Huijaukset pankin nimissä – varo tietojenkalastelua ja pankkipalveluiden väärinkäyttöä
Kokosimme ohjeita tietojenkalastelun ja huijauksien ehkäisemiseksi. Olethan tarkkana: rikolliset kalastelevat pankkitunnuksia sähköpostitse, puhelimitse, tekstiviestein ja myös hakukoneissa (esimerkiksi Google ja Bing).
Aika ajoin Säästöpankkien asiakkailta yritetään urkkia rikollisiin tarkoituksiin pankkipalveluissa käytettäviä tietoja. Rikolliset yrittävät saada pankin asiakkaalta verkkopankin käyttöön tarvittavia tunnuksia sekä maksukortin tietoja.
Muistathan, että pankki tai viranomaiset eivät koskaan kysy henkilökohtaisia tai yrityksen pankkitunnuksia, salasanaa tai maksukortin tunnuslukua esimerkiksi puhelimitse, tekstiviestillä tai sähköpostitse. Pankeista ei myöskään pyydetä siirtämään rahoja ”turvatilille”. Ole erityisen varovainen kirjautuessasi palveluihin linkkien kautta.
Pankissa on käytetty jo paljon tuotekohtaisia keinoja estää väärinkäytöksiä. Tutustu alla oleviin ohjeisiin, joiden avulla voit itse estää pankkipalveluittesi väärinkäytön ja tunnistat väärinkäytösyrityksen.
Pankista saat aina tarkempia ohjeita palveluiden käytöstä. Ota rohkeasti yhteyttä.
Älä kirjaudu verkkopankkiin hakukoneen tuloksen kautta
Rikolliset kalastelevat pankkitunnuksia myös hakukoneiden (esim. Google ja Bing) avulla. Hakukoneiden tulosten klikkaaminen voi ohjata väärennetylle sivustolle, joka muistuttaa aitoa pankin sivua - huijareista on tullut todella taitavia.
Rikolliset ovat onnistuneet nostamaan hakukoneiden tulosten kärkeen pankkien sivuja muistuttavia huijaussivustoja, joilla kalastellaan pankkitunnuksia.
Huijaussivulle syötetyt tunnukset ja salasanat päätyvät rikollisten haltuun ja niillä pyritään tekemään petollisia maksuja.
Kirjautuessasi verkkopankkiin, kirjoita osoite: www.saastopankki.fi kokonaan selainriville itse tai käytä tallennettua kirjanmerkkiä. Jos mahdollista, käytä Säästöpankki Mobiili -sovellusta.
Verkkopankin väärinkäytön estäminen
Verkkopankin käyttöön tarkoitettuja tietoja kalastellaan (phishing) tavallisesti sähköpostiviesteillä tai puhelimitse. Huijauspuheluita voi tulla myös suomeksi. Sähköpostiviestiin on helppoa väärentää lähettäjän tiedot, eli ulkoisesti voi hyvinkin vaikuttaa siltä, että pankki on lähettänyt sinulle viestin. Viesteissä on yleensä ilmoitettu kiireellisestä tietojen päivitystarpeesta ja viestissä on ollut linkki rikollisten itse perustamille verkkosivuille. Verkkosivusto on usein hyvin saman näköinen kuin pankin omat verkkosivut.
Jos erehdyit klikkaamaan sähköpostissa ollutta linkkiä, havaitset heti selaimen osoiteriville avautuneesta verkko-osoitteesta, että se ei ole https://www.saastopankki.fi/ vaan vaikka erehdyttävästi https://saastopankki.eu.fi.
Verkkopankin käytön turvallisuutta voit parantaa itse merkittävästi näin:
- Älä luovuta verkkopankin käyttöön tarvittavia tunnuksia kenellekään toiselle.
