Usein kysyttyä maksukorteista
Mitä pitää tehdä, jos kortti katoaa? Kuinka paljon luottokorttilaskua pitää lyhentää kuukausittain? Miten yrityskortin tekstiviestivahvistus otetaan käyttöön? Tutustu maksukorttien usein kysyttyihin kysymyksiin.
Mitä pitää tehdä, jos kortti katoaa? Kuinka paljon luottokorttilaskua pitää lyhentää kuukausittain? Miten yrityskortin tekstiviestivahvistus otetaan käyttöön? Tutustu maksukorttien usein kysyttyihin kysymyksiin.
Tee Gold-korttihakemus verkkopankissa tai Säästöpankki Mobiilissa. Jos hakemus hyväksytään, saat uuden Gold-kortin 1-2 viikon kuluessa. Kun olet saanut uuden Gold-kortin käyttöösi, siirrämme Credit/Debit-kortillasi olevan mahdollisen velkasaldon uudelle Gold-kortillesi ja lopetamme käytöstäsi pois jäävän Credit/Debit-korttisi.
Tee Gold-korttihakemus verkkopankissa tai Säästöpankki Mobiilissa. Jos hakemus hyväksytään, lähetä meille viesti Säästöpankki Mobiilin tai verkkopankin kautta ja ilmoita, että haluat jättää käytössäsi olevan Credit/Debit-kortin käyttöösi uuden Gold-kortin lisäksi. Ilman ilmoitusta Credit/Debit -kortti lopetetaan uuden Gold-kortin saatuasi ja mahdollinen velkasaldo siirretään uudelle Gold-kortillesi.
Yhdistelmäkorteissa on kaksi eri korttinumeroa; jos haluat maksaa oston pankkitililtä, valitse Debit-kortin numero ja luottokortilla maksaessasi valitset Credit-kortin numeron
Varmista, että olet sallinut kortille verkko-ostamisen. Voit tarkistaa tämän verkkopankissa tai Säästöpankki Mobiilissa.
Verkkopankki:
Säästöpankki Mobiili:
Säästöpankin kortit toimivat ulkomailla käytössäsi olevasta kortista riippumatta. Kortin käyttö tai käteisen nostaminen paikan päältä on edullisempaa kuin rahan vaihtaminen kotimaassa etukäteen.
Ostoja maksaessa tai automaattinostoja tehdessä kannattaa käyttää aina paikallista valuuttaa. Tapahtuma muutetaan tällöin euroiksi Visan käyttämän tukkukurssin mukaisesti, johon lisätään 2,75 %. Ulkomailla tehdyt korttiostot ja käteisnostot veloitetaan tililtäsi aina euroina.
Muista tarkistaa kortille asettamasi turvarajat ja salli kortin käyttö kohdealueella verkkopankissa tai Säästöpankki Mobiilissa ennen matkalle lähtöä. Huomioithan, että yhdistelmäkorteissa turvarajat ja käyttöalueet ovat erikseen kortin Debit- ja Credit-puolilla.
Verkkopankki:
Säästöpankki Mobiili:
Sulje korttisi välittömästi. Voit soittaa sulkupalveluun ympäri vuorokauden vuoden jokaisena päivänä Suomessa: 020 333, ulkomailta: +358 20 333. Joskus myös verkkopankkitunnusten sulku on tarpeen, joten kerrothan sulkupalveluun kaiken mahdollisen tiedon tapahtuneesta.
Voit myös sulkea kortin Säästöpankki Mobiilissa. Uusi kortti muodostuu suljetun kortin tilalle välittömästi.
Lue täältä tarkemmat ohjeet reklamaation tekemiseen.
Visa Debit Online ja Visa Debit –kortit ovat ominaisuuksiltaan muutoin samanlaiset, mutta Visa Debit Online -korttia käytettäessä tilin kate varmistetaan pääsääntöisesti joka kerta. Järjestelmäpäivitysten aikana tai mahdollisissa korttimaksamisen häiriötilanteissa on mahdollista, että tilin kateta ei pystytä tarkistamaan.
