävässä roolissa realistisen ja kasvuun tähtäävän suunnitelman laatimisessa. Finnveran lisäksi he suosittelevat aloittelevan yrittäjän kääntyvän myös oman alueen uusyrityskeskuksen puoleen.

Tärkeää on myös löytää rahoituskumppani, joka uskoo yritykseen ja haluaa sen menestyvän. Säästöpankin yrityslaina on joustava ja yrittäjän tarpeisiin mukautuva rahoitusratkaisu, joka mahdollistaa investoinnit ja kasvutavoitteiden täyttämisen. Valitse rahoituskumppaniksesi yritykseesi uskova ja kokonaisvaltaisesti palveleva Säästöpankki.

Kirjoitettu
Tyyppi
Uutinen
Julkaisija
Lue yrityspankistamme

Ajankohtaista