Säästöpankkiryhmän Hyvän liiketavan periaatteilla (Code of Conduct) pyritään varmistamaan, että Säästöpankkiryhmässä toimitaan vastuullisesti, eettisesti sekä lakeja ja viranomaisten määräyksiä ja ohjeita noudattaen. Jokaisen Säästöpankkiryhmän työntekijän tulee tuntea nämä periaatteet ja noudattaa niitä.
Periaatteisiin kuuluu muun muassa sääntelyn mukainen toiminta, kestävän kehityksen huomioiminen, yhteistyö ja tasapuolisuus, korruption ja lahjonnan torjunta, eturistiriidat ja luottamuksellisten tietojen sekä sisäpiiritiedon käsittely.
Sääntelyn mukainen toiminta
Säästöpankkiryhmälle on ensiarvoisen tärkeää lain ja voimassa olevien määräysten noudattaminen kaikessa toiminnassamme. Lakien ja määräysten noudattamiseksi Säästöpankkiryhmässä on laadittu toimintaa ohjaavat periaatteet ja ohjeet, joita jokaisen työntekijän on noudatettava.
Kestävän kehityksen huomioiminen
Kestävän kehityksen tavoitteiden edistäminen tarkoittaa meillä ympäristövaikutusten, sosiaalisten vaikutusten, kuten ihmisoikeuksien, ja hyvän hallinnon periaatteiden huomioimista ja noudattamista kaikessa liiketoiminnassamme. Otamme toiminnassamme huomioon ilmastonmuutokseen vaikuttavat tekijät ja pyrimme vähentämään aiheuttamaamme ilmastorasitusta.
Tahdomme, että sekä asiakkaamme että kumppanimme voivat luottaa arviointikykyymme ja vastuullisuuteemme kaikissa tilanteissa. Säästöpankkiryhmä tukee ja kunnioittaa perus- ja kansainvälisesti tunnustettuja ihmisoikeuksia (mukaan lukien työntekijä- ja kuluttajaoikeudet) ja normeja sekä varmistaa, että liiketoimintamme ei vaikuta negatiivisesti ihmisoikeuksiin.
Olemme vastuullisuusstrategiassamme sitoutuneet pienentämään ekologista jalanjälkeä ja kasvattamaan positiivisia ympäristövaikutuksia omassa toiminnassamme ja arvoketjussamme. Pyrimme edistämään Pariisin sopimuksen tavoitteiden saavuttamista, ja olemme asettaneet vastuullisuusstrategiassamme ilmastotavoitteita.
Yhteistyö ja tasapuolisuus
Kaiken tekemisemme perusta on hyvä yhteistyö niin Säästöpankkiryhmän sisällä kuin yhteistyökumppaneidenkin kanssa. Hyvän yhteistyön edellytyksenä on asiallinen ja kunnioittava kohtelu sekä avoin ja reilu kanssakäyminen.
Hyväksymme toistemme erilaiset taustat, eroavaisuudet ja henkilökohtaiset ominaisuudet ja kohtelemme kaikkia samanarvoisesti. Arvostamme monimuotoisuutta ja koemme erilaiset ihmiset voimavarana. Säästöpankkiryhmässä ei hyväksytä eriarvoiseen asemaan asettamista esimerkiksi etnisen taustan, sukupuolen, uskonnon, iän tai seksuaalisen suuntautumisen perusteella. Minkäänlaista kiusaamista, syrjintää tai ahdistelua ei sallita.
Korruption ja lahjonnan torjunta
Korruptio on vaikutusvallan väärinkäyttöä edun tavoittelemiseksi. Väärinkäyttö voi olla lainvastaista tai muuten epäeettistä toimintaa. Korruptio voi ilmetä esimerkiksi oikeudettomien etuuksien antamisena tai ottamisena, eturistiriitoina tai ystävien tai sukulaisten suosimisena. Säästöpankkiryhmässä ei sallita korruptiota missään muodossa, ei liiketoiminnassa eikä liikekumppanuussuhteissa.
