Länsi-Uudenmaan Säästöpankki katsoo luottavaisena tulevaisuuteen

Olemme ylpeitä historiastamme ja rakennamme joka päivä tulevaisuuttamme. Jo 152-vuotiaalla Länsi-Uudenmaan Säästöpankilla on Säästöpankkiryhmän 200 v. juhlavuonna aihetta tyytyväisyyteen. Vuoden 2021 hyvä tulos vahvisti edelleen pankin vahvaa vakavaraisuutta, mikä luo vakaan pohjan tulevaisuudelle.

Luottamuksen takana asiakasläheisyys ja jatkuva uudistuminen

Saamamme palautteen perusteella asiakkaamme arvostavat pankin ja sen henkilöstön paikallista asiantuntemusta, asiakkaiden kuuntelemista ja kykyä ratkaista talouden, rahoituksen ja varallisuudenhoidon kysymyksiä lähellä asiakkaita.

Tämä korostuu erityisesti nyt, kun digitalisaatio tuo uusia palvelutapoja pankkiasiointiin. Kaikki merkit osoittavat, että elinvoimaisissa taajamakunnissa, kuten meidän alueellamme, paikallisella pankilla on vahva kilpailuetu valtakunnallisiin ja kansainvälisiin kilpailijoihin kaikkina aikoina.

Pankilla on myös tärkeä tehtävä – me olemme paikallisen toimeliaisuuden, yrittäjyyden, työnteon ja omistamisen tuntija. Tiedämme, mitä länsiuusimaalaiset pitävät tärkeänä.

Pystymme toteuttamaan tehtäväämme parhaiten, kun olemme aktiivisesti mukana yhteiskunnan ja pankkitoimialan kehityksessä. Länsi-Uudenmaan Säästöpankki rakentaa tulevaisuuttaan digitalisoituvassa maailmassa. Investoimme teknologiaan ja henkilöstön asiantuntemukseen. Kirkastamme asemaamme omalla alueellamme. Parhaillaan suunnittelemme Lohjan toimipisteemme asiakastilojen uudistamista saamiemme kehitysideoiden pohjalta.

Tarjoamme asiakkaillemme pankkialan asiantuntevinta palvelua verkossa ja toimipisteissämme. Pankin henkilöstöllä on tärkeä rooli asiakaskokemuksen muodostumisessa. Kehitämme asiantuntijapalveluamme pankkitoiminnan digitalisoitumisen tahtiin – tavoitteemme on olla siinä alueemme ykkönen, sanoo toimitusjohtaja Samu Rouhe.

Pankin kasvu jatkui vuonna 2021

Länsi-Uudenmaan Säästöpankin kasvu jatkui vuonna 2021. Pankin hallinnoimat asiakkaiden varat (talletukset, rahastot, vakuutukset ja arvo-osuudet) kasvoivat vuoden aikana reilulla 60 M€:lla ja olivat vuoden vaihteessa 850 M€.

Pankki myönsi vuoden aikana luottoja 116 M€ ja pankin kokonaisluottokanta oli vuoden vaihteessa 734 M€. Erityistä kasvua nähtiin vapaa-ajan asuntojen ja yritysten luotoissa. Loppuvuonna heränneet odotukset korkojen nousuun lisäsivät asiakkaidemme kiinnostusta korkosuojausta kohtaan entisestään. Yhä useampi asiakkaamme varautuu korkojen nousuun; tällä hetkellä jo yli puolet asiakkaistamme suojaa uuden luottonsa koron.

Talous- ja henkilöstöjohtaja Anne Toivonen toteaa, että pankin liikevoitoksi vuodelta 2021 muodostui ennätykselliset 6,2 M€, kun se edellisenä vuonna oli 3,8 M€. Hyvä kannattavuus perustui kasvun tuomaan korkokatteen ja palkkiotuottojen kasvuun sekä pankin likviditeetti- ja sijoitussalkun tuottoon. Vaikutusta oli myös saamisista kirjattujen odotettavissa olevien luottotappioiden pienentymisellä.