Jos korttia käytetään paikassa, jossa internet-yhteys ei toimi, kortilla maksaminen ei välttämättä onnistu. Tällaisia paikkoja voivat olla esimerkiksi lentolentokoneet ja junat.
Visa Debit Online -kortti voidaan myöntää myös alaikäiselle. Kortti on haettavissa vain pankin kautta. Lue lisää.
Kyllä voit. Jos sinulla on käytössäsi Säästöpankki Mobiili, saat ilmoituksen puhelimeesi jokaisesta onnistuneesta korttitapahtumasta. Ilmoituksen lähetys on automaattisesti päällä.
Ilmoitus toimitetaan myös EU-lainsäädännön vuoksi silloin, kun teet oston tai noston ETA-alueella muussa valuutassa kuin euroissa. Ilmoitus sisältää valuutan muuntamisesta perittävien palvelumaksujen kokonaismäärä prosenttimääräisenä marginaalina, joka perustuu viimeisimpiin saatavilla oleviin Euroopan keskuspankin julkaisemiin euron viitekursseihin.
Tahdomme reaaliaikaisilla ilmoituksilla lisätä korttimaksamisen turvallisuutta. Näin saat tietoosi saman tien, jos joku käyttäisi korttitietojasi väärin ja voisit sulkea korttisi nopeasti.
Jos et kuitenkaan halua vastaanottaa viestejä, voit estää ne Säästöpankki Mobiilissa
Kun teet verkko- ja sovellusostoja Säästöpankin yrityskortilla, sinun tulee vahvistaa ostot vahvasti tunnistettuna. Jos sinulla ei ole käytössä omia henkilökohtaisia Säästöpankin pankkitunnuksia, voit rekisteröidä yrityskorttisi Säästöpankin yrityskortin tekstiviestivahvistus-palveluun ja sen jälkeen vahvistaa ostosi tekstiviestivahvistus -palvelussa luomalla salasanalla ja puhelimeesi toimitettavalla kertakäyttöisellä vahvistuskoodilla.
Tekstiviestivahvistus-palvelun käyttöönotto:
Voit myös muuttaa salasanaasi sekä poistaa yrityskorttisi palvelusta saman sivuston kautta, jossa rekisteröit korttisi palveluun.
Jos kyseessä on katevarmennus, jonka tunnistat, mutta se näkyy tililläsi kahteen kertaan tai on muuten aiheeton, ole yhteydessä maksun saajaan. Pyyntö varmennuksen poistamiseen pitää tulla pankkiin katevarmennuksen tehneeltä yritykseltä.
Katevarmennus poistuu tililtäsi automaattisesti seitsemän vuorokauden kuluttua varmennushetkestä.
Jos kyseessä on katevarmennus, jota et tunnista ja epäilet korttitietojesi väärinkäyttöä, sulje kortti välittömästi soittamalla sulkupalveluun (24 h/vrk): Suomessa: 020 333, ulkomailla: +358 20 333. Joskus myös verkkopankkitunnusten sulku on tarpeen, joten kerrothan sulkupalveluun kaiken mahdollisen tiedon tapahtuneesta.
Voit myös sulkea korttisi Säästöpankki Mobiilissa. Uusi kortti muodostuu suljetun kortin tilalle välittömästi.
Katso reklamointiohjeet kohdasta ”Kortillani on tehty tapahtumia, joita en tunnista – mitä teen?”
Usein syy kortin toimimattomuuteen löytyy kortin tilasta, turvarajoista ja/tai käyttöalueista tai pankkitilin/luottokortin saldosta.
Lue täältä vinkit, miten voit itse selvittää syyn kortin toimimattomuuteen ja ratkaista ongelman olipa kyseessä kortin käyttäminen maksupäätteellä, käteisnostoautomaatilla tai verkko-ostoissa.
Voit tarkistaa PIN-koodin maksutta verkkopankin Kortit-osiossa tai Säästöpankki Mobiilissa.
Verkkopankki:
Säästöpankki Mobiili:
Mikäli haluat tunnusluvun paperisena kotiisi, ole yhteydessä konttoriisi tai asiakaspalveluumme.
