Länsi-Uudenmaan Säästöpankin tulostiedote 1.1. – 30.6.2023

Säästöpankin rahapuu

Vahva vakavaraisuus pohjana tulevaisuudelle

Länsi-Uudenmaan Säästöpankin vakavaraisuus on vahvalla tasolla ja se vahvistui entisestään alkuvuonna. Vakavaraisuus nousi 23,39 % prosenttiin (21,75 %, 1-6/2022). Toimitusjohtaja Samu Rouheen mukaan vahvan vakavaraisuutemme ansiosta meillä on pankkina mahdollisuus kehittäätoimintaamme entisestään vastaamaan nykyajan nopeasti muuttuvien digitaalisten palveluiden tarpeita ja haasteita sekä pystymme varautumaan tulevaisuuden kiristyviin sääntelyvaateisiin. Vahva vakavaraisuutemme mahdollistaa myös pankin osallistumisen entistä suurempiin rahoitushankkeisiin  Länsi-Uudenmaan alueella tukien alueen positiivista kehitystä ja taloudellista elinvoimaisuutta. Ensisijaiset omat varat kasvoivat 90 M€:oon (85 M€, 6/2022). Luottosalkun riskipaino pieneni, erityisesti rakentamishankkeiden vähentymisen seurauksena.

Tuloskehitys viime vuotta vahvempi

Pankin liikevoitoksi katsauskaudella 1-6/2023 muodostui 6,0 M€ (4,0 M€, 1-6/2022). Myönteisen liikevoiton kehityksen perustana on ollut henkilöstömme määrätietoinen työskentely asiakkaidemme hyväksi sekä nousseiden markkinakorkojen positiivinen vaikutus pankin korkokatteeseen, toteaa talous- ja henkilöstöjohtaja Anne Toivonen.

Viimeisten vuosien aikana kasvaneet asiakasvarat kääntyivät laskuun alkuvuonna 2023. Talletusvarojen vähenemiseen on vaikuttanut suuresti asiakkaidemme kohonneet elinkustannukset. Pankin hallinnoimat asiakasvarat (talletukset, rahastot, vakuutukset ja arvo-osuudet) olivat katsauskauden lopussa 796 M€ (824 M€, 6/2022).

Pankin kokonaisluottokanta on puolestaan hieman kasvanut vuoden takaisesta, sen ollessa katsauskauden lopussa 754 M€ (750 M€). Hiljentynyt asuntokauppa ja luottamus talouden kehitykseen on vaikuttanut lainanottohalukkuuteen ja -kyvykkyyteen. Luottokysynnässä on kuitenkin ollut nähtävissä pientä piristymistä puolivuotiskauden lopulla. Taloudessa tapahtuneiden muutosten myötä järjestämättömien luottojen määrä on hieman kasvanut, mutta luottotappioiden määrä on edelleen pysynyt maltillisena.

Asiakastyytyväisyys erittäin hyvällä tasolla

Asiakastyytyväisyyttä mittaava NPS-luku oli alkuvuonna 83 (83, 1-6/2022). Erityisen hyvää palautetta saamme pankkipalvelunsa laajasti keskittäneiltä asiakkailtamme.

Liiketoimintajohtaja Helena Ståhlberg kertoo, että ensimmäisen vuosipuoliskon aikana lisääntynyt taloudellinen epävarmuus on korostanut merkitystämme asiakkaidemme taloudellisen hyvinvoinnin valmentajina entisestään. Asiakkaiden tarpeet talousasioiden hoidossa ovat kasvaneet ja yksilöllinen palvelu on tässä avainasemassa. Saamamme asiakaspalautteet vahvistavat, että asiakkaamme arvostavat paikallista asiantuntemustamme, kuuntelukykyämme sekä kykyämme tarjota yksilöllisiä ratkaisuja talouden, rahoituksen ja varallisuudenhoidon kysymyksiin. Asiakkaamme haluavat hoitaa pankkiasioita digikanavien ohessa kasvotusten pankkikonttorilla, joten olemmekin kuluvan kauden aikana lisänneet ajanvarausaikoja, jolloin asiakkaamme pääsevät asioimaan kanssamme ennalta sovittuun aikaan jonottamatta. Tyytyväiset asiakkaat ovat meille kaiken toiminnan ydin.

Asiakkaidemme palvelemiseksi tarjoamme palveluita kaikissa toimipisteissämme Lohjalla, Kirkkonummella, Nummelassa ja Karkkilassa, sekä digitaalisissa kanavissamme. Asiakkaamme saavat digitaalisten palveluidemme kautta tarvitsemansa tuen nopeasti ja vaivattomasti. Verkkoneuvottelut parantavat palvelujemme saavutettavuutta säästäen asiakkaidemme aikaa, mikä parantaa heidän kokemustaan ja lisää tyytyväisyyttä palveluihimme.

Rekrytoimme lisää henkilöstöä ja uudistamme toimitilojamme

Tyytyväinen ja motivoitunut henkilöstö on avain menestykseemme ja tuloksentekoon. Keskitymme panostamaan työntekijöidemme työhyvinvointiin, jatkuvaan kehittämiseen ja koulutukseen. Tällä hetkellä henkilöstöä on 66, ja haemme aktiivisesti uusia työntekijöitä pitkiä työuria meillä tehneiden eläkkeelle jäävien henkilöiden tilalle sekä mahdollistaaksemme sujuvan asiakaspalvelun ja pankin kasvun.

Lohjalla on alkuvuoden aikana tehty mittava toimitilauudistus. Työskentely- ja neuvottelutilat on remontoitu vastaamaan nykypäivän tarpeita. Hallintojohtaja Satu Wennberg kertoo myös, että neuvottelutiloja on lisätty merkittävästi ja niiden yksityisyyden suojaa ja esteettömyyttä on parannettu.

Pankin yhtiömuoto muuttui säästöpankkiosakeyhtiöksi 1.4.2023

Pankin isäntien keväällä 2022 tekemän päätöksen mukaisesti Länsi-Uudenmaan Säästöpankin yhtiömuoto muuttui säästöpankkiosakeyhtiöksi, jonka omistaa kokonaan Länsi-Uudenmaan Säästöpankkisäätiö sr.

Länsi-Uudenmaan Säästöpankin avainlukuja

M€ 2023/6 2022/6
Liikevoitto 6,0 4,0
Vakavaraisuus 23,39 % 21,75 %
Omat varat 90 85
Tase 748 724
Asiakasvarat 796 824
Luotot 754 750
Kulu/tuotto -suhde 59 66
Henkilöstön määrä 66 65


Lisätietoja antaa:

Toimitusjohtaja Samu Rouhe
puh. 050 3484 341
samu.rouhe@saastopankki.fi

 

Kirjoitettu
Tyyppi
Raportit ja julkaisut
Julkaisija

Ajankohtaista