-
Mitä pitää tehdä, jos kortti katoaa? Tai kuinka paljon luottokorttilaskua pitää lyhentää kuukausittain? Miten yrityskortin tekstiviestivahvistus otetaan käyttöön? Tutustu maksukorttien usein kysyttyihin kysymyksiin.
Käyttöongelmat
- Suomessa: 020 333
- ulkomailla: +358 20 333
Mikäli näppäilit korttisi tunnusluvun liian monta kertaa väärin käteisnostoautomaatilla, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.
Mikäli kortin lukkiutuminen on aiheutunut maksupäätteellä näppäillyistä virheellisestä tunnusluvusta, lukituksen poistamiseen riittää se, että käytät korttiasi millä tahansa käteisnostoautomaatilla oikealla tunnusluvulla.
Mikäli et muista korttisi tunnuslukua, voit tarkistaa sen verkkopankista.
Luottokortit ja laskutus
Voit itse valita luoton minimilyhennysprosentin. Vaihtoehtoina ovat 3, 10, 15, 20 tai 100 % Valitsemasi lyhennysprosentti kertoo vähimmäissumman, jolla luottoa tulee lyhentää kuukausittain. Voit tietenkin lyhentää laskua myös suuremmalla summalla kuin laskuun on merkitty. Mikäli haluat maksaa minimilyhennystä suuremman osuuden, voit muuttaa maksettavaa summaa itse verkko- tai mobiilipankissasi, kun olet maksamassa/hyväksymässä laskua.
Eräpäiväksi voit valita kuukauden 15.päivän, jolloin laskutuskausi päättyy edeltävän kuukauden 20.päivä, tai kuukauden viimeisen pankkipäivän, jolloin laskutuskauden viimeinen päivä on kyseisen kuukauden 6.päivä.
Minilyhennykseksi on valittavissa joko 5, 10, 15, 20 tai 100 % käytetyn luoton määrästä.
Voit muuttaa eräpäivää tai minilyhennystä Säästöpankin verkkopankin Kortit –osiossa.
Eräpäivän tai minimilyhennyksen muutos ei tule voimaan jo muodostuneelle laskulle, vaan vasta seuraavalle.
Muutokset kortteihin
Henkilöasiakkaan maksukorttia (Visa Gold Credit/Debit, Visa Credit/Debit, Visa Debit) voit helposti hakea Säästöpankki Mobiilissa tai verkkopankissa.
Kortin hakeminen Säästöpankki Mobiilissa
- kirjaudu Säästöpankki Mobiiliin
- valitse etusivulta Kortit-osiosta Hae korttia
- valitse haluamasi kortti ja toimi ohjeiden mukaan.
Kortin hakeminen verkkopankissa
- kirjaudu verkkopankkiin
- valitse yläriviltä Tilit ja kortit > Kortit > Hae korttia
- toimi verkkopankin ohjeiden mukaan
Luottokortin luottorajan korottaminen onnistuu helposti Säästöpankki Mobiili -sovelluksessa tai verkkopankissa. Luottokortin tiedoista, Luoton muutos -kohdasta, voit tehdä mm. luottorajan korotushakemuksen.
Näin haet luottokortin luottorajan korotusta Säästöpankki Mobiilissa
- kirjaudu Säästöpankki Mobiiliin
- valitse aloitusnäkymän Kortit-kohdasta haluamasi luottokortti
- valitse luoton muutos
- täytä Luottorajan korotushakemus.
Näin haet korotusta verkkopankissa
- kirjaudu verkkopankkiin
- valitse Tilit ja kortit > Kortit -otsikon alta haluamasi luottokortti
- täytä Luottorajan korotushakemus luoton tiedoista.
Voit tarvittaessa lukea lisää luottokortin luottorajan korottamisesta tai ottaa yhteyttä pankkiin ja keskustella asiantuntijan kanssa luottorajan korottamisesta ja saada neuvoja päätöksenteon tueksi.
Credit-tapahtumat näet reaaliaikaisesti verkkopankissa ja mobiilissa korttisi tiedoissa Tapahtumat-välilehdellä.
Yleistä Säästöpankin korteista
Kun teet verkko- ja sovellusostoja Säästöpankin yrityskortilla, sinun tulee vahvistaa ostot.
Voit vahvistaa verkko- ja sovellusostot omilla henkilökohtaisilla Säästöpankin pankkitunnuksilla tai voit lisätä yrityskorttisi Säästöpankin yrityskortin tekstiviestivahvistus-palveluun.
Tekstiviestivahvistus-palvelun käyttöönotto:
- Rekisteröi Säästöpankin yrityskorttisi tekstiviestivahvistus-palveluun. Kirjaudu ja rekisteröidy palveluun.
- Rekisteröinnin yhteydessä voit tunnistautua minkä tahansa Suomessa toimivan pankin henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
- Luot itsellesi salasana. Salasanassa tulee olla 10 merkkiä ja sen tulee sisältää vähintään yksi pieni kirjain, yksi iso kirjain sekä yksi numero.
- Kun olet rekisteröitynyt, voit jatkossa vahvistaa yrityskortilla tekemäsi ostot verkossa ja sovelluksissa luomasi salasanan sekä kertakäyttöisen tekstiviestillä toimitettavan vahvistuskoodin avulla. Voit myös muuttaa salasanaasi sekä poistaa yrityskorttisi palvelusta saman sivuston kautta, jossa rekisteröit korttisi palveluun.
Toimitamme ilmoituksen jokaisesta onnistuneesta korttitapahtumasta puhelimeesi. Tahdomme reaaliaikaisilla ilmoituksilla lisätä korttimaksamisen turvallisuutta.
Ilmoitus toimitetaan myös EU-lainsäädännön vuoksi silloin, kun teet oston tai noston ETA-alueella muussa valuutassa kuin euroissa. Ilmoitus sisältää valuutan muuntamisesta perittävien palvelumaksujen kokonaismäärä prosenttimääräisenä marginaalina, joka perustuu viimeisimpiin saatavilla oleviin Euroopan keskuspankin julkaisemiin euron viitekursseihin.
Mikäli et halua vastaanottaa ilmoituksia, voit estää ne Säästöpankki mobiilisovelluksessa Profiili – Push-ilmoitukset – Korttien ilmoitukset.
Matkustaminen
Säästöpankin kortit toimivat ulkomailla käytössäsi olevasta kortista riippumatta. Kortin käyttö tai käteisen nostaminen paikan päältä on edullisempaa kuin rahan vaihtaminen kotimaassa etukäteen.
Ostoja maksaessa tai automaattinostoja tehdessä kannattaa käyttää aina paikallista valuuttaa. Tapahtuma muutetaan tällöin euroiksi Visan käyttämän tukkukurssin mukaisesti, johon lisätään 2,75%. Ulkomailla tehdyt korttiostot ja käteisnostot veloitetaan tililtäsi aina euroina.
Voit muuntaa muulla valuutalla tehdyt ostot euroiksi Visa Europen valuuttalaskurilla (englanninkielinen).
Muista tarkistaa kortille valitsemasi käyttöalueet verkkopankissa tai mobiilissa ennen matkalle lähtöä ja poistaa käytön esto kohdealueella. Myös vuorokausikohtaiset kohtaiset osto- ja nostorajoitukset on hyvä asettaa käyttöä vastaavalle tasolle. Yhdistelmäkorteissa turvarajat tulee asettaa erikseen kortin Debit- ja Credit-puolille
Matkalle kannattaa aina varata kaksi maksukorttia mukaan.