Säästöpankki opastaa Satakunnan Ammattikorkeakoulun opiskelijoita iltapäivien pienryhmissä
Säästöpankki on jo useamman vuoden ajan tehnyt yhteistyötä Satakunnan Ammattikorkeakoulun opiskelijakunta SAMMAKKOn kanssa. Yhteistyö on ollut varsin tiivistä ja pankin turkoosit hupparit ovat tuttuja kampuksen käytävillä. Yksi yhteistyön muoto on kampuksilla iltapäivisin järjestettävät ABC-tilaisuudet, joissa opiskelijat pääsevät jututtamaan pankin asiantuntijoita niin sijoittamiseen kuin kodin ostamiseen liittyen.
”Olen nyt tuoreena Säästöpankiirina ollut mukana ABC-tilaisuuksissa muutamia kertoja. Kerralla tilaisuuksiin on osallistunut muutamia kymmeniä opiskelijoita. Pienryhmässä osallistujat ovat rohjenneet olla aktiivisia ja minulle osoitetut kysymykset ovat olleet erittäin hyviä – niistä on myös porukalla seurannut jatkokeskustelua. Koska tilaisuudet ovat täysin vapaaehtoisia, paikallaolijoiden kiinnostus on ollut aitoa ja se tekee asioiden avaamisesta itsellekin mielekästä”, kertoo Porin Puuvillan konttorista ABC-tilaisuutta pitämään tullut Timo Salonen.
”Toimin pankissamme yksityispankkiirina ja ABC-tilaisuuksissa minulla on ollut sijoittamiseen liittyviä aiheita. Olemme käyneet läpi perusaskeleita tämän hyödyllisen harrastuksen saloihin, ja ensikerralla keskustelemme esimerkiksi vastuullisesta sijoittamisesta.”
”Kyllä tällainen tieto ja osaaminen kuuluisi lähtökohtaisesti kaikille. On hienoa, että Säästöpankki tarjoaa nyt näiden iltapäivätilaisuuksien muodossa mahdollisuuden oppia lisää. Koulussa kun käydään aika vähän tällaisia asioita läpi”, Hyrkäs kertoo.
Salonen on opiskelijoiden kanssa samoilla linjoilla: ”Nuorille pitäisi saada talouskasvatusta enemmän, eikä osaaminen saisi olla perheen lähtökohdista kiinni. Opiskelijoiden innostus on ollut hyvä osoitus siitä, että näille tilaisuuksille on kysyntää. Olen miettinyt, että vastaavat tilaisuudet sopisivat esimerkiksi lukiolaisille hyvin.”
”Ensiasunnon ostajien ABC-tilaisuudessa ryhmältä oli kysytty, kuinka moni haluaisi neuvotella lainasta kasvotusten ja kuinka moni verkossa. 30 hengen ryhmästä 28 sanoi valitsevansa mieluummin henkilökohtaisen tapaamisen. Lopuille kanavalla ei ollut merkitystä. Tämä kertoo siitä, että Säästöpankin palvelulle on tilausta myös nuoressa asiakasryhmässä. Se, että nuoret omaksuvat uudet digipalvelumme nopeasti käyttöönsä, ei poista sitä tosiasiaa, että elämän suurista talousasioita halutaan keskustella edelleen kasvokkain”, Timo Salonen kertoo.
Vastuullisuus on tärkeä osa Säästöpankin toimintaa. Toteutamme vastuullisuutta tekojen kautta, esimerkiksi talouskasvatuksena.Lue lisää tekemästämme yhteistyöstä.
”Toimin pankissamme yksityispankkiirina ja ABC-tilaisuuksissa minulla on ollut sijoittamiseen liittyviä aiheita. Olemme käyneet läpi perusaskeleita tämän hyödyllisen harrastuksen saloihin, ja ensikerralla keskustelemme esimerkiksi vastuullisesta sijoittamisesta.”
”Talousasioita käydään koulussa läpi vain vähän”, Nita ja Taru kertovat
Sijoittamisen ABC-tilaisuuteen osallistuneet Nita Vallimäki ja Taru Hyrkäs kertovat, että tietoa talousasioista on välillä haastava saada. Esimerkiksi ammattikorkeakoulussa vastaavat kurssit kuuluvat vain tietyille koulutusaloille.”Kyllä tällainen tieto ja osaaminen kuuluisi lähtökohtaisesti kaikille. On hienoa, että Säästöpankki tarjoaa nyt näiden iltapäivätilaisuuksien muodossa mahdollisuuden oppia lisää. Koulussa kun käydään aika vähän tällaisia asioita läpi”, Hyrkäs kertoo.
Salonen on opiskelijoiden kanssa samoilla linjoilla: ”Nuorille pitäisi saada talouskasvatusta enemmän, eikä osaaminen saisi olla perheen lähtökohdista kiinni. Opiskelijoiden innostus on ollut hyvä osoitus siitä, että näille tilaisuuksille on kysyntää. Olen miettinyt, että vastaavat tilaisuudet sopisivat esimerkiksi lukiolaisille hyvin.”
Nuoret tahtovat asioida kasvokkain suurissa päätöksissä
Vaikka nuoret käyttävät jo varsin kattavasti pankkien digitaalisia palveluita, on joistakin asioista luontevampaa keskustella asiantuntijan kanssa kasvokkain.”Ensiasunnon ostajien ABC-tilaisuudessa ryhmältä oli kysytty, kuinka moni haluaisi neuvotella lainasta kasvotusten ja kuinka moni verkossa. 30 hengen ryhmästä 28 sanoi valitsevansa mieluummin henkilökohtaisen tapaamisen. Lopuille kanavalla ei ollut merkitystä. Tämä kertoo siitä, että Säästöpankin palvelulle on tilausta myös nuoressa asiakasryhmässä. Se, että nuoret omaksuvat uudet digipalvelumme nopeasti käyttöönsä, ei poista sitä tosiasiaa, että elämän suurista talousasioita halutaan keskustella edelleen kasvokkain”, Timo Salonen kertoo.
Vastuullisuus on tärkeä osa Säästöpankin toimintaa. Toteutamme vastuullisuutta tekojen kautta, esimerkiksi talouskasvatuksena.Lue lisää tekemästämme yhteistyöstä.
- Kirjoitettu
- Tyyppi
- Uutinen