Kasvua pankin juhlavuotena
Pankki täytti 120 vuotta. Juhlavuotena 2022 Helmi Säästöpankin kasvu sekä kannattavuus vahvistuivat. Kokonaisluotonanto kasvoi + 8,1 %. Liikevoitto kasvoi + 70,2 % ja oli ennakoitua parempi 3,8 miljoonaa euroa. Vakavaraisuus säilyi voimakkaasta antolainauksen volyymikas-vusta huolimatta lähes ennallaan (22,56 %).
Vaikka vuosi 2022 alkoi optimistisissa merkeissä, vakaan talouskehityksen sijaan tilanne muuttui nopeasti Ukrainan sodan myötä. Sen vaikutukset heijastuivat muun muassa sijoitusmarkkinoiden epävarmuutena, energian hinnan kallistumisena ja korkojen nousuna. Samalla kuluttajien luottamus vaipui ennätysmatalalle tasolle.
Epävarmuudesta huolimatta Helmi Säästöpankin asiakasliiketoiminta kehittyi erittäin vahvasti.
Uusien asuntolainojen kysyntä oli voimakasta ja asuntoluottokanta kasvoi + 6,3 % edellisestä vuodesta. ”Markkinoilla vuoden aikana indikoidut asuntokaupan hidastumisen merkit eivät näkyneet asuntolainakysynnässämme vaan kasvumme kiihtyi edellisen vuoden jo kovista lukemista vuonna 2022. Tämän yleistä markkinakehitystä kovemman kasvun taustalla on erityisesti uudistettu toiminnallinen organisoitumisemme, joka kykenee entistä ripeämpään palveluun ajasta ja paikasta riippumatta sekä yritysten taustalla olevien yrittäjien uudistettu henkilökohtaisempi palvelumalli, toteaa Helmi Säästöpankki Oy:n toimitusjohtaja Henry Udd.
Yritysasiakkaiden luottokannan kasvu oli +14,6 % mukaan lukien asuntoyhteisöt. Varsinaisten liiketoiminnallisten yritysten luottokannan kasvu oli +12,9 %. Vuoden aikana yritysasiakasliiketoiminnassa oli 1.650 yritystapaamista ja näistä 49 % kohdistui uusiin yrityksiin. ”Alkuvuodesta Kouvolaan perustamamme toimipiste sai asiakkailta ja yhteistyökumppaneilta hyvän vastaanoton ja tämä omalta osaltaan tuki yritysasiakasliiketoiminnan vahvaa menestystä”, totesi Udd.
Sekä yksityis- että yritysasiakkaissa lähes puolet uusista lainoista turvattiin lainaturvatuotteella, joka turvaa lainan takaisinmaksun ennalta-arvaamattoman tapahtuman sattuessa yrityksen tai henkilökohtaiseen talouteen. ”Tämä tuo ennustettavuutta pitkän aikajänteen taloudellisen hyvinvoinnin suunnitteluun ja turvaa talouksien tilannetta riskien toteutuessa”, Udd toteaa.
Sijoitusmarkkinoilla vallinnut turbulenttinen tilanne yhtäaikaisesti eri omaisuuslajeissa (korot ja osakkeet) aiheutti asiakasvarojen pienenemisen (-4,6 %). Asiakasvarat laskivat edellisvuodesta vaikka asiakkaat lisäsivätkin sijoituksiaan vuoden aikana enemmän kuin lunastivat varoja sijoituksistaan (=nettomyynnit olivat positiiviset vuonna 2022). ”Otimme kesäkuussa palveluvalikoimaamme Yksityispankki -konseptin ja uusi palvelumalli otettiin asiakkaiden taholta jopa ennakko-odotuksiamme paremmin vastaan. Loppuvuodelle asetetut tavoitteet ylittyivät kaikilta osin ja tämä osaltaan vahvistaa käsitystämme siitä, että tässä vaativassa asiakassegmentissä on markkinoilla tilaa yksilöllisesti toimivalle paikalliselle tekijälle”, toteaa Udd.
Pankin liikevoitto kasvoi + 70,2 % edellisvuodesta ja oli 3,8 miljoonaa euroa (2,2 miljoonaa euroa vuonna 2021). Pankin liikevoitto sisältää sekä kertaluonteisia kuluja että tuottoja ja ei näin ollen ole suoraan vertailukelpoinen edelliseen vuoteen verrattuna. Liikevoitto oli nämäkin erät huomoiden + 42,1 % ennakoitua parempi. ”Viimevuotista ja odotuksia parempi tuloskehitys johtuu luottokannan odotuksia suuremmasta kasvusta sekä yleisestä korkotason noususta”, sanoo Udd. Pankin korkokate kasvoi + 20,4 % ja palkkiotuotot + 2,3 %.
