Aito Säästöpankki ylsi aktiivisella asiakastyöllä ennätystulokseen

Aito Säästöpankin vuosi 2017 oli liiketoiminnallisesti erittäin onnistunut. Pankin asiakasmäärä kipusi lähes 47 300 asiakkaaseen. Luotonannon kokonaismäärä oli vuoden lopussa 680,4 miljoonaa euroa ja talletusten 513 miljoonaa euroa. Aito Säästöpankin vuoden 2017 tulos ennen veroja oli 8,2 miljoonaa euroa. Kasvua vertailuajankohtaan tapahtui 12,5 prosenttia. Korkokate aleni yleisen korkotason johdosta 4 prosenttia, ja palkkiotuotot kasvoivat asiakasmäärän mukana 17 prosenttia.

Säästöpankin brändikuva

Lisää panoksia tekemisen laatuun

Vuoden 2017 aikana Aito Säästöpankissa investoitiin vahvasti henkilöstön ja sähköisten palvelujen kehittämiseen.

– Panostimme viime vuonna henkilökuntamme osaamisen kehittämiseen varsinkin säästämisen, sijoittamisen, varainhoidon ja yrityspalvelujen osa-alueilla. Osaamista täydennettiin myös neljän hengen yritystiimin ja sijoituspäällikön rekrytoinneilla. Hyvä tulos on iloitsemisen arvoinen asia varsinkin siksi, että sen saavuttaminen edellyttää tekemisen korkeaa laatua. Emme tee tulosta palveluita näivettämällä, vaan resursseja kasvattamalla, toteaa Aito Säästöpankin toimitusjohtaja Pirkko Ahonen.

Aito Säästöpankki avasi helmikuussa 2017 uuden konttorin Lempäälään. Nyt konttoreita on yhteensä 14 ja pankin palveluverkosto on Pirkanmaan kattavin.

– Meillä on vahva usko yrittäjähenkiseen ja tulevaisuuteen katsovaan Pirkanmaahan. Perustimme uuden konttorin Tampereen Kalevaan, Sammonkadulle vuonna 2013. Konttorin vastaanotto oli niin lämmin, että yleisestä, konttoriverkoston supistamiseen tähtäävästä kehityssuunnasta poiketen päätös Lempäälän konttorin avaamisesta oli helppo tehdä. Päätös on ollut oikea, sillä lempääläläiset ovat löytäneet meidät niin käytännössä kuin lukujenkin valossa, Ahonen iloitsee.

Konttoriverkoston laajentamisen ohella Aito Säästöpankki panosti vahvasti myös sähköisten palvelujen kehitystyöhön.

– Loppuvuodesta puhelinpalveluaikamme laajeni arkisin iltakymmeneen saakka, ja otimme käyttöön chat-palvelun. Kevään aikana palvelut laajenevat verkkoneuvottelulla, tunnistussovelluksella ja uudella mobiilipankilla. Henkilökohtainen palvelu on meille kuitenkin edelleen kunnia-asia: esimerkiksi Lempäälän konttorin kolmehenkinen rahoituspäällikkötiimi vastaa toimialueemme asiakkaiden akuutteihin asuntolainatarpeisiin myös iltaisin ja viikonloppuisin, Ahonen kertoo.

Ei kohtelua, vaan palvelua

Vuoden 2017 aikana 4 000 uutta asiakasta valitsi pankikseen Aito Säästöpankin. Asiakasmäärä nousi lähes 47 300 asiakkaaseen.

– Vuodesta toiseen saamme hyvää palautetta henkilökuntamme palveluasenteesta; viime vuonna tekemämme asiakastyytyväisyyskyselyn perusteella palveluasennettamme piti erinomaisena jopa 93 prosenttia! Pankinvaihtotilanteessa asiakkaat kääntyvät Aito Säästöpankin puoleen erityisesti silloin, kun he tahtovat pankilta palvelua, eivät pelkkää kohtelua. Tyytymättömyys omaan tai läheisen pankkisuhteeseen paistaa läpi monista keskusteluista ja mielipidekirjoituksista. Pankinvaihtoprosessi on asiakkaalle vaivaton, ja siksi toivoisinkin, etteivät pirkanmaalaiset jäisi epätyydyttävään pankkisuhteeseen, toteaa Ahonen.

