Somero Sparbank fortsatte att växa stadigt

Somero Sparbank fortsatte sin stadiga tillväxt även under första halvåret 2024. Bankens affärsvolym översteg 2,3 miljarder och uppgick till exakt 2 341 miljoner euro den 30 juni 2024. Tillväxten jämfört med situationen för ett år sedan är nästan 400 miljoner euro. Under början av året fick banken 2 170 nya kunder. Kundnöjdheten mätt med NPS låg kvar på en utmärkt nivå på 85 poäng.

Verkställande direktör för Somero Sparbank Petri Siviranta (till vänster) och bankdirektör Joni Rintamaa tillkännagav de gynnsamma framtidsutsikterna för bankens verksamhet i samband med halvårsrapporten för 2024.
Verkställande direktör för Somero Sparbank Petri Siviranta (till vänster) och bankdirektör Joni Rintamaa tillkännagav de gynnsamma framtidsutsikterna för bankens verksamhet i samband med halvårsrapporten för 2024. Fotograf: Tiina Tervo

"Vi kunde fortsätta vår goda prestation även i en tid då det ekonomiska läget har varit utmanande. Finlands ekonomi återhämtar sig långsamt från lågkonjunkturen, men konsumenternas förtroende har under en lång tid varit svagt och detta har också återspeglats i bankens verksamhet. Den avtagande inflationen har prövat både konsumenter och företag, men nu kan man se att den ekonomiska trenden gradvis vänder uppåt och detta kommer säkert att återspeglas i efterfrågan på banktjänster", säger verkställande direktör Petri Siviranta nöjt och fortsätter: ”Ökade företagskonkurser och en avmattning i bostadshandeln har naturligtvis också avspeglats i vår verksamhet. För oss har detta framför allt inneburit att ta hand om vår nuvarande kundbas och förhandlingar för att trygga våra kunders ekonomi. Hos oss genomförs dessa alltid med hänsyn till kundernas särskilda behov."

Flytt till nya lokaler i Kotka och förändringar i förvaltningen

Bankens första halvår var händelserikt. I Kotka flyttade banken in i en historiskt betydande värdebyggnad, Kotka stads tidigare drätselkontor. Byggnaden fungerade en gång i tiden också som byggnad för Kotkan Suomalainen Säästöpankki och därmed återgår lokalen till bankverksamhet och historiens cirkel är sluten. Verkställande direktör Siviranta säger: ”Renoveringen av byggnaden återspeglar hur vi gör saker. Vi utvecklar långsiktigt verksamhetsförutsättningarna på våra kontorsorter och på så sätt möjliggör vi också en smidig banktjänst för våra kunder. I och med kontoret i Kotka har vi slutfört investeringsprogrammet som startade 2018, där vi har moderniserat infrastrukturen för våra kontor och öppnat nya kontor till följd av expansionen."

Bankens förvaltning genomgick också förändringar i början av året, när de nya principalernas ordföranden som valdes vid principalmötet hösten 2023 inledde sina mandatperioder. Sedan början av 2024 har ordförande för principalerna varit Aki Laurila från Somero och vice ordförande Paula Nikkilä från Urdiala. Christian Tallskog började som ny styrelseledamot. Arto Seppänen fortsätter som styrelseordförande och Kaisa Vasama-Kakko börjar som ny vice ordförande.

Donationer till lokalt välbefinnande och fler nöjda kunder

Ansvar och säkerställande av lokal aktivitet är kärnan i Somero Sparbanks värderingar. År 2024 har detta återspeglats bland annat i omfattande sponsring, stöd till olika lokala föreningar och möjliggörande av lokala evenemang. Dessutom stödde Somero Sparbank lokala aktiviteter genom Sparbankens kampanj Goda gärningar. Bankens egna friidrottstävlingar Sb-Tävlingar för barn anordnades på olika kontorsorter. Som somrig ansvarsgärning sådde banken en sommaräng på en av banken ägd åker i Somero, som stödjer den biologiska mångfalden och skänker glädje och gott humör till människor. På åkern kan du fritt plocka sommarblommor för eget bruk. Under början av året gav banken över 155 000 euro till lokal välgörenhet för att stödja kultur, motion och idrott i bankens verksamhetsområde. 

