Säästöpankkiryhmän Digitutka: Vain yli 60-vuotiaat pitävät korttia käteistä turvallisempana maksutapana

Säästöpankkiryhmä selvitti Digitutka-kyselytutkimuksessaan ihmisten näkemyksiä maksamisen turvallisuudesta. Kaikki alle 60-vuotiaat ikäluokat pitävät käteistä turvallisimpana maksutapana, vaikka käytännössä käteisen osuus maksuista on vähäinen. Mobiilimaksamisen turvallisuuteen suhtaudutaan yhä varauksella, vaikka kaikki yleiset maksutavat ovat huolellisesti käytettyinä turvallisia.

Kivijalkaliikkeissä asioidessa käteinen mielletään turvallisimmaksi maksutavaksi. Käteistä piti turvallisimpana 39 % vastaajista, ja fyysisen pankkikortin valitsi 31 % vastaajista. Ainoastaan yli 60-vuotiaiden ikäryhmässä fyysinen pankkikortti (38 %) valittiin turvallisimmaksi maksutavaksi useammin kuin käteinen (36 %).

”Tulos oli yllättävä, sillä yleisesti ajatellaan juuri nuorten pitävän digitaalisia maksutapoja tutumpana ja turvallisempana vaihtoehtona. Tulosta voi selittää käteisen konkreettisuus. Toisaalta yli 60-vuotiaiden ikäluokassa käteisen turvallisuudessa voi mietityttää ajatus siitä, että sen menettää kokonaan, jos lompakko joutuu hukkaan tai varastetaan. Jos kortille tapahtuu jotain, sen voi välittömästi sulkea”, pohtii digiturvallisuuspäällikkö Mika Käyhkö.

Mobiilimaksutapahtumassa varsinaiset korttitiedot pysyvät suojassa

Verkko-ostoksilla suomalaiset pitävät turvallisimpina maksutapoina luottokorttia (23 %), tai maksua mobiili- tai verkkopankissa (23 %). Verkko-ostoksilla luotto-ominaisuuden käyttö usein kannattaa, sillä silloin ostoja turvaa kuluttajasuojalain mukainen luotonantajavastuu. Asiakkaalla on oikeus saada maksu takaisin, jos tilattua tavaraa ei toimiteta tai se on virheellinen.

”Verkko-ostoksilla suurimmat turvallisuusriskit liittyvät kuitenkin itse verkkokauppojen luotettavuuteen. Jos verkkokauppa ei ole tuttu, kannattaa tarkistaa, että toimijalla on y-tunnus, lukea käyttäjäkokemuksia ja arvosteluja sekä tutustua toimitus- ja palautusehtoihin. Jos tekee usein verkko-ostoksia, kannattaa käyttää yleistä ja luotettavaksi tunnettua maksunvälityspalvelua sen sijaan, että luovuttaisi korttitietonsa jokaiselle verkkokaupalle erikseen”, Käyhkö kertoo.

Mobiilimaksamisen turvallisuuteen suhtaudutaan kyselytutkimuksen mukaan varauksella, vaikka se ei todellisuudessa ole vähemmän turvallista muihin maksutapoihin verrattuna. Mobiilimaksamisessa oma maksukortti lisätään älylaitteelle maksusovelluksen avulla. Yleisiä maksusovelluksia ovat esimerkiksi Apple Pay tai Google Pay. Maksusovelluksessa käytetään salattua, virtuaalista korttinumeroa. Maksutapahtuman vahvistaminen tapahtuu mobiililaitteen tunnusluvulla, tai sormenjäljen tai kasvojen tunnistuksella.

”Asiakkaan varsinaiset korttitiedot eivät mene maksutapahtumassa edes kauppiaan tietoon. Mobiilimaksajan on kuitenkin tärkeä muistaa, että jos maksamiseen yhdistetty älylaite katoaa tai joutuu vääriin käsiin, myös siitä pitää ilmoittaa heti pankin sulkupalveluun. Silloin voidaan sulkea pelkästään älylaitteisiin linkitetyt virtuaaliset korttinumerot, ja fyysisen maksukortin käyttöä voi jatkaa normaalisti”, Käyhkö muistuttaa.

Säästöpankkiryhmän teettämä Digitutka-kyselytutkimus toteutettiin verkkokyselynä 15.18.11.2024 ja siihen vastasi 1012 henkilöä. Kohderyhmänä oli valtakunnallisesti edustava otos yli 18-vuotiaista suomalaisista. Tutkimuksen toteutti YouGov Finland.

Lisätiedot medialle: 

Mika Käyhkö  
digiturvallisuusyksikön päällikkö
+358 50 370 4324    
mika.kayhko@saastopankki.fi

Säästöpankkiryhmä on edistänyt yksilön ja yhteisön taloudellista hyvinvointia jo yli 200 vuoden ajan. Tahdomme, että meidät tunnetaan rohkeudesta, asiantuntijuudesta ja intohimosta tehdä erinomaista asiakastyötä. Jaamme osan tuloksestamme paikallisen yhteisön hyvinvointiin, koulutukseen ja tutkimukseen. Säästöpankkiryhmän muodostavat paikalliset Säästöpankit ympäri Suomen sekä Säästöpankkikeskus. Tarjoamme asiakkaillemme kattavien vähittäispankkipalvelujen lisäksi sijoittamisen, kodinvaihdon ja vakuuttamisen palveluja. 

Kirjoitettu
Tyyppi
Uutinen
Julkaisija

Ajankohtaista