Paperisen PIN-koodin toimittamisesta peritään Säästöpankin palveluhinnastossa mainittu kulu.
Mikäli kortin lukkiutuminen on aiheutunut maksupäätteellä näppäillyistä virheellisestä tunnusluvusta, lukituksen poistamiseen riittää se, että käytät korttiasi millä tahansa käteisnostoautomaatilla oikealla PIN-koodilla.
Mikäli näppäilit korttisi tunnusluvun liian monta kertaa väärin käteisnostoautomaatilla, ole yhteydessä asiakaspalveluumme. Business Credit -kortin lukitus poistuu automaattisesti vuorokauden vaihduttua eli yhteydenottoa asiakaspalveluumme ei tarvitse tehdä.
Yhteydenottokanavat asiakaspalveluun.
Mikäli et muista korttisi PIN-koodia, voit tarkistaa sen verkkopankista tai Säästöpankki Mobiilista.
Jo muodostunut lasku tulee maksaa sellaisenaan. Voit tarvittaessa tulevia laskuja varten muuttaa eräpäivän tai minimilyhennysprosentin sekä valita maksuvapaita kuukausia. Eräpäivävaihtoehdot ovat 15.päivä tai kuukauden viimeinen päivä. Minimilyhennysprosentit ovat 3, 10, 15, 20 tai 100. Muutoksen voit tehdä verkkopankissa ja Säästöpankki Mobiilissa.
Verkkopankki:
Säästöpankki Mobiili:
Huomautuskirje toimitetaan kahden viikon kuluttua, mikäli laskua ei ole maksettu. Tästä veloitetaan viiden euron palkkio. Maksamaton lasku kannattaa maksaa viimeistään huomautuskirjeen saatuasi, koska tässä vaiheessa luottokortin käyttö on jo estetty. Käyttöesto poistuu automaattisesti heti, kun lasku on kirjattu maksetuksi. Jos et pysty maksamaan laskua, ota yhteyttä asiakaspalveluun. Numerot ja palvelun aukioloajat löydät sivuston alalaidasta.
Laskutuskausi kertoo, miltä ajalta korttitapahtumat ovat Visa-laskullasi. Saat keskimäärin 45 päivää korotonta maksuaikaa ostoillesi.
Eräpäivä: kuukauden 15.päivä
Eräpäivä: kuukauden viimeinen päivä
Kortin hakemisvaiheessa valitset kortille minimilyhennysprosentin. Minimilyhennysprosentin vaihtoehtoina ovat 3, 10, 15, 20 tai 100 %. Kuukausierä lasketaan valitsemallasi prosentilla laskutuspäivän käytetystä luoton määrästä.
Voit myös maksaa laskun suuremmalla summalla kuin laskuun on merkitty. Mikäli haluat maksaa minimilyhennystä suuremman osuuden, voit muuttaa maksettavaa summaa itse verkko- tai mobiilipankissasi, kun olet maksamassa/hyväksymässä laskua.
Voit myös halutessasi muuttaa minimilyhennysprosenttia verkkopankissa ja Säästöpankki Mobiilissa.
Verkkopankki:
Säästöpankki Mobiili:
Jos käytössäsi ei ole verkkopankkia tai Säästöpankki Mobiilia, ota yhteyttä asiakaspalveluun.
Laskun eräpäivävaihtoehtoja on kaksi, kuukauden 15.päivä ja kuukauden viimeinen päivä.
Minimilyhennysprosentin vaihtoehtoina ovat 3, 10, 15, 20 tai 100 %. Kuukausierä lasketaan valitsemallasi prosentilla laskutuspäivän käytetystä luoton määrästä.
Voit muuttaa minimilyhennysprosenttia verkkopankissa ja Säästöpankki Mobiilissa.
Verkkopankki:
Säästöpankki Mobiili:
Jos käytössäsi ei ole verkkopankkia tai Säästöpankki Mobiilia, ota yhteyttä asiakaspalveluun.
Voit halutessasi tehdä lyhennyksiä myös muulloin kuin eräpäivänä. Tilinumero ja viite pysyvät aina samoina ja löydät ne esimerkiksi edellisestä laskustasi.