Tyngdpunkten på ansvar och lokal närvaro konkretiserades som ett ökat antal kunder och hög kund- och personalnöjdhet.  Under början av året fick banken 2 170 nya kunder. Kundnöjdheten mätt med NPS låg kvar på en utmärkt nivå på 85 poäng. Personalens kompetens möjliggör hög kundnöjdhet och som ett exempel på kompetensens höga nivå lyfter verkställande direktör Siviranta fram följande: “Vi har länge satsat på personalens kompetens, eftersom vi genom detta kan betjäna våra kunder bättre. Nöjda kunder rekommenderar banken till sina vänner. Som Sparbank fokuserar vi särskilt på kompetens inom sparande, och varje person som erbjuder placeringsprodukter hos oss har avlagt APV ESG-examen, som utvecklar expertens kunskaper inom hållbar finansiering och placering."

Bostadshandeln återhämtar sig stegvis

Somero Sparbank beviljade nästan 70 miljoner euro i bostadslån under första halvåret. Detta var en bra prestation med tanke på att bostadshandeln fortfarande var lugn i början av året. I bankens verksamhetsområde fanns dock många som ville byta bank och en snabb tillgång till tjänsterna lockade kunder. Bankdirektör Joni Rintamaa förtydligar: "Somero Sparbank har blivit känd för sin sakkunniga och snabba kundservice. Den personliga banktjänsten verkar vara ännu mer uppskattad vid en tidpunkt då många saker överförs till nätet. I en situation där räntenivån är högre än tidigare behöver särskilt unga som köper sin första bostad personlig rådgivning och stöd i samband med finansieringen av bostadsköpet.” Rintamaa fortsätter: "Även om räntorna redan sakta sjunker, förutspås att en snabb och större sänkning inte kommer att ses inom en snar framtid. Det finns ingen återvändo till en tid med nollränta och konsumenterna måste vänja sig vid de nuvarande räntorna på 2–3 procent.”

Det positiva kreditregistret (Pore) inleddes den 1 april 2024. I kreditupplysningsregistret samlas in information om privatpersoners alla krediter och inkomster. Detta gör det lättare att hantera kundens totala ekonomi. Bankdirektör Rintamaa kommenterar: ”Jag tycker att ett positivt kreditregister har varit en bra reform för både kunden och banken. På så sätt kan vi lättare gå igenom kundens totala ekonomi, när alla krediter har samlats på ett ställe och vi å andra sidan kan se till att kundens ekonomi inte blir överskuldsatt. Detta är en del av ansvarsfull utlåning."

Den gröna omställningen och energieffektivitet är teman som har varit och kommer att förbli aktuella även i framtiden. Sparbankerna bidrar för sin del till att stödja kundernas övergång till mer energieffektiva lösningar. Somero Sparbank fortsatte även år 2024 kampanjen för energilån som lanserades förra året. Ett energilån kan sökas för renoveringar som förbättrar energieffektiviteten i en fastighet, ett fritidshus eller den egna bostaden. Fördelen för både nya och befintliga kunder är att lånet är utan expeditionsavgift och har en lägre marginal. Bankdirektör Rintamaa säger att ”Kunderna har ansett energilånet som något positivt.  Många har tackat för att kampanjen har gjort det möjligt att slutföra en idé som man redan tidigare har velat genomföra. Detta är till exempel en uppdatering av värmesystemet i fastigheten.”

Företagens investeringar ökar – även antalet konkurser

Företagskreditstocken ökade i Somero Sparbank jämfört med året innan (06/23 mot 06/24) med 100 miljoner euro. Bankdirektör Rintamaa säger att "Tillväxten i kreditstocken berättar om kundernas förtroende och deras uppskattning av våra personliga och lokala tjänster. Tillväxt och nya kunder kom från alla kontorsorter, men betonades naturligtvis i våra nyaste områden, som Åbo, Loimaa och Kotka. Vi förväntar oss dock att tillväxttakten kommer att plana ut, eftersom vi vill ta hand om nya och befintliga kunder så mångsidigt som möjligt, och detta kräver tid och en satsning på kundservice."