Riskit ja kulukehitys
Vuoden 2022 lopussa laskennalliset arvonalentumiset olivat 1,4 miljoonaa euroa, eikä pankilla ole merkittäviä riskikeskittymiä, jotka olisivat kärsineet erityisesti Ukrainan sodan aiheuttamista kansainvälisen talouden haasteista. Odotettavissa olevat luottotappiot suhteessa luottokantaan säilyivät edellisen vuoden tasolla ollen 0,4 % ja varsinaiset lopulliset arvonalentumistappiot luotoista pysyivät edelleen vähäisinä. ”Kuluttajien ostovoiman vähentymisen sekä yritysten kustannustason nousun aiheuttamat haasteet eivät ainakaan vielä näy pankin riskiasetelmassa. On mahdollista, että epävarmuuden ja edellämainittujen tekijöiden jatkuessa vielä pitkään tai taloudellisen tilanteen jopa kiristyessä nämä tulevat vääjäämättä nostamaan maksuvaikeuksiin ajatutuvien asiakkaiden määrää tulevaisuudessa”, sanoo Udd.
Pankin kulut kasvoivat + 6,6 % vaikka henkilöstökulut laskivatkin – 6,4 % edellisestä vuodesta. Kokonaiskulukasvun taustalla on erityisesti edellisvuotta suuremmat IT -kulut.
”Viime vuoden aikana onnistuimme palvelemaan asiakkaitamme yhä monimuotoisemmin. Asiak-kaamme arvostavat henkilökohtaista palvelua konttorissa, verkkotapaamisissa ja puhelimessa. Toisaalta asiakkaamme ovat myös yhä aktiivisempia mobiilipankin käyttäjiä ja sopimukset allekirjoitetaan pääsääntöisesti digitaalisesti. Vuoden aikana kasvatimme palvelutarjontaamme myös tuomalla asiakkaidemme käyttöön vakuudettoman kulutusluoton”, Udd kommentoi.
Pankin asiakkaiden asiakastyytyväisyys ja asiakaskokemus olivat tälläkin tilikaudella vahvalla tasolla. Tästä kertoo asiakasneuvottelujen suositteluindeksiksi (NPS), joka oli vuoden aikana keskimäärin 86,7.
”Pankin omistajasäätiöt Padasjoen Säästöpankkisäätiö sr ja Sysmän Säästöpankkisäätiö sr ovat aktiivisia toimijoita alueellaan ja sitoutuneet pankin omistamiseen ja kehittämisen tukemiseen pitkäjänteisesti”, toteaa Helmi Säästöpankki Oy:n hallituksen puheenjohtaja ja Padasjoen Säästöpankkisäätiön asiamies Valtteri Simola.
Padasjoen ja Sysmän Säästöpankkisäätiöt jakoivat tarkoituksensa mukaisesti apurahoja ja stipendejä yhteensä lähes 75 tuhatta euroa. Kohteina erityisesti säästäväisyyden, taloudellisen kasvatuksen, koulutuksen ja hyvinvoinnin edistäminen sekä alueen elinvoimaisuuden tukeminen. ”Vuonna 2022 yksi painopiste apurahoissa oli lasten ja nuorten taloustaitojen tukeminen, joka konkretisoitui Padasjoen Säästöpankkisäätiön ja Helmi Säästöpankin yhteistyön jatkumisena Talous ja nuoret Hämeen Yrityskylän 6. lk alakoulun kumppanuudella", Simola toteaa.
Helmi Säästöpankki pähkinänkuoressa
v.2022 | v.2021 | v.2020 | v.2019 | v.2018 | muutos% 2022-2021 |
|
Asiakasvarat, milj. € | 514,0 | 538,7 | 500,5 | 358,6 | 333,3 | -4,6 % |
Kokonaisluotonanto, milj. € | 446,9 | 413,5 | 383,8 | 309,6 | 286,4 | 8,1 % |
- asuntoluotot, milj. € | 227,5 | 214,0 | 202,2 | 173,1 | 164,4 | 6,3 % |
- yritysluotot, milj. € | 164,2 | 143,3 | 124,9 | 93,4 | 81,8 | 14,6 % |
- kulutusluotot, milj. € | 28,1 | 30,4 | 31,0 | 25,1 | 23,8 | -7,5 % |
Tase, milj. € | 461,5 | 426,2 | 420,0 | 314,7 | 303,0 | 8,3 % |
Liikevoitto, milj. € | 3,8 | 2,2 | 2,5 | 3,5 | 2,9 | 72,7 % |
Yli 90 pv erääntyneet saamiset | 0,5 % | 0,6 % | 0,7 % | 0,8 % | 0,4% | |
Vakavaraisuus | 22,6 % | 22,7 % | 22,2 % | 21,4 % | 21,6 % |
Helmi Säästöpankki Oy on Päijät-Hämeen ja Kymenlaakson alueella toimiva Säästöpankkiryhmään kuuluva jäsenpankki, jonka noin 25.000 asiakasta palvelee 38 pankkialan ammattilaista Lahdessa, Heinolassa, Padasjoella ja Kouvolassa. Pankin omistavat Padasjoen Säästöpankkisäätiö sr sekä Sysmän Säästöpankkisäätiö sr, jotka tarkoituksensa mukaisesti vaalivat Säästöpankkiperiaatetta paikallisesti mm. jakamalla apurahoja yleishyödyllisiin tarkoituksiin (alueen elinvoimaisuus, hyvinvointi ja taloudellinen kehitys sekä Säästöpankki-toiminnan perinteen vaaliminen).
Lisätietoja:
Henry Udd, toimitusjohtaja, Helmi Säästöpankki Oy,
henry.udd@saastopankki.fi | puh. 045 131 5228
- Kirjoitettu
- Tyyppi
- Raportit ja julkaisut
- Julkaisija