Noudatamme varovaisuutta lahjojen ja vieraanvaraisuuden vastaanottamisen ja tarjoamisen suhteen. Emme koskaan tarjoa tai vastaanota lahjaa, vieraanvaraisuutta tai palvelusta, joka voidaan tulkita lahjonnaksi tai yritykseksi vaikuttaa liiketoimintaan.
Eturistiriidat
Eturistiriidalla tarkoitetaan tilannetta, jossa asiakkaan etu on ristiriidassa Säästöpankin tai Säästöpankkiryhmään kuuluvan yhtiön tai sen johdon tai henkilöstön edustajan tai toisen asiakkaan edun kanssa. Tunnistamme ja ehkäisemme aktiivisesti asiakkaan etuun mahdollisesti vaikuttavia eturistiriitatilanteita. Mikäli eturistiriitaa ei pystytä estämään, kerromme reilusti sen olemassaolosta myös asiakkaalle.
Säästöpankkiryhmässä on toimintaperiaatteet eturistiriitojen hallitsemiseksi.
Luottamuksellisten tietojen käsittely
Toimintamme perustuu luottamukseen. Siksi asiakastietojen luottamuksellisuuden ja henkilötietojen tietosuojan turvaaminen sekä tietoturvallisuuden ja liikesalaisuuksien suojan varmistaminen ovat meille ehdottoman tärkeitä.
Pankki- ja vakuutussalaisuuden noudattaminen on ehdoton edellytys kaikessa toiminnassamme. Käsittelemme luottamuksellisia tietoja vain työtehtävien edellyttämällä tavalla ja laajuudessa.
Sisäpiiritiedon käsittely
Sisäpiiritiedon käyttö tai sen ilmaiseminen on kiellettyä. Sisäpiiritiedolla tarkoitetaan luonteeltaan täsmällistä ja julkistamatonta tietoa, joka liittyy liikkeeseenlaskijaan tai rahoitusvälineeseen ja jolla, jos se julkistettaisiin, todennäköisesti olisi huomattava vaikutus kyseisen rahoitusvälineen hintaan. Säästöpankkiryhmän henkilöstö voi saada sisäpiiritietoa työssään esimerkiksi asiakkaiden kanssa käydyistä keskusteluista.
Noudatamme Finanssiala ry:n kaupankäyntiohjetta. Ohjetta noudattaen emme käy omaa henkilökohtaista kauppaa arvopapereilla tai muilla rahoitusvälineillä väärinkäyttämällä sisäpiiritietoa tai muuta luottamuksellista tietoa tai siten, että oma etumme menee asiakkaan edun edelle. Emme myöskään neuvo tai ohjaa toista henkilöä esimerkiksi lähipiirissämme käymään kauppaa sellaisella tavalla, joka meille itsellemme olisi kiellettyä.
Rikkomuksista ilmoittaminen
Säästöpankkiryhmässä arvostetaan vapaaseen tiedonkulkuun kannustavaa ympäristöä. Säännösten ja määräysten rikkomisesta ilmoittamista varten olemme perustaneet erityisen kaikilla Säästöpankkiryhmän kielillä toimivan, riippumattoman 24/7 avoinna olevan kanavan, jonka kautta tehdyn ilmoituksen tekijän henkilöllisyyttä suojataan. Ilmoitusten käsittelijöinä toimivat riippumattomien toimintojen nimetyt henkilöt, ja käsittelyssä noudatetaan ilmoittajansuojelulain salassapitosäännöksiä.
Ilmoitukset välitetään aina myös hallituksen tarkastusvaliokunnalle. Säästöpankkien yhteenliittymässä ei suvaita työntekijöihin kohdistuvia kostotoimia. Rikkomuksista ilmoittamisen ohjeemme on päivitetty ilmoittajansuojelulain voimaantulon myötä. Lue lisää rikkomusten ilmoittamisesta vastuullisuusraportistamme.
Voit tutustua Hyvän liiketavan periaatteisiin kokonaisuudessaan täällä (pdf).
Lue myös lisää asiakkaan tuntemisen periaatteista.