Ansvarsfullt placerande ur portföljförvaltarens perspektiv
Diskussionen om ansvarsfullt placerande delar åsikter. Dels för att definitionen av ansvar är vag, dels för att det handlar om politik.
Värdeval kan och måste göras. Man bör dock vara medveten om rådande realiteter och förändringens vindar och beakta dem i beslutsfattandet, oavsett hur impopulära de är.
ESG som tankemodell är inte så tokig – och inte heller ny.
Att kartlägga risker och möjligheter är en viktig hörnsten vid bedömningen av placeringsobjekt.
Man måste kunna förstå de få nyckelfaktorer som är centrala för en hållbar värdeutveckling på lång sikt.
Ägarvänlighet, företagskultur, effektiv användning av resurser och identifiering av strukturella trender stiger högt på denna värdeskala. Dessa frågor står också i centrum för ESG-tankemodellen (ESG är en förkortning av de engelska orden Environmental, Social och Governance).
Rätta människor på rätta platser och med rätta incitament
Utöver affärsmodellen och slutmarknadens attraktivitet har företagets ledning en nyckelroll när det gäller värdeskapande.
För att skapa en helhetsbild måste du sätta ihop flera bitar i ett pussel som hela tiden förändras. Detta inkluderar bland annat ledarskapsstil, verksamhetsmodell, incitament och främjande av (alla) ägares intressen.
Bra ledarskap fokuserar på att leda med gott exempel, att utse rätt personer till rätt roller samt att allokera kapital (= satsningar på framtiden).
Det lönar sig också att fästa uppmärksamhet vid verksamhetsmodellen. I princip föredrar jag decentraliserade modeller där ansvaret delas och beslut fattas så nära kunden som möjligt. Där har man den bästa förståelsen för förändringarna i verksamhetsmiljön och för kundens behov. Ansvar ökar känslan av ägarskap, vilket motiverar och sporrar till bättre prestationer.
Incitamenten styr beteendet. Ett bra incitamentsprogram driver en hållbar ökning av värdet per aktie. Som den avlidne erfarne investeraren Charlie Munger sade: ”Visa mig incitamenten så visar jag dig resultaten”.
Ett företag är ingenting utan människor
Motiverade, engagerade och välutbildade anställda gör underverk för företagets tillväxt, produktivitet och förändringsförmåga.
Genom att undersöka aspekter relaterade till arbetssäkerhet, arbetsklimat, företagskultur och mångfald kan man få en bättre uppfattning om företagets riktning. Till exempel påverkar fokus på arbetssäkerhet indirekt tillväxten och lönsamheten via många faktorer *.
Mångfald är ett politiskt känsligt ämne, men i grunden handlar det ändå om sunt förnuft. Tankarnas mångsidighet skapar förutsättningar för nya idéer och verksamhetssätt som kan skapa bättre förutsättningar att anpassa sig till förändringar i verksamhetsmiljön.
Effektiv användning av resurser är en bra affär
Ett viktigt verktyg, om inte det viktigaste verktyget, för att upprätthålla konkurrenskraften är effektiv resursanvändning. Med andra ord att hålla kostnaderna under kontroll. Här ligger fokus på att utveckla produkter och produktionsprocesser med avseende på energi, råvaror, vatten, avfall och utsläpp. Att följa upp resursanvändningsdata och verksamhetsplaner som företagen rapporterar ger en indikation på företagets inställning till att stärka konkurrenskraften.
Att beakta trender
Strukturella trender formar företagens verksamhetsmiljö, oavsett om man vill det eller inte. Man måste antingen anpassa sig eller försöka påverka utvecklingen. Detta gäller inte bara miljö- eller klimatrelaterade frågor utan även förändringar som digitaliseringen, automatiseringen och den geopolitiska verksamhetsmiljön medför.
Ur företagens (och placerarnas) synvinkel finns det ingen anledning att avstå från avkastningskraven på placeringarna, oavsett hur ädelt syftet är. Med tiden leder dåligt lönsamma investeringar och därmed försämrad konkurrenskraft till att företaget hamnar i en ohållbar situation.
Till sist
ESG-tänkandet medför en konkret nytta för placeringar, i den mån det är kopplat till företagets värdeskapande på längre sikt. Tyvärr är målet ofta suddigt i en värld som kämpar med reglering.
Det är bra att komma ihåg de gamla visdomsorden: Ett företag som inte tar hand om sina anställda, sina kunder och sin verksamhetsmiljö kommer inte att lyckas på längre sikt.
*https://www.forbes.com/sites/roddwagner/2019/01/22/have-we-learned-the-alcoa-keystone-habit-lesson/
- Skriven
- Typ
- Nyhet
- Utgivare