Onnistuneella asiakastyöllä historian parhaaseen tulokseen

Säästöpankki Sinetti onnistui vuonna 2021 kasvattamaan liiketoimintaansa ja ylitti toiminnalle asettamansa tavoitteet. Vuosi 2021 on tuloksellisesti Säästöpankki Sinetin historian parhaita ja liikevoitto kipusi 2,04 miljoonan euron tasolle ollen lähes kaksinkertainen edellisvuoteen nähden. Vahvasta kasvusta huolimatta pankin vakavaraisuus säilyi edellisvuoden tasolla ollen 21,4 %, ja pankki onnistui kasvattamaan etenkin asiakkaiden rahastosäästöjen (+26,9 %) ja varainhoidon piirissä olevien varojen (+41,9 %) määrää sekä kasvamaan niin asuntolainojen (+9,1 %) kuin yrityslainojen (+11,9 %) osalta.

Säästöpankki Sinetin asiakasliiketoiminta kehittyi viime vuonna odotuksia vahvemmin. Henkilö- ja yritysasiakaskanta kehittyivät positiivisesti, kun pankin palveluja laajasti käyttävien ja asiointinsa keskittäneiden asiakkaiden määrä jatkoi kasvamistaan. Luotonanto kehittyi niin yksityisasiakkaiden kuin yritysasiakkaiden puolella ja koko luottokanta kasvoi 10,7 %. Pankin tase kasvoi vuoden aikana 5 prosenttia ollen vuoden 2021 lopussa 254,1 miljoonaa euroa. Palkkiotuotot puolestaan kasvoivat 43,9 % vuonna 2021 ollen 3,16 miljoonaa euroa.

”Maailman myllertäessä ympärillämme olemme Säästöpankki Sinetissä keskittyneet asiakkaiden taloudellisen hyvinvoinnin tukemiseen ja kehittämiseen, ja sen myötä yhä useampi asiakas on halunnut keskittää palvelunsa meille. Olemme onnistuneet saavuttamaan uusien asiakkaiden luottamuksen ja reagoimaan asiakastarpeisiin suhteellisen nopeastikin. Säästöpankkiryhmän 200 vuotta vanhan aatteen mukaisesti olemme edistäneet asiakkaidemme säästämistä, ja onnistuneet kasvattamaan asiakkaiden rahastosäästöjä ja varainhoidon piirissä olevia varoja, joilla on myös suora vaikutus palkkiotuottojen kasvuun ”, kertoo Säästöpankki Sinetin toimitusjohtaja Hannu Syvänen.

”Takana on jälleen yksi erikoinen vuosi. Olemme tahtoneet olla mukana asiakkaidemme erilaisissa elämäntilanteissa ja mahdollistaa pandemia-ajan synnyttämät remonttitarpeet, mökkihaaveet ja asunnonvaihdot. Olemme myös iloisia, että yritysasiakkaamme ovat uskaltaneet investoida tulevaisuuteen. Asiakkaamme ovat nähneet myös tässä muuttuvassa ajassa säästämisen sekä tilanteisiin varautumisen erittäin tärkeänä osana omaa taloutta ja olemme asiantuntijuudellamme pystyneet antamaan asiakkaille erilaisia vaihtoehtoja”, Syvänen jatkaa.

Asiakaskäyttäytymisen muutoksesta organisaatiomuutokseen

Säästöpankki Sinetti ja koko Säästöpankkiryhmässä on panostanut entisestään ajasta ja paikasta riippumattomaan asiointiin. Yhä useampi asiakas haluaa hoitaa asioitaan digitaalisesti heille itselleen sopivana aikana.

”Kohtaamme asiakkaat heidän itse valitsemassaan kanavassa, joka yhä useammin on kasvokkain tapahtuvan kohtaamisen sijaan verkkoneuvottelu. Digi- ja mobiilipalveluja kehitetään jatkuvasti vastaamaan asiakkaiden tarpeita. Viime vuoden aikana toteutimme myös osittain asiakastarpeiden muutoksesta johtuvan organisaatiomuutoksen. Tahdomme palvella asiakkaitamme entistä asiantuntevammin ja olemme panostaneet henkilökunnan osaamisen kehittämiseen. Tämän työn seurauksena pankin asiantuntijoista koostuvat tiimit kohtaavat asiakkaitamme myös yli perinteisten konttorirajojen hyödyntäen digitaalisia kanavia”, Syvänen kertoo.

Paikallisia hyviä tekoja

Vastuullisuus on yksi Säästöpankin tärkeimmistä arvoista. Säästöpankki Sinetti käyttää vuosittain osan voittovaroistaan toimialueensa yhdistysten, kulttuurin, urheilijoiden ja urheiluseurojen tukemiseen. Vuonna 2021 Hyviä tekoja -kampanjan tiimoilta lahjoitimme rahaa paikallisesti muun muassa lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseen sekä tuimme erilaisten yhdistysten toimintaa. Yhdessä Längelmäen, Eräjärven ja Jämsän seudun säästöpankkisäätiöiden kanssa myönsimme paikalliseen hyvään 31 000 euroa.

Säästöpankki Sinetin katse vuodessa 2022

Vuoteen 2022 Säästöpankki Sinetti lähtee hyvissä asetelmissa. Pankki keskittyy toimintasuunnitelmansa ja ryhmästrategian mukaisesti kasvattamaan asiakaskuntaansa, lisäämään markkinaosuuttaan ja tarjoamaan nykyiselle asiakaskunnalle entistä laajemmat pankkipalvelut. Keskitymme peruspankkitoiminnan harjoittamiseen ja yhteistyökumppaneidenemme kautta tahdomme tarjota asiakkaille laajan palveluvalikoiman. Tavoitteenamme on saada yhä enemmän pankkiasioitaan Säästöpankki Sinettiin keskittäviä, tyytyväisiä asiakkaita.

”Olemme olemassa asiakkaitamme varten. Tärkein onnistumisen mittari on tyytyväinen ja sitoutunut asiakas. Asiakastyytyväisyyden kehittäminen vaatii jatkuvaa seurantaa ja asiakastarpeiden muutosten ymmärtämistä”, Syvänen summaa.

 

Lisätietoja

Hannu Syvänen, Säästöpankki Sinetin toimitusjohtaja
puh. 0400 548 508

Kirjoitettu
Tyyppi
Raportit ja julkaisut
Julkaisija

Ajankohtaista