Helpoiten maksat ylimääräisen lyhennyksen Säästöpankki Mobiilissa, jossa maksutiedot tuodaan sinulle valmiiksi ylimääräistä lyhennystä varten.
Maksusi tulee näkyviin luottotilille maksun ajankohdasta riippuen joko myöhään maksupäivän iltana tai seuraavana päivänä.
Maksuvapaa kuukausi tarkoittaa, että et saa Visa-laskua ollenkaan. Korkoa kuitenkin kertyy normaalisti ja maksuvapaan kuukauden aikana kertynyt velan korko erääntyy maksettavaksi seuraavan kuukauden laskussa. Maksuvapaita kuukausia voit valita kaksi vuodessa, mutta ne eivät saa olla peräkkäisiä.
Voit valita maksuvapaat kuukaudet korttihakemuksen yhteydessä ja jatkossa voit lisätä, muuttaa tai poistaa niitä verkkopankissa tai Säästöpankki Mobiilissa.
Verkkopankki:
Säästöpankki Mobiili:
Jos käytössäsi ei ole verkkopankkia tai Säästöpankki Mobiilia, ota yhteyttä asiakaspalveluun.
E-laskun löydät verkkopankistasi kohdasta Maksut – Saapuneet e-laskut. Säästöpankki Mobiilista e-laskut löydät Arki-näytön alaosasta.
Voit liittää K-Plussa-ominaisuuden kortillesi verkkopankissa.
Sinulle toimitetaan uusi K-Plussa-numeron sisältävä kortti noin viikossa. Korttinumero ja PIN-koodi säilyvät samoina.
Voit muuttaa päivittäisen osto- ja käteisnostorajan, sallia tai estää verkko-ostot sekä valita maantieteelliset käyttöalueet, joissa et halua korttisi toimivan. Huomioithan, että maantieteelliset käyttöalue-estot koskevat vain maksupäätteellä tehtäviä ostoja, ei siis verkko-ostoja. Muutokset teet kätevästi verkkopankissa tai Säästöpankki Mobiilissa.
Verkkopankki:
Säästöpankki Mobiili:
Voit valita kortillesi (pl. Business Debit ja Business Credit) ulkoasun ottamastasi valokuvasta. Huomioithan kuvaa valitessasi, että kuvan tulee olla hyvän maun mukainen. Kaikki pornografiset, väkivaltaiset, rasistiset tai muuten syrjivät tai loukkaavat kuvat hylätään.
Kuva eivät saa:
Kuvan olla JPEG-, JPG-, GIF-, TIFF- tai PNG-muodossa ja tiedostokoon maksimissaan 10 MB. Jos kuvakorttijärjestelmä ei hyväksy kuvaasi, tarkista kuvankäsittelyohjelmalla (esim. Paint) kuvan koko ja muuta sitä tarvittaessa. Kuvan tulee sisältää vähintään 1024*640 kuvapistettä (pikseliä).
Jokainen kuva tarkistetaan. Jos kyseessä on uuden kortin tilaus, johon valittu omavalintainen kuva, jota ei voida hyväksyä, saat kortin vakiokuvalla. Jos kyseessä on kuvanvaihto olemassa olevaan korttiin eikä kuvaa voida hyväksyä, sinulle ei toimiteta uutta korttia.
Lue lisää kortin tilaamisesta omavalintaisella kuvalla.
Luottorajan korotushakemuksen tekeminen onnistuu helposti ja nopeasti verkkopankissa tai Säästöpankki Mobiilissa.
Verkkopankki:
Säästöpankki Mobiili:
Uusi luottoraja tulee voimaan välittömästi, kun olet saanut hyväksytyn luottopäätöksen. Näet kortin käyttövaran Säästöpankki Mobiilin tai verkkopankin etusivulla. Uusi luottoraja puolestaan näkyy verkkopankissa klikkaamalla etusivulla olevia korttitietoja ja Säästöpankki Mobiilissa valitsemalla Arki-näytöltä kortti, jonka luottorajan haluat tarkistaa.
