Lammin Säästöpankin tulostiedote 2021

Panostukset asiakas- ja henkilöstökokemukseen tuottivat tulosta.

Säästöpankin brändikuva.

Lammin Säästöpankin kasvu jatkui vahvana. Luottokanta kasvoi 6,1 % ja talletuskanta 10,0 %. Liikevoitto parani edellisvuodesta ja oli 3,83 miljoonaa euroa. Liikevoiton suotuisaan kehitykseen vaikuttivat erityisesti palkkiotuottojen voimakas kasvu ja hyvin alhaisina pysyneet luottotappiot. Kannattavan kasvun seurauksena myös vakavaraisuus vahvistui ja oli hyvällä tasolla 22,56 %.

Vuosi 2021 oli koronapandemian jatkumisesta huolimatta Lammin Säästöpankille erinomainen. Koronasta johtuvien poikkeusolojen jatkuessa pankin tavoitteena oli asiakkaiden ja henkilöstön terveysturvallisuuden, pankin palvelukyvyn sekä kannattavuuden varmistaminen.

- Olemme hyvin tyytyväisiä viime vuoteen. Onnistuimme haastavassa toimintaympäristössä kasvattamaan asiakasliiketoimintaa, parantamaan kannattavuutta ja samalla vahvistamaan myös asiakas- ja henkilöstökokemusta. Liikevoitto ylitti tavoitellun tason asiakasliiketoiminnan kannattavuuden kehittyessä selvästi odotuksiamme paremmin, iloitsee Lammin Säästöpankin toimitusjohtaja Lauri Kalpala.

Asiakkaat valitsevat yhä useammin digitaalisen kanavan ja palvelun asiointiin

Koronapandemia on vauhdittanut asiakaskäyttäytymisen muutosta entisestään. Valtaosa aiemmin konttoreissa hoidetuista kohtaamisista pystytään nykyisin hoitamaan sähköisissä kanavissa.

- Mobiilipankki, uudet eri maksamisen muodot sekä verkkotapaamiset ja sähköiset allekirjoitukset mahdollistavat yhä sujuvammat pankkipalvelut. Esimerkiksi verkkotapaamisten suosio ja niistä saatava palaute on ollut erinomaista. Verkkotapaamisten määrä kasvoi vuonna 2021 yli nelinkertaiseksi edelliseen vuoteen verrattuna. Me näemme digitalisaation tarjoavan loistavia mahdollisuuksia pankkipalveluiden käytettävyyden, tavoitettavuuden, mutta myös henkilökohtaisuuden parantamiseen, toteaa Kalpala.

Asiakkaat ja henkilöstö tyytyväisiä

Asiakaskokemus ja -tyytyväisyys pysyivät vuoden 2021 NPS ja EPSI-ratingin mittauksissa korkealla tasolla. Lammin Säästöpankki saavutti myös arvostetun Great Place to Work-serfikaatin. Sertifikaatti myönnetään Suomen parhaille työpaikoille.

- Uskomme erinomaisen henkilöstökokemuksen johtavan erinomaiseen asiakaskokemukseen sekä hyvään pankin toiminnan tulokseen. Great Place to Work-sertifikaatti on luotettava tunnustus siitä, että Lammin Säästöpankki on yhdessä henkilökuntansa kanssa onnistunut rakentamaan pankistamme hyvän työpaikan. Tätä työtä jatkamme myös tulevaisuudessa, sanoo Kalpala.

Koronapandemian pitkittyminen vaikuttaa edelleen asiakkaiden arkeen ja talouteen

Epävarmuus omasta taloudesta ja yleisestä talouskehityksestä mietityttää monia asiakkaita. Tulevaisuuteen ja erilaisiin riskeihin on tärkeää myös varautua.

- Koronasta johtuvat rajoitukset ovat vaikuttaneet voimakkaasti tiettyjen sektorien toimintaedellytyksiin. Toisaalta talous on koronan alkuvaiheen pudotuksen jälkeen lähtenyt keskuspankkien tukemana voimakkaaseen kasvuun, mikä on johtanut erilaisiin tuotantokapeikkoihin. Tämän seurauksena inflaatio on kiihtynyt ja paineet korkojen nousuun ovat kasvamassa. Korkoriskiltä suojautuminen onkin hyvin ajankohtainen ja asiakkaita kiinnostava asia. Myös erilaiset lainaturvat ja säästäminen ovat erinomaisia keinoja varautua tulevaan, kertoo Lammin Säästöpankin talousjohtaja Mico Pihlajinen.

Säästöpankit - vastuullista toimintaa jo 200 vuoden ajan

Säästöpankkiryhmä on ollut osa suomalaista yhteiskuntaa jo vuodesta 1822. Sen tehtäväksi tuli yhteiskunnallisesti tärkeä missio: auttaa Suomen työteliästä kansaa vaurastumaan ja hoitamaan talouttaan paremmin. Kahden vuosisadan aikana Säästöpankit ovat tätä perustehtäväänsä toteuttaessa onnistuneet merkittävällä tavalla lisäämään yhteisömme taloudellista hyvinvointia.

- Kaikki eivät ole silti valitettavasti vielä tasavertaisessa asemassa taloudellisen hyvinvoinnin suhteen. Vaikeina aikoina taloudellinen tasa-arvo on erityisesti koetuksella. Tällöin halu ja kyky auttaa korostuvat. Tästä johtuen Säästöpankit jakavat vuosittain merkittävän osan tuloksestaan paikallisen hyvinvoinnin edistämiseksi Hyviä tekoja –vastuullisuuskampanjan kautta, kertoo Kalpala.

Säästöpankkien 200 vuotisjuhlavuonna tahdomme tehdä entistä enemmän Hyviä tekoja! Hyviä tekoja –kampanja on nyt käynnissä osoitteessa www.saastopankki.fi/hyvia-tekoja.

Lammin Säästöpankin avainluvut 2021

  2021 2020
Asiakkaita 28 533 28 559
Vakavaraisuussuhde, % 22,56 22,36
Liikevoitto, meur  3,83 3,67
Luotot, meur 591,8 557,6

   - josta luotot taseessa

447,5 430,0
   - kiinnitysluottopankkiluotot 144,4 127,6
Tase, meur 561,4 533,9
Oma pääoma ja varaukset, meur 64,4 61,6
Kulu-tuotto-suhde, % 75,2 74,7
Henkilöstö 52 51

 

Säästöpankkiryhmä ja Säästöpankkien yhteenliittymä

Lammin Säästöpankki kuuluu Säästöpankkiryhmään ja Säästöpankkien yhteenliittymään. Pankin tilinpäätös yhdistellään Säästöpankkiryhmän yhdisteltyyn tilinpäätökseen. Säästöpankkiryhmä on Suomen vanhin pankkiryhmä, joka koostuu Säästöpankkien yhteenliittymän muodostaneista säästöpankeista, keskusyhteisönä toimivasta Säästöpankkiliitosta sekä Säästöpankkien yhdessä omistamista tytär- ja osakkuusyhtiöistä.

Säästöpankkiryhmän laajuus eroaa Säästöpankkien yhteenliittymän laajuudesta siinä, että Säästöpankkiryhmään kuuluu myös muita yhteisöjä kuin luotto- ja rahoituslaitoksia tai palveluyrityksiä. Näistä merkittävimmät ovat Sp-Henkivakuutus Oy sekä Sp-Koti Oy.

 

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Lauri Kalpala
040 539 4955
lauri.kalpala@saastopankki.fi

Kirjoitettu
Tyyppi
Raportit ja julkaisut
Julkaisija

Ajankohtaista