Kaffe är vardagslyx som alla kan unna sig – det vet Cafferies Jennifer Fjäder
Hangöbaserade Cafferies grundare, caféföretagaren Jennifer Fjäder, vet precis vad som lägger guldkant på vardagen. En god kopp kaffe är allt som behövs.

”Vi finländare dricker mest kaffe i världen, så jag känner mig trygg i branschen”, skrattar Jennifer. ”Och alla måste vi äta, oberoende av det rådande ekonomiska läget.”
Alltid har Jennifer inte varit caféföretagare. Det hela började egentligen från en uthyrningsfirma för segelbåtar. Företaget erbjöds en cafélokal som kontor och att bjuda en kopp kaffe till kunderna lät som en bra tanke.
Men så tog kaffet över. Det var början till Cafferie, caféet som Jennifer har tillsammans med Josefin Fjäder och Mia Sundberg. I dag har Cafferie verksamhet både i Hangö rel="noopener noreferrer" och i Ekenäs.
Drömde om att bli företagare
Jennifer har alltid viljat bli företagare. Hon har drivits av ambitionen att komma framåt och vill komma vidare och söker nya utmaningar.”Det är ingen skillnad vilken bransch man arbetar i, principerna för företagandet är de samma även om man säljer kaffe eller kalsonger. Viktigt är att kunna se vad företaget behöver”, säger Jennifer.
Framför allt skall man vara rationell, menar Jennifer.
”Man ska aldrig jobba med det som man har som hobby. Som företagare måste man se pengar, ekonomi och lönsamhet. Det går väldigt dåligt ihop med det man kopplar av med”, förklarar Jennifer som själv håller på med ridning. ”Och det om något slukar alla pengar!”
Specialisering och uppföljning A och O för varje företag
Precis som alla andra företag, måste ett café specialisera sig för att klara sig. Cafferie serverar mycket glutenfritt och hakade på vege-trenden i ett tidigt skede.Men helt kan man inte gå efter sitt eget huvud. I cafébranschen är kundfeedback viktigt.
”Man måste hålla produkter som är efterfrågade i sortimentet. Det blir svindyrt att slänga bort saker.”
Jennifer går regelbundet igenom med personalen åtgången av produkter.
”Vi skriver upp och mäter allt. Vi har mål och annars går det inte att följa upp. Jag var egentligen urdålig i matte, men det här är så praktiskt! Men då var det fråga om tomma, betydelselösa siffror. Nu när de mäter min framgång, blir det helt härliga!”
Uppföljningen funkar, för Jennifer säger att hon är en tävlingsmänniska. ”Jag är bra på att ställa mål i siffror. Och så tävlar jag med mig själv för att hon målen.”
Viktigt att ta hand om de anställda
Jennifer berättar att hon känner glädje över att få sysselsätta någon.”Jag får enorma kicks av att ha lyckats skapa en arbetsplats. Som siffermänniska brukar jag leka med tanken att varje ny anställning sänker arbetslösheten lokalt med 0,1 procent”, skrattar hon.
Men att vara chef är inte lätt. Det gäller att känna till personalens styrkor, vem får vad att hända. Gott ledarskap utgör grunden för fungerande teamarbete.
”Hur man bemöter människor har betydelse. Man ska visa tacksamhet och respekt. Alla ska tycka det är roligt att komma på jobb.”
Nätverk ger stöd och hjälper vidare
Enligt Jennifer är den största utmaningen i att vara företagare det att man får arbetet att gå ihop med familjelivet.”Speciellt när man själv är gift med en företagare behövs nog både mummolan o fammolan, annars skulle det vara omöjligt.”
Men det är inte bara familjen som behöver stöd. Också företagaren behöver nätverk.
”Ibland måste man bara kunna gråta ut till någon, man kan få så mycket skit i nacken. Människor tar ut saker på en, och det kan vara tungt särskilt när man är ung.”
Det kan också vara bra att bolla tankarna med någon. Jennifer menar att varje företagare kör fast i något skede. ”Och det sker faktiskt många gånger! Allra bäst är det om man då har någon äldre och mer erfaren att prata med.”
Ibland hamnar man också att göra drastiska beslut.
”Men det händer att man först måste ta ett djupt andetag, äta lite, och sedan ta beslutet”, skrattar Jennifer. ”Och kanske dricka en kopp gott kaffe.”
Företagaren värdesätter smidighet
Företagaren ska ofta själv ta hand om allt pappersarbete och marknadsföringen av företaget. Det gäller att eliminera allt som man förlorar sin nattsömn för.”Efter allt ståhej orkar man bara inte med extra drama. Som företagare innebär vardagen att man ibland hamnar släcka bränder lite här och där. Jag värdesätter smidig service och flexibilitet före pris.”
Cafferiet är Ekenäs Sparbanks kund sedan förra året.
”Jag blev rekommenderad Sparbanken, och är jättenöjd! Man kan faktiskt bli glad genom att gå till banken. Man får personlig service som på gamla goda tiden.”
Jennifers tips för företagare
- Se till att du alltid har någon du kan vända dig till. Många företagare är väldigt ensamma och har ingen att ventilera sina tankar med. Det behövs!
- Som företagare måste man hitta balans i allt. Man ska aldrig prioritera bort vänner, familjen eller hobbyerna. Man kan inte arbeta 90 procent av tiden, man måste också ta hand om sig själv.
- Som företagare måste man få saker gjorda. Det är bättre att fatta ett dåligt beslut, än inget beslut alls. Rätta till det som inte fungerar och lär dig av dina misstag.
- Se till att du har goda försäkringar och en plan B. Jag har tyvärr fått erfara att mycket kan gå fel och sällan så som man tänkt sig. I min bransch får man också räkna med inbrott och stöld.
- Tacka inte ja till allt. Det kommer flera tåg. Lita på din magkänsla och gör saker som känns roliga och givande. Eftersom vi alla bara har 24 timmar i dygnet, måste du kunna utvärdera ifall ett nytt uppdrag eller projekt är tillräckligt lönsamt och står i balans med din egentid och det du vill göra med familjen.
- Publicerat