- Älä mene verkkopankkiin hakemalla pankin nimeä hakukoneella (esim. Google tai Bing), vaan kirjoita osoite www.saastopankki.fi kokonaan selaimen osoitekenttään tai käytä tallennettua kirjanmerkkiä. Jos mahdollista, käytä Säästöpankki Mobiili -sovellusta.
- Huolehdi käyttämäsi laitteen (tietokone, tabletti, älypuhelin) tietoturvasta. Päivitä laitteen käyttöjärjestelmä ja virustorjuntaohjelmisto (salli mielellään automaattiset päivitykset laitteen asetuksissa).
Muista, että kukaan ei koskaan kysy pankkipalveluiden käyttöön tarkoitettuja verkkopankin tai maksukortin tietoja puhelimitse tai sähköpostilla, eikä pyydä siirtämään rahoja ”turvatilille”. Jos kysyjänä on pankkilaiseksi, poliisiksi tai muuksi viranomaiseksi esittäytyvät, niin kysyjä on huijari.
Miten toimia, jos saat viestin, jossa pyydetään antamaan pankkiasiointiisi liittyviä tietoja:
- Poista viesti avaamatta sitä.
- Älä avaa viestissä olevaa linkkiä.
- Jos kuitenkin olet avannut linkin ja sinulle soittaa tämän jälkeen tuntematon henkilö esittäytyen pankkivirkailijana, älä anna mitään luottamuksellisia tietojasi puhelimitse. Ilmoita tällaisista tapauksista poliisille.
- Voit tarkistaa puhelun aitouden soittamalla itse pankkiin. Tallenna verkkopankista löytyvä numero puhelimeesi, tai hae puhelinnumero kirjoittamalla selaimen osoitekenttään www.saastopankki.fi (älä mene hakukoneen kautta).
Mitä tehdä, jos olet antanut pankkitunnuksesi vahingossa vääriin käsiin:
- Ilmoita asiasta välittömästi oman pankkisi asiakaspalveluun.
- Asiakaspalveluaikojen ulkopuolella voit soittaa pankkien sulkupalveluun 020 333 (24 h/vrk), ulkomailta +358 20 333 (24 h/vrk).
Maksukorttien väärinkäytön estäminen
Maksukorteille voidaan asettaa erilaisia rajoituksia, kuten:
- Maantieteellisesti rajattu alue (Suomi, Pohjoismaat ja Viro, Eurooppa tai koko maailma), jolla määritetään alue, jonka piirissä kortti hyväksytään maksuvälineenä. Maantieteellinen rajaus koskee vain pankkitililtä tehtyjä maksuja, ei siis Visa-tilin käyttöä.
- Kortilla hyväksyttävä enimmäiskertamaksu ja korttimaksujen enimmäismäärä vuorokaudessa.
- Kortilla maksamisen hyväksyminen verkkokaupoissa. Jos hyväksyntä on, niin verkkokauppamaksuilla ei ole maantieteellistä rajoitusta.
Maksukorttien käytön turvallisuutta voit parantaa itse merkittävästi näin:
- Aina kun käytät korttia maksuvälineenä, suojaa PIN-koodin näppäily siten, että ulkopuoliset eivät näe sitä.
- Jos et matkustele säännöllisesti ulkomaille, aseta kortin kelpoisuusalueeksi Suomi. Jos unohdit muuttaa tämän ennen ulkomaanmatkalle lähtöä, voit tehdä muutoksen itse verkkopankissa.
- Ennen ulkomaanmatkalle lähtöä voit asettaa verkkopankissa kortillesi määräaikaisen käyttöalueen matkan ajaksi. Tiedoiksi on annettava alku- ja päättymispäivät ja kun päättymispäivä on ohitettu, järjestelmä siirtyy käyttämään peruskäyttöaluetta.
- Jos et tee säännöllisesti maksuja verkkokaupoissa, aseta kortille verkkokaupan maksukielto. Voit muuttaa tiedon verkkopankissa milloin vain maksun tekemiseksi.
Artikkelia on viimeksi päivitetty 20.6.2023.