Företagssektorns utsikter inför slutet av året är tudelade. Å ena sidan gör solida företag framåtblickande tillväxtinvesteringar trots den nuvarande räntenivån, och till exempel bostadsbyggare är redo att inleda nya byggprojekt, efter att de gamla lagren först har fåtts till en hållbar nivå. Ett annat perspektiv på företagssektorn är råare, eftersom antalet konkurser ligger på rekordnivå. Enligt Statistikcentralen var den 12-månaders glidande årliga förändringen av företag som ansökt om konkurs i juni 2024 17 procent, vilket var på sin högsta nivå på länge. Ungefär hälften av konkursansökningarna var inom servicebranschen och en femtedel inom handelsbranschen.  Konsumenterna var försiktiga med sitt inköpsbeteende. Bankdirektör Rintamaa konstaterar: "Företagens betalningsarrangemang har ökat, men inte radikalt. Vi har strävat efter att tillsammans med våra kunder hitta den bästa möjliga vägen som skulle säkra företagets verksamhetsförutsättningar under en period med utmanande ekonomi.” 

Den nuvarande räntenivån har utmanat företagens likviditet. Sparbanksgruppen lanserade under 2024 kreditkortet Visa Business Credit som är avsett för Sparbankens företagskunder. Företagets kreditkort kan användas som ett sätt att balansera variationerna i kassahanteringen, eftersom kortet kan användas för att få upp till 40 dagars avgiftsfri betalningstid för företagets inköp.

Jord- och skogsbrukskunder

Inom jord- och skogsbrukssektorn beviljades nästan 25 miljoner euro i nya lån i början av året. De nya krediterna bestod huvudsakligen av nya jordbrukskunder som bytte till banken runt om i bankens verksamhetsområde, dock med fokus på kontoren i Egentliga Finland, som är det viktigaste jordbruksområdet i Finland. Somero Sparbank har satsat på expertis inom jordbruksfinansiering och banken sysselsätter sju personer som enbart fokuserar på jordbruksfinansiering. Bankdirektör Rintamaa konstaterar: "Vi har gjort ett långsiktigt utvecklingsarbete för att stödja det lokala jordbrukets och regionens livskraft. Detta har lett till att allt fler kunder kommer till oss baserat på en rekommendation. Vi vill ta hand om kvaliteten på vår kundservice även i fortsättningen, och det är därför vi i fortsättningen kommer att satsa ännu mer på en helhetsbetonad service för våra kunder och deras välbefinnande. Vi räknar med att antalet gårdar kommer att fortsätta att minska steg för steg och koncentreras till allt större gårdar."

Kapitalförvaltning

Räntenivån har sjunkit något under år 2024 och på marknaden förutspås att räntorna kommer att fortsätta sjunka, om än i en långsammare takt än tidigare förväntat. Räntor är fortfarande ett mycket konkurrenskraftigt alternativ för spararkunder. Somero Sparbanks totala inlåning fortsatte sin starka tillväxt och kundernas totala inlåning ökade med nästan 78 miljoner euro under första halvåret. Bankdirektör Rintamaa säger: "Det har varit ett nöje att följa strömmen av nya kunder till vår bank. Som Sparbank har vi satsat på inlåningskunder och därigenom i större utsträckning på den övergripande förvaltningen av våra kunders tillgångar. Som ett exempel på detta lanserade vi ett nytt sätt att placera medel i Somero Sparbanks grundfond." Med hjälp av grundfonden kan kunderna i Somero Sparbank dra nytta av bankens framgångar. Vinstdelen betalas årligen till grundfonden med det belopp som bekräftats av bankens principaler. Målet är en årlig avkastning 1–2 procent över Euribor, men den faktiska avkastningen bekräftas årligen vid principalernas vårmöte. Den första grundfonden blev mycket populär och var sluttecknad före teckningsperiodens slut.

Juridiska tjänster

Somero Sparbank erbjuder högkvalitativa arvs- och familjerättsliga tjänster oavsett bankrelation. Efterfrågan på tjänsterna har ökat stadigt, särskilt på grund av att det är lätt för kunderna att komma till en lokal och pålitlig bankaktör där expertisen är i sin ordning.

Personal

Utmärkt kundservice bygger på kompetent och engagerad personal. Somero Sparbank satsade på och kommer även i fortsättningen att satsa på ett tillräckligt antal anställda så att banken kan svara på efterfrågan till följd av det ökade antalet kunder. Under början av 2024 fick banken 19 nya medarbetare. I slutet av juni 2024 hade Somero Sparbank 131 anställda, varav 12 var sommararbetare (6/23 117 personer, varav 7 var sommararbetare). Sparbanksgruppen var dessutom en stark arbetsgivare inom hela bankens verksamhetsområde. Förutom vid själva Somero Sparbank arbetade 132 personer inom Sparbankstjänster Ab, 20 personer inom Sb-Hem och 22 personer inom Sp-Isännöintipalvelut Oy. I slutet av juni sysselsatte Sparbanksgruppen totalt 305 personer inom Somero Sparbanks område. Dessutom sysselsätter bankgruppen i varje bolag ett flertal sommarjobbare och praktikanter under hela året.