Voit tarvittaessa lukea lisää luottokortin luottorajan korottamisesta tai ottaa yhteyttä asiakaspalveluun luottorajan korotushakemuksen tekemiseksi.
Credit-tapahtumat ja katevarmennukset näet reaaliaikaisesti verkkopankissa ja Säästöpankki mobiilissa.
Verkkopankki:
Säästöpankki Mobiili:
Voit tehdä Visa-tilisiirron eli siirtää rahaa luotolta pankkitilillesi verkkopankissa tai Säästöpankki Mobiilissa.
Verkkopankki:
Säästöpankki Mobiili:
Visa-tilisiirrosta veloitetaan Visa-laskulla palkkio, joka on 2 euroa + 3 % siirron määrästä.
Luottokortilta ei voi maksaa laskuja, mutta voit tehdä luottokortiltasi Visa-tilisiirron eli siirtää rahaa luotolta pankkitilillesi verkkopankissa tai Säästöpankki Mobiilissa ja maksaa sitten laskun tilisiirtona pankkitililtäsi.
Verkkopankki:
Säästöpankki Mobiili:
Visa-tilisiirrosta veloitetaan Visa-laskulla palkkio, joka on 2 euroa + 3 % siirron määrästä.
Ilmoita kortin katoamisesta viipymättä sulkupalveluun (24 h/vrk). Mikäli verkkopankkitunnukset ovat vaarantuneet, soita sulkupalveluun sulkeaksesi sekä kortin että verkkopankkitunnukset.
Suomessa: 020 333
Ulkomailla: +358 20 333
Voit myös sulkea kortin Säästöpankki Mobiilissa. Uusi kortti muodostuu suljetun kortin tilalle välittömästi. Kirjaudu Säästöpankki Mobiiliin
Kun teet verkko- ja sovellusostoja Säästöpankin yrityskortilla, sinun tulee vahvistaa ostot.
Voit vahvistaa verkko- ja sovellusostot omilla henkilökohtaisilla Säästöpankin pankkitunnuksilla tai voit lisätä yrityskorttisi Säästöpankin yrityskortin tekstiviestivahvistus-palveluun.
Tekstiviestivahvistus-palvelun käyttöönotto:
Toimitamme ilmoituksen jokaisesta onnistuneesta korttitapahtumasta puhelimeesi. Tahdomme reaaliaikaisilla ilmoituksilla lisätä korttimaksamisen turvallisuutta.
Ilmoitus toimitetaan myös EU-lainsäädännön vuoksi silloin, kun teet oston tai noston ETA-alueella muussa valuutassa kuin euroissa. Ilmoitus sisältää valuutan muuntamisesta perittävien palvelumaksujen kokonaismäärä prosenttimääräisenä marginaalina, joka perustuu viimeisimpiin saatavilla oleviin Euroopan keskuspankin julkaisemiin euron viitekursseihin.
Mikäli et halua vastaanottaa ilmoituksia, voit estää ne Säästöpankki mobiilisovelluksessa Profiili – Push-ilmoitukset – Korttien ilmoitukset.
Säästöpankin kortit toimivat ulkomailla käytössäsi olevasta kortista riippumatta. Kortin käyttö tai käteisen nostaminen paikan päältä on edullisempaa kuin rahan vaihtaminen kotimaassa etukäteen.
Ostoja maksaessa tai automaattinostoja tehdessä kannattaa käyttää aina paikallista valuuttaa. Tapahtuma muutetaan tällöin euroiksi Visan käyttämän tukkukurssin mukaisesti, johon lisätään 2,75 %. Ulkomailla tehdyt korttiostot ja käteisnostot veloitetaan tililtäsi aina euroina.
Muista tarkistaa kortille asettamasi turvarajat ja salli kortin käyttö kohdealueella verkkopankissa tai Säästöpankki Mobiilissa ennen matkalle lähtöä. Huomioithan, että yhdistelmäkorteissa turvarajat ja käyttöalueet ovat erikseen kortin Debit- ja Credit-puolilla.
Verkkopankki:
Säästöpankki Mobiili: