Erinomainen tulos asiakastyytyväisyyden ollessa huipussaan

Talouden epävarmuudesta huolimatta pankin asiakasliiketoiminta kehittyi erittäin vahvasti. Vuonna 2023 pankin liikevoitto kipusi 4,0 Meur:n tasolle ja vakavaraisuutemme vahvistui entisestään vuoden aikana ollen 22,2 %. Säästöpankki Sinetti on asiakkailleen jatkossakin vakavarainen, luotettava ja asiantunteva kumppani.

Säästöpankki Sinetin asiakasliiketoiminta jatkoi menestystään vuonna 2023. Henkilö- ja yritysasiakaskanta kehittyivät positiivisesti ja pankin palveluja laajasti käyttävien ja asiointinsa keskittäneiden asiakkaiden määrä jatkoi kasvamistaan. Luotonanto kehittyi niin yksityisasiakkaiden kuin yritysasiakkaiden puolella ja koko luottokanta kasvoi 3,1 % ylittäen 300 miljoonan euron tason. Pankin tase säilyi edellisvuoden tasolla ollen vuoden 2023 lopussa 284,7 miljoonaa euroa.

Yleisön talletukset vähenivät vuoden aikana 2,8 % asiakkaiden käyttäessään kerrytettyä varallisuuttaan inflaation vaikutusten torjumiseen. Talletusten määrä vuoden lopussa oli 215,6 miljoonaa euroa.

”Vuosi 2023 oli meille erittäin hyvä. Olemme onnistuneet monella saralla, erityiskiitos kuuluu sitoutuneelle henkilöstöllemme. Säästöpankkiaatteen kulmakivet, asiakkaan taloudellinen hyvinvointi ja vastuullisuus tulevat pysymään toimintamme keskiössä myös jatkossa”, kuvailee Säästöpankki Sinetin toimitusjohtaja Hannu Syvänen. 

”Vuosi sitten vastaavaan aikaan puhuimme yli ajan tapahtuvasta suunnitelmallisesta vaurastumisesta, joka on kaikissa asiakasryhmissä paras tapa varautua yllätyksiin. Epävarmassa aikakaudessa säästäminen sekä eri tilanteisiin varautuminen on edelleen erittäin tärkeä osa omaa taloutta, tarvitaan sitä puskuria sitten sähkön hinnannousun, kohonneen korkotason tai yleisen inflaation aiheuttamien kustannusten kattamiseen”, kertoo toimitusjohtaja Syvänen.

Palkittu asiakaspalvelu – tyytyväiset asiakkaat 

Säästöpankkien asiakaspalvelu sai tunnustuksen vuoden 2023 parhaana asiakaspalveluna. Asiakaskokemuksen lisäksi Säästöpankki sai kilpailussa kiitosta työntekijöiden kuuntelemiseen ja hyvinvointiin panostamisesta. Myös Säästöpankkien luotettavuus on erittäin korkealla tasolla. Vuoden 2023 EPSI Rating -tutkimuksessa lukema oli peräti 86,6. Säästöpankin ymmärrys asiakkaiden tarpeista on tutkimuksen mukaan alan parasta.

Säästöpankki Sinetin henkilöasiakkaiden asiakastyytyväisyys ja asiakaskokemus olivat edelleen vahvalla tasolla. Pankin asiakasneuvottelujen suositteluindeksiksi (NPS) oli vuoden aikana keskimäärin 87,1 % parantuen edellisvuodesta lähes 2 %-yksikköä.  

 ”Viimeiset vuodet ovat olleet taloudessa melkoista vuoristorataa. Tämä vaatii pankeilta aktiivisuutta ja huolenpitoa asiakkaista. Asiakkaamme arvostavat henkilökohtaista palvelua, tapahtuu se sitten kasvokkain toimipaikassa, puhelimessa tai digitaalisissa kanavissa”, kertoo Syvänen.

Säästöpankki jatkoi panostuksia vuoden 2023 aikana myös yritysasiakkaisiin. Aiempien palveluiden rinnalle lanseerattiin uusi Säästöpankki Yrityspankki -palvelukokonaisuus. Yritysasiakkaiden palvelutarjonta vahvistui myös uudella Kassavahti-palvelulla, joka helpottaa yritysten kassanhallintaa. 

Hyviä tekoja vuonna 2023

Vastuullisuus on yksi Säästöpankin tärkeimmistä arvoista. Säästöpankki Sinetti käyttää vuosittain osan voittovaroistaan toimialueensa yhdistysten, kulttuurin, urheilijoiden ja urheiluseurojen tukemiseen.  Vuonna 2023 Hyviä tekoja -kampanjan tiimoilta lahjoitimme rahaa paikallisesti muun muassa lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseen sekä tuimme erilaisten yhdistysten toimintaa.  Yhdessä Längelmäen, Eräjärven ja Jämsän seudun säästöpankkisäätiöiden kanssa myönsimme paikalliseen hyvään lähes 60 000 euroa.

Vuoden 2024 näkymät 

Epävarmoista talouden näkymistä huolimatta haluamme investoida tulevaisuuteen ja varmistaa taloudellinen hyvinvointi myös jatkossa. Säästöpankkiryhmä käynnisti syksyllä 2023 mittavan liiketoimintakehityshankkeen, johon ryhmä tulee investoimaan yli sata miljoonaa euroa seuraavan viiden vuoden aikana. Hanke sisältää konkreettisia askeleita kohti Säästöpankkiryhmän digitaalisen vision toteuttamista ja se toteutetaan yhteistyössä useiden toimittajien kanssa. Kehityshankkeen myötä asiakkaiden kohtaamiselle jää entistä enemmän aikaa taustatyön automaation myötä. Säästöpankki Mobiili, taloudellisen hyvinvoinnin osio lanseerattu ja sen kehitystyö jatkuu. 

Säästäminen kuuluu kaikille myös vuonna 2024. Säästöpankkikokemus tulee edelleen olemaan strategian ytimessä. Se rakentuu asiantuntevasta palvelusta, inhimillisestä ja arvostavasta asiakkaiden kohtaamisesta sekä sujuvuudesta vastata asiakkaiden talouden tarpeisiin ja toimia asiakkaiden talouden kumppanina.  

Tästä on hyvä jatkaa kohti seuraavaa vuotta – käyttäen aikaa kaikkein tärkeimmälle, asiakkaiden kohtaamiselle, kiteyttää Syvänen.

 

Lisätietoja:

Hannu Syvänen, Säästöpankki Sinetin toimitusjohtaja
puh. 0400 548 508

Kirjoitettu
Tyyppi
Raportit ja julkaisut
Julkaisija

Ajankohtaista