Koronan vaikutukset – ajankohtaista tietoa
Kokosimme avuksesi tietoa, miten koronan aiheuttamassa poikkeustilanteessa kannattaa toimia.
Kokosimme avuksesi tietoa, miten koronan aiheuttamassa poikkeustilanteessa kannattaa toimia.
Varo tietojenkalastelua - kriisitilanteet saavat myös huijarit liikkeelle
1.7.2020 Yrityksille tarjolla tukea koronavirustilanteessa
Yrittäjät kertovat – näin poikkeustilanne meihin vaikuttaa
16.3.2020 Lisää tukea ja neuvontapalveluja henkilö- ja yritysasiakkaillemme koronavirustilanteessa
Osakesalkunhoitaja Johan Hamströmin blogikirjoitus: Sinne hävisi säästöt - vai hävisikö sittenkään?
Korona-virus pandemia on vaikuttanut koko maailman talouteen ja sijoitusmarkkinat heiluvat nyt rajusti. Sijoitusten arvot ovat jo laskeneet paljon poikkeuksellisen lyhyessä ajassa. Tällaisissa tilanteissa säästäjän tai sijoittajan kannattaa pitää pää kylmänä ja noudattaa omaa pitkän aikavälin vaurastumisen suunnitelmaansa.
Säästöpankin rahastoista vastaavat sijoitusalan ammattilaiset, jotka hoitavat aktiivisesti ja pitkäjänteisesti sijoituksiasi kaikissa markkinatilanteissa. Markkinoita seurataan salkunhoidossamme jatkuvasti ja tarvittavat toimenpiteet toteutetaan nopeasti.
Säästäjän ei kannata tehdä hätäisiä myyntipäätöksiä, varsinkaan jos säästöille ei ole akuuttia tarvetta. Kannattaa muistaa, että mahdolliset tappiot realisoituvat vasta sijoituksia myytäessä. Vakuutussijoitusten riskiä voi säätää sijoituskohteita vaihtamalla esimerkiksi verkkopalvelun kautta, eikä vakuutussopimusta ole tarpeen päättää. Nyt on hyvä hetki muistuttaa itseään myös alkuperäisestä sijoittamisen tavoitteesta, omasta riskinsietokyvystä ja sijoitushorisontista. Markkinoiden nousut ja laskut kuuluvat säästämisen luonteeseen ja historiallisesti tarkastellen markkinoiden yleinen kehitys on ollut pitkällä aikavälillä nouseva.
Lue myös:
Osakesalkunhoitaja Johan Hamströmin blogikirjoitus: Sinne hävisi säästöt - vai hävisikö sittenkään?
Miten korona vaikuttaa markkinoihin? Sp-Rahastoyhtiön näkemys
Rahasto-omistuksen tuoton ollessa miinusmerkkinen, sen arvo on laskenut alkuperäisestä ostohinnasta. Arvonvaihtelu kuuluu säästämisen ja sijoittamisen luonteeseen. Yksi rahastosäästämisen parhaita puolia on se, että pienemmätkin säästöt on hajautettu laajasti lukuisiin sijoituskohteisiin. Tällöin myös säästöjen arvoon kohdistuva riski hajautuu kymmeniin eri yhtiöihin tai valtioihin, eikä yhden sijoituskohteen heikko kehitys määritä koko säästöjen kehitystä.
Jatkaessasi säästämissuunnitelmasi noudattamista määrätietoisesti myös rahastojen ollessa laskussa, saat samalla rahalla enemmän rahasto-osuuksia. Kurssien taas tulevaisuudessa noustessa - tähän mennessä näin on aina myös tapahtunut – hyödyt arvonnoususta aiempaa enemmän. Pitkällä aikavälillä arvon muutoksista tulee mahdollisuuksia.
Juuri oikean sijoitusajankohdan tunnistaminen on vaikeaa. Usein sen voi tunnistaakin vasta jälkikäteen. Tällä hetkellä näyttää siltä, että osakekurssit ovat reippaan laskun jäljiltä monin paikoin poikkeuksellisen alhaalla ja onnistuneilla valinnoilla sijoituksista voi pitkällä aikavälillä saada hyvän tuoton. Kun epävarmuus on suurta, myös tuotto-odotus on yleensä korkeimmillaan.
