Nu kan du göra riktiga Black Friday-fynd – men räcker pengarna?
I år finns det en god chans att göra riktiga Black Friday -fynd. Men hur ser situationen ut i konsumenternas plånböcker?
Black Friday har etablerat sin ställning som en betydande drivkraft inom detaljhandeln i slutet av november även i Finland. I år finns det en god chans att göra riktiga fynd. Många företag i konsumentsegmentet har nämligen rapporterat att deras lager är proppfulla. Samtidigt försämras de ekonomiska utsikterna, så företagen vill bli av med dessa lager. Även störningarna i försörjningskedjan har minskat och därmed behovet av beredskapslager.
Men hur ser situationen ut i konsumenternas plånböcker? I år har prisökningarna varit snabba och klart snabbare än löneökningarna. Konsumenternas köpkraft har alltså försvagats. Många familjer räknar nu noggrannare än tidigare vad pengarna räcker till. Många förbereder sig också för framtida elräkningar genom att spara pengar i förväg. Det kan bli färre impulsköp än tidigare.
Konsumenternas avsikter att köpa tillfrågas också i Statistikcentralens månatliga förtroendeundersökning. På frågan om det är en gynnsam tidpunkt att köpa kapitalvaror har de svarandes uppskattningar aldrig varit så negativa. När konsumenterna frågades om enskilda inköp har avsikten att köpa på senare tid minskat inom alla kategorier utom semesterresor utomlands.
Smarta konsumenter gör fynd och faller inte för lockelser
Black Friday är ett utmärkt tillfälle att göra fynd till ett förmånligt pris. Om det finns ett behov av dessa fynd, kan alla vara nöjda. Men det är också lätt att hänge sig åt frestelser i dagens djungel av erbjudanden. Man bör stanna upp och fundera på om man verkligen behöver det man tänkt köpa. Man kan också googla om kampanjpriset som annonseras med stora siffror faktiskt är ett erbjudande. Jag har gång efter annan lagt märke till att erbjudandet i en butik är normalpriset i en annan.
Människornas flockmentalitet lyfts fram på karnevalsdagar som Black Friday. När alla ens kompisar skyndar sig att handla är det lätt att göra det själv, även om man inte skulle behöva något.
Det kan också kännas att sådana bra erbjudanden aldrig kommer upp igen och att beslut därför måste fattas hastigt. Det är naturligtvis möjligt att ett erbjudande är unikt, och man kommer att ångra sig om man missar det. Men det är också möjligt att man kommer att ångra onödiga inköp som man gjort. Enligt Sparbankens nya Sparbarometer har 63 % av finländarna gjort inköp som de ångrat efteråt. Särskilt unga har ångrat sina inköp.
Sparsamhet kan också öka lyckan
Mitt i alla frestande erbjudanden är det lätt att hänge sig åt tanken att köpet av en produkt eller tjänst ska göra mig lyckligare. Men ibland är det bästa alternativet att inte konsumera och i stället spara pengarna. Enligt vår Sparbarometer är nämligen de som sparar också lyckligare än människor som inte sparar och som spenderar allt de får.
Henna Mikkonen är Sparbanksgruppens chefsekonom och ekonomie magister, CFA. Utöver att följa med världsekonomin och Finlands ekonomi står människors ekonomiska välbefinnande hennes hjärta nära. Mikkonen upplever att hon särskilt har lyckats när hon kan ta de ekonomiska frågorna närmare människorna.
Texten har tidigare publicerats i Kauppalehtis blogg (på finska).
- Skriven
- Typ
- Nyhet
- Utgivare