Pankin vakavaraisuus vahvistui 0,2 % -yksiköllä, ja oli vuodenvaihteessa 22,6 %. Pankilla on omia pääomia ja varauksia yli 91 M€. Erinomaisella tasolla oleva vakavaraisuus luo hyvät valmiudet digitaalisten palvelujen kehittämiseen ja sääntelyn edellyttämille investoinneille.

Varainhoidonpalvelut kehittyivät

Tahdomme edistää asiakkaidemme taloudellista hyvinvointia, oli maailman tilanne mikä tahansa. Kilpailukykyiset säästämis-, sijoitus-, ja varainhoitoratkaisumme tarjoamme yhdessä kotimaisen sijoitusrahasto- ja varainhoitoyhtiön Sp-Rahastoyhtiön kanssa.

Kykymme palvella asiakkaita heidän tahtomillaan tavoilla keskellä pandemiaa näkyi tyytyväisinä asiakkaina ja asiakasvarojen kasvuna. Aktiivisesti hoidetut sijoitusrahastomme menestyivät hyvin vallitsevassa markkinaympäristössä, ja edelleen jatkuneessa, historiallisen matalassa korkotasossa. Myös talletusvarojen määrä kehittyi myönteisesti negatiivisesta reaalikorosta huolimatta. Vastaavanlainen kehitys on jatkunut jo pitkään myös laajemmin Suomessa. Suomalaisilla kotitalouksilla on tällä hetkellä talletustileillä jo lähes 110 miljardia euroa.

Asiakkaat vaativat pankilta yhä enemmän ja yksilöllinen palvelu on tässä avainasemassa. Viime vuonna panostimme varallisuudenhoidon palveluihin ja laseerasimme Yksityispankkipalvelun henkilö- ja yritysasiakkaille, joilla on sijoitusvarallisuutta yli 200 000 euroa. Palveluun liitetään pankin muut palvelut, kuten lakipalvelut ja Sp-Kodin palvelut.

Yksityispankkipalvelussa asiakkaat arvostavat sitä, että heillä on kokenut ja asiantunteva yhteishenkilö, jonka tavoittaa helposti, ja jonka kautta hoituvat kaikki sijoitus- ja pankkiasiat, kertoo varainhoidonpäällikkö Petri Kukkanen.

Verkossa tapatuvista kohtaamisista hyvää asiakaspalautetta

Hyvä asiakaspalvelu ja asiakaskokemus ovat meille tärkeitä, toteaa liiketoimintajohtaja Helena Ståhlberg. Kysely syntyneestä asiakaskokemuksesta lähteekin asiakkaallemme kaikista ennalta sovituista asiakaskohtaamisista. Asiakastyytyväisyyttä mitataan yleisesti käytössä olevalla NPS:llä (Net Promoter Score), joka on maailman johtava mittari asiakastyytyväisyyden ja -uskollisuuden mittaukseen. Se ei selvitä ainoastaan asiakkaan tyytyväisyyttä yritykseen, vaan järjestelmä on suunniteltu mittaamaan asiakkaiden halukkuutta suositella yritystä muille. Vuoden 2021 osalta asiakaskohtaamisten NPS oli 84, joka on erittäin korkealla tasolla. Erityisen iloisia olemme siitä, että olemme onnistuneet palvelemaa asiakkaitamme digitaalisissa kanavissa hyvin. Verkossa tapahtuneista tapaamisissa asiakaskokemus kaikista suurin NPS:n ollessa lähes 88.

Länsi-Uudenmaan Säästöpankin avainlukuja

M€ 2021 2020
Liikevoitto  6,2  3,8 
Vakavaraisuus
22,66 %
22,46 %
Oma pääoma ja varaukset
91,4
87,0
Tase
701,4
682,0
Asiakasvarat
850,3
789,9
Luotot
729,5
695,5
Kulu/tuotto -suhde
70,8
71,1
Henkilöstön määrä
69
70

 

Lisätietoja:

toimitusjohtaja Samu Rouhe, puh. 050 348 4341.

Toimintakertomus ja tilinpäätös 2021

 

Kirjoitettu
Tyyppi
Raportit ja julkaisut
Julkaisija

Ajankohtaista