Bokföringsbyrån ger småföretagaren stöd i vardagen

Känns bokföringsbyrån som ett nödvändigt ont? Då är det dags att tänka om. En bra bokföringsbyrå ger småföretagaren hjälp i många frågor. Stödet från bokföringsbyrån kan dessutom hjälpa företagaren att spara pengar.

Säästöpankin brändikuva.
Att anlita en bokföringsbyrå kan ibland kännas som ett stort steg för en småföretagare.

– Så behöver det inte vara, säger Tove Bäckman på bokföringsbyrån Papper & Hus i Ekenäs.

– En bra bokföringsbyrå blir ett stöd i vardagen för företagaren. Vi tar ner de svåra frågorna till en förståelig nivå och förklarar på ett enkelt sätt varför det behövs ett kryss i just den där rutan.

Ta bokföraren med redan från start

I dagens läge har bokföringsbyråerna en mer rådgivande roll än tidigare. Med andra ord är det bra att anlita en bokföringsbyrå redan från början.

– Företagandet är ju småföretagarens levebröd och då är det fint att ha någon att fundera och planera med. Vilka tjänster ska man erbjuda egentligen? Hur blir man beskattad? Vilka kvitton ska man spara? Vad är räkenskapsperiod, förskottsuppbördsregister och momsskyldighet? Det finns många saker som är bra att göra rätt genast vid starten så att det inte dyker upp otrevliga överraskningar senare.

Bokföringsbyrån kan hjälpa dig spara pengar

Småföretagaren som inte gillar pappersarbete gör gott i att ge över de tråkiga uppgifterna till en bokföringsbyrå. Då blir arbetet gjort ordentligt och i rätt tid. Men också den företagare som själv sköter sin bokföring har nytta av att anlita en bokföringsbyrå i vissa frågor.

– Det uppstår annars så lätt misstag som gör att man förlorar pengar helt i onödan. Vanligast är att man inte känner till vilka avdrag man har rätt att göra i deklarationen, vilka kostnader man får dra av eller att man beräknat momsen fel. Också beskattning, anställningar eller större inköp, som en bil till exempel, är bra att diskutera med en bokförare.

Så väljer du rätt bokföringsbyrå

Bokföringsbyrån man väljer att anlita måste förstås erbjuda de tjänster man behöver. Men det finns också en del andra aspekter som är bra att tänka på.

– Det är viktigt att bokföringsbyrån är enkel att nå. För den som inte vill använda digitala tjänster till exempel, är det smidigt att välja en lokal byrå dit det är enkelt att dimpa papper i postlådan. Att välja en lokal byrå har även andra fördelar, då går det snabbt och enkelt att sticka sig in om man har något att diskutera. Det är också viktigt att man känner sig bekväm med bokföraren, att man kan vara sig själv, att man kan fråga det man har att fråga och att man får de svar man behöver. Det finns inga dumma frågor!

Samarbete med Ekenäs Sparbank ger kunderna god service

Papper & Hus är sedan starten 2013 kund hos Ekenäs Sparbank. Tove Bäckman berättar att de är mycket nöjda med valet av bank.

– Det går snabbt och smidigt att få kontakt med banken. Man får verkligen de svar som behövs.

Tack vare det goda samarbetet med Ekenäs Sparbank kan Papper & Hus i sin tur erbjuda de egna kunderna banktjänster av hög kvalitet.

– Många av våra kunder behöver till exempel elektroniska banktjänster eller kontanter. Vi är glada att kunna ordna det som behövs genom Ekenäs Sparbank.

Så här håller du koll på dina papper – 3 tips till småföretagaren:

–       Gör upp ett system. Sätt alltid dina betalda fakturor på ett särskilt ställe genast du betalat dem. Då vet du var du har fakturorna.

–       Plocka kvitton. Töm plånboken exempelvis varje fredag och sätt kvittona med dina andra papper. Då är det bara att ta bunten och droppa in den till bokföringsbyrån då det är dags.

–       Bestäm en dag. Ha en särskild dag i månaden då du lämnar in dina papper till bokföringsbyrån.
Publicerat

Intressant just nu