Varoitus ajankohtaisesta haittaohjelmahuijauksesta

Haittaohjelmat ovat verkkorikollisuuden muoto, jossa huijauksen kohde houkutellaan lataamaan laitteelleen virus- tai vakoiluohjelma, joka on naamioitu tavallisen sovelluksen muotoon. Tällä hetkellä on liikkeellä haittaohjelmahuijaus, joka kohdistuu Android-käyttöjärjestelmää käyttäviin laitteisiin. Haittaohjelman avulla rikollinen voi saada pääsyn laitteen etähallinnointiin ja pystyy kalastelemaan uhriltaan pankkitunnuksia.

Olemme ottaneet Säästöpankki Tunnistus -sovellukseen käyttöön varotoimenpiteen, jolla voimme varoittaa asiakkaitamme haittaohjelman riskistä. Jos havaitsemme laitteeltasi ruudunluku- ja etäkäyttöohjelmia, joita emme tunnista turvalliseksi, ilmoitamme siitä sinulle.

Jos laitteelta löytyy epäilyttävä sovellus, Tunnistus-sovelluksen käyttö keskeytyy

Jos havaitsemme laitteelta tuntemattoman ruudunluku- tai etäkäyttösovelluksen, joka on ladattu luotettavien sovelluskauppojen ulkopuolelta, estämme laitteen pääsyn Tunnistus-sovellukseen turvallisuussyistä. Näet silloin ruudulla varoituksen, jossa kehotamme poistamaan listaamamme epäilyttävät sovellukset ja varmistumaan laitteen turvallisuudesta, ennen kuin pääset jatkamaan asiointia.

Varotoimenpiteenä voimme sulkea pankkitunnuksesi ja korttisi tilapäisesti, kunnes olet varmistanut, että laitteesi on turvallinen. Ota heti yhteyttä asiakaspalveluumme (p. 0100 5252 (pvm/mpm) ma–pe 8–20, la 10–14 tai sulkupalvelu 24/7 puh. +358 20 333). Älä kirjaudu pankkitunnuksillasi myöskään Säästöpankki Mobiiliin.

Jos laitteelta löytyy tuntematon sovellus, joka on ladattu luotettavasta sovelluskaupasta, näet varoituksen

Jos havaitsemme laitteelta sovelluksia, joita emme tunnista turvalliseksi, mutta jotka on ladattu virallisesta sovelluskaupasta (Google Play -kauppa), emme keskeytä Tunnistus-sovelluksen käyttöä. Näytämme sinulle kuitenkin varoituksen, johon sovellukset on listattu.

Jos tunnistat kaikkien listan sovellusten käyttötarkoitukset ja olet itse ladannut ne laitteelle luotettavalta palveluntarjoajalta, ei toimenpiteitä tarvita ja voit jatkaa asiointia turvallisesti. Turvallisia listalle nousevia sovelluksia voivat olla esimerkiksi näkövammaisille suunnatut, digitaalisten palvelujen käytössä avustavat ruudunlukuohjelmat.

Jos et tunnista laitteesta havaittuja sovelluksia tai niiden käyttötarkoitusta, on olemassa riski, että ulkopuolinen taho voi nähdä ja väärinkäyttää pankkitietojasi. Varotoimenpiteenä voimme sulkea pankkitunnuksesi ja korttisi tilapäisesti, kunnes olet varmistanut, että laitteesi on turvallinen. Ole silloin yhteydessä asiakaspalveluumme tai sulkupalveluun.

Miten varmistan, että laitteeni on turvallinen?

Laitteen turvallisuuden varmistamisessa suosittelemme tutustumaan laitteen valmistajan tai tunnettujen, luotettavien tietoturvaohjelmistotalojen tarjoamiin ohjeistuksiin. Pankkina emme valitettavasti voi ottaa kantaa laitteesi turvallisuuteen tai tarjota teknistä tukea haittaohjelman poistamiseen. Kun olet varmistunut, että käytössäsi on turvallinen laite, ota uudelleen yhteyttä asiakaspalveluumme uusien verkkopankkitunnusten avaamista varten.

Ole tarkkana, mitä sovelluksia lataat ja mistä ne ovat peräisin

Lataa sovellukset ja asenna niiden päivitykset vain virallisilta, luotettavilta palveluntarjoajilta tai laitteesi virallisesta sovelluskaupasta (Android-laitteilla Google Play -kauppa). Älä lataa sovelluksia tai niiden päivityksiä esimerkiksi sähköpostin tai ponnahdusikkunan kautta saamastasi linkistä. Ole tarkkana myös sovelluskaupassa, kuka on sovelluksen julkaisija ja onko kyse luotettavasta palveluntarjoajasta.