Kuolinpesän pankkiasiat
Läheisen menehtyessä omaisilla on suuren surun lisäksi kannettavanaan vastuu monista kuolemaan liittyvistä käytännön asioista. Tässä sinulle keskeisimpiä ohjeita, toivottavasti niistä on sinulle apua.
Laskujen ja asiakirjojen lähetys
Pankki saa tiedon asiakkaan kuolemasta suoraan Väestötietojärjestelmästä. Suojatakseen kuolinpesän osakkaita, pankki tekee tarvittavat merkinnät ja muutokset vainajan pankkiasiointiin.
Vaikka kuolintieto saapuu pankkiin sähköisesti, kuolinpesän osakkaiden edun mukaista on kuitenkin ilmoittaa pankille kuolemantapauksesta, jotta kukaan ei pääse käyttämään vainajan tilejä käyttöoikeuden nojalla.
Kuolintiedon perusteella pankki lopettaa vainajan käytössä olleet pankkikortit ja verkkopankkitunnukset sekä poistaa vainajan antamat käyttöoikeudet tileistä. Vainajan elinaikanaan tekemät sopimukset sitovat kuolinpesää. Lain mukaan kuolinpesä tulee vainajan tilalle ja sopimusten mukaiset oikeudet ja velvollisuudet siirtyvät kuolinpesälle. Pankkiasioissa tällaisia sopimuksia ovat muiden muassa tilisopimukset, automaattisesti hoidettavat laskujen maksut, lainat ja takaukset sekä tallelokeron vuokrasopimus.
Asioita hoitaessaan osakkaan tulee esittää selvitys kuolinpesän osakkuudestaan virkatodistuksella tai testamentilla.
Ennen perunkirjoitusta yksikin kuolinpesän osakas saa:
Kuolinpesän valtakirjaa voi käyttää vasta perunkirjoituksen jälkeen.
Perukirja on perunkirjoituksessa laadittava asiakirja. Se tulee tehdä kolmen kuukauden kuluessa kuolinpäivästä, riippumatta vainajan iästä tai omaisuudesta. Lisäaikaa perunkirjoituksen tekemiseen voi hakea verottajalta, mutta se on tehtävä ennen kolmen kuukauden määräajan päättymistä. Lue lisää perunkirjoituksesta ja perukirjasta.