Henkilökohtaista palvelua kaivataan Aito Säästöpankin havaintojen mukaan myös yritysasiakkaiden parissa.

– Reilun puolen vuoden kokemuksen perusteella voimme sanoa, että neljän yritysrahoituspäällikön yritystiimimme on perustettu oikeaan aikaan, sillä yleisen taloustilanteen kohenemisen myötä myös yritysten investointihalukkuus on noussut. Yrittäjät arvostavat paikallisosaamistamme sekä pankkikumppania, jonka kanssa pankkiasioiden hoito onnistuu tarvittaessa myös sorvin äärellä, Ahonen kuvailee.

Asuntolainakanta vahvassa kasvussa

Korkotaso on pysynyt jo pitkään matalana, eikä merkittävää nousua ole lähitulevaisuudessa odotettavissa. Pankin asiakasvarat kasvoivat viime vuoden aikana 65 miljoonalla eurolla. Tämä johtuu niin asiakasmäärän kasvusta kuin asiakkaiden hallitusta vaurastumisestakin.

– Yksi Säästöpankin perustehtävistä on edistää asiakkaittensa vaurastumista. Tämä tarkoittaa sitä, että etsimme yhdessä asiakkaan kanssa sijoitusratkaisun, joka huomioi asiakkaan elämäntilanteen, tavoitteet ja suunnitelmat. Nykyisessä markkinatilanteessa asiakkaita kiinnostaa selvästi paremman tuottopotentiaalin ratkaisut, Ahonen kertoo.

Jos kiinnostusta tuottavampiin ratkaisuihin löytyy, mutta oma aika tai osaaminen mietityttää, voi asiakas saada ammattimaista sijoitusvarallisuuden hoitoa avaimet käteen -periaatteella.

– Varainhoito on ollut viime vuonna yksi suosituimmista sijoittamisen muodoista, eikä pelkästään siksi, että Säästöpankin varainhoitajat ovat pärjänneet vertailuissa markkinoita paremmin, Ahonen kertoo.

Työllisyys, korkotaso ja kuluttajien luottamus ovat tukeneet asuntomarkkinoiden positiivista virettä, mikä näkyy Pirkanmaalla asuntokauppamäärän kasvuna. Tämä on heijastunut myös Aito Säästöpankin asuntolainakysyntään, joka on ollut varsin vilkasta erityisesti Tampereella ja sen ympäryskunnissa. Vuonna 2017 pankin luottokanta kasvoi 72 miljoonalla eurolla. Asuntoluottokannan kasvu oli huikeat 10,8 prosenttia.

– Asuntoluottokantamme kasvutahti oli lähes viisinkertainen verrattuna markkinoiden 2,2 prosentin vuosikasvuun. Asuntolainakauppa käy ilahduttavan hyvin ja tuo pankkiimme asiakkaiksi laajoja perhekokonaisuuksia, Ahonen iloitsee.

Vilkastunut asuntokauppa näkyy myös välitystoiminnassa. Aito Säästöpankin toimialueella toimii tällä hetkellä neljä yrittäjävetoista Sp-Koti-kiinteistönvälitysyritystä, joista Sp-Koti Kangasala ja Sp-Koti Tampere Keskusta ja Valkeakoski aloittivat toimintansa vuoden 2017 puolella. Vuoden vaihteessa mukaan liittyi vielä Sp-Koti Aula Tampere ja Kangasala.

– Sp-Koti-ketjun henkilöstömäärä Pirkanmaalla kolminkertaistui ja välitettävien kohteiden määrä tuplaantui. Säästöpankin ja Sp-Kodin yhteistyön ansiosta vanhalle kodille löytyy ostaja, ja rahoitus uuteen kotiin siirryttäessä hoituu nopeasti saman katon alla. Asiakkaan saama hyvä ja asiantunteva palvelu on ykkösasia myös Sp-Kodille, Ahonen summaa.

LISÄTIEDOT: Aito Säästöpankki | toimitusjohtaja Pirkko Ahonen | puh. 050 407 0334 | @PankkiPirkko

Kirjoitettu
Tyyppi
Uutinen
Julkaisija

Ajankohtaista