Säästöpankin rahastoissa säästösi ovat jatkuvasti sijoittamisen ammattilaisen hoidossa. He reagoivat markkinoihin nopeasti ja tekevät esimerkiksi rahaston sijoituskohteisiin tarvittavia muutoksia. Suosittelemmekin myös tässä tilanteessa pitämään jäitä hatussa ja jatkamaan sijoittamista oman taloudellisen riskin ja sijoitushorisontin mukaisesti.
Talletussuojasta vastaa kansallinen talletussuojarahasto. Talletussuojarahasto koostuu Suomeen rekisteröidyiltä talletuspankeilta kerätyistä maksuista, ja sitä hallinnoi Rahoitusvakausvirasto. Säästöpankit, kuten kaikki Suomessa toimiluvan saaneet talletuspankit, ovat kotimaisen talletussuojarahaston jäseniä, ja ne ovat siten talletussuojarahaston tarjoaman talletussuojan piirissä. Säästöpankkien yhteenliittymään kuuluvissa Säästöpankeissa olevat talletukset on suojattu yhteensä enintään 100 000 euroon asti.
Koronaepidemia vaikuttaa valitettavasti myös konttoreidemme aukioloaikoihin. Jos oman pankkisi konttorien aukioloajoissa on muutoksia, tieto näkyy paikallisen Säästöpankkisi etusivulla. Aukioloaikatietoja päivitetään jatkuvasti tilanteen edetessä.
Poikkeustilanteessa suosittelemme hoitamaan pankkiasiat sähköisissä asiointikanavissa, esimerkiksi verkkotapaamisena.
Koronaepidemiasta johtuen konttoriemme aukioloajoissa on poikkeuksia. Poikkeusaikatauluista löydät tietoa oman paikallisen Säästöpankkisi etusivulta. Tässä tilanteessa suosittelemme erityisesti verkkotapaamista tai puhelinneuvottelua. Verkkotapaamisessa tapaaminen onnistuu omalla tietokoneellasi ja voit osallistua tapaamiseen kotoa käsin. Ajan verkkotapaamiseen voit varata verkkopankin ajanvarauksen kautta. Lue lisää verkkotapaamisesta ja katso ohjeet ajan varaamiseen.
Mikäli sinulla on jo aika varattuna, ajan vaihtaminen verkkotapaamiseksi ei valitettavasti välttämättä onnistu samalle päivälle, mutta tapaamisen vaihtaminen puhelinneuvotteluksi onnistuu helpommin.
Mikäli tunnet itsesi sairaaksi, peruthan tapaamisen. Tässä tilanteessa on erittäin tärkeää, että kaikki suhtautuvat vakavasti mahdollisiin sairastumisen oireisiin ja toimivat sen mukaisesti. Kiinnitämme konttoreissa eritystä huomiota hygieniaan ja esimerkiksi välttelemme kättelyä.
Poikkeustilanteessa konttoreiden aukioloajoissa on muutoksia ja osa konttoreista on suljettuna. Tietoa lähikonttorisi muutoksista löydät
paikallisen Säästöpankkisi etusivulta.
Jos konttori on kiinni ja sinulla on käytössäsi maksukortti, voit nostaa rahaa:
Jos sinulla ei ole maksukorttia käytössäsi suosittelemme sinua miettimään, olisiko syytä nostaa varalta vähän enemmän - varmistathan kuitenkin, että saat rahat tuotua turvallisesti kotiin - liikuthan taksilla tai pyydäthän läheistäsi avuksesi.
Säästöpankin asiakkaat, jotka kuuluvat viranomaisten määrittelemään riskiryhmään voivat koronavirusepidemian aiheuttamassa tilanteessa tilata tarvitsemansa käteisen Postin toimipisteeseen. Toimintatapamme varmistaa käteisen saannin turvallisesti koronavirusepidemian aiheuttamassa tilanteessa.
Käteistilauksen voi tehdä oman paikallisen pankin tai asiakaspalvelumme kautt, numeron ja palvelun aukioloajat löydät sivuston alalaidasta. Käteistä voi tilata 200 - 2000 euroa, ja rahat toimitamme seteleinä. Käteinen toimitetaan turvallisesti, postivakuutettuna lähetyksenä.
Käytössä on Postin laaja palveluverkosto, joten käteisen voi tilata itselle sopivimpaan Postin noutopisteeseen: postit tai asiamiespostit, ei Smartpostit eli pakettiautomaatit.
