Mitä voit tehdä, kun luotto- tai pankkikortti ei toimi?

Tarkista ensin, että korttisi on käytettävissä. Voit tarkistaa kortin tilan verkko- tai mobiilipankissa.

Verkkopankki:

  1. kirjaudu verkkopankkiin
  2. valitse Tilit ja kortit > Kortit
  3. näet kortin tilan Kortit-näytöllä ”Kortin tiedot” -kohdassa

Säästöpankki Mobiili:

  1. kirjaudu Säästöpankki Mobiiliin
  2. valitse Arki-näytöltä kortti, jonka tilan haluat tarkistaa
  3. kortin tilan löydät Kortin tiedot -välilehdeltä

Jos kortin tila on jokin muu kuin ”Käytettävissä”, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Tarkista korttisi turvarajat ja ulkomailla ollessasi myös käyttöalueet verkkopankistasi tai Säästöpankki Mobiilista.

Verkkopankki:

  1. kirjaudu verkkopankkiin
  2. valitse Tilit ja kortit > Kortit
  3. valitse avautuvalta Kortit-sivulta ”Turvarajat ja käyttöalueet” -välilehti.
  4. Tarkista ja tee tarvittaessa muutokset turvarajoihin ja/tai käyttöalueisiin.

Säästöpankki Mobiili:

  1. kirjaudu Säästöpankki Mobiiliin
  2. valitse Arki-näytöltä kortti, jonka turvarajat ja käyttöalueet haluat tarkistaa
  3. valitse Rajoitukset tai sulku > Muuta rajoituksia
  4. Tarkista ja tee tarvittaessa muutokset turvarajoihin ja/tai käyttöalueisiin.

Tarkista, että luottokorttisi tai korttiisi liitetyn pankkitilin saldo on riittävä oston tekemiseen. Saldon voit helposti tarkistaa verkko- tai mobiilipankissa.

Jos kyseessä on luottokortti, varmista, että maksusi ovat ajan tasalla. Maksamatta oleva Visa-lasku voi estää luottokortin käytön. Maksusi näkyy kortin käyttövarassa viimeistään seuraavana päivänä laskun maksusta.

Mikäli ongelmaan ei löydy ratkaisua edellä mainituista, lue alta lisätietoja.

Lähimaksu ei toimi

lähimaksu aktivoituu, kun kortilla tehdään osto (yhdistelmäkortissa Debit-puolelta) viemällä kortti maksupäätteeseen ja hyväksymällä se PIN-koodilla. Osa maksupäätteistä saattaa antaa ilmoituksen ”Tuntematon kortti”, jos ostoa yrittää lähimaksulla eikä sitä ole vielä kortille aktivoitu.

Lähimaksuraja vaihtelee maittain. Suomessa raja on 50 euroa. Rajan ylittävät ostot maksetaan viemällä kortti maksupäätteeseen ja hyväksymällä osto PIN-koodilla tai vaihtoehtoisesti ns. Single Tap -ominaisuudella, jossa kortti näytetään maksupäätteelle, kuten lähimaksussa ja hyväksytään PIN-koodilla.

Kortilla voi maksaa vain tietyn määrän ostoja lähimaksulla, jonka jälkeen turvallisuussyistä maksupääte pyytää antamaan PIN-koodin. Jos lähimaksu ei toimi, kannattaa siis kokeilla maksamista siten, että laittaa kortin maksupäätteeseen ja hyväksyy oston antamalla PIN-koodin.

Jos näistä ohjeista huolimatta lähimaksu ei toimi, ota yhteyttä asiakaspalveluumme ja pyydä uutta korttia rikkoutuneen tilalle. Kortin uusimisesta voidaan periä palveluhinnaston mukainen palkkio. Yhteydenottokanavat asiakaspalveluun.

Kortti ei toimi kaupan kassalla

Varmista, että kortin tila, päivittäinen ostoraja ja/tai käyttöalue sekä pankkitilin/luottokortin saldo mahdollistavat oston ja, että muistat korttisi tunnusluvun eli PIN-koodin.

Korttisi on voinut lukkiutua liian monta kertaa väärin annetun PIN-koodin vuoksi. Lukituksen saa poistettua tekemällä käteisnostoautomaatilla käteisnoston tai saldokyselyn.

Voit kokeilla pyyhkäistä kortin sirua esimerkiksi paidan hihaan tai helmaan ja yrittää ostoa uudestaan

Vaikka osto jäisikin alle lähimaksurajan, voit silti kokeilla maksua viemällä kortin maksupäätteeseen ja hyväksyä oston tunnusluvulla eli PIN-koodilla.

Maksun epäonnistuminen voi myös johtua muista tekijöistä kuin kortista. Maksupäätteessä tai muissa maksun välittämiseen osallistuvien osapuolien järjestelmissä voi olla yhteysongelmia. Tällöin kannattaa yrittää ostoa hetken kuluttua uudestaan.

