Wastakirjasta kaikki alkoi
Pankkimme ensimmäinen tallettaja oli nykyrahassa mitattuna varsin varakas nainen. Pappilan palvelustyttö Sanna Maija Kukkonen sai talletustaan vastaan haltuunsa sen ajan mobiilin tiliotteen - Wastakirjan. Mitä Sannan Wastakirjalle sitten tapahtui?

Lauantaina helmikuun 1. päivänä 1902 avattiin Kortesjärvellä pappilan renkituvan ovet yleisölle. Uusi Säästöpankki oli nimittäin aloittanut toimintansa. Lukkari Juho Kustaa Lahtisella oli vastuunalainen tehtävä toimia kirjurina ja ottaa vastaan ensimmäiset asiakkaat. Onneksi helmikuinen sää oli yllättävän leuto, joten kirjurin sormia ei pahasti kangistanut tarkassa puuhassa.
Ensimmäisen talletuksen pankkiin teki pappilan palvelustyttö Sanna Maija Kukkonen, joka näytti edistyksellistä esimerkkiä ja talletti säästökirjalleen 550 markkaa. Neiti Kukkosen (myöh. Alanko) saama vastakirja säästöistä oli kuin talon raamattu. Kirjaa säilytettiin kotona varmassa tallessa poissa lasten ulottuvilta. Voidaan todeta, että pankin ensimmäinen tallettaja oli mitä ilmeisemmin Säästöpankin toimintaan tyytyväinen, sillä pankin 50-vuotisjuhlissa vuonna 1952 rouva Alanko oli pankin kunniavieraana. Vuonna 1902 avattu säästökirja oli tuolloin yhä voimassa ja tallessa.
Ensimmäinen aukiolopäivä oli vilkas ja osoitti selvästi, että paikkakunnalle oli rahoituslaitosta kaivattu ja sillä tulisi olemaan suuriarvoinen tehtävä kunnan taloudellisten olojen kehittäjänä. Ensimmäisenä päivän tehtiin 16 kpl talletuksia ja tilikirjan saldo näytti 3.854 markan yhteissummaa. Kun pankki seuraavan kerran oli avoinna, heti maaliskuussa, oli suosio vielä suurempi. Alussa pankki olikin avoinna kerran kuussa.
Vuosien myötä maailma on muuttunut - myös pankkipalveluiden saralla. Olemme kokeneet asiakkaidemme kanssa talouden ylä- ja alamäet, markan vaihtumisen euroiksi ja maksuvälineiden kehityksen käteisestä korttien kautta mobiilimaksamiseen. Tänään turvalliset ja kattavat digitaaliset palvelumme mahdollistavat sen, että voit tavata asiantuntijamme jopa omalta kotisohvaltasi.
120 vuoden aikana yksi asia on kuitenkin säilynyt. Vastuullisuus on tärkeimpiä arvojamme ja se on ohjannut toimintaamme pankin koko olemassaolon ajan.
Tahdo pankiltasi enemmän ja liity tyytyväisten asiakkaiden joukkoon.
- Kirjoitettu
- Tyyppi
- Uutinen
- Julkaisija