Nyckeltal för bankverksamheten 6/2024 samt förändring mellan 6/2023 och 6/2024

  12/2023 -> 6/2024  6/2023 -> 6/2024  
Nya beviljade bostadslån    69,2 miljoner euro 147,0 miljoner euro  
Nya beviljade företagslån    82,6 miljoner euro  155,8 miljoner euro 
Nya beviljade jordbrukslån   24,6 miljoner euro  48,1 miljoner euro 
Nya beviljade lån totalt   187,0 milj. euro  368,4 milj. euro
Den totala lånestockens nettoökning   68,6 miljoner euro  201,2 miljoner euro 
Nya kunder    2 170 st.  4 607 st. 
Nettoökning av kundtillgångar   94,4 milj. euro  195,1 milj. euro 
Nettoökning av affärsvolymen   163,0 milj. euro  396,3 milj. euro 
NPS   84,9  85,4

Somero Sparbank i ett nötskal

  6/2024  6/2023  1–12/2023  
soliditet  17,82 %  17,45 %  17,71 %  
rörelseresultat  5,1 miljoner euro  3,7 miljoner euro  9,4 miljoner euro  
total kreditgivning  1 151,6 miljoner euro  950,4 miljoner euro  1 083,0 miljoner euro 
kundmedel  1 188,9 miljoner euro  993,9 miljoner  1 094,5 miljoner euro  
affärsvolym  2 340,5 miljoner euro  1 944,2 miljoner  2 177,5 miljoner euro  
balansräkning  978,1 miljoner euro
838,3 miljoner euro  935,7 miljoner euro   

Kom ihåg datasäkerheten – överlämna inte dina nätbankskoder till bedragare

Banken påminner om ett säkerhetsproblem som tyvärr redan har blivit beklagligt allmänt och fortlöpande: var uppmärksam och överlämna inte dina nätbankskoder till någon. Nästan 70 procent av finländarna har enligt en medborgarundersökning som beställts av Finlands Finansförbund (FA) varit föremål för digitala bedrägerier eller försök till bedrägerier. Tre procent av dem säger att de har förlorat en betydande summa pengar. I förhållande till Finlands befolkning är det cirka 165 000 finländare. FA har lanserat en kampanj riktad till medborgare för att öka allmänhetens medvetenhet och varna för bedrägerier https://www.huijaamaton.fi/

Sparbanken deltar i programmet Raharemontti som inleds på hösten

Sparbanksgruppen är samarbetspartner i Nelonens program Raharemontti, där vi hjälper människor som kämpar med olika ekonomiska svårigheter att få ordning på sin ekonomi. Somero Sparbank har en speciell insats i programmet när bankdirektören Joni Rintamaa är med i programmet som ekonomisk expert med Jaana Pelkonen som programledare. Joni Rintamaa berättar: "I det här skedet, när programinspelningarna ligger bakom oss och de första versionerna av de kommande avsnitten har setts, vågar jag redan säga att det finns intressanta och spännande berättelser om vanliga finländares ekonomiska situation. I programmet hjälper vi människor att hitta vägar ur olika ekonomiska svårigheter. Framför allt hoppas jag att programmet kommer att ge kamratstöd och råd till programmets tittare och å andra sidan skingra den skam som ofta är förknippad med ekonomiska svårigheter."

Framtidsutsikter

Vi förutspår en stabil tillväxt inom alla våra affärsområden även i slutet av 2024. Vi tror att vår starka lokala och ekonomiska ställning, höga kund- och personalnöjdhet och engagemang för ansvar ger en solid grund för att fortsätta vår framgångsrika verksamhet även i framtiden.

Mer information:

Verkställande direktör Petri Siviranta, tfn  050 5118 550, petri.siviranta@saastopankki.fi
Bankdirektör Joni Rintamaa, tfn 050 5118 557, joni.rintamaa@saastopankki.fi

Skriven
Typ
Rapporter och publikationer
Utgivare

Intressant just nu