Jos näistä ohjeista huolimatta kortti ei toimi kaupan kassalla, ota yhteyttä asiakaspalveluumme ja pyydä uutta korttia rikkoutuneen tilalle. Kortin uusimisesta voidaan periä palveluhinnaston mukainen palkkio. Yhteydenottokanavat asiakaspalveluun.

Kortti ei toimi käteisnostoautomaatilla

Tarkista korttisi päivittäinen nostoraja ostoraja ja/tai käyttöalue sekä pankkitilin/luottokortin saldo mahdollistavat oston ja, että muistat korttisi tunnusluvun eli PIN-koodin.

Korttisi on voinut lukkiutua liian monta kertaa väärin annetun PIN-koodin vuoksi. Lukituksen poisto vaatii yhteydenoton asiakaspalveluumme. Business Credit -kortin lukitus poistuu automaattisesti vuorokauden vaihtuessa. Yhteydenottokanavat asiakaspalveluun.

Voit kokeilla pyyhkäistä kortin sirua esimerkiksi paidan hihaan tai helmaan ja yrittää nostoa uudestaan

Noston epäonnistuminen voi myös johtua muista tekijöistä kuin kortista, kuten yhteysongelmista eri järjestelmien välillä. Tällöin kannattaa yrittää nostoa toisella automaatilla tai samalla automaatilla hetken kuluttua uudestaan.

Jos näistä ohjeista huolimatta kortti ei toimi käteisnostoautomaatilla, ota yhteyttä asiakaspalveluumme ja pyydä uutta korttia rikkoutuneen tilalle. Kortin uusimisesta voidaan periä palveluhinnaston mukainen palkkio.

Kortti ei toimi verkko- tai sovellusostoissa

Varmista, että annat ostot yhteydessä oikean korttinumeron, voimassaoloajan ja kolmenumeroisen turvaluku (cvv).

Yhdistelmäkorteissa on kaksi eri korttinumeroa; jos haluat maksaa oston pankkitililtä, valitse Debit-kortin numero ja luottokortilla maksaessasi valitset Credit-kortin numeron.

  • osassa yhdistelmäkortteja on molemmat korttinumerot ja niiden turvaluvut kääntöpuolella
  • osassa yhdistelmäkortteja taas Credit-numero on kortin etupuolella ja sen cvv-turvaluku kortin kääntöpuolella allekirjoituskentän vieressä. Debit-numero ja sen cvv-turvaluku löytyy kortin kääntöpuolelta kortin alaosasta.

Varmista, että olet sallinut kortille verkko-ostamisen. Voit tarkistaa tämän verkkopankissa tai Säästöpankki Mobiilissa.

Jos vahva tunnistautuminen tunnistussovelluksella tai avaintunnuskortilla ei onnistu, voi syynä olla käyttämäsi selaimen turva-asetukset. Varmista selaimen asetuksista, että ponnahdusikkunat ja kolmannen osapuolen evästeet ovat sallittuina oston ajan. Selaimen välimuistin tyhjentäminen saattaa myös auttaa.

Kortin siru tai magneettijuova on vaurioitunut

Kortti on rikki, jos siru tai magneettijuova on vaurioitunut eikä kortti toimi missään. Voit pyytää uutta korttia rikkoutuneen tilalle ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme. Kortin uusimisesta voidaan periä palveluhinnaston mukainen kulu. Yhteydenottokanavat asiakaspalveluun.

Kortin tunnusluku eli PIN-koodi ei toimi

Varmista, että käytät oikeaa tunnuslukua. Samalla korttinumerolla uusitussa kortissa on sama tunnusluku kuin edellisessä kortissasi. Jos kyseessä on uusi kortti tai edellinen korttisi on kadonnut tai varastettu, saat postitse kotiisi kortin lisäksi uuden tunnusluvun. Se toimitetaan sinulle muutaman päivän kuluttua kortin saapumisesta. Voit myös tarkistaa PIN-koodin maksutta verkkopankin Kortit-osiossa tai Säästöpankki Mobiilissa.

Verkkopankki:

  1. Kirjaudu verkkopankkiin
  2. Valitse Tilit ja kortit > Kortit
  3. Valitse sivun oikeasta reunasta ”Katso kortin PIN-tunnusluku”. Jos sinulla on useampia kortteja, valitse kortti, jonka PIN-tunnusluvun haluat katsoa.

Säästöpankki Mobiili:

  1. Kirjaudu Säästöpankki Mobiiliin
  2. Valitse Arki-näytöltä kortti, jonka PIN-tunnusluvun haluat katsoa
  3. Valitse ”Näytä PIN-koodi” ja seuraa mobiilin antamia ohjeita

Ennen yhteydenottoa asiakaspalveluumme, kokeile tehdä saldokysely tai käteisnosto automaatilla. Jos tekemäsi saldokysely tai nosto onnistuu, voit käyttää korttiasi myös maksupäätteellä normaalisti. Jos korttisi ei toimi automaatilla, ota yhteyttä asiakaspalveluun.

Säästöpankin brändikuva.

Maksukortit Säästöpankista

Pankkikortti, luottokortti vai molemmat yhdessä? Säästöpankin korteista löydät varmasti elämääsi sopivan maksuratkaisun.