Terveiset 120 vuotta täyttävästä Helmi Säästöpankista

Seppo Niukkanen, varallisuudenhoidon liiketoimintajohtaja.

Kuluva kesäkuu on Helmi Säästöpankille juhlakuukausi. Pankin toiminta alkoi 120 vuotta sitten Padasjoella. Pankkia ei varsinaisesti perustettu suuren asiakaskysynnän vuoksi, sillä ensimmäisenä aukiolopäivänä 21.6.1902 pankissa ei käynyt aamupäivällä ketään ja iltapäivällä oli historiatietojen mukaan vielä hiljaisempaa.

Padasjoen Säästöpankki muuttui Helmi Säästöpankiksi 15 vuotta sitten ja pääkonttori siirtyi Lahteen. Tänään pankki tapaa joka päivä viidessä toimipaikassaan satoja asiakkaita. Osa tapaamista tapahtuu edelleen konttorissa, nykyisin lähinnä ajanvarauksella, mutta koko ajan kasvava määrä asiakastapaamisista hoituu verkon kautta. Kun mukaan lasketaan myös palvelutapahtumat, jotka asiakas hoitaa kokonaan itse kotoa käsin, Helmi Säästöpankin päivittäinen pankkipalveluiden kysyntä voidaan laskea tuhansissa asiakkaissa.

Tapaamisten sisältö on muuttunut reilussa sadassa vuodessa. Tänään lähes kaikki tapaamiset ovat vaativia asiantuntijatapaamisia, kun alkuaikoina – ja osin vielä viime vuosikymmeniin saakka – asiakas kävi pankissa lähinnä nostamassa rahaa tai tallettamassa rahaa. Rohkeimmat saattoivat käydä pyytämässä lainaakin, jolloin piti ottaa puhdas lakki mukaan, sillä sehän näkyi pankinjohtajalle heti kun mentiin ovesta sisään. ”Palkka pankkiin” järjestely lopetti rahan tilille tallettamisen lähes kokonaan ja pankkikorttien ja -automaattien yleistyminen paitsi helpotti asiakkaan elämää, myös vähensi tarvetta käydä nostamassa käteistä rahaa nimenomaan pankista. Varsinkin, kun pankin aukioloaika oli vielä suppeampi kuin virastojen aukioloaika.

”Eihän kenelläkään yksinkertaisesti voi olla niin paljon rahaa, että sen sijoittamiseen tarvitaan ihan neuvonantaja”

Aika moni 1900-luvun alun asiakas saattoi hyvin ajatella näin, sillä itsenäisyydestä vasta haaveilevassa Suomessa ei eletty varsinaisessa yltäkylläisyydessä. 120 vuotta sitten oma, tai edes pysyvä asunto ei ollut realismia kaikille ja kokonainen suurperhe saattoi asua pienemmässä tilassa mitä nykyään suositellaan neliömetreiksi per asukas. Sortovuosia elävässä Suomessa tuskin ajateltiin, että tulevaisuudessa olisi aika, jolloin pankissa annetaan sijoitusneuvontaa myös ihan tavallisille työssä käyville ihmisille.

Paljon on maailma ja sen myötä myös pankkimaailma muuttunut 120 vuodessa. Tämän päivän nykyaikaiset kortit ja mobiiliratkaisut, joilla voi hoitaa ostokset ympäri maailmaa, ei ollut edes haaveissa, eikä niille ollut tarvettakaan, sillä vuonna 1902 elänyt padasjokelainen ei todennäköisesti käynyt elämänsä aikana kertaakaan ulkomailla. Luottokortille ja ilmaiselle loungelle ei ollut kysyntää, sillä lentokonekin keksittiin vasta seuraavana vuonna. Matkustaminen oli paitsi turhanpäiväistä rahan haaskausta, myös työllistävää, sillä matkakassa piti erikseen käydä vaihtamassa kohdemaan valuuttaan aina euron tuloon saakka.

Toiminnan sydän, jonka vuoksi kymmenet tuhannet ihmiset ovat vuosien varrella uskoneet varansa meidän hoidettavaksi on edelleen olemassa. Vaikka maailma on kansainvälistynyt ja pankki sen mukana, olemme pystyneet säilyttämään vahvan paikallisosaaminen omassa toiminnassamme. Uskomme, että paikallisten asioiden tunteminen ja ihmistä kunnioittava palvelu ei mene pois muodista tulevinakaan vuosina.

 

Seppo Niukkanen
Liiketoimintajohtaja, varallisuudenhoito
Helmi Säästöpankki Oy


Kirjoitettu
Tyyppi
Uutinen
Julkaisija

Ajankohtaista