Nuorten terveiset 120-vuotiaalle Avain Säästöpankille

Pankin 120-juhlavuosi on kulunut tiiviisti työn merkeissä, mutta mukaan on mahtunut myös muuta. Yhtenä juhlavuoden tekona pankki tilasi Ammattikorkeakoulu Centriasta opinnäytetyön, jonka avulla haluttiin selvittää, kuinka nuoret aikuiset kokevat pankkien viestinnän ja millaista viestintää he odottavat pankeilta.

Kaksi henkilöä Säästöpankki rakennuksen edessä.

”Sosiaalinen media on nykyisin merkittävä osa jokapäiväistä elämäämme. Vaikka sosiaalinen media on tuonut mukanaan paljon mahdollisuuksia myös pankin viestintään, se on tuonut myös haasteita. Siksi on hyvin tärkeää saada tietoa, mikä nuoria aikuisia kiinnostaa pankkipalveluissa sekä mistä kanavista heidät tavoittaa”, toteaa Avain Säästöpankin henkilöasiakasliiketoiminnan johtaja Susanna Järvenpää.

Nuorten mielipiteitä kysyttiin verkkoviestikyselynä pankin 18–25-vuotiaille asiakkailta, ja lisäksi kysely julkaistiin myös pankin Facebook-sivulla. ” Tutkimus toi esiin sen, kuinka haasteellista pelkästään nuorten aikuisten tavoittaminen on. Toisaalta tämä antoi pankille hyvää pohjaa pohdintaan, millä keinoin nuoret voidaan tavoittaa niin, että viestejä ei ohitettaisi tutustumatta ja lukematta”, kertoo opinnäytetyön tekijä Mia Anttila.

Kyselyyn vastanneiden mielestä helppous, toimivat mobiilipalvelut sekä selkeä viestintä ja kieli olivat tärkeimpiä asioita pankin palvelussa. Tärkeimpinä tiedonhankintakanavina pidettiin verkkosivuja, mobiilisovelluksia ja hakukoneita, kun taas radio, televisio ja tapahtumat/messut olivat vähiten tärkeimpien joukossa. ”Vastauksissa korostui myös visuaalisuuden merkitys viestinnässä, jota tukevat etenkin eri sosiaalisen median kanavat. Vastausten perusteella sosiaalisen median kanavista Instagramin välityksellä tavoittaa parhaiten jokaisen ikäryhmän. Kohderyhmän kiinnostukset painottuivat kanaviin, joissa käytetään paljon kuva- ja videomateriaalia”, Mia Anttila kuvailee.

Pankkien tuottamassa sisällössä eniten kiinnostivat kilpailut ja arvonnat sekä opastavat videot ja vähiten mainokset, tiedotteet ja henkilöstön esittelyt. ”Pankin kannalta arvokkaana osana kyselyssä oli myös vapaiden kommenttien osio. Saimme siitä hyviä kehitysideoita sekä pankin että koko Säästöpankkiryhmän viestintään jalostettavaksi. Haluamme kiittää Mia Anttilaa hyvästä yhteistyöstä ja toivottaa vielä kerran onnea valmistumisen johdosta”, Susanna Järvenpää toteaa lopuksi.

 

Lisätietoja:

Avain Säästöpankki
Susanna Järvenpää, liiketoimintajohtaja henkilöasiakkaat
Puh. 040 779 7372
susanna.jarvenpaa@saastopankki.fi

Kirjoitettu
Tyyppi
Uutinen
Julkaisija

Ajankohtaista