Et ole ongelmasi kanssa yksin. Olemme lisänneet tukea ja neuvontapalveluja koronaviruksen aiheuttamassa tilanteessa henkilö- ja yritysasiakkaillemme – oli kyseessä sitten työttömyys, lomautus, yrityksen kysynnän lasku tai tilausten peruuntuminen koronaepidemian vuoksi.
Esimerkkejä tarjoamistamme vaihtoehdoista asiakkaillemme:
Palvelut ovat voimassa asiakkaillemme, joiden talous kärsii äkillisistä koronaviruksen vaikutuksista ja jotka täyttävät yleiset luottokelpoisuusehdot.
Voit hakea lainallesi lyhennysvapaata jopa 6 kuukautta ja helpoiten se käy verkkopankin kautta. Lyhennysvapaahakemuksen käsittelyn nopeuttamiseksi, varmistathan että kaikki tuntemistietosi ovat ajan tasalla. Omat tietosi pääset päivittämään klikkaamalla omaa nimeäsi verkkopankin oikeasta yläkulmasta ja valitsemalla Omat tiedot -otsikon alta "omat yhteystiedot" -kohdan.
Ohjeet henkilöasiakkaan lyhennysvapaan hakuun verkkopankissa:
Jos olet jo asiakkaamme, suosittelemme, että teet lainahakemuksen verkkopankin Lainat-osiossa. Kun olet täyttänyt hakemuksen, olemme sinuun yhteydessä.
Jos et vielä ole asiakkaamme, täytäthän lainahakemuksen tai asuntolainahakemuksen verkkosivuillamme. Täytäthän tiedot hyvin - näin voimme antaa lainatarjouksen sinulle mahdollisimman nopeasti.
Luotollisella kortilla voi olla kaksi maksuvapaata kuukautta vuodessa, jolloin saat Visa-laskun, mutta sen minimilyhennys on 0 euroa. Peräkkäiset maksuvapaat kuukauden eivät kuitenkaan ole mahdollisia.
Visa-laskun minimilyhennysprosenttia voi myös pienentää, eli voit valita tilanteeseesi parhaiten sopivan lyhennyksen, jolla lyhennät laskuasi kuukausittain. Minimissään sen tulee kuitenkin olla 5 %.
Maksuvapaiden kuukausien lisääminen ja minimilyhennysprosentin muuttaminen on maksutonta. Molemmat onnistuvat verkkopankin etusivulta kohdasta ”tee muutoksia korttiluottoon” ja edellyttävät sitä, että olet hoitanut Visa-laskusi ajallaan.
Useat matkanjärjestäjät/lentoyhtiöt/hotellit ovat ottaneet yhteyttä asiakkaisiinsa ja ohjeistaneet, miten toimia varausten suhteen. Asiakkaan tulee siis ensisijaisesti saada tieto palveluntarjoajalta, mikä varauksen tilanne on.
Jos ostettuun matkaan kuuluu palveluntarjoajan peruutusehtojen mukainen peruutusoikeus, sinulla on oikeus saada rahasi takaisin. Mikäli palveluntarjoaja kieltäytyy kuitenkin korvaamasta maksettua hotellivarausta/matkaa/lentoa, ja olet maksanut matkasi Säästöpankin kortilla, voit tehdä reklamaation. Reklamaation liitteeksi tarvitaan varausvahvistus, sähköpostikeskustelut palveluntarjoajan kanssa sekä matkan peruutusehdot.
Jos maksettuun majoitukseen/lentoon ei kuulu ehtojen mukaista peruutusoikeutta, tulee sinun selvittää asia ensisijaisesti suoraan palveluntarjoajan kanssa.
Useat matkanjärjestäjät/lentoyhtiöt/hotellit ovat ottaneet yhteyttä asiakkaisiinsa ja ohjeistaneet, miten toimia varausten suhteen. Sinun tulee ensisijaisesti toimia palveluntarjoajan ohjeistuksen mukaisesti.
Mikäli varaukseesi kuuluu peruutusoikeus, ja olet maksanut varauksesi Säästöpankin kortilla, mutta myyjä ei suostu palauttamaan maksua tee reklamaatio.
Mikäli maksettuun majoitukseen/lentoon ei kuulu ehtojen mukaista peruutusoikeutta, ei pankki näissä tapauksissa ole velvollinen korvaamaan